Nekromanti Alkohol vid rollspels bordet

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Dante;n224970 said:
Jag skulle hantera det på samma sätt som jag skulle annan spelsabbande verksamhet: ett allvarligt snack om att alla är där för att spela spel och ha kul – och om en sabbar alla andras kul får denne skärpa sig, helt enkelt.
Word. Kommunikation!

Annars kanske alkolås på tärningarna vore något?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
...men jag ser nog rusmedel som en del av upplevelsedesignen på ett spelmöte, precis som hur lokalen spelet sker i ser ut och disponeras, eventuell bakgrundsmusik, tilltugg, övrig dryck, hur vi väljer att klä oss, bete oss mot varandra, etc etc. Även om alkohol ofta finns med på ett hörn oavsett vad det är som ska spelas så ser även drickandet och användandet av drickandet olika ut för oss beroende på om det är Eon, DND4E, Svart av Kval, Vit av Lust, etc som spelas och hur vi väljer att spela dem. Att dricka för immersionen och att offgame-chilldricka är rätt olika saker för mig och passar till olika designmål.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Med tanke på vilka alkisar jag normalt lirar med är det fascinerande nog extremt ovanligt med alkohol och spelande ihop. Inte helt ovanligt att nån tar en öl till maten innan spel, men inte mer än så.

Själv märker jag att om jag dricker blir jag ganska fort ointresserad av själva spelandet, det finns nån höjdpunkt i en sisådär 20-30 minuter nånstans i höjd med andra ölen där det faktiskt är stämningshöjande, men före det gör det varken till eller från och efter det blir det märkbart sämre för min del. Det här är f.ö. ett mönster i det mesta jag gör, om jag blandar in alkohol tappar jag snabbt intresse för aktiviteten och min mentala förmåga sänks otroligt mycket otroligt fort (skillnaden i resultat i t.ex. Magic-turneringar med och utan alkohol är otroligt slående).

Tycker i övrigt också att det är rätt schysst att ha en gruppaktivitet som inte är alkoholcentrerad och tycker det är rätt bra att ha några sådana i bagaget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det har hänt att vi druckit alkohol under spelet, som Rasmus så ser jag det som ett designval som kan vara bättre eller sämre. Men skulle jag ha någon i gruppen som inte kan hantera alkohol (eller någon under 18) så skulle jag absolut inte ha med alkohol kring bordet eftersom rollspel för mig är en väldigt social aktivitet.

Och har jag folk som inte dricker alkohol med och jag är den som bjuder så tycker jag det är viktigt att ha minst lika fancy alkoholfria alternativ eftersom det annars ändå blir en press/förväntning om att dricka. Lite som när vi hade after-work på jobbet med 6 olika sorters öl, 3 sorters vin och cola, det ger ju en rätt tydlig signal om förväntnigar så att säga (nu har jag lagt mig i så den biten är fixad, nu har vi 2 sorters alkoholfria öl, ginger beer och lyx-cola också).
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
I min grupp är vi vuxna i samma ålder och vi har inga problem med alkohol. Spelar vi förmiddagar (vilket vi gjort senaste månaderna) faller det sig naturligt att det bara blir vatten eller i värsta fall läsk, men när vi spelar kvällstid faller det sig lika naturligt att någon eller flera ibland (inte alltid) slår upp en öl eller cider. Det har aldrig någonsin varit något problem. En, två eller tre öl/cider utslagna på några timmars spelande märker vi inte av.

Enda gången jag upplevt alkohol som ett problem i samband med spel har inte varit i rollspel utan i figurspelshobbyn, på turneringar på konvent. Jag har några gånger irriterats över motståndare som varit odrägligt bakfulla på turneringens andra dag efter att ha dragit en sen pubrunda natten innan. Inte kul.

Apropå bakfylla är det snarare det som vi undviker när vi spelar rollspel, förresten. Det kan jag tycka är värre. Har noll empati för bakfulla människor. Har någon planer på krogrunda, klubb eller fest kvällen innan spelar vi inte dagen efter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Hans E Magnusson;n225033 said:
Vad är lyx-cola?
Jag gillar till exempel Boyles Sugare Cane Cola, men det är väl kanske inget vedertaget begrepp men lite colans motsvarighet till hantverksöl.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Daniel;n225035 said:
Vi är vuxna i samma ålder och vi har inga problem alkohol. Spelar vi förmiddagar (vilket vi gjort senaste månaderna) faller det sig naturligt att det bara blir vatten eller i värsta fall läsk, men när vi spelar kvällstid faller det sig lika naturligt att någon eller flera ibland (inte alltid) slår upp en öl eller cider. Det har aldrig någonsin varit något problem. En, två eller tre öl/cider utslagna på några timmars spelande märker vi inte av.
Men vad är poängen om ni inte märker av det? Eller alltså jag fattar ju att du menar att ni inte blir fulla men personligen vill jag märka av det, om det inte märks på så sätt att det bidrar till en bättre spelupplevelse så kan jag tycka att det känns lite bortkastat.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
The Rapier;n224990 said:
Oftast hinner vi aldrig dricka så värst mycket för att spelet hamnar i förgrunden. Om alkoholen hamnar i förgrunden oavsett situation så tror jag att det är ett problem. Ung. "går du ut för att dricka, eller går du ut för att ha kul?"

In vino veritas.
Hade blivit mindre text från mig om jag bara citerat detta och instämt. Exakt detta!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
När vi åker ut och spelar en helg så brukar vi dricka vid spelbordet, och resten av eftermiddag/kväll, men aldrig annars. Rollspel handlar för mycket om kaffe och kaka för min del. Kaffe är å andra sidan min favoritdrog (av de tämligen få jag prövat) så det är ju ett enkelt val på det viset.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem;n225027 said:
Med tanke på vilka alkisar jag normalt lirar med är det fascinerande nog extremt ovanligt med alkohol och spelande ihop. Inte helt ovanligt att nån tar en öl till maten innan spel, men inte mer än så.
En inverkande faktor kan vara att vi normalt spelar vardagkvällar och vi alla ska upp och jobba dagen efter.
Och om vi spelar på en helg drar vi ofta igång runt 10:00 förmiddagen, vilket inte är en tid på dagen som jag brukar förtära alkohol.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
595
Björn den gode;n225037 said:
Men vad är poängen om ni inte märker av det? Eller alltså jag fattar ju att du menar att ni inte blir fulla men personligen vill jag märka av det, om det inte märks på så sätt att det bidrar till en bättre spelupplevelse så kan jag tycka att det känns lite bortkastat.
Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Kanske är det väl förmodligen så att man gillar finöl för att man är hipster eller för att den faktiskt är ett godare alternativ än pepsi eller ramlösa. För det är ju inte billigaste burkölen folk slår upp.

Jag ser det som likadant som när vi går ut på pubquiz en måndagkväll. Man tar ett glas vin eller ett par öl för att det är den miljön, men det är quizet som är huvudsaken.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
MandaWall;n224959 said:
I min spelgrupp med min pojk vän och våra vänner så dricker vi ofta alkohol (vin, mums) till rollspelet. Men när min tjej kompis tog med sig sin lilla syster när vi spelade i helgen så drack hon så hon blev ful och det blev inte roligt.

Vad brukar ni göra med alkohol när ni spelar? Just i detta fall så sa vi åt lilla systern när hon nyktrade till dagen efter att hon var otrevlig, men hur fgör ni?
Anordnar jag spel säger jag blankt nej till alkohol (om någon insisterar så kan jag tillåta att man dricker en folköl eller två).

Jag varit med på en rollspelssession där det dracks och det gick snabbt överstyr och folk var dyngfulla (nej det går inte att spela rollspel dyngfull).

Som redan nämnt så nås bäst resultat vid 1-2 öl och vid mer försämras snart resultatet vid spelbordet.
Erfarenhetsmässigt är det väääldigt svårt att ligga på exakt rätt alkohol-nivå en hel kväll, vilket gör att någon förr eller senare passerar gränsen och kommer att förstöra för de andra.
Därför säger jag blankt nej.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
Björn den gode;n225037 said:
Men vad är poängen om ni inte märker av det? Eller alltså jag fattar ju att du menar att ni inte blir fulla men personligen vill jag märka av det, om det inte märks på så sätt att det bidrar till en bättre spelupplevelse så kan jag tycka att det känns lite bortkastat.
Fast man dricker ju inte bara alkohol för att bli full eller? Jag tycker öl/vin är mycket godare än läsk, och dricker hellre det. Viid spelbordet är det kaffe som gäller för min del.

Med det sagt vi dricker i princip aldrig alkohol vid spelbordet, har druckit ett litet glas portvin någon gång, och när jag spelade alkis i Western hade jag ett glas med whiskey uppslaget som jag tog smuttar på.

Rollspel för mig är en i första hand alkoholfri aktivitet, vi spelar vardagskvällar hälften av gruppen har barn, om jag vill ta en öl finns det så många andra tillfällen och vill jag festa finns det roligare ställen än spelbordet.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag gillar att ta en öl eller ett glas vin om jag ska vara spelledare. Det gör mig förmodligen inte bättre, men känns trevligt. Jag har minst lika kul spiknykter.

Jag har deltagit i spel där alla varit nyktra och där alla har varit påverkade (från en öl till ordentligt tankade), det är enligt mig varken bättre eller sämre, så länge alla inblandade är ok med det. Givetvis har äventyr påverkats av att fulla spelare tvingats ta kritiska beslut, men vafan...

Sedan håller jag ju med om att vissa spel funkar bättre än andra med rusmedel. Men då jag enbart spelar DnD5 nuförtiden ser jag inga problem (spelmässigt) med att 4-5 vuxna människor delar en låda eller några flaskor rött under en kväll.

Allt detta gäller enbart om det går friktionsfritt. Skulle det bli dålig stämning eller något annat problematiskt så hanteras det som alla andra situationer med alkohol.

Knark är olagligt!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Vi har folk som dricker och folk som inte gör det. Det råder ingen överenskommelse om det, utan folk dricker vad de vill ha. Jag har aldrig varit med om att det varit ett problem kring vårat bord, men om det blev det skulle jag nog ta ett snack med de berörda. Det vore verkligen trist om ett spel skulle bli kasst pga att någon ballar ur.

Vi spelar oftast mitt i veckan, så det brukar inte drickas ofta, men även när det händer blir det inte särskilt mycket. Jag dricker i princip aldrig när jag spelleder, i synnerhet om jag har mycket att hålla reda på.

En gång spelledde jag på ett LAN, och en av de anmälda spelarna sade innan det började "nej, jag tror jag avstår - jag har druckit för mycket för att orka koncentrera mig". Det är nog det närmaste jag kommit alkoholrelaterade "problem" i spel. Jag har kanske haft tur, men ingen av mina spelare har någonsin varit rejält tankade vid bordet.

Då har jag varit med om betydligt värre fylleslag i raid parties i MMO:er.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Khan;n225071 said:
Aldrig alkohol. Punkt.

Jag har en tendens att alltid ifrågasätta alla nolltolerans-uttalanden när det kommer till rusmedel :) Så, varför?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
RasmusL;n225072 said:
Jag har en tendens att alltid ifrågasätta alla nolltolerans-uttalanden när det kommer till rusmedel
Varför det?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
luddwig;n225076 said:
Varför det?

För att det gör mig nyfiken! Extremt få droger handlar inte om dos-effekt och jag har svårt att se kopplingen mellan det kontinuerliga spektrumet av berusning och en hård 0/1-variabel :)
 
Top