Alternativa grundegenskaper för rollspel i överklassen

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag håller på att utveckla ett enkelt eget traditionellt regelsystem för att köra en minikampanj i en viktoriansk setting till hösten. Vi har kikat på lite olika system men inte hittat något vi tycker passat helt och hållet. Som ett led i detta spanade så specade upp lite egna grundegenskaper.

Jag gillar egentligen inte att sitta och klura på regler så jag tänkte kolla med er som är mer rutinerade på sådant om ni tror att dessa grundegenskaper skulle funka som grund i ett system eller om det känns som att något saknas?


Fattning: Neka en inbjudan utan att förolämpa, behålla sitt poker face eller låta bli att skratta när någon gör bort sig. Karaktärer med hög fattning håller sig samlade i en kris. Låg fattning betyder att de gör elementära misstag eller oavsiktligt avslöjar saker de inte vill.

Intrig: Låtsas ha läst boken som alla pratar om, gräva fram en hemlighet, smyga in i en lärares arbetsrum eller dyrka upp ett lås. Karaktärer med hög intrig kan ljuga eller se igenom andras lögner; låg intrig betyder att folk märker vad de håller på med.

Kvicktänkthet: Att tolka ett kodat meddelande, märka att någons kravatt är slarvigt knuten eller vinna en filosofisk debatt. Karaktärer med hög kvicktänkthet har ett skarpt öga och ett snabbt sinne; låg kvicktänkthet betyder att de tänker långsamt och kanske inte fångar upp små men viktiga detaljer.

Stil: Spela ett komplext pianostycke, göra ett gott första intryck, ge en förödande förolämpning, vara den som alla talar om efter en fest. Personer hög stil är iögonfallande och väcker uppmärksamhet; lågt stil betyder att de är bleka i bakgrunden eller är högljudda vid fel ögonblick.

Anda: Att gå en lång sträcka, motstå tvång eller äta obehaglig mat. Karaktärer med hög anda är modiga och motståndskraftiga; låg anda betyder att de har låg tro på sig själva, eller saknar fysisk styrka och tålighet.

Bildning: Recitera klassisk poesi utantill, kunna kungalängden eller identifiera sällsynta blommor. Karaktärer med hög bildning är pålästa och besitter mycket fakta; låg bildning betyder att de saknar ett gott läshuvud eller har varit för rastlösa för att spendera tid i klassrummet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
En av de saker som karaktäriserar överklass är att de sätter ett stort värde i att känna människor. Att odla relationer, bygga kontaktnät, kunna fixa grejer genom att prata med någon, ha intressanta gäster på en fest, att kunna förse sina barn med hyresrätter genom sina vänner etc
 

Attachments

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
En av de saker som karaktäriserar överklass är att de sätter ett stort värde i att känna människor. Att odla relationer, bygga kontaktnät, kunna fixa grejer genom att prata med någon, ha intressanta gäster på en fest, att få en hyresrätt av pappas kompis etc
Haha, tl;dr på den där matrisen är ju "pengar gör dig tråkig".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tänker du att egenskaperna ska kombineras med färdigheter/expertiser? Kanske finns det ett överlapp mellan Intrig och Kvicktänkthet.

Annars tycker jag de ser bra ut, beroende på vad RP förväntas göra så klart. Fast Ande låter bättre än Anda i mina öron.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Saknar något för att beskriva förmågan att se sig själv som lite mer än sina medmänniskor. Det som gör det försvarbart att piska tjänstefolk och på andra sätt entreprenörsmässigt dominera sin omgivning. Kanske kombinerat med en egenskap som beskriver personens materiella välstånd, som ex Credit Rating i CoC. Typ Herravälde/Ego?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Sen tar du snittvärdet för alla egenskaper och får fram hur Intressant din rollperson är (för andra i överklassen). Hur sannolikt det är att hen blir bjuden till fester, får intressanta erbjudanden, och överlag hur populär och omtalad hen är.

Värdet kan modifieras av höga fördighetsvärden, samt av händelser i spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Ja, släng in ett attribut för kontaktnät, alternativt låt alla egenskaper ge kontakter, men vilken egenskap du använder beror på vilken sorts kontakt du vill få. Slå Anda för att känna en general, och Stil för att känna ett societetslejon. Börd borde snarare vara en bonus som inverkar på allehanda slag än en egen egenskap.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Ja, släng in ett attribut för kontaktnät, alternativt låt alla egenskaper ge kontakter, men vilken egenskap du använder beror på vilken sorts kontakt du vill få. Slå Anda för att känna en general, och Stil för att känna ett societetslejon. Börd borde snarare vara en bonus som inverkar på allehanda slag än en egen egenskap.
Geni
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Om Börd ska vara det bör förmögenhet också vara det, så att de inte råkar hänga ihop, för det är ju kul när de börjar skilja sig rejält. :3
Ja, det är något som ett sånt här spel skulle kunna hantera: utfattiga gamla greveätter vs stenrika baroner som köpte sin titel och ett fejkat släktträd igår.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Det mesta av det där låter ju som färdigheter snarare än grundegenskaper, men det är ju detaljer.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Många bra tips här. Jag har klurat lite på det där med börd och rikedom tidigare och det är nog inte riktigt grundegenskaper. Bonusar funkar de bättre som.

Rykte var kag lite inne på skulle kunna vara en grundegenskap men det strök jag eftersom det kändes som att det krockade med annat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Är du säker på att du alls behöver grundegenskaper? Det är inget som ett spel måste ha. Allt du beskriver låter som färdigheter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Är du säker på att du alls behöver grundegenskaper? Det är inget som ett spel måste ha. Allt du beskriver låter som färdigheter.
Vad är det för skillnad mellan att ha grundegenskaper men inga färdigheter och färdigheter men inga grundegenskaper? Känns ju bara som att det är namngivningen.
 
Top