Alternativ till D&D

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Trophy Gold går nog in under kategorin ”För regellätt” men det är ett kul litet fantasy äventyrsspel som hqndlar om att du är sjukt fattig och desperat hela tiden.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Trophy Gold går nog in under kategorin ”För regellätt” men det är ett kul litet fantasy äventyrsspel som hqndlar om att du är sjukt fattig och desperat hela tiden.
Jag vill spela det! Har du testat?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag vill spela det! Har du testat?
Jag har bara spelat det ett par sessioner, men det är superkul! Det spel det känns mest som är Red Markets i att du måste tjäna en viss summa varje expedition för att kunna överleva. Så när gruppen blir uppfuckade skapar det mer genuin ångest än i D&D, oavsett hur blodig OSR det än är. För lånet! Du kommer bli hemlös och dö om du inte kan tjäna ihop pengarna. Magin är kul och känns som blodiga hemligheter man tar till för man måste.

Det känns mindre som Trophy Dark än jag trodde, Trophy Dark känns som Cthulhu Dark i en fantasy värld mest. Gold känns som att man är desperata invånare i en fantasy värld.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag har bara spelat det ett par sessioner, men det är superkul! Det spel det känns mest som är Red Markets i att du måste tjäna en viss summa varje expedition för att kunna överleva. Så när gruppen blir uppfuckade skapar det mer genuin ångest än i D&D, oavsett hur blodig OSR det än är. För lånet! Du kommer bli hemlös och dö om du inte kan tjäna ihop pengarna. Magin är kul och känns som blodiga hemligheter man tar till för man måste.

Det känns mindre som Trophy Dark än jag trodde, Trophy Dark känns som Cthulhu Dark i en fantasy värld mest. Gold känns som att man är desperata invånare i en fantasy värld.
Fett!! Älskar(?) när man får genuin ångest av ett spel. Eller när det känns ordentligt i varjefall. Mycket bra konsumentupplysning, för jag har aldrig fattat skillnaden mellan Dark och Gold.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Fett!! Älskar(?) när man får genuin ångest av ett spel. Eller när det känns ordentligt i varjefall. Mycket bra konsumentupplysning, för jag har aldrig fattat skillnaden mellan Dark och Gold.
En stor skillnad är också att i Gold kan äventyrarna överleva och man kan åka på många olika expeditioner. I Dark slutar det alltid med att alla dör, så det är byggt för one-shots.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Utan att ha spelat eller läst det själv har jag hört gott om ”13th Age” av D&D-fans.
Det är den bästa versionen av D&D om man vill köra "heroic fantasy".
Men jag uppfattade trådstarten som att det önskades mer "low fantasy"?

Nu när jag tänker på det finns det ett hack av 13th Age som skall vara mer "gritty":
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är den bästa versionen av D&D om man vill köra "heroic fantasy".
Men jag uppfattade trådstarten som att det önskades mer "low fantasy"?

Nu när jag tänker på det finns det ett hack av 13th Age som skall vara mer "gritty":
Alltså, framför allt var jag ute efter något som inte är D&D eller en D&D-klon, utan ett helt annat system.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Alltså, framför allt var jag ute efter något som inte är D&D eller en D&D-klon, utan ett helt annat system.
Ytterligare ett alternativ som är rätt annorlunda, men ändå (relativt) låg-fantasy är väl svenska Eon! :)

Däremot får du ingen zero-to-hero stegring i det systemet, och magisystemet är ganska trollformelbaserat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ytterligare ett alternativ som är rätt annorlunda, men ändå (relativt) låg-fantasy är väl svenska Eon! :)
Helt sjukt att jag inte kom att tänka på det själv!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Symbaroum är väl mer D&D-aktigt än Eon då? Och man kan väl typ vara cleric med flammande vapen som nygjord rollperson. Inte riktigt vanliga uppsättningen alver och dvärgar? En hygglig del färdiga äventyr...

Magin är väl ganska knuten till världen och dess ton dock.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Alltså, framför allt var jag ute efter något som inte är D&D eller en D&D-klon, utan ett helt annat system.
Jag förstod det. Det var därför jag inte lyfte det själv, utan bara kommenterade när någon annan tog upp det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Så för att lyfta något som inte alls är D&D.

Genesys, med fantasy-supplementet Realms of Terrinoth.

Det är i princip samma spelsystem som i FFGs Star Wars-spel, något justerat. (De högsta nivåerna av power creep har sågats bort.)

Med andra ord är det en massa special-tärningar man måste skaffa och lära sig läsa. Det är en liten tröskel att komma över, det medges, men har man väl gjort det är det ett smidigt system som tillåter många olika sorters utfall på varje handling och att man skapar en berättelse kring varje tärningsslag.

Det är också ett färdighets- och talang-baserat system som låter dig utveckla din karaktär i stort sett hur du vill.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
218
Location
Ronneby
Mina förslag:

Tales of Xadia (Cortex-systemet):

och

Swords of the Serpentine (Gumshoe-systemet):
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Har inte läst eller spelat, men hört en del bra om 2d20-systemet. Modihius Conan kanske skulle falla inom ramarna för dina kriterier.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
The One Ring är inte riktigt vanlig fantasy, men populärt. Jag vet inte hur lätt det är att porta äventyrsmaterial från gamla utgåvor, men det finns ju enorma mängder med äventyr och kampanjmaterial till gamla MERP/SRR att ösa ur om man inte vill skriva själv.
Det är endast marginell skillnad mellan de två utgåvorna i TOR, i alla fall regelmässigt. Den största skillnaden ligger nog i att de utspelas i olika delar av Middle Earth. Men inte det heller är någon big deal, Så man kan köra material till v1 med v2-reglerna nära på rakt av.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tänkte på det själv nu - men "systemet" i The One Ring finns bara "där". Det är specifikt för detta Middle-Earth-spel, eller hur?
Och jag tänker (för jag har bläddrat i spelet) att, det är kanske inte SÅ lämplig utanför Middle Earth slutet av 3e åldern?
Håller med. Det är explicit skrivet för den settingen och även om jag älskar det too bits så skulle jag i nästan alla fall välja ett annat system för spel utanför Middle Earth.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Om jag skulle spela fantasy i största allmänhet så skulle jag just nu välja Fria Ligans Drakar och Demoner.

Om jag inte bara skulle spela fantasy utan även uttalat OSR men som inte är Dungeons & Dragons så skulle jag nog använda Saga Games Fantasy!. (Jag vet att du kollat på det och valt bort det men det är vad jag skulle göra.)

Om jag skulle vilja spela Dungeons & Dragons som inte är Dungeons & Dragons så skulle jag, om jag var ok med ett komplicerat system, välja Pathfinder. (Den första utgåvan skulle det blir för att det är den jag har stående i hyllan och även det att jag tycker den verkar bättre än tvåan.) Om jag ville ha ett mer regellätt alternativ skulle det bli Dungeon World.
 
Top