RECENSION Warlock! en kort överblick

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Det har snackats en del om Warlock! här på forumet på sistone. Därför skriver jag en liten översikt över systemet här, för den som är nyfiken. Jag har själv inte spelat spelet utan bara snabbt läst genom boken.

Boken är 144 sidor lång och har stor text och luftig layout. Det tog typ en timme att läsa hela.

Skapa karaktär
  • Du får distribuera poäng fritt mellan bas-färdighterna.
  • Du rullar fram Stamina (2d6+12) och Luck (1d6+7) där stamina är din "HP".
  • Du väljer en Community (human, elf, dwarf, halfling). Alla folkslag har en liten grej, som mörkersyn osv, förutom människor vars gjer är att de uppfattas som normala.
  • Du slumpar fram en Karriär och det är här det verkligen känns som WFRP. Du kan bli, Agitator, Beggar, Rat Catcher och allt sånt gött, totalt finns det 24 karriärer du kan få. Från din karriär får du en lista skills om du får höja. Du får även basutrustning och lite bakgrund från från karriären.
Regler
En vanlig skill check är 1T20+skill vs. 20. Så har du 5 i Appraise slår du T20+5 och försöker få högre än 20. Motsatta slag fungerar på samma vis men den som slår högst vinner.
Du kan slå ett slag för Luck som en typ av Save mot plötslig fara. Då rullar du T20+Luck och försöker komma över 20. Men att göra det reducerar din Luck med 1.


Att slåss
Att slåss fungerar som ett motsatt slag där den som attackerar får +5 i modifikation. Den som vinner det motsatta slaget gör skada, så du kan alltså bli skadad även om det är du som attackerar.
Avståndsattacker är ett motsatt slag mot motståndarens Dodge.
Skada är olika för olika vapen och kan exempelvis vara 1T6-2 eller 2T6. Rustning reducerar skada med tärningsslag (1T3 upp till 2T6).
Når du 0 Stamina måste du slå för kritisk skada på en tabell, beroende av skadans typ (crushing, slashing etc). Där du med lite tur slår ut ett par tänder och med lite otur får skallen krossad.


Att bli bättre
SL delar ut "advances" i slutet på sessioner. Dessa kan användas för att höja de skills som är knutna till ens karriär. Du kan också höja din Stamina genom att höja din "Career Skill" vilket är en färdighet som heter samma som ditt jobb. Du kan lägga 5 advances på att byta karriär och när du fått tillräckligt höga värden i två olika karriärer kan du välja att ta en avancerad karriär, vilket är en lista på 17st fetare jobb i stil med Assassin eller Wizard.

Magi
Det är farligt med magi i Warlock! Spells kostar Stamina att kasta och kastas med färdigheten Incantation. Slår du en 1a när du kastar en besvärjelse händer ett magiskt missöde, du får slå på en tabell där du kanske "tappar allt ditt hår" eller "blir besatt av en demon".
Det finns ganska många spells (11 sidor av boken) och det känns som ganska typiska DnD/OSR grejer.


Monster
En okej lista på monster finns med, 24 st om jag räknar rätt. Råttmän, drakar, demoner. Vissa har fina bilder.

Tips till SL
Sist i boken finns lite tips till SL. Det är några sidor och inget man trillar av stolen av.

Världen
Warlock! kommer med en värld (the vast kingdom of man) som givetvis är enkel att ignorera för den som vill. I regelboken läggs mycket lite energi på att förklara världen, förutom ett par sidor med överblick över religioner. Jag tycker att det är ett trevligt inslag och blir lite sugen på att köpa deras andra bok (tror den heter Kingdom) som beskriver världen mer ingående.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det låter riktigt nice.

Verkar väldigt enkelt, och om det är så enkelt och dessutom funkar bra i praktiken, inte bara för 1-2 sessions, så tycker jag det är intressant.

Jag kan tycka det är tråkigt att grundmekanismen är att slå 1T20 + skill mot 20. Känns som jag sett det förut.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Det låter riktigt nice.

Verkar väldigt enkelt, och om det är så enkelt och dessutom funkar bra i praktiken, inte bara för 1-2 sessions, så tycker jag det är intressant.

Jag kan tycka det är tråkigt att grundmekanismen är att slå 1T20 + skill mot 20. Känns som jag sett det förut.
När jag läste spelet första gången störde jag mig på det. Varför inte slå under FV, som i BRP? Svaret är nog att det konsekvent är bra att slå högt, så att det blir strömlinjeformat med hur motsatta slag fungerar. Det är ju egentligen klassisk DnD-mekanik men med ett fast TN.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Så det är en fan-variant av Warhammer FRPG?

  • Du får distribuera poäng fritt mellan bas-färdighterna.
  • Du rullar fram Stamina (2d6+12) och Luck (1d6+7) där stamina är din "HP".
  • Du väljer en Community (human, elf, dwarf, halfling). Alla folkslag har en liten grej, som mörkersyn osv, förutom människor vars grej är att de uppfattas som normala.
  • Du slumpar fram en Karriär och det är här det verkligen känns som WFRP. Du kan bli, Agitator, Beggar, Rat Catcher och allt sånt gött, totalt finns det 24 karriärer du kan få. Från din karriär får du en lista skills om du får höja. Du får även basutrustning och lite bakgrund från från karriären.
Är det i den här ordningen som man måste göra? Känns konstigt att höja i basfärdigheter, när man inte vet sin karriär.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Har man bara färdigheter eller även grundegenskaper?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,330
Så det är en fan-variant av Warhammer FRPG?


Är det i den här ordningen som man måste göra? Känns konstigt att höja i basfärdigheter, när man inte vet sin karriär.
Lite märkligt. Men delvis kan man ändra ordningen utan att något går sönder, tror jag. Och delvis får man slumpa fram 4 olika karriärer och välja en av dem. Så man måste inte ta grisen i säcken 100%.

Har man bara färdigheter eller även grundegenskaper?
Det är bara färdigheter. Ska lägga upp en bild på rollformuläret strax.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Så det är en fan-variant av Warhammer FRPG?
Jag skulle mer se det som ett kärleksbrev till den brittiska 80-talsrollspelsscenen. Det blir oundvikligen WFRP på så sätt, men det är nog också mer punk, kolarbetare, att leva under Tatcherism och förstås 2000AD.

Sen har jag alltid känt att Warlock tar avstamp i första Warhammer Fantasy Battle, mer än att det är en retroklon av WFRP.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle mer se det som ett kärleksbrev till den brittiska 80-talsrollspelsscenen. Det blir oundvikligen WFRP på så sätt, men det är nog också mer punk, kolarbetare, att leva under Tatcherism och förstås 2000AD.

Sen har jag alltid känt att Warlock tar avstamp i första Warhammer Fantasy Battle, mer än att det är en retroklon av WFRP.
Stamina och Luck-mekaniken känns mycket mer Fighting Fantasy.
 
Top