Nekromanti Alkohol vid rollspels bordet

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag är nykterist så jag dricker aldrig vid spelmötena. I de flesta av speltillfällena som jag varit med på är det inte heller särskilt allvarligt, om ens något drickande. Det blir väl en del öl som dricks, men sällan blir det för många så folk blir berusade. Jag har dock varit med om två tillfällen då de blev ett problem: första gången blev spelaren som drack för mycket väldigt konfrontativt och det skapade väldigt dålig stämning (vilket senare ledde till alkoholförbud för spelgruppen i ett år - därefter har det fungerat bättre), andra gången blev spelaren (efter 16 folköl) oförståelig i sin kommunikation till oss (det var dock vid prepmötet inför kampanjens start).

Så nej, jag är inget fan. Vill folk ta en eller två öl är det okej för mig, men blir det mer så blir jag väldigt skeptisk inställd. Folk brukar rent generellt tro att de har bättre alkoholsinne än vad de egentligen har.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
RasmusL;n225087 said:
Extremt få droger handlar inte om dos-effekt och jag har svårt att se kopplingen mellan det kontinuerliga spektrumet av berusning och en hård 0/1-variabel :)
Det känns som att vi glider OT här men jag förstår i alla fall inte hur du menar. Att någon säger att hen avstår från alkohol betyder inte att hen förnekar att det finns olika grader av berusning, bara att hen avstår från berusning (i det här fallet i rollspelssammanhang).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vi har en strikt nykterhetspolicy vid spelbordet. Vill folk supa eller på annat sätt bli påverkade av andra preparat i rekreationssyfte så sker det inte när vi spelar. Jag som SL vill att min grupp respekterar den berättelse och det arbete jag lagt ned och det samma förväntas av mig från spelarna. Så nej, ingen alkohol eller andra droger vid mitt spelbord.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
luddwig;n225094 said:
Det känns som att vi glider OT här men jag förstår i alla fall inte hur du menar. Att någon säger att hen avstår från alkohol betyder inte att hen förnekar att det finns olika grader av berusning, bara att hen avstår från berusning (i det här fallet i rollspelssammanhang).

Du missförstår mig :) Jag tycker att distinktionen "ingen alkohol" och "ingen berusning" är intressant.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sen så vill jag också säga att jag håller med RasmusL när det gäller nolltolerans, men då utanför spelmötet.

Jag är extremt drogliberal, libertarian i många av mina åsikter och tycker därmed att var person skall få bruka vad den vill och hur mycket personen vill. Tråkigt nog är vårt lands lagar så efter världsutvecklingen att någon större frihet gällande vilka rusningsmedel vi väljer att bruka lär få vänta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Alkohol har aldrig varit en issue. Under mina 10 år som vuxen aktiv har det hänt mig kanske 2-3 ggr att någon druckit vid spelbordet (inklusive jag själv). Inte för att jag förespråkar en strikt nykterist-policy men generellt känns det inte som att som att rollspelande funkar med annat än mycket måttlig berusning, vilket sannolikt är skälet till ovanstående upplevelse.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det blir maximalt en öl på en spelkväll men även det är väldigt sällsynt. Att dricka för att berusa sig vid rollspelande är mig helt främmande.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag menar vi har "inga mobiler, ingen musik" också. Inget fel med lite riktlinjer för att få mer fokuserat spel om gruppen så önskar. Haschet kan vänta?
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
I två av spelgrupperna jag spelar i dricks det öl och whisky men inga mängder. Jag tror inte nån skulle uppskatta att någon i gruppen/erna söp sig full i samband med spel. Fokus på spel i första hand. Full kan man bli närhelst annars (nästan)..

Såvitt jag vet brukas inga andra droger kring spelbordet. Röka heroin eller sniffa näsgodis i samband med ett actionäventyr a la The Shield eller The Wire lockar faktiskt inte nämnvärt och att skjuta i sig en spruta Krokodil för att öka inlevelsen i ett äventyr bland ryska sprutnarkomaner o skurkar på den absoluta botten i St Petersburg känns också mer än lovligt dumt..
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vi kör ingen alkohol alls i den gruppen jag brukar spela med. För egen del för att jag skall köra bil hem från GBG.
Jag har dock spelat rollspel tillsammans med mitt gamla gäng och då hände det att vi hade alkohol på spelmötet.

/Ulfgeir
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag är för egen del nykterist numera, eftersom jag alltid avskytt smaken av allt med alkohol i och numera tycker direkt illa om samtliga effekter berusning har. Om någon spelare prompt skulle vilja dricka alkoholhaltigt kring bordet förutsätter jag att det sker på ett såpass måttfullt sätt att det inte ger några beteendeförändringar alls. Det vill säga ganska begränsat drickande och enbart för smaken. Jag kan på rak arm inte komma på en enda människa jag föredrar när den är full eller ens salongsberusad jämfört med när personen är nykter. Jag föredrar generellt äventyr där det handlar om att vara smart och klurig, och det är tammefan folk inte när de är påverkade.

Så helst ser jag helt vitt kring rummet. Och i mitt umgänge i allmänhet. Berusning är sämst och om folk nu nödvändigtvis ska hålla på med sådant så föredrar jag in allmänhet om de gör det när jag inte är med.



För övrigt är jag också rätt ordentligt antidrogliberal. Vilket inte torde förvåna någon, då jag ju inte är liberal när det gäller speciellt mycket annat heller. Droger, lagliga eller illegala, innebär i mina ögon att man sänker sig medvetet. Ger upp anspråken på att vara en civiliserad människa som använder förnuftet för att lösa problem. Väljer att fly från problemen och ägna sig åt något slags mental masturbation som dessutom innebär att man i allmänhet blir dryg och jobbig, eller farlig, mot andra. Även lagliga droger som alkohol och tobak ligger bakom så jääääävla mycket skit både vad gäller hälsoeffekter och vad gäller effekter internationellt (tobaksindustrin är ju knappast några fina typer, liksom).

Jag skiter ju i vad enskilda individer gör; deras handlingar är ju såklart en produkt av deras upplevelser och så och jag är ointresserad av att skuldbelägga vad som i princip är förprogrammerat beteende (om inte just skuldbeläggning råkar vara ett effektivt verktyg för att motverka beteendet, men det är det sällan. Och så har det ofta andra negativa effekter), men jag tycker så jävla illa om berusningsnormen och alkoholnormen i stort.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
På högstadietiden så drack vi inte alkohol av naturliga anledningar när vi spelade. Under gymnasiet så hände det, ibland blev det för mycket och då övergick det mer till att vara en fest och vi slutade spela och drack mer. Men som regel så ville någon dricka en öl eller två så var det aldrig något problem, ingen avvek och satt ensamt full. Nu så spelar vi vardagskvällar och ska jobba dagen efter så då brukar ingen dricka något samt att nästan alla kör bil.

Som andra säger så prata med personen, klargör vad som gäller och vill inte personen ifråga följa detta. Spela inte med den personen.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Eftersom jag bor ute i vildmarken spelar jag oftast över Roll20 och Google Hangouts och inte runt ett spelbord, men det hör inte till ovanligheterna att minst en av deltagarna sitter med ett glas alkoholhaltig dryck under spelpasset. Själv dricker jag gärna några öl eller en whisky om jag spelar, kanske något färre om jag spelleder och behöver hålla skärpan uppe lite extra. Men så gillar jag också en mer avslappnad beer and pretzel-vibb vid spelbordet så det fungerar utmärkt.
Tror inte ens ämnet varit uppe för diskussion i mina spelgrupper, det är verkligen ingen issue. Skulle någon i gruppen lyfta frågan och ha problem med att det förekommer alkohol hade ingen sett något konstigt med det utan respekterat personen och avstått helt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
RasmusL;n225072 said:
Jag har en tendens att alltid ifrågasätta alla nolltolerans-uttalanden när det kommer till rusmedel :) Så, varför?
Gravt förenklat svar på en mycket mångfacetterad fråga - för mig är det en av extremt få arenor där jag slipper bemöta alkohol. Oavsett om det handlar om att se ölburkar, känna folks alkoholiserade andedräkt eller tvingas lyssna på ännu en diskussion om olika preferenser och smaker som ALDRIG tar lika kort tid som de intresserade verkar tro. Det handlar lika mycket om vid spelbordet som vid snacket innan, efter eller i rummet intill där man hämtar kaffe.

Alkohol och droger tar plats socialt och för mig är det alltid obekvämt. Se det som en vegan som tvingas se på när ens polare gnager köttben.

krank;n225123 said:
Jag är för egen del nykterist numera, eftersom jag alltid avskytt smaken av allt med alkohol i och numera tycker direkt illa om samtliga effekter berusning har.

/.../

Jag kan på rak arm inte komma på en enda människa jag föredrar när den är full eller ens salongsberusad jämfört med när personen är nykter.

/.../

Så helst ser jag helt vitt kring rummet. Och i mitt umgänge i allmänhet. Berusning är sämst och om folk nu nödvändigtvis ska hålla på med sådant så föredrar jag in allmänhet om de gör det när jag inte är med.

/.../

Även lagliga droger som alkohol och tobak ligger bakom så jääääävla mycket skit både vad gäller hälsoeffekter och vad gäller effekter internationellt (tobaksindustrin är ju knappast några fina typer, liksom).

/.../

Och så har det ofta andra negativa effekter), men jag tycker så jävla illa om berusningsnormen och alkoholnormen i stort.
En mycket tacksam sak med det här forumet är att det då och då dyker upp en Krank som säger rätt så exakt vad jag tänkte säga. Tack!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Om gruppen i allmänhet har en tillåtande hållning till alkohol vid spelbordet, men det kommer med en spelare som inte kan hantera alkoholen, så bör gruppen frångå sin tillåtande hållning och spela helt nyktert.

Inte för att jag någonsin spelat i en grupp där någon drack alkohol till spelet, så jag har inte behövt bearbeta problemet så konkret.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Rollspel är en av få saker som inte blir bättre av alkohol. Jag skulle inte säga att det blir sämre heller, bara att det är jävligt fräsigt med en social aktivitet där man inte direkt börjar fundera på att dricka öl.

Den mest negativa effekten av att bli full när man spelar är enligt mig att det blir svårare med nyanser, och därför också att ändra stämningsläge.

Men det kan vara ett verktyg också: för några år sen spelade jag med en snubbe som kunde vara skitjobbig och hetsig. Så vi brukade ta ut honom kvällen innan så han var lite seg dagen efter. Då synkade han mycket bättre på spelmötet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
RasmusL;n225097 said:
Du missförstår mig :) Jag tycker att distinktionen "ingen alkohol" och "ingen berusning" är intressant.
Om du ids får du gärna förklara närmare varför du tycker att distinktionen ingen alkohol - ingen berusning är intressant samt på vilket sätt det relaterar till att du alltid ifrågasätter alla nolltoleransuttalanden när det kommer till rusmedel. Det är inte så att jag driver med dig här. Jag försöker ärligt förstå varför du ifrågasätter något som jag själv aldrig skulle drömma om att ifrågasätta.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Har man blivit full så har man druckit för mycket.

Sen finns det steg innan full som skiljer sig för olika spelstilar.
Spelar man grottröj så kan man lätt dricka sig något påverkad. Spelar man spel i stil med We Be Goblins or M:UA kanske det till och med blir bättre då hämningar är den största partypoopern.
Spelar man intrikat socialt spel med mycket bleed så är det ungefär samma regler som vid bilkörning. Allt mer än en lättöl är för mycket.

Vanligtvis så gäller dock Maximal inclusion. Alla måste känna sig okej med nivåerna, och om någon säger "ingen alkohol" så kör man på det, utan gnäll.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Khan;n225168 said:
Gravt förenklat svar på en mycket mångfacetterad fråga - för mig är det en av extremt få arenor där jag slipper bemöta alkohol. Oavsett om det handlar om att se ölburkar, känna folks alkoholiserade andedräkt eller tvingas lyssna på ännu en diskussion om olika preferenser och smaker som ALDRIG tar lika kort tid som de intresserade verkar tro. Det handlar lika mycket om vid spelbordet som vid snacket innan, efter eller i rummet intill där man hämtar kaffe.

Alkohol och droger tar plats socialt och för mig är det alltid obekvämt. Se det som en vegan som tvingas se på när ens polare gnager köttben.
Tack, all respekt för det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
luddwig;n225193 said:
Om du ids får du gärna förklara närmare varför du tycker att distinktionen ingen alkohol - ingen berusning är intressant samt på vilket sätt det relaterar till att du alltid ifrågasätter alla nolltoleransuttalanden när det kommer till rusmedel. Det är inte så att jag driver med dig här. Jag försöker ärligt förstå varför du ifrågasätter något som jag själv aldrig skulle drömma om att ifrågasätta.
Jag är intresserad av kopplingen till och påverkan på rollspelandet. När någon aktivt väljer bort något så finns det oftast en bra och stark anledning och sådant har jag gärna med mig in i mina speltillfällen så att jag bättre kan stämma av att alla är överens om vad som gäller.
Sedan löper debatten ständigt på kring dessa frågor i lajvsvängen och där finns, upplever jag, en gammal tradition av att "alkohol och lajv/rollspel inte hör ihop" som jag inte ser har någon rimlig grund att stå på. För mig handlar det om socialt kontrakt, inte någon evig sanning (även om jag har full respekt för de som är religiösa i sin övertygelse).
 
Top