Nekromanti Alkohol vid rollspels bordet

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
I min spelgrupp med min pojk vän och våra vänner så dricker vi ofta alkohol (vin, mums) till rollspelet. Men när min tjej kompis tog med sig sin lilla syster när vi spelade i helgen så drack hon så hon blev ful och det blev inte roligt.

Vad brukar ni göra med alkohol när ni spelar? Just i detta fall så sa vi åt lilla systern när hon nyktrade till dagen efter att hon var otrevlig, men hur fgör ni?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker också detta är ett problem. En av spelarna i min grupp bjöd in mig till sin egen grupp så körde vi ett SL-löst story game. Jag var den enda som inte drack. Dom andra blev lite väl fulla och det var en jätteflopp. Dom blev inte farliga, men dom blev väldigt zombifierade och långsamma i sitt tänkande och tal, och dom glömde allt som sades hela tiden.

Hemma hos mig är det "ingen sprit" som gäller. Och när jag är SL är vi ofta hos mig. För många år sen SL-ade jag dock Trail of Cthulhu hemma hos några haschare. Det var tre pårökta och två nyktra runt bordet (jag var en av dom nyktra). Det var en OK session, hade inga problem med den. Jag tror gräset snarare försämrade än förbättrade det, eller ja det var nog ingen större skillnad.

Slutsats: knark är bättre än sprit? Nej jag vet inte var jag vill komma, annat än att instämma i problemet med hur svårt det är att hitta lagom mängd/dos och hur kasst det kan bli när folk är för fulla
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
En en av mina grupper kröker vi rätt rejält medan vi spelar. Öl, vin, whisky... Men det är en rätt liten grupp, vi är alla på ungefär samma nivå vad gäller humor och sådant och alla har fortfarande fullt prio på att spela, så det har aldrig blivit något problem.

Annars brukar jag generellt försöka undvika alkohol runt spelbordet just för att undvika att någon super ner sig och börjar sabba spelmötet. Det här ser jag som extra viktigt om jag inte är väl bekant med hur alla runt bordet blir när de dricker.

Om jag spelade i en grupp där alla drack lite försiktigt utan att det var något problem, och vi tog in någon ny som som genast söp ut sig, då skulle jag nog faktiskt be den personen rätt ut att ta det lugnare nästa spelmöte. Om det inte sker någon förbättring, och vi fortfarande vill spela med personen i fråga, så skulle jag nog föreslå alkoholstop vid spelbordet. När vi spelar rollspel är det spelandet som är i fokus, kröka kan vi alltid göra nån annan kväll =)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag skulle hantera det på samma sätt som jag skulle annan spelsabbande verksamhet: ett allvarligt snack om att alla är där för att spela spel och ha kul – och om en sabbar alla andras kul får denne skärpa sig, helt enkelt.

(Och i båda de grupper jag spelar regelbundet med dricks det alkohol i måttliga mängder. Öl till Pathfinder och bubbel till D&D5.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Är vi bara vuxna kan det bli några glas vin, men inte så att någon blir odräglig. När tonåringarna är med dricker inte vi vuxna heller något alkoholhaltigt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag brukar inte göra nånting med alkohol när jag spelar (eller annars heller om inte typ glass är inblandat), och en öl eller två är nog det mesta någon av de jag spelat med har tagit sig. Det är en bra nivå för mig.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Folköl, senare något glas vin eller whiskey. Varvat med parabla mängder te.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Har aldrig varit ett problem i våran grupp. Vi dricker kanske var 3e gång vi spelar men ofta mindre mängder. Dock så dom få gånger nån blivit full tycker jag mest att det är roligt, ingen är direkt en "meandrunk". Men skulle det vara ett problem så kanske man får lägga till en 2 öl max gräns eller liknande eller försök spela oftare dagar folk inte dricker lika mycket, typ en måndag? :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag tycker att det förhöjer upplevelsen, till en viss gräns såklart. Om vi alla dricker i ungefär samma takt och hittar ett gemensamt flow i immersionen kan dock den gränsen hamna väldigt högt. I like.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
RasmusL;n224981 said:
Om vi alla dricker i ungefär samma takt
Detta är något jag undrat över länge—säger inte att du har fel, bara att jag är nyfiken på hur det funkar. När jag körde Penny med det fulla gänget (beskrevs ovan) och dom andra blev svinfulla och dom bara typ "öööh... vad var det nu du sa igen"... jag har många gånger undrat om det bara var jag som tyckte det var jobbigt, att dom andra som också druckit inte tyckte det var något problem att spelandet brakade ihop till ett långsamt och derivativt gurglande ist för det kreativa öset vi hade i början av kvällen. För, dom hade nån sorts "alkoholfilter" där dom bara uppskattade den nersaktade takten iom dom själva var fulla. Eller om det blev jobbigt för alla. Fick ingen klarhet i det.

Eller är det mer såhär: När jag spelade i band var det en sak som alla basister jag pratade med brukade säga. En öl gör att man spelar bättre bas, två öl gör att man spelar sämre. Jag är skeptisk till det, jag är ju ett stort fan av noll öl. Men om den basist-regeln stämmer så var det bara så att Penny-gänget helt enkelt var för fulla. (Alltså det var inte lite dom drack den gången, dom drack flaskvis av gin och sånt.)
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Vi kan dricka i vår grupp om vi anser att det förhöjer upplevelsen av spelet (utan att vi blir alltför påverkade). Ex. sherry om vi är i Spanien på 1600-talet, ett glas whiskey när vi spelar Western och en kraftig ale när vi kör Fantasy.

Oftast hinner vi aldrig dricka så värst mycket för att spelet hamnar i förgrunden. Om alkoholen hamnar i förgrunden oavsett situation så tror jag att det är ett problem. Ung. "går du ut för att dricka, eller går du ut för att ha kul?"

In vino veritas.
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
2097;n224982 said:
Detta är något jag undrat över länge—säger inte att du har fel, bara att jag är nyfiken på hur det funkar. När jag körde Penny med det fulla gänget (beskrevs ovan) och dom andra blev svinfulla och dom bara typ "öööh... vad var det nu du sa igen"... jag har många gånger undrat om det bara var jag som tyckte det var jobbigt, att dom andra som också druckit inte tyckte det var något problem att spelandet brakade ihop till ett långsamt och derivativt gurglande ist för det kreativa öset vi hade i början av kvällen. För, dom hade nån sorts "alkoholfilter" där dom bara uppskattade den nersaktade takten iom dom själva var fulla. Eller om det blev jobbigt för alla. Fick ingen klarhet i det.

Eller är det mer såhär: När jag spelade i band var det en sak som alla basister jag pratade med brukade säga. En öl gör att man spelar bättre bas, två öl gör att man spelar sämre. Jag är skeptisk till det, jag är ju ett stort fan av noll öl. Men om den basist-regeln stämmer så var det bara så att Penny-gänget helt enkelt var för fulla. (Alltså det var inte lite dom drack den gången, dom drack flaskvis av gin och sånt.)
Roligt att du säger det. När jag var yngre var jag ett stort fan av Guitar-hero spelen. Alla mina rekord där jag spelat låtar 100% på expert klarade jag typ när jag hade 1-2 öl i kroppen. Däremot efter 2-3 öl är det bara en massa frustration över hur dåligt det gick. Antar att det är ganska samma sak i rollspel också ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
2097;n224982 said:
Detta är något jag undrat över länge—säger inte att du har fel, bara att jag är nyfiken på hur det funkar. När jag körde Penny med det fulla gänget (beskrevs ovan) och dom andra blev svinfulla och dom bara typ "öööh... vad var det nu du sa igen"... jag har många gånger undrat om det bara var jag som tyckte det var jobbigt, att dom andra som också druckit inte tyckte det var något problem att spelandet brakade ihop till ett långsamt och derivativt gurglande ist för det kreativa öset vi hade i början av kvällen. För, dom hade nån sorts "alkoholfilter" där dom bara uppskattade den nersaktade takten iom dom själva var fulla. Eller om det blev jobbigt för alla. Fick ingen klarhet i det.
Det där är en beskrivning som inte passar in på mitt spelande generellt :)

2097;n224982 said:
Eller är det mer såhär: När jag spelade i band var det en sak som alla basister jag pratade med brukade säga. En öl gör att man spelar bättre bas, två öl gör att man spelar sämre. Jag är skeptisk till det, jag är ju ett stort fan av noll öl. Men om den basist-regeln stämmer så var det bara så att Penny-gänget helt enkelt var för fulla. (Alltså det var inte lite dom drack den gången, dom drack flaskvis av gin och sånt.)
Helt klart finns det en "för full"-gräns, inget tvivel där, men var den går upplever jag dikteras av stämningen, stunden och vad gruppen kollektivt har för lägsta toleransnivå. I mitt fall så upplever jag att tempot i spel ökar när vi dricker, att folk lite enklare ger sig hän, sitter framåtlutat, går upp i varv, spelar ut, och så vidare. Det bygger på att drickandet matchas av en intensitet i den sociala interaktionen, utan den blir det precis som du säger väldigt snabbt väldigt segt :) Alkohol, koffein, nikotin och ett adrenalinfrämjande tempo är för mig en bra kombination för att skapa en tät stämning i gruppen.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
2097;n224965 said:
Jag tycker också detta är ett problem. En av spelarna i min grupp bjöd in mig till sin egen grupp så körde vi ett SL-löst story game. Jag var den enda som inte drack. Dom andra blev lite väl fulla och det var en jätteflopp. Dom blev inte farliga, men dom blev väldigt zombifierade och långsamma i sitt tänkande och tal, och dom glömde allt som sades hela tiden.

Hemma hos mig är det "ingen sprit" som gäller. Och när jag är SL är vi ofta hos mig. För många år sen SL-ade jag dock Trail of Cthulhu hemma hos några haschare. Det var tre pårökta och två nyktra runt bordet (jag var en av dom nyktra). Det var en OK session, hade inga problem med den. Jag tror gräset snarare försämrade än förbättrade det, eller ja det var nog ingen större skillnad.

Slutsats: knark är bättre än sprit? Nej jag vet inte var jag vill komma, annat än att instämma i problemet med hur svårt det är att hitta lagom mängd/dos och hur kasst det kan bli när folk är för fulla


Urs! Jag har totalt knark förbud hemma hos mig. Kommer det en hasshrökare åker han ut!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Vid enstaka tillfällen har det hänt att någon druckit en öl eller två men annars förekommer ingen alkohol vid spelbordet i de grupper där jag är eller varit med. Det tycket jag är bra. Ingen blir överförfriskad och rollspelandet mer fokuserat.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag brukar dricka ett glas vin, eller en svag whisky/rom-grogg vid spelmöten. Och så klart i Pendragon den offciella Battle Beer:en Saxon (https://www.systembolaget.se/dryck/ol/saxon-151912) när det är dags att slåss emot saxare ;)

Jag tycker det ger ett skönt flow och fantasin flödar bättre.

Dock så har jag haft en alkoliserad spelare som hotade att skada mig när han misslyckades med sina slag.

Men i övrigt håller jag med Amanda, inget knark i mitt hus.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag vet inte om jag någonsin druckit alkohol när jag spelat rollspel... I de spelgrupper jag varit med i har det aldrig kommit på tal. Det har pratats om att gå ut och ta en öl tillsammans någon gång, men det är i så fall helt skiljt från spelandet.

I dagsläget spelar vi på vardagkvällar och minst två personer i gruppen kör bil till och från sessionen, så alkohol skulle verkligen inte passa in. Dessutom skulle det bli så mycket att dricka om en ska klämma i sig öl eller vin mellan tekopparna/cola-glasen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
När vi spelade i yngre år drack vi aldrig alkohol vid spelbordet. Nu för tiden händer det att folk tar sig en öl eller whisky eller liknande.

I mindre mängder kan alkohol även luckra upp lite nervositet eller ängslan att spela ut sin karaktär men det är något av en knivig balans för folk som blir bara lite (för) fulla blir bara störiga och jobbiga. Särskilt för alla som inte dricker och jag tycker det är respektlöst mot dem.

Finns det någon som tar illa upp eller ogillar drickande vid spelbordet så ger jag faan i det personligen och uppmanar andra att göra det också. Så viktigt är det inte för mig. Jag kan dricka vatten/läsk/kaffe/the eller något annat och ta mig något alkoholhaltigt vid annat tillfälle isf.

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vi spelar i källaren till en pub i Gamla stan. Så det blir några öl. Men vi är vuxna, ingen blir packad.
 
Top