Alternativa grundegenskaper för rollspel i överklassen

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
En av de saker som karaktäriserar överklass är att de sätter ett stort värde i att känna människor. Att odla relationer, bygga kontaktnät, kunna fixa grejer genom att prata med någon, ha intressanta gäster på en fest, att kunna förse sina barn med hyresrätter genom sina vänner etc
Håller med om allt, men hyresrätt behöver bytas ut mot bostadsrätt. Riktig överklass hyr inte, utan äger. Manér tror jag också är viktigt. De fungerar som kittet i överklassens gemenskap. Den som inte vet till vilken skjortknapp man sänker glaset efter en skål avslöjar sig direkt.

Vill man ha ett bra och roligt historiskt exempel kan inspireras av sprätthöken, 1700-talets stekare.


Den mer sentida grilljannen är ett historiskt spår.

 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ska inte Förmögenhet vara en grundegenskap?
Det riskerar dock att likställa nya med gamla pengar. Nya pengar är ju ointressanta så kanske ”egendom” eller ”arv”? På engelska hade det lämpliga ordet nog varit ”estate”.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Dock är det inte ovanligt att ett barn som flyttar hemifrån "får" en hyresrätt på fashionabel adress av pappa (eller pappas kompis), som äger fastigheten.
Ligger det inte i relationens natur då att du inte hyr utan lånar den då?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det riskerar dock att likställa nya med gamla pengar. Nya pengar är ju ointressanta så kanske ”egendom” eller ”arv”? På engelska hade det lämpliga ordet nog varit ”estate”.
Gods kan betyda både 1) större jordegendom och 2) [ålderdomligt] lösöre, ägodelar.
 
Top