Alien Earth

En naturlig följd av Alien Earth är att vi kommer lära känna xenomorfen mer, den kommer säkert uppvisa lojalitet, sympati och andra känslor. Gissar jag.

Ja, det tror jag också. I slutscenen av första säsongen såg xenomorferna ut att ha blivit två nya figurer i det tuffa gånget. Oerhört fånigt!

Det är ett helt nytt koncept, som avviker från den första filmen. Den första filmen uppfattar jag som en mer europeisk och konstnärlig film (även om en del av skaparna var amerikaner). Mycket känns verkligen totalt nyskapande. Den andra filmen är mer amerikansk, en sorts Vietnam-film i rymden.

Första gången jag såg Aliens störde jag mig oerhört på de ”tuffa” marinkårssoldaterna (jag är ingen stridis), men när jag nyligen såg om filmen tänkte jag mindre på det och uppskattade miljön mer. Det är en snygg film.
Ja alltså jag tycker också om tvåan (och trean - och fyran) men kan samtidigt tycka att jag tyckte att de gjorde lite halvtråkiga val vad gäller ~loren~.

Som med allt så hade jag egentligen föredragit en standalone film.

Ja alltså jag tycker också om tvåan (och trean - ovh fyran) men kan samtidigt tycka att jag tyckte att de gjorde lite halvtråkiga val.

Ja. Vill minnas att åtminstone de tre första filmerna präglades av mycket problem under inspelningarna. Det fanns konkurrerande kreativa visioner och oenighet om innehållet i manus. Jag antar att kommersiella hänsyn har påverkat de val som gjordes. Många förväntar sig nog att få se mer av xenomorfen. Den behöver vara tydlig, synlig och monstruös därför att den är ett varumärke. Även om det inte tillför handlingen särskilt mycket.

Last edited:
Samtliga filmer efter Aliens har jag inte kunnat se klart. Och Alien är mycket bättre än Aliens. Det som talar för Earth är att det inte är en Alien film/ tv-serie. Det är typ en Marvel film. Eller en Star Wars serie men oändligt mycket bättre än de katastrofer som släppts senaste tio åren inom dessa trademarks.

Jag vill att man i säsong två, trots namnet, tar handlingen ut i rymden igen. Jag vill att man förlägger det hela på antingen en oerhört ogästvänlig planet eller på ett rymdskepp.

Jag vill att man i säsong två, trots namnet, tar handlingen ut i rymden igen. Jag vill att man förlägger det hela på antingen en oerhört ogästvänlig planet eller på ett rymdskepp.

Det vill jag också, men jag har svårt att tro att så skulle bli fallet.

Först trodde jag (hoppades?) att tv-serien Alien skulle bli mer som Fargo. Alltså att varje säsong fångar någon ny epok eller plats i franchisen. Tyvärr verkar det inte bli så.

Möjligen skulle Disney kunna göra som med Star Wars och starta åtminstone en till Alien-serie, som rimligen då bör utspela sig i rymden. Helst hade jag sett Neill Blomkamp som skapare av en sådan serie, men det är nog att hoppas på för mycket.

Last edited:
Om vi får önska fritt så vill jag ha en historia som fokuserar på människor och deras relationer, med xenomorphen som ett ständigt och överhängande hot.

Tror jag nämnt det förut, men för något år sedan kom en kortfilm som hette Alien: Ore och som handlar om ett gruvsamhälle. Den hade jag gärna sett att man byggde ut, och den hade för all del kunnat utspela sig på jorden om man nu vill behålla det konceptet.

Annars så hade jag också kunnat tänka mig en version av romanen The Cold Forge, men tror de redan hämtat rätt mycket stoff därifrån till Earth så det kommer nog inte bli av.

Tråden påminner mig om att jag har 2 avsnitt kvar. Till dess var serien ok men kände lite att Alien stämpeln på serien var lite av en belastning. Den måste hela tiden förhålla sig till ett franchise istället för att stå på egna ben.

Back