Nekromanti Alla dessa idioter

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Varföe skall alla som inte gillar dodv6 komma hit och försöka hitta så många fel som de bara kan på regel systemet? Om ni inte gillar det så kan ni ju helt enkelt slänga er grundbok och köpa nått annat spel, gå tillbaka till chronopia eller ereb altor, eller varför inte bara göra om reglerna så ni finner dem passande? Jag tror inte att jag är den ände som irriterar mig på folk som bara hittar fel...

/king Kromm
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
nej, du är inte ensam om att tycka så
tydligen händer detta för att vissa själv minsan vet så jäkla bra hur allt skulle ha gjorts och tydligen dessutom tycker att man är så viktig att man kör över alla andra för att minsan berätta hur rätt man har. (många man blir det)
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det är svårt att lära gamla hundar sitta. Eller nåt.
Många av de som spelat tidigare versioner av dod minns detta med nostalgi, och de få som fortsatt med hobby har efter hand gått vidare till vad de tycker är bättre spel. När så dod kommer ut i ny tappning så förväntar sig säkert många av dessa perosner att de ska få återuppleva gamla minnen...

Saken är den att jag själv tillhör denna skara personer som högst betydligt ogillar nya dod. Jag gnäller kanske inte lika mycket iofs... ;)

En annan anledning är säkert att detta forum är en chans att påverka framtiden för spelet. Om många tycker att en viss förändring är önskvärd så kanske Riotminds tar det åsikten i beaktande.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Visst, det kan vara irriterande, men ett diskussionsforum är trots allt till för just diskussioner. det hade varit måttligt kul om alla bara satt här och läste meddelanden, som på alla sätt exakt överensstämde med ens egna åsikter.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alla dessa idioter...

Tja nu klagar dom iallafall inte på ankor i DoD längre.. /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Visst är det lätt att vara nostalgiskt. (Inte för att jag längtar tillbaka till Dimön direkt) RiotMinds spel kanske inte är det bästa man sett regelmässigt men det är ett nytt spel av ett nytt företag. De är tillåtna att göra "fel" och de kommer att lära!. Säg ett spel ni verkligen är nöjda med? Jag spelar personligen helst Vampire och för de som inte tittat på de reglerna så rekommenderar jag det. Ett uslare spel finns knappast! (Min åsikt) Men världen och stämningen är enorm. Det gör hela spelet. Stämningen finns i D&D6 vilket är en början.

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Falsk nostalgi

Detta är nu en misstanke jag har, men de som skriker högst på nya DoDs uselhet kan nog inte ha någon "riktig" nostalgi-känsla till de tidigare (91 och äldre) versionerna, då de verkar vara på tok för unga för det.

/Azagthoth
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Falsk nostalgi

jo, man kan faktiskt se det på vissa uttryck de använder och sådant att de inte är gammla i branchen.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Falsk nostalgi

Jag råkar inte gilla DoDs YN samt SK system. Men jag vet inte om mitt ogillande är befogat. Så jag undrar hur länge jag måste ha spelat de äldre utgåvorna av DoD innan jag kan tycka illa om den nya?

Bela
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Falsk nostalgi

Jag råkar inte gilla DoDs YN samt SK system. Men jag vet inte om mitt ogillande är befogat. Så jag undrar hur länge jag måste ha spelat de äldre utgåvorna av DoD innan jag kan tycka illa om den nya?

Uhm, va? Du behöver inte ha spelat dem överhuvudtaget för att tycka illa om det nya Drakar och Demoner. Ditt ogillande är befogat i samma stund som du börjar ogilla föremålet för ditt ogillande.

Vad jag dock tidigare skrev är att en stor mängd av nya Drakars kritiker hävdar att det var så mycket bättre förr, något som jag ifrågasatte då jag misstänker att de inte är tillräckligt gamla för att ha varit med "på den gamla goda tiden".

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Falsk nostalgi

"jag misstänker att de inte är tillräckligt gamla för att ha varit med "på den gamla goda tiden"."

Vad är "den gamla goda tiden"? Ska jag vara ålderselitistisk kan jag lika gärna hävda att en spelare som inte spelat med den blå boxen inte är en riktig DoD-spelare som aldrig upplevt "den gamla goda tiden". Det räcker väl för sjutton med att jämföra med någon tidigare version för att man ska vara nostalgisk? Eller måste den tidigare versionen vara minst tio år gammal för att man ska få räknas?

För övrigt anser jag dock att "falsk nostalgi" är den bästa termen jag nånsin sett om DoD. Nostalgin är så falsk som den någonsin kan bli - det var inte bättre förr. Rent krasst sett har DoD6 ungefär samma "buggighet" som tidigare versioner (utom möjligen DoDv1). Den enda skillnaden är att det inte är det DoD som man började spela med, och därför är DoD6 sämre. Smak och spel har utvecklats åt olika håll.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Falsk nostalgi

Det räcker väl för sjutton med att jämföra med någon tidigare version för att man ska vara nostalgisk?

Mycket sant, där är jag slagen. Vad jag dock tycker framkommer underförstått (jag kan ha fel) så är det åtminstone DoD '91 eller äldre som de "nostalgiska" klagoherrarna åsyftar när de talar om "det bättre Drakar och Demoner".

"Den gamla goda tiden" tycker jag är då rollspel hade sin popularitetsboom (i Sverige), dvs mitten och slutet av 80-talet.

...det var inte bättre förr.

Jo... Jag tycker faktiskt att EDD är ett bättre spel än DoD '91 (de DoD-spel jag spelat mest). Jag gillar slumpmomentet i "framrullningen" av karaktärer och att färdigheter kostar olika mycket. I övrigt är spelen väldigt lika, så det hela rör sig om att jag föredrar den ena metoden framför den andra, och det råkade vara så att den jag föredrar kom först.

/Azagthoth
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Ankorna var ju de som lyfte DoD!! [NT]

......

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Falsk nostalgi

"Jo... Jag tycker faktiskt att EDD är ett bättre spel än DoD '91 (de DoD-spel jag spelat mest). Jag gillar slumpmomentet i "framrullningen" av karaktärer och att färdigheter kostar olika mycket. I övrigt är spelen väldigt lika, så det hela rör sig om att jag föredrar den ena metoden framför den andra, och det råkade vara så att den jag föredrar kom först."

DoD 91 har mycket riktigt poängbaserat framtagningssätt...men i regelboken finns det redan också förslag om man vill slumpa fram värdet...detta saknas helt i DoD Chronopia. I DoD 91 och DoD Chronopia byggs regelverket på det som finns i EDD, så grunden i reglerna är det inte så stor skillnad på, även om en del ändringar gjorts, både åt det sämre och bättre...t.ex. gillar jag att man kan köpa flera yrkesfärdigheter än vad man normalt får i DoD Chronopia.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Falsk nostalgi

Det där med att gamla verisioner av dod är bättre(enligt vissa)tycker jag inte att man kan uttala sig om riktigt än, för jag menar, reglerna är knappast viktigast? eller har jag fel? och hur många har sett tillräkligt av världen för att kunna komma med en rättvis bedömining?

/King Kromm
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Falsk nostalgi

Med tanke på att alla tidigare versioner (Chronopia undantaget) helt saknar spelvärld så är det reglerna man måste utgå ifrån.

/Azagthoth
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Falsk nostalgi

Det tycker inte jag, det enda viktiga med regler (enligt mig)är att dom skall vara begripliga, och helst inte så sega... Och jag tycker att dod6 uppfyller de kraven.
Sant att det inte fanns nån värld till dod91 i grundboxen, men jag vill minas att dod91 och ereb altor gick lite hand i hand...

/King Kromm
 
Top