Alternativ till D&D

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,551
Men samma gäng har släppt en mer vanilla fantasy version av spelet har jag för mig.
Du tänker nog på Shadow of the Weird Wizard. Jag tror inte att det spelet är släppt ännu.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Har också tittat på det vid något tidigare tillfälle. Är det någon som kort kan beskriva systemet?
Jag har boken men har inte spelat det. Kanske ska skriva en kort genomgång i en egen tråd eftersom det verkar finnas intresse. Kort sagt är det en OSR-version av WFRP där du har en massa färdigheter och slår slag med d20. Verkar vara ett fullt fungerande system, simplistiskt men inte lika simplistiskt som exempelvis Knave.

Edit:
 
Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
I bästa fall (med risk för att det verkar lite motsägelsefullt):

1) enkla regler och snabbspelat
2) medel-fantasy (gamla DoD är ganska lagom känsla)
3) zero-to-hero (och fungera både i början, och med mer mäktiga rollpersoner)
4) inte specifikt grottor, men de kan förekomma (som i gamla DoD)
5) inte alltför dödligt
6) magi, gärna något mer fritt system än långa långa listor med spells, användbart men balanserat (otydligt?)
7) combat-as-war (inte fokus på taktik / system-mastery)
8) klassiskt (jag har inget behov av massa nya påhittade fantasy-raser)
9) inte kopplat till någon spelvärld, eller i varje fall användbart i någon annan spelvärld
10) lite lagom komplett (utrustningslistor, monster)
Jag vet inte om det är vad du letar efter men du nämner friare magisystem och jag tänker Ars Magica. Vi körde det en hel del men med vår egen spelvärld och det funkade väldigt bra. Kan vara värt en titt i varje fall.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag vet inte om det är vad du letar efter men du nämner friare magisystem och jag tänker Ars Magica.
Jag vet inte mer om Ars Magica än vad man lär sig om man läser baksidan.

När jag säger friare... jag hade hellre på något viss sätt att man förklarade vilken typ av effekt man vill ha, och sedan slår man för hur bra man lyckas och hur mycket effekt man får. Och att "effekten" av en formel på något vis hade samma accumulerande effekt som när man anfaller med ett vapen (och gör några HP i skada).

Polymorph (self/other) skulle kunna var en mindre förändring om man inte helt övervinner motsåndarens "magiska motsåndskraft".
Flyga skulle kunna innebära att man kan ta längre skutt, eller landa mjukare.

Jag tycker systemet/reglerna borde fokusera mer på hur mycket effekt man uppnår (i förhållande till problemets storhet/svårighet), än att detaljera exakt hur formeln blir. Mer fokus på "hur mycket kan man ändra verkligheten" än "exakt hur förändrar exakt den här formeln verkligheten".

... och eftersom jag började med att prata om D&D... det här med att memorera formler varje dag tycker jag inte är någon jättebra lösning. Gamla DoD med PSY-poäng känns mer rimligt. Men det tråkiga med DoD är att en Trollkarl liksom blir precis de formlerna han kan (lärde sig från början).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,891
Location
Nordnordost
MERP/Rolemaster: finns det något liknande som publiceras idag. Jag gillade Rolemaster men det är alldeles för komplicerat för mig idag. Min dröm vore ett enkelt T12-baserat Role-novice (få detaljer, men ändå en del content)
Det finns ett förenklat Rolemaster under namnet HARP. Jag har inte spelat det dock.

 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Någon sorts Ars Magica-baserat system kanske? Typ verb + domän. Kopplat till ranger beroende på vilken effekt du vill uppnå. Hade inte ORE/Reign något sådant?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,891
Location
Nordnordost
The One Ring är inte riktigt vanlig fantasy, men populärt. Jag vet inte hur lätt det är att porta äventyrsmaterial från gamla utgåvor, men det finns ju enorma mängder med äventyr och kampanjmaterial till gamla MERP/SRR att ösa ur om man inte vill skriva själv.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,891
Location
Nordnordost
Burning Wheel är nog liksom oliver och spenat en smak man vänjer sig vid, men de som tagit språnget tycks gilla det. Men det är inte mycket mer än regelböcker som är publicerat till det. Så äventyr får man skriva själv eller konvertera från annat system.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
The One Ring är inte riktigt vanlig fantasy, men populärt. Jag vet inte hur lätt det är att porta äventyrsmaterial från gamla utgåvor, men det finns ju enorma mängder med äventyr och kampanjmaterial till gamla MERP/SRR att ösa ur om man inte vill skriva själv.
Jag tänkte på det själv nu - men "systemet" i The One Ring finns bara "där". Det är specifikt för detta Middle-Earth-spel, eller hur?
Och jag tänker (för jag har bläddrat i spelet) att, det är kanske inte SÅ lämplig utanför Middle Earth slutet av 3e åldern?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Jag tänkte på det själv nu - men "systemet" i The One Ring finns bara "där". Det är specifikt för detta Middle-Earth-spel, eller hur?
Och jag tänker (för jag har bläddrat i spelet) att, det är kanske inte SÅ lämplig utanför Middle Earth slutet av 3e åldern?
Nej, det är nog en korrekt slutsats, eller skulle i varje fall kräva rätt mycket anpassning.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Nu när WotC bränner sina broar så blir jag mindre pepp på mitt OSR-spelande (jag vet, det är lite ologiskt) och jag börjar åtminstone av nyfikenhet fundera efter alternativ.

Vad finns det för alternativ, ganska övergripande?
Kan du speca upp vad "alternativ" betyder här? Annars blir det ju "alla rollspel som någonsin gjorts". Är det standardiserad rollspelsfantasy med svärdssvingande och magi vi talar om?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kan du speca upp vad "alternativ" betyder här? Annars blir det ju "alla rollspel som någonsin gjorts". Är det standardiserad rollspelsfantasy med svärdssvingande och magi vi talar om?
Egentligen vill jag ha ett system som göra samma sak som Old School Essentials... för det ligger nära vad jag tycker är bra.

Men jag kan ändå se att Old School Essential har brister, och att man skulle kunna göra saker bättre:
- någon typ av koppling grundegenskaper-färdighetet-check
- magisystemet (som jag nämnt tidigare)
- 5e och många mindre kompatibla retrokloner gör Saving Throw bättre, tycker jag
- levelsystemet är knappast optimalt, även om det i en del avseende fungerar bättre i praktiken än en del BRP-spel

Men jag tycker det vore roligare med att system med helt annorlunda mekanik (än 6 grundegenskaper a 3d6, slå 1T20 mot AC, och slå skada mot HP).
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Burning Wheel är nog liksom oliver och spenat en smak man vänjer sig vid, men de som tagit språnget tycks gilla det. Men det är inte mycket mer än regelböcker som är publicerat till det. Så äventyr får man skriva själv eller konvertera från annat system.
Ja jag tror inte att det finns så mycket färdigskrivna grejer för att tanken är att äventyren ska komma fram genom spel ur situationen och karaktärernas beliefs. Men det finns ett gratis start-äventyr som heter Twilight in the Duchy Verdorben som är till för att komma igång lite enklare.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Men jag tycker det vore roligare med att system med helt annorlunda mekanik (än 6 grundegenskaper a 3d6, slå 1T20 mot AC, och slå skada mot HP).
Både Torchbearer och Burning Wheel saknar en specifik värld men har verktyg för att köra vanlig klassisk fantasy riktigt bra. Det finns roliga möjligheter att skapa spelarkaraktärer som orcher (i BW iaf), alver och dvärgar, t ex. Reglerna skiljer sig en hel del från t20/brp och kan vara rätt komplexa men det går att börja lite light och jobba sig upp.
 
Last edited:
Top