Alien Earth

Att det inte skulle handla om hur män porträttas köper jag inte alls. Det är bara att jämföra med franchise-originalen. Man kan gå ner på enskilda karaktärer som Hulken (i She-Hulk) och Luke Skywalker (i den senaste film-trilogin). I Disneys tappning är de helt andra och betydligt mindre kompetenta karaktärer. De knappt hjältar över huvud taget.

I Alien Earth är situationen dock en annan. Där är alla karaktärer nya och det finns därför inte någon etablerad manlig karaktär att plocka isär. Wendy är möjligen en ny hjältinna, men det är ju inget nytt i franchisen. Skurkarna är dessutom både män och kvinnor.
Har inte sett AE än, men har serien lyckats fånga en liknande demografi som t ex Star Wars A New Hope: dvs i det fallet skilsmässobarn med frånvarande fäder? Det har teoretiserats som en förklaring till framgången för fenomet Star Wars.
Nostalgiska medelålders snubbar verkar annars vara målgrupp för det mesta inom våra ungdomsintressen, så konstigt om inte sådana mer vuxna ‘hjältar’ i centrum skulle kunna nå medial framgång också?

Last edited:
Har inte sett AE än, men har serien lyckats fånga en liknande demografi som originalfilmen A New Hope: dvs i det fallet skilsmässobarn med frånvarande fäder. Det har teoretiserats som en förklaring till framgången för originaltrilogin.
Nostalgiska medelålders snubbar verkar annars vara målgrupp för det mesta inom våra ungdomsintressen, så konstigt om inte sådana mer vuxna ‘hjältar’ i centrum skulle kunna nå medial framgång också?

Wendy, som nog får karaktäriseras som seriens huvudperson, är en ung kvinna (eller egentligen en cancersjuk tonårstjej som fått sitt medvetande digitaliserat och överfört till en extremt människolik robotkropp). Antar att serien har en bred målgrupp, men känslan är definitivt barnsligare än i den första Alien-filmen. Men jag tror också att vi nostalgiska medelålders snubbar utgör en stor andel av publiken, gissningsvis lite större än vad Disney önskat sig.

På tal om Alien Earth och Alien-rollspelet. Hur mycket är dessa kopplade till varandra? Är de kopplade överhuvudtaget mer än det mest uppenbara?
Inte alls är min bild. Å andra sidan är AE i det närmaste okopplad till alla tidigare filmer också, så...

En helt subjektiv spaning är att alla mina vänner som inte är spel-nördar gillar serien, men de som är inlästa på varumärket AVSKYR den.
Min helt subjektiva spaning med främst nära vänner, familj och släkt är att ingen tycker serien är speciellt bra. Nördarna som jag och mina vänner har tryckt sig igenom serien med förhoppningar inför varje avsnitt att det skall bli bättre. De i familjen och släkten som endast sett Alien eller möjligtvis också Aliens, ja de har inte orkat se klart serien då de föll av någonstans i mitten på grund av att de tyckte att den var tråkig.

Inte alls är min bild. Å andra sidan är AE i det närmaste okopplad till alla tidigare filmer också, så...

Jag har bara den första utgåvan av FL:s Alien-rollspel, men inte nyutgåvan. Har de gjort en uppdatering där? Annars kan man alltid tänka sig ett AE-supplement. Serien har ju introducerat rätt mycket nytt. Exempelvis borde det gå att spinna vidare på Maginots kraschlandning, som är en anmärkningsvärd händelse. Prodigy City borde också gå att använda på olika sätt.

Last edited:
Man kanske ska se serien på samma sätt som AVP-filmerna?
Jo.

Min huvudsakliga invändning mot serien är dock att den har dramaturgiska problem. Att den är lite "Alien" tar jag lätt på. Som många påpekat hade det kanske funkat bättre om man bara strukit xenomorfen. Den har ändå ingen roll av vikt. Hade inte gjort mig något.

Jag har bara den första utgåvan av FL:s Alien-rollspel, men inte nyutgåvan. Har de gjort en uppdatering där? Annars kan man alltid tänka sig ett AE-supplement. Serien har ju introducerat rätt mycket nytt.
Inte heller läst den nya. Men @TomasFriaLigan har sagt i någon intervju att Ligan inte fått någon särskild info om serien, så det vore ju orimligt att hinna anpassa den nya utgåvan till den.

Jo.

Min huvudsakliga invändning mot serien är dock att den har dramaturgiska problem. Att den är lite "Alien" tar jag lätt på. Som många påpekat hade det kanske funkat bättre om man bara strukit xenomorfen. Den har ändå ingen roll av vikt. Hade inte gjort mig något.

Rent konstnärligt håller jag med dig. Xenomorfen är mer en belastning än en tillgång. Särskilt när den inte används mer kreativt än i AE. Men jag tror också att för Disney är sådant som leksaker och ”theme park value” viktigt. Xenomorfen är lätt att känna igen.

I Alien-rollspelet finns en del fordon (och möjligen även annat) som först har förekommit som leksaker. Hörde Gaska (rollspelets huvudförfattare) prata om detta i intervju. Jag vet inte hur pass mycket pengar leksakerna genererar i jämförelse med en hyfsat populär tv-serie, men jag tror inte att leksakerna är kommersiellt oväsentliga. Antar att många av samlarna är vuxna.

Nu har jag också sett det sista avsnittet. Det var ett av det bättre, om än inte lika roligt som många av de andra.

Det är inte en serie utan brister. En del av skådisarna lämnar en den att önska, framförallt barngeniet och Wendys bror. Humorn är lite för subtil ibland vilket gör att man inte riktigt fattar vilken stämning de är ute efter ibland. Xenomorphen utnyttjas inte så bra och beter sig lite konstigt. Och de hade kunnat göra de andra rymdvarelserna mer intressanta (som det är nu är det bara ögat som är spännande och det är så ruskigt fult).

Mest är jag besviken på tempot. Som jag skrivit när jag recenserat andra serier gillar jag när det går snabbt. Här händer tyvärr inte så mycket vissa avsnitt.

Med allt detta sagt finns det mycket med serien som jag gillar. Cyberpunk är min favoritgenre så det är pluspoäng redan där. Det finns intressanta karaktärer att bry sig om. Den är väldigt rolig, jag älskar humorn!

Det är inget mästerverk, men det är definitivt det bästa jag har sett tillhörande Alien-franschisen sen Alien 3.

Ser fram emot en säsong 2!

På tal om Alien Earth och Alien-rollspelet. Hur mycket är dessa kopplade till varandra? Är de kopplade överhuvudtaget mer än det mest uppenbara?
Vet att de inkorporerat delar ur Romulus i Alien Evolved-utgåvan, och jag har för mig att de sagt att de kan tänka sig utforska Earth i framtida böcker (men detta kan vara fria fantasier från mitt håll, hittar inte var jag läst det).

Vet att de inkorporerat delar ur Romulus i Alien Evolved-utgåvan, och jag har för mig att de sagt att de kan tänka sig utforska Earth i framtida böcker (men detta kan vara fria fantasier från mitt håll, hittar inte var jag läst det).

Det vore dumt att inte använda den utvidgning av settingen som AE har inneburit, oavsett vad man tycker om tv-serien. Framför allt tänker jag på jorden som cyberpunkig spelmiljö. Det har ju också tillkommit ett antal nya megacorps. Exakt hur de passar ihop med settingens äldre kanon vet jag dock inte. Möjligen är en del megacorps mest aktiva på jorden?

Där ser man. Jag tycker att det kan bli problematiskt när olika medier har sina visioner och syn på själva alien-universat. I Alien Earth fungerar cyborger på ett sätt, Morrow kan till exempel använda sin hand till att bli en svets, kniv eller andra typer av verktyg, funkar cyborger på samma sätt i rollspelet? Njae, det blir lät spretigt för min del vilket gör att om inte de olika medierna är spot-on med hur jag tänker eller hur de första två filmerna fungerar så är det stor risk att jag inte tar det på allvar. Då blir det lite som AVP, som jag aldrig har kunnat ta på allvar.

Det vore dumt att inte använda den utvidgning av settingen som AE har inneburit, oavsett vad man tycker om tv-serien. Framför allt tänker jag på jorden som cyberpunkig spelmiljö. Det har ju också tillkommit ett antal nya megacorps. Exakt hur de passar ihop med settingens äldre kanon vet jag dock inte. Möjligen är en del megacorps mest aktiva på jorden?
Mitt intryck av serien är att Prodigy är ett dåligt byggt korthus som snart inte finns mer. Tror Weyland-Yutani kommer sluka Prodigy om det blir en säsong 2 så Prodigy kanske bara existerar en kort tid i settingen.

Men jag kan självklart ha helt fel här men det känns som den mest logiska slutsatsen.

Mitt intryck av serien är att Prodigy är ett dåligt byggt korthus som snart inte finns mer. Tror Weyland-Yutani kommer sluka Prodigy om det blir en säsong 2 så Prodigy kanske bara existerar en kort tid i settingen.

Men jag kan självklart ha helt fel här men det känns som den mest logiska slutsatsen.

Ja, jag tror också att Prodigy håller på att kollapsa fullständigt. Oklart också hur länge Boy Kavalier överlever efter första säsongens slutscen. Plundringen av det kollapsande Prodigys anläggningar och andra tillgångar skulle kunna vara ett scenario i sig (och är möjligen också åtminstone ett tema i den andra säsongen av tv-serien).

Ytterligare tre nya megacorps nämns dessutom: Lynch, Threshold och Dynamic (som kontrollerar månen), men utan att beskrivas närmre. Jag antar att de återkommer längre fram (de presenteras som om de borde göra det).

Back