Alternativ till D&D

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu när WotC bränner sina broar så blir jag mindre pepp på mitt OSR-spelande (jag vet, det är lite ologiskt) och jag börjar åtminstone av nyfikenhet fundera efter alternativ.

Vad finns det för alternativ, ganska övergripande?
En utmaning här är att jag såg något youtube-klipp, fick upp ögenon för en kommande produkt som heter Shadowdark, som skulle vara "inte D&D", men när jag kollar på den så är den 95% D&D. Det är jag inte så intresserad av. Jag är intresserad av helt andra alternativ, fast fortfarande inom "vanlig fantasy".

Så vi har:

D&D: mängder av versioner och ännu mer OSR

OSR Mini: Knave, Mörk Borg
(för mig är detta lite för minimalistiskt - fast det beror såklart också på hur mycket innehåll som finns)

BRP: massa olika spel, och här har vi då svenska hyggliga kandidater
(jag skulle såklart på riktigt överväga FL DoD, KH, HT innan jag köpte något helt annat)

Savage Worlds: borde man titta på det?

MERP/Rolemaster: finns det något liknande som publiceras idag. Jag gillade Rolemaster men det är alldeles för komplicerat för mig idag. Min dröm vore ett enkelt T12-baserat Role-novice (få detaljer, men ändå en del content)
EDIT: Against the Darkmaster... verkar vara den aktuella retroklonen av Rolemaster

Fantasy!:
(som jag har tittat på, men som jag inte tycker duger)

EDIT: Tar mig friheten att addera:

Powered by the Apocalypse (Dungeon World, Fantasy World, Ironsworn, mfl)
(movesbaserat - tillgängliga moves beror på settingen)

Eon

Burning Wheel
(Burning Wheel, Torchbearer)
(mer personligt, orienterat kring val och konsekvenser)

Vad finns det för andra alternativ som jag missar? Det blir så ofta "D&D vs BRP".
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Dungeon World är extremt mycket D&D men det finns många nyare PbtA-spel som släppt det arvet, till exempel Fantasy World.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Finns väl väl huuuuuur mycket som helst, men oklart vad vanlig fantasy ens är, men några spontana som alla är olika varandra och de du nämner ovan:

Tunnels & Trolls
Dragon Warriors
Dragonquest
Ysgarth
WFRP
Chivalry and sorcery
Legendary Lives
Maelstrom (brittiska gamla)
Fantasy Trip
Fantasy Hero (Hero system)
Palladium fantasy

Fate och gurps?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag förstår nog inte riktigt ditt dilemma (och det kan bero på att jag är för korkad) men om du är ute efter att spela osr varför skulle du vilja spela Wizards versioner av DnD . Varför ens titta mot Wizards DnD om du är ute efter osr ?

Wizards grundades väll 1990 är inte 1990 senare än dom spel osr vågen eftersträvar att efterlikna , jag har alltid förstått det som att osr är en take på hur man spelade på 70-talet och i rollspelens födelse

Är din problematik inte simpelt avhjälpt med svaret håll dig till det förgångna, spela old school DnD och skit i allt Wizards gett ut.

Om du har en beef med Wizards och vill spela DnD så kan du väll bara spela DnD producerat av gammel tsr ?

Jag försöker inte vara otrevlig och hoppas inte du tar det som det utan jag förstår genuint inte problematiken ( jag är nog som sagt för korkad)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Finns väl väl huuuuuur mycket som helst
Tack för listan :)

Det är på riktigt lite svårt att hitta och reda ut...
1) Vad finns och är aktuellt och relevant
2) Vad är inte bara någon D&D-variant

Så jag är glad att få en snabb lista över saker att titta nyfiket på.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag förstår nog inte riktigt ditt dilemma
Min kunskap om utbudet är begränsad. Jag känner mest till D&D (i dussintals varianter) och BRP (i tiotals varianter).
Normalt har jag ansett att D&D (någon enkel OSR-variant) fungerar fint.
Nu när Wizards kastar en skugga över D&D, och jag ser att (fantasy-)rollspelsvärlden borde se sig om efter alternativ, så är jag intresserad av helt andra alternativ, som är relevanta idag och som gått under min radar i alla år.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
MERP/Rolemaster: finns det något liknande som publiceras idag. Jag gillade Rolemaster men det är alldeles för komplicerat för mig idag. Min dröm vore ett enkelt T12-baserat Role-novice (få detaljer, men ändå en del content)
Rolemaster håller precis på att släppas i en nyare variant - Rolemaster Unified.

Det lär vara en något strömlinjeformad RM2/RMC med flera förbättringar . Folkslagen är udda typer från spelets historia, grundmekaniken är förmodligen densamma som tidigare, crits matchas nu beroende på tärningsslagen mot kroppsdelar och illustrationerna lär vara kassa. Om man får tro internet.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Edit: https://www.drivethrurpg.com/m/product/416633
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Tack för listan :)

Det är på riktigt lite svårt att hitta och reda ut...
1) Vad finns och är aktuellt och relevant
2) Vad är inte bara någon D&D-variant

Så jag är glad att få en snabb lista över saker att titta nyfiket på.
Gött! Kanske enklare att tipsa något specifikt om du säger något om föredragen spelstil, mängd crunch osv. Vill du fortfarande traska på och utforska grottor? Vill du se något annat? Vad måste det finnas regler för och vad kvittar eller får gärna helt saknas osv….
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Gött! Kanske enklare att tipsa något specifikt om du säger något om föredragen spelstil, mängd crunch osv. Vill du fortfarande traska på och utforska grottor? Vill du se något annat? Vad måste det finnas regler för och vad kvittar eller får gärna helt saknas osv….
I bästa fall (med risk för att det verkar lite motsägelsefullt):

1) enkla regler och snabbspelat
2) medel-fantasy (gamla DoD är ganska lagom känsla)
3) zero-to-hero (och fungera både i början, och med mer mäktiga rollpersoner)
4) inte specifikt grottor, men de kan förekomma (som i gamla DoD)
5) inte alltför dödligt
6) magi, gärna något mer fritt system än långa långa listor med spells, användbart men balanserat (otydligt?)
7) combat-as-war (inte fokus på taktik / system-mastery)
8) klassiskt (jag har inget behov av massa nya påhittade fantasy-raser)
9) inte kopplat till någon spelvärld, eller i varje fall användbart i någon annan spelvärld
10) lite lagom komplett (utrustningslistor, monster)

Med magin menar jag att ibland gör spells väldigt specifika saker som antingen inte funkar alls, eller blir väldigt avgörande.
Gamla D&D "sleep". Förändrar ett helt möte fullständigt. Och om rollpersonerna "drabbas" så är det som att SL bara drar ner rullgardinen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,550
Jag blev rekommenderat Warlock! i den här tråden. Det ser lovande ut tycker jag.

Fantasy! OSG ser kanske inte så imponerande ut på papperet, och det är lite knasigt på sina ställen så en och annan husregel behövs, men på det stora hela är det ett riktigt schysst regelsystem.

Jag vet inte hur väl Svärdets sång passar in på alla punkter ovan men det verkar rätt bra, om än inte så avskalat som jag skulle ha föredragit.

D6 Fantasy är fantasyvarianten av det regelsystem som fanns i det gamla Stjärnornas Krig-rollspelet. Jag har inte spelat fantasyversionen men om den fungerar som science fiction-varianten borde den vara riktigt bra för snabba och pulpiga äventyr.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
1) enkla regler och snabbspelat
2) medel-fantasy (gamla DoD är ganska lagom känsla)
3) zero-to-hero (och fungera både i början, och med mer mäktiga rollpersoner)
4) inte specifikt grottor, men de kan förekomma (som i gamla DoD)
5) inte alltför dödligt
6) magi, gärna något mer fritt system än långa långa listor med spells, användbart men balanserat (otydligt?)
7) combat-as-war (inte fokus på taktik / system-mastery)
8) klassiskt (jag har inget behov av massa nya påhittade fantasy-raser)
9) inte kopplat till någon spelvärld, eller i varje fall användbart i någon annan spelvärld
10) lite lagom komplett (utrustningslistor, monster)
Jag har gått och tänkt så här, om jag ska dissa 1DnD (vilket är långt ifrån säkert, oavsett hur "onda" Wizards visar sig vara), vad ska jag då köra min nästa fantasykampanj i. Och det är typ exakt det här jag väl ha!

Så säg till när du hittat det!

EDIT: 11) färdigheterna är få/tar liten plats vid bordet, och player skill är viktigare än character skill
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
I bästa fall (med risk för att det verkar lite motsägelsefullt):

1) enkla regler och snabbspelat
2) medel-fantasy (gamla DoD är ganska lagom känsla)
3) zero-to-hero (och fungera både i början, och med mer mäktiga rollpersoner)
4) inte specifikt grottor, men de kan förekomma (som i gamla DoD)
5) inte alltför dödligt
6) magi, gärna något mer fritt system än långa långa listor med spells, användbart men balanserat (otydligt?)
7) combat-as-war (inte fokus på taktik / system-mastery)
8) klassiskt (jag har inget behov av massa nya påhittade fantasy-raser)
9) inte kopplat till någon spelvärld, eller i varje fall användbart i någon annan spelvärld
10) lite lagom komplett (utrustningslistor, monster)

Med magin menar jag att ibland gör spells väldigt specifika saker som antingen inte funkar alls, eller blir väldigt avgörande.
Gamla D&D "sleep". Förändrar ett helt möte fullständigt. Och om rollpersonerna "drabbas" så är det som att SL bara drar ner rullgardinen.
Det här är Savage Worlds. Det finns extra böcker till SW som Hellfrost som lägger till mer fantasy stuff för specifika världar. Men bara grundboken och kanske fantasy companionen borde ge dig allt du behöver.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Shadow of the demon lord är både extremt likt DnD och extremt olikt DnD samtidigt. Men det är mycket knasiga nya fantasyraser etc, så faller där på dina kriterier. Men samma gäng har släppt en mer vanilla fantasy version av spelet har jag för mig.
 
Top