Alien Earth

Mina tankar såhär långt (fram till avsnitt 5).

1. Jag ser inte riktigt satir och/eller humor som något större inslag i serien. Jag håller heller inte med om att det är nödvändigt för att kunna uppskatta den.

2. Jag gillar att man försökt göra något nytt. Det hade varit enkelt att bara göra serien som en remake av film 1 och 2, för det är de som alla (majoriteten i alla fall) är överens om är bäst. Det hade varit både ett utslag av lathet och dåligt omdöme. För att det då skulle vara någon mening med serien så hade man tvingats att göra det bättre än förlagorna, något man sannolikt hade misslyckats med. En del av det nya faller tyvärr ganska platt vilket är synd. Annat gillar jag dock. Som t ex att man infört nya typer av synther, sådana som är helt biologiska. (Är det en nick till Bladerunner? Kommer vi att få se mer tie-ins mellan universana? Spännande tanke tycker jag.)

Favoritavsnitt? Trots det jag skriver ovan, att jag är glad att det inte bara är en upprepning av de tvår första filmerna, så är det nog trots allt återblicksavsnittet (nr 4?) där vi får se vad som hände ombord på skeppet innan kraschen, trots att det är en upprepning av första filmen. Jag gillade även nr 5 då mycket som legat och puttrat fick komma till skott.

3. Jag hade mina dubier innan jag såg det första avsnittet men de har till stor del stillats. På det hela tycker serien är helt ok. Den är inget mästerverk men heller ingen katastrof. Den är tillräckligt bra för att jag ska fortsätta se den. Jag tycker den är ett bra tillskott till franchisen.

Last edited:
Sett sista avsnittet tillsammans med min son… Vi båda var extremt missnöjda och det min son sa när slutmusiken började spelas var, ”Det här slutet var ass”. Och det summerar nog vad jag anser om hela säsongen i stort, speciellt med sista avsnittet som ett facit. Fanns det bra saker, ja absolut men det dåliga var så väldigt mycket mer. Det positiva jag tar från serien är att det visades några häftiga monster som inte är xenomorphen, att det inte tar fem minuter från att bli våldtagen av en facehugger fram tills fullvuxen xeno men tyvärr inte så mycket mer.

Nej, det här var en stor besvikelse och jag undrar verkligen om det kommer bli någon säsong 2!? Någon som vet om Disney sagt något?

Last edited:
Jag har fått höra någon gång att videon jag länkade till var gjort av ”höger-grifters”, jag höll inte med då och håller inte med nu. Men Angry Joe är väl knappast en höger-grifter enligt någon på forumet får jag anta!? Oavsett, jag håller med det mesta i den här videon gällande serien som helhet och sista avsnittet i synnerhet.

Det finns en hel del att säga om säsongens sista avsnitt, men förutom det som har redan påpekats (jag håller med både @Minimoni och @Quadrante) så vill jag tillägga: varför gjordes det inte mer av de nya varelserna? En stor del av serien har handlat om att hinta att de är intressanta, farliga och oförutsägbara. Bläckfiskögat förflyttade sig några gånger, flugan sprutade ut syra och den köttätande pumpan fick till slut äta, men det är ju inte mycket. Jag hade förväntat mig mer. Kunde de inte bara ha varit märkligare?

Hybriderna var möjligen ett intressant koncept (även om jag har svårt för vuxna skådisar som spelar barn), men till slut framstår de mest som ett gäng superhjältar med superkrafter. Varför skulle något sådant passa in i den här franchisen?

Serien har, vad jag vet, fått ett mycket blandat mottagande. Undrar om det blir fler säsonger.

Gillade verkligen serien!
Läskig: nej
Kul: ja!
Spännande: ja!
Underhållande: verkligen
Likhet med Alien/ Aliens: ingen alls

Ser fram emot säsong två!
Efter att ha sett det sista avsnittet undrar jag vad jag just har tagit del av.

Läskig: tyvärr inte.
Kul: njae.
Spännande: vid något tillfälle i varje avsnitt.
Underhållande: stundtals, tempot är högt, det händer mycket.
Likhet med Alien/ Aliens: inte mycket, vilket gör att jag mest uppfattar serien som något annat.

Blir det en andra säsong eller har Disney kört ytterligare ett varumärke i botten genom att mer eller mindre strunta i originalet?

För mig blir det intressant att jämföra med Andor, som fördjupade särskilt ett tema - konflikten mellan Imperiet och rebellerna - och därför på ett mer vuxet vis gestaltade hur livet i ett auktoritärt system kan se ut. I Alien Earth lägger Hawley till en massa detaljer - hybriderna, Prodigy, nya rymdvarelser och Jorden som miljö - men han fördjupar inte settingen nämnvärt. Man kan se det som ett ytskiktet expanderar utan fördjupning.

Som jag har skrivit tidigare i tråden tycker jag att Hawley lyckas betydligt bättre i Fargo. Kanske för att han har bättre känsla för den genren? Cyberpunk med inslag av body horror är något helt annat. Tonen blir konstigt serietidningsaktig med balla rutor och effekter. Det räcker inte.

Last edited:
För oss med reservationer till serien: hur hade en bra Alien-serie sett ut? Jag kom att tänka på Alien-romanen The Cold Forge av Alex White, som ändå gör några rätt balla grejor och som har ett par beröringspunkter med Alien: Earth.
  • Den utforskar rivaliteter mellan storföretagen, sabotage och spionage.
  • Där finns en förlaga till hybriderna i form av en forskare som bebor en syntetisk kropp.
  • Där finns en megalomanisk antagonist.
Därtill tycker jag att romanen faktiskt gör något intressant med det annars rätt oinspirerade "black goo". Tror att det hade kunnat funka i ett tvserie-format, och så här i efterhand hade jag nog hellre sett det än Alien: Earth.

För oss med reservationer till serien: hur hade en bra Alien-serie sett ut? Jag kom att tänka på Alien-romanen The Cold Forge av Alex White, som ändå gör några rätt balla grejor och som har ett par beröringspunkter med Alien: Earth.
  • Där finns en förlaga till hybriderna i form av en forskare som bebor en syntetisk kropp.
Därtill tycker jag att romanen faktiskt gör något intressant med det annars rätt oinspirerade "black goo". Tror att det hade kunnat funka i ett tvserie-format, och så här i efterhand hade jag nog hellre sett det än Alien: Earth.

Kul koncept! Jag hade gärna sett en serie baserat på det (eller på uppföljaren, även den skriven av White). Eller på Alien Isolation, men kanske då en prequel eller sequel med delvis samma karaktärer.

Fast det här kanske är ett ämne för en annan tråd?

Kul koncept! Jag hade gärna sett en serie baserat på det (eller på uppföljaren, även den skriven av White). Eller på Alien Isolation, men kanske då en prequel eller sequel med delvis samma karaktärer.

Fast det här kanske är ett ämne för en annan tråd?
Ursäkta finns det en uppföljare? Har helt missat!

Ursäkta finns det en uppföljare? Har helt missat!

Japp. Böckerna är dock tämligen löst sammankopplade.

Vill du verkligen gå lös med Alien-nörderiet så rekommenderar dock i första hand Andy Kellys (icke-fiktiva) bok om spelet Alien Isolation. Riktigt bra bok som går på djupet i hela franchisen! I boken finns många uppslag även för den som vill spela Alien RPG. Eller något annat liknande rollspel.

Last edited:
Det här finns ju exakt i tv-serien, alla tre punkterna 😂

Ja precis, det är beröringspunkterna dem emellan - jag menade mer att jag tycker att de elementen görs bättre (eller mer "Alien:igt) i The Cold Forge än i Earth!

EDIT: Jag tror överlag att jag hade tyckt bättre om Earth om den inte hade med Alien-franchisen att göra.

Det är väl för att jag kommer från Norrbotten och är egensinnig och långsam men… Jag tyckte det var en helt fantastisk serie. En glad och trevlig bagatell som gav mig möjlighet att glömma bort verklighetens elände i knappt 8h. Vår verklighets huvudpersoner beter sig tragiskt nog ännu mer ologiskt än A:Es karaktärer, men som man brukar säga, verkligheten överträffar dikten. :)

Jag tror inte att det är en slump. Min gissning: de plockade in Hawley för att han varit framgångsrik med Fargo och sedan gick teamet på ett tidigt möte igenom några idéer som på sistone tillkommit i Alien-franchisen. Han plockade sedan några koncept från Whites bok, bytte karaktärer och placerade handlingen i en cyberpunk-setting på jorden. Några nya men ganska skissartade varelser tillkom för att ha något att bygga vidare på. Tror jag.

Förmodligen är det också därför som seriens första säsong känns mer som en brainstorming kring ett känt varumärke än som en fullt genomförd och fördjupad berättelse.

Min vilda gissning till varför varelserna inte fick mer utrymme, var att de inte är inskrivna som tydliga scener i manus. Att det inte är manusteamet som tagit fram dem och i manus nämns de som bakgrund/rekvisita. Så när det kommer till bildmanus och produktionsplanering, så får de för lite "screentime" för att få ha för speciella egenskaper (utöver att "vara hot", "döda", "vara bakgrund för replikskifte").

Last edited:
Blir det en andra säsong eller har Disney kört ytterligare ett varumärke i botten genom att mer eller mindre strunta i originalet?
Jag tror tyvärr man med detta uttömt möjligheten att göra något bra av det på ett tag.

Alien har ändå sedan den första uppföljaren byggt på att maxa det unika, xenomorfen. Det höll ganska länge, och Prometheus och Covenant försöker på sitt säty - men mindre framgångsrikt - göra något nytt. Men sedan Romulus och nu Earth är nog sanningen att man kört fast.

(Det ska bli intressant att jämföra med Blade Runner 2099 när den kommer. Nu är Alien och BL egentligen inte särskilt lika, men för BL har ju uppföljarna (som ju bara är en) istället tagit fasta på det allmängiltiga i settingen. Vi får se vad serien gör.)

Last edited:
Jag tror tyvärr man med detta uttömt möjligheten att göra något bra av det på ett tag.

Alien har ändå sedan den första uppföljaren byggt på att maxa det unika, xenomorfen. Det höll ganska länge, och Prometheus och Covenant försöker på sitt säty - men mindre framgångsrikt - göra något nytt. Men sedan Romulus och nu Earth är nog sanningen att man kört fast.

(Det ska bli intressant att jämföra med Blade Runner 2099 när den kommer. Nu är Alien och BL egentligen inte särskilt lika, men för BL har ju uppföljarna (som ju bara är en) istället tagit fasta på det allmängiltiga i settingen. Vi får se vad serien gör.)

Ja, rent konstnärligt tycker jag inte att Alien Earth var ett steg framåt. De hade behövt göra de nya varelserna mer intressanta. Exempelvis genom att hinta att de inte bara är farliga (som vilka datorspelsmonster som helst), utan också delar av hela ekosystem som man, åtminstone till en början, bara anar vidden av. Romulus tycker jag fångar tonen i franchisen bättre, men slutet med den där utklädde basketspelaren var kanske inte så lyckat…

Om det blir mer av Alien Earth vet jag inte. Men vad jag förstår är åtminstone Noah Hawley själv inne på att det blir fler (än två?) säsonger. Antar att antalet strömningar och abonnemang avgör. Utesluter inte att många faktiskt gillar den här serien.

Min vilda gissning till varför varelserna inte fick mer utrymme, var att de inte är inskrivna som tydliga scener i manus. Att det inte är manusteamet som tagit fram dem och i manus nämns de som bakgrund/rekvisita. Så när det kommer till bildmanus och produktionsplanering, så får de för lite "screentime" för att få ha för speciella egenskaper (utöver att "vara hot", "döda", "vara bakgrund för replikskifte").

Ja, varelserna känns på ett märkligt sätt fristående. Och tentakelögat är lite för fånigt (studsboll med tentakler) för att funka som body horror. En snigel eller larv med samma funktion hade nog funkat bättre.

Last edited:
Back