Nekromanti Alkohol vid rollspels bordet

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
@luddwig: Exempelvis sådana svepande uttalanden som Cybot gör ovan har jag svårt att köpa!

@Cybot: Hur tänker du då? De allra mest galet bleediga lajvprojekten har ofta berusningsmedel med som ingrediens (en del har med goda resultat experimenterat med ej olagliga psykedeliska droger) och de blir inte färre över tid. Menar du i allmänhet eller menar du just i din spelgrupp?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
RasmusL;n225198 said:
@luddwig: Exempelvis sådana svepande uttalanden som Cybot gör ovan har jag svårt att köpa!

@Cybot: Hur tänker du då? De allra mest galet bleediga lajvprojekten har ofta berusningsmedel med som ingrediens (en del har med goda resultat experimenterat med ej olagliga psykedeliska droger) och de blir inte färre över tid. Menar du i allmänhet eller menar du just i din spelgrupp?
Ska man upprätthålla en karaktär som inte är du så handlar det om övertygelse och förmågan att hålla koll på främmande idékomplex och snabbt agera utifrån dem. Det är svårt nog utan handikapp. Alkohol (specifikt) är definivt ett handikapp.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
I min spelgrupp har det väl hänt (någon gång) att en öl öppnats eller en drink serverats, det har dock aldrig varit i standard utan alltid ett undantag. I något enstaka fall har det gått överstyr. Däremot så har det varit vanligare att deltagare, inkluderat mig själv, dyker upp på mötena småpåverkade (eller mer) av alkohol eller andra droger. Ännu vanligare att deltagare återhämtar sig dvs. bakfulla, bakstenade eller annan AT. Jag har alltid sett rollspel som en underbar hobby som tillåter mig att aktivera de delar av hjärnan som jag annars stimulerat med droger och ett sätt att umgås utan det ständiga öldrickandet även när jag själv varit i aktivt beroende. Berusning har aldrig bidragit till att ett spelmöte blivit lyckat, aldrig förhöjt upplevelsen på något sätt utan alltid tvärtom.

Som tillfrisknande beroende (drygt 14 månaders drogfrihet) så har min övertygelse bara stärkts. Jag vill inte ha någon berusning runt spelbordet och helst ingen bakfylla heller för den delen. Om någon dricker en öl innan och det inte märks så fine men annars är det helt enkelt inte ok. Två av mina spelare är i riskzonen (förmodligen redan där) för att utveckla eget beroende så den strikta hållningen är ett måste om jag skall kunna umgås med dem och i mina ögon ett utmärkt sett att erbjuda dem ett alternativt sätt att umgås och njuta.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vid spelbordet har jag egentligen inte upplevt något problem. Det händer att de andra tagit något glas vin till middagen innan, men inte mer än så. När jag var yngre uppstod problemet vid något enstaka tillfälle, men den/de personerna som druckit för mycket var heller inte så intresserad av att spela, så problemet försvann när de gjorde det.

RasmusL;n225196 said:
Sedan löper debatten ständigt på kring dessa frågor i lajvsvängen och där finns, upplever jag, en gammal tradition av att "alkohol och lajv/rollspel inte hör ihop" och som jag inte ser har någon rimlig grund att stå på.
Vid lajv däremot, skulle jag nog bryta, sticka och begära pengarna tillbaka om deltagare blir berusade för att arrangörerna inte höll hårt på alkoholreglerna (dessutom så bryter det väl många gånger mot lagen att dricka alkohol på lajv, beroende på plats och tillstånd?). Eftersom det är fysiskt, och ofta med många deltagare där man inte känner alla, så behöver jag kunna lita på andras omdömen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Zire;n225202 said:
Vid spelbordet har jag egentligen inte upplevt något problem. Det händer att de andra tagit något glas vin till middagen innan, men inte mer än så. När jag var yngre uppstod problemet vid något enstaka tillfälle, men den/de personerna som druckit för mycket var heller inte så intresserad av att spela, så problemet försvann när de gjorde det.



Vid lajv däremot, skulle jag nog bryta, sticka och begära pengarna tillbaka om deltagare blir berusade för att arrangörerna inte höll hårt på alkoholreglerna (dessutom så bryter det väl många gånger mot lagen att dricka alkohol på lajv, beroende på plats och tillstånd?). Eftersom det är fysiskt, och ofta med många deltagare där man inte känner alla, så behöver jag kunna lita på andras omdömen.
Hela min poäng är ju just det att olika grupper kan skapa egna regler och att dessa inte ska brytas. De lajv jag pratar om tillåter givetvis alkohol :p

Helt klart en smaksak! Att inte tillåta alkohol på lajv är väldigt svenskt och inte alls lika vanligt i resten av norden och Europa. Det handlar om tradition snarare än best practice vill jag påstå.

(De lajv som tillåter alkohol har som regel de tillstånd som behövs och håller sog helt och fullt inom lagar och förordningar)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
När det gäller lajv är jag nog till och med mer frustrerad på alkohol. Jag tror en av anledningarna till att jag slutat är att alkoholen blivit vanlig. Även på alkoholfria lajv brukar det alltid vara några som göm er några bärs i sitt tält.

Lajv kräver extrem tillit till främlingar. Vet jag att främlingarna kan vara alkoholhaltiga är det oändligt mycket svårare att lita på dem. Särskilt i våldsamma situationer. Eller mitt i natten när man inte ser något.

Jag retar mig på att det sociala kontraktet inom hobbyn har gått från att man gott kan vara utan sin öl och sitt bröl i en helg eller kväll till "det för väl inget". För det gör det. Alkohol är en social komplikation, inte ett smörjmedel.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Khan;n225208 said:
När det gäller lajv är jag nog till och med mer frustrerad på alkohol. Jag tror en av anledningarna till att jag slutat är att alkoholen blivit vanlig. Även på alkoholfria lajv brukar det alltid vara några som göm er några bärs i sitt tält.
Nu är jag ingen lajvare men jag var under intrycket att det var en hyfsad "vit" hobby med väl fungerande socialt kontrakt. Vad tråkigt att höra att mitt intryck inte överensstämmer med dina erfarenheter. Beror på det på unga deltagare eller en allt mer accepterande hobby? Drar mig till minnes en rätt otrevlig anekdot från några bekanta där de berusade och "in character" skrämt och sexuellt antastat (eller åtminstone hotat att göra det) en kvinnlig deltagare. Om jag minns rätt så bad hon om ursäkt efter lajvet för att hon inte kunde förbli "in game" utan signalerade att avbryta spelandet.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Snoken;n225212 said:
Drar mig till minnes en rätt otrevlig anekdot från några bekanta där de berusade och "in character" skrämt och sexuellt antastat (eller åtminstone hotat att göra det) en kvinnlig deltagare. Om jag minns rätt så bad hon om ursäkt efter lajvet för att hon inte kunde förbli "in game" utan signalerade att avbryta spelandet.
Bad HON om ursäkt?!? Fy helvete. Hade jag varit arr på det evenemanget hade snubbarna blivit polisanmälda ögonaböj! :mad:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Khan;n225208 said:
När det gäller lajv är jag nog till och med mer frustrerad på alkohol. Jag tror en av anledningarna till att jag slutat är att alkoholen blivit vanlig. Även på alkoholfria lajv brukar det alltid vara några som göm er några bärs i sitt tält.

Lajv kräver extrem tillit till främlingar. Vet jag att främlingarna kan vara alkoholhaltiga är det oändligt mycket svårare att lita på dem. Särskilt i våldsamma situationer. Eller mitt i natten när man inte ser något.

Jag retar mig på att det sociala kontraktet inom hobbyn har gått från att man gott kan vara utan sin öl och sitt bröl i en helg eller kväll till "det för väl inget". För det gör det. Alkohol är en social komplikation, inte ett smörjmedel.

Att bryta mot ett arrangemangs regler är såklart aldrig försvarbart men så vitt jag vet så är det något som alltid varit vanligt och något jag stött på (men märk väl aldrig gjort!) på nästan alla sunkiga fantasylajv under de snart 20 år jag lajvat. Det suger och de människor som bryter reglerna suger verkligen, lajva inte med dem!

Däremot så är det viktigt att göra skillnad på lajv och lajv, det finns ett enormt brett spektrum av kvalitet, kontroll och tydlighet när det kommer till lajvarrangörer och det påverkar givetvis resultatet. Om vi exempelvis tittar på det arbete som gjorts av Johanna Koljonen (https://participationsafety.wordpress.com/ ) och andra liknande initiativ och arrangemang som tar fasta på dessa best practices och jämför med ett femtonårigt kompisgäng som bjuder ut ett hundratal främlingar i skogen, utan att tydligt ha kommunicerat vad som gäller och förväntas, så kommer vi att se en massiv skillnad. Det finns jävligt proffsiga arrangemang med väl fungerande socialt kontrakt och så finns det sunkiga och ogenomtänkta initiativ, och jag undviker den senare kategorin kategoriskt :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Snoken;n225212 said:
Drar mig till minnes en rätt otrevlig anekdot från några bekanta där de berusade och "in character" skrämt och sexuellt antastat (eller åtminstone hotat att göra det) en kvinnlig deltagare. Om jag minns rätt så bad hon om ursäkt efter lajvet för att hon inte kunde förbli "in game" utan signalerade att avbryta spelandet.
Det här är något som hobbyn håller på att hantera och göra upp med och även om lajvhobbyn inte på något sätt är problemfri så är det den mest progressiva och öppna arenan jag känner till när det kommer till det här. När skiten och övergreppen dras fram i ljuset så tycks lajvhobbyn vara förfärlig, men det är om du frågar mig för att andra grupperingar (inklusive rollspelare) inte kommit i närheten av lika långt med att göra upp med sunkiga normer och problematiskt beteende som systematiskt tillåts.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Dazumal;n225214 said:
Bad HON om ursäkt?!? Fy helvete. Hade jag varit arr på det evenemanget hade snubbarna blivit polisanmälda ögonaböj! :mad:
Som sagt, en otrevlig anekdot. Jag minns att jag kände olust när jag hörde det, det var säkert femton år sedan om inte längre. Killarna ifråga några år äldre än jag själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
För oss är det här ingen issue. Ibland tar någon/några någon/några bärs eller så. Ingen grej alls. Som att kolla på fotboll över nån öl. Vi har sup-spelat med, men då har alla varit med på det och ok med att det slutar med "väntaväntavänta!!! Det här är fan VÄRLDENS BÄSTA LÅT!! HÖÖÖÖJJJ!!!!!"

Fast för oss är det här en ganska ny företeelse. Jag har ju typ spelat med samma gäng sedan jag var 15 eller så och bortsett från och en annan gräs-session så har vi hållit oss nyktra större delen av den tiden. Öl-eran började nog för 10 år sedan eller så.

Men seriöst, man kan fan inte spela en bretonnsk ädling utan ett glas rödtjut framför sig! Vad skulle löskefolket tro? Att man var helt utblottad och plötsligt på deras nivå??? Skandal!!!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Snoken;n225222 said:
Som sagt, en otrevlig anekdot. Jag minns att jag kände olust när jag hörde det, det var säkert femton år sedan om inte längre. Killarna ifråga några år äldre än jag själv.
I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer och en oförsvarbar kvinnosyn snarare än alkohol.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
RasmusL;n225226 said:
I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer och en oförsvarbar kvinnosyn snarare än alkohol.
I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer, en oförsvarbar kvinnosyn och alkohol.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Snoken;n225228 said:
I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer, en oförsvarbar kvinnosyn och alkohol.

Jag förstår och respekterar åsikten men jag håller inte alls med :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag kan tycka det är trevligt med någon eller några öl (eller vin, eller annat) till rollspel. Med några regler:
- Alla runt bordet är helt okej med att det är alkohol involverat. Alla behöver inte dricka, men ingen ska tycka det är jobbigt.
- Alla är överens om att dricka måttligt. Det krävs inte mycket för att det alkoholen tillför (i vissa grupper) ska ersättas med att förstöra upplevelsen snarare än att höja den. Det räcker att en person blir för full för att upplevelsen för samtliga kring bordet ska förstöras. Så prata igenom innan man börjar spela vad som är lagom nivå, och gör en deal att det är okej att påpeka om någon börjar bli för berusad.

Sedan upplever jag att alkohol kanske passar bättre till lite mer lättsamma spel. Vi körde Svenil en gång och skrattade så tårarna rann, mycket tack vare att humorn blev dummare med alkoholen. Att köra mer seriösa spel med mindre flams är mer komplicerat, som jag upplever det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
RasmusL;n225196 said:
...en gammal tradition av att "alkohol och lajv/rollspel inte hör ihop" som jag inte ser har någon rimlig grund att stå på.
Att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne tycker jag är en fullt rimlig grund.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
luddwig;n225242 said:
Att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne tycker jag är en fullt rimlig grund.
Då gör du generaliseringar kring "vad rollspel är" som jag varken är intresserad av att ställa mig bakom eller ens diskutera. Vi håller inte med varandra och vår syn på hobbyn är väsensskild.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
RasmusL;n225244 said:
Då gör du generaliseringar kring "vad rollspel är" som jag varken är intresserad av att ställa mig bakom eller ens diskutera. Vi håller inte med varandra och vår syn på hobbyn är väsensskild.
Kan du hålla med om att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne?
 
Top