Alien Earth

En annan aspekt som jag inte riktigt tycker funkar i Alien Earth är skådespeleriet. Jämför med den karisma och närvaro som finns i exempelvis det här klippet. Stämningen är verkligen påtaglig. Replikerna är också bättre.

Last edited:
NU fattade jag att Boy Cavaliers flintskalliga assistent är Vyvyan Basterd!

Jag tycker att serien har varit okej hela tiden, men inte så bra som den borde ha varit. Nåja, jag såg ju alla avsnitten i alla fall.

Ny har jag orkat se klart avsnitt 8. Gav upp halvvägs igenom igår. Inte mycket nytt att säga annat än vilken otrolig osammanhängande röra det slutade som. Jag tyckte det fanns ganska mycket potential i intrigen på ön fram till avsnitt 6, fast sedan spårade det ur rejält. Men att det skulle bli en sådan pannkaka hade jag inte trott. Synd.

Ett kul, och lite ballsy, alternativ till Alien: Earth vore att fortsätta handlingen på Alien 4, efter att skeppet kraschat ner i jorden och xenomorphs gissningsvis flytt vraket. En postapokalyptisk Alien-iteration, liksom.

Tänker du på vad som händer efter den här bortklippta scenen? Tycker att den borde ha varit med i filmen.

(Franz skriver detta innan han sett det sista avsnittet) Personligen förstår jag inte alls vad det intressanta skulle vara i att låta xenomorpherna skapa kaos på jorden. Jag tror absolut att man skulle kunna göra något intressant med det, men jag tycker inte på något sätt att det skulle vara intressant i sig. Kanske det som är en stor miss för serien dock, att många hoppades att serien skulle handla om att xenomorphen skapade kaos på jorden. Och det faktum att det är en prequel gör ju att vi vet att det inte kommer hända. Kanske det som gör att jag gillar serien mer än vad jag trodde att jag skulle göra, att serien inte gör en så (enligt mig) tråkig grej. Men jag fattar att alla som förväntat sig det är besvikna.

(Franz skriver detta innan han sett det sista avsnittet) Personligen förstår jag inte alls vad det intressanta skulle vara i att låta xenomorpherna skapa kaos på jorden. Jag tror absolut att man skulle kunna göra något intressant med det, men jag tycker inte på något sätt att det skulle vara intressant i sig. Kanske det som är en stor miss för serien dock, att många hoppades att serien skulle handla om att xenomorphen skapade kaos på jorden. Och det faktum att det är en prequel gör ju att vi vet att det inte kommer hända. Kanske det som gör att jag gillar serien mer än vad jag trodde att jag skulle göra, att serien inte gör en så (enligt mig) tråkig grej. Men jag fattar att alla som förväntat sig det är besvikna.
Nja, kaos på jorden hade precis som du säger inte fungerat i en prequel. Men kaos på ön som nästan hela serien utspelar sig på lyckas de ju ändå med. Det är här jag hade hoppats på ett händelseförlopp som ledde till kaos tack vare intelligenta sabotage från Weyland-Yutani eller intelligenta handlingar från monstren. Det händer tyvärr aldrig… Allt som faktiskt händer kommer som resultat av grov inkompetens från alla karaktärer med kanske något undantag. Det känns som om de som skapade serien bara hade några önskvärda scener för att sen låta alla karaktärer klantigt ramla in i dessa trots att karaktärerna inte borde vara underbegåvade. Hela serien är endast en rad med händelser som inte borde ha uppstått om någon av de viktigare karaktärerna hade haft ett IQ över 70.

Jag vet att du kommer tycka annorlunda och det är helt ok, jag är glad att serien vad jag kan se faktiskt tycks vara rätt omtyckt. Men min poäng är väl att jag är väldigt missnöjd över serien, men inte pågrund av det du talade om. Sen om det finns de som hade de förväntningar du beskriver, ja då lär de vara väldigt missnöjda. Men jag vet inte alls hur vanlig en sådan förväntning på serien faktiskt var/är.

Jag hade nog inga särskilda förväntningar alls. Eller jag trodde att serien skulle knyta an till och ge en slags bakgrund till första filmen. Så att det kanske skulle vara en slags företagsspionthriller där W-Y stjäl kunskapen från Prodigy snarare än massa monsterskräck (men en del så klart)?

Men i slutändan faller serien på sitt genomförande - ansatsen är på många vis ganska intressant.

Nja, kaos på jorden hade precis som du säger inte fungerat i en prequel. Men kaos på ön som nästan hela serien utspelar sig på lyckas de ju ändå med. Det är här jag hade hoppats på ett händelseförlopp som ledde till kaos tack vare intelligenta sabotage från Weyland-Yutani eller intelligenta handlingar från monstren. Det händer tyvärr aldrig… Allt som faktiskt händer kommer som resultat av grov inkompetens från alla karaktärer med kanske något undantag. Det känns som om de som skapade serien bara hade några önskvärda scener för att sen låta alla karaktärer klantigt ramla in i dessa trots att karaktärerna inte borde vara underbegåvade. Hela serien är endast en rad med händelser som inte borde ha uppstått om någon av de viktigare karaktärerna hade haft ett IQ över 70.

Jag vet att du kommer tycka annorlunda och det är helt ok, jag är glad att serien vad jag kan se faktiskt tycks vara rätt omtyckt. Men min poäng är väl att jag är väldigt missnöjd över serien, men inte pågrund av det du talade om. Sen om det finns de som hade de förväntningar du beskriver, ja då lär de vara väldigt missnöjda. Men jag vet inte alls hur vanlig en sådan förväntning på serien faktiskt var/är.
Nja, tycka annorlunda vet jag kanske inte. Jag har ju själv påpekat att det vid tillfällen är trist att saker går snett för att karaktärerna beter sig klantigt. Men jag tycker inte att det är lika genomgående som du. Det kan vara retsamt när det händer, men det är inget som jag genomgående upprörs över. Men det kan ju dels handla om att jag tycker att både Prometheus och Alien: Covenant är betydligt värre på denna punkt (och sämre överlag) så jag kanske är härdad, att jag är mer intresserad av hur ett verk behandlar tematik än inre logik (alla mina favoritfilmer har storymässigt forcerade moment men som vägs över av stark tematik) samt att jag är väldigt förtjust i cyberpunk vilket gör att det alltid är ett nöje att ta del av genren. Sen har inte Alien enligt mitt tycke varit bra sen Alien 3 (Även om jag gillade karaktärerna i Alien Återuppstår) så det kan också handla om att jag inte hade jättehöga förväntningar på ett franschise som inte levererat på 23 år. Med det sagt, jag har inte sett sista avsnittet, det kanske höjer eller sänker upplevelsen.

Avsnitt 8. Fighten mellan Kirsch och Morrow, när Wendy inser att Eins är kopplad till nätverket, och när hela "dagiset" kommer på att de kan leka spöken, det var det enda som var bra. Resten...meh.

Alien-Earth-Ep-6-4-1100x566.jpg

Look at me like Morrow looks at Kirsch. :heart:

Nja, tycka annorlunda vet jag kanske inte. Jag har ju själv påpekat att det vid tillfällen är trist att saker går snett för att karaktärerna beter sig klantigt. Men jag tycker inte att det är lika genomgående som du. Det kan vara retsamt när det händer, men det är inget som jag genomgående upprörs över. Men det kan ju dels handla om att jag tycker att både Prometheus och Alien: Covenant är betydligt värre på denna punkt (och sämre överlag) så jag kanske är härdad, att jag är mer intresserad av hur ett verk behandlar tematik än inre logik (alla mina favoritfilmer har storymässigt forcerade moment men som vägs över av stark tematik) samt att jag är väldigt förtjust i cyberpunk vilket gör att det alltid är ett nöje att ta del av genren. Sen har inte Alien enligt mitt tycke varit bra sen Alien 3 (Även om jag gillade karaktärerna i Alien Återuppstår) så det kan också handla om att jag inte hade jättehöga förväntningar på ett franschise som inte levererat på 23 år. Med det sagt, jag har inte sett sista avsnittet, det kanske höjer eller sänker upplevelsen.
Gillar själv Cyberpunk-genren väldigt mycket men upplevde bara ytliga beröringspunkter i Alien Earth med bad jag vanligtvis konsumerar gällande cyberpunk. Bladerunner är tex två filmer som gör cyberpunk så mycket bättre. Jag tycker Alien, Aliens och vad nu Alien 3 heter egentligen är väldigt bra. Alien Resurrection tyckte jag var meh. Prometheus är för mig inte en speciellt bra film men den har en ”mysig” stämning och Alien Covenant är mer Alien men sämre än Prometheus. Alien Romulus är en väldigt bra film under första halvan och en väldigt dålig film under den senare hälften, men Romulus känns dock väldigt cyberpunk samtidigt som den behåller Alien känslan från de första filmerna.

Alien Earth är förmodligen bättre än Alien Resurrection och Alien Covenant men är för mig sämre än alla de andra, inklusive Prometheus.
Men jag förstår absolut var dina argument och åsikter kommer från.

Dock vill jag direkt säga att jag inte alls är upprörd över serien, jag är inte ute och klagar på FB eller andra sociala medier. Det enda platserna där jag överhuvudtaget nämner vad jag tycker om Alien Earth är här på forumet och till min rollsplsgrupp. Så nej, serien är inget jag går och tänker på speciellt mycket alls utom just när vi diskuterar här. Jag är för gammal för att bli upprörd över dåliga serier men jag är inte för gammal för att helt enkelt peka ut vad jag tycker borde ha kunnat gjorts annorlunda.

Det som har gjort mig något frustrerad över den här serien är att jag trodde att den skulle vara betydligt bättre. Se den här trådens startpost - jag startade tråden med en förhoppning om att det här skulle bli något extra. Efter att ha sett flera YouTube-recensioner (jag vet att de kan vara ganska godtyckliga) hade jag förhoppningar om att Alien Earth skulle hålla Andor-nivå (flera gjorde också den jämförelsen). Noah Hawley tyckte jag också på förhand såg ut som ett starkt namn. Utgick ifrån att han skulle ha samma tonträff som i Fargo.

Möjligen förhåller sig Hawley till Alien-franchisen på ungefär samma sätt som Lesley Headland förhåller sig till Star Wars. Han verkar inte heller vara ett fan med stora kunskaper om franchisens lore, utan kommer istället in utifrån och gör om det mesta efter eget huvud. En del är ganska kul - nya varelser, nya megacorps, att det hela utspelar sig på jorden - men det räcker inte riktigt. Fede Álvarez, mannen bakom Alien Romulus, är istället ett uttalat fan (filmen är full av lore-referenser), men resultatet blir, bokstavligt talat, bara halvbra.

Inte heller jag sitter och klagar på den här serien på FB eller i YouTubes kommentarsfält (jag har aldrig varit reggad där). Skrev vad jag tycker i den här istället.

Last edited:
Dock vill jag direkt säga att jag inte alls är upprörd över serien, jag är inte ute och klagar på FB eller andra sociala medier. Det enda platserna där jag överhuvudtaget nämner vad jag tycker om Alien Earth är här på forumet och till min rollsplsgrupp. Så nej, serien är inget jag går och tänker på speciellt mycket alls utom just när vi diskuterar här. Jag är för gammal för att bli upprörd över dåliga serier men jag är inte för gammal för att helt enkelt peka ut vad jag tycker borde ha kunnat gjorts annorlunda.
Vill bara för tydlighetens skull säga att det jag menade med ”genomgående upprörd” var att man tyckte att den aspekten av serien var såpass dålig att den förstörde hela upplevelsen, inte bara när det sker. Lite som att jag tycker att huvudpersonen i Avatar 2 beter sig så svinigt mot sin son att jag inte kan njuta av de scener när han inte är så, utan hela filmupplevelsen är förstörd. Menade inte att antyda att du skulle vara ute och klaga på sociala medier eller så, och ber om ursäkt om det tolkades så.

Problemet med Alien som franschise är att alien-monstret håller för ungefär en film. Den första filmen är spännande för att det är något nytt. Du vet inte hur monstret fungerar ännu och upptäcker det i samma takt som huvudpersonerna. I tvåan försökte de inte återskapa det, utan gjorde en actionfilm istället. Och därefter har de bara gjort samma sak om och om igen, utan att det har blivit riktigt bra. Det som funkar i Alien Earth är de saker som inte är Xenomorfen. Den är bara en köttkvarn. De andra varelserna var intressantare, eftersom de var något nytt. Speciellt ögat.

Problemet med Alien som franschise är att alien-monstret håller för ungefär en film. Den första filmen är spännande för att det är något nytt. Du vet inte hur monstret fungerar ännu och upptäcker det i samma takt som huvudpersonerna. I tvåan försökte de inte återskapa det, utan gjorde en actionfilm istället. Och därefter har de bara gjort samma sak om och om igen, utan att det har blivit riktigt bra. Det som funkar i Alien Earth är de saker som inte är Xenomorfen. Den är bara en köttkvarn. De andra varelserna var intressantare, eftersom de var något nytt. Speciellt ögat
Ja. Precis detta var vad jag syftade på ovan. Man maxar ut xenomorfen i 2an. Sen lyckas man ändå knyta ihop det i 3an, men mycket för att den avsiktligt försöker runda av hela berättelsen än för att xenomorfen fortsätter vara intressant. Det som producerats därefter är mer eller mindre bra försök att hitta nya infallsvinklar. Men det kanske inte riktigt går?

Problemet med Alien som franschise är att alien-monstret håller för ungefär en film. Den första filmen är spännande för att det är något nytt. Du vet inte hur monstret fungerar ännu och upptäcker det i samma takt som huvudpersonerna. I tvåan försökte de inte återskapa det, utan gjorde en actionfilm istället. Och därefter har de bara gjort samma sak om och om igen, utan att det har blivit riktigt bra. Det som funkar i Alien Earth är de saker som inte är Xenomorfen. Den är bara en köttkvarn. De andra varelserna var intressantare, eftersom de var något nytt. Speciellt ögat.

Det går bara att överraska en gång - andra gången vet man vad som väntar. Ska man bygga ut en film till en hel franchise (jag antar att det från början inte alls var planen när det gäller Alien), så tror jag att man behöver jobba rejält med världsbygget. Det går definitivt att bygga ut världen kring Alien på ett mer intressant och djupgående vis. Överraskningseffekten är inte nödvändig, men vill man ändå ha med den borde den gå att vrida på mer än vad som har gjorts (nya versioner av varelsen som beter sig på helt andra sätt).

Man kan också fråga sig vad som egentligen är kärnan i Alien-franchisen. Den första filmen är en renodlad monsterfilm, men redan där finns flera frön som antyder andra teman: Weyland-Yutanis utforskande av universum och utomjordiskt liv, androider som utmanar mänsklig intelligens (och/eller bara lyder order), arbetande människors utsatthet i ett hyperkapitalistiskt system och resterna en möjligen utdöd högteknologisk civilisation (som måste ha omfattat mycket mer än det som visas i filmerna). Mycket av det här finns redan i olika delar av franchisen (inkl. seriealbum, leksaker, romaner, rollspel etc), men (den säkert kommersiellt välmotiverade) fixeringen vid xenomorfen har begränsat mycket.

Personligen tycker jag att det är Weyland-Yutani som är det mest intressanta (även om det är en ganska generisk cyberpunk megacorp). Det hade varit intressantare för världsbygget att istället utgå ifrån företagets anställda och deras säkerligen många mörka hemligheter.

Man kan formulera det hela som några förhoppningsvis fantasieggande frågor. Vad innebär det att Weyland-Yutani har upptäckt äggen, xenomorfen och skeppsvraket? Vilka andra typer av upptäckter kan företaget ha gjort? Hur långt ut i rymden har de och deras konkurrenter kommit? Har de tappat kontrollen över flera av sina upptäckter? Om ja, vad innebär det?

Ja. Precis detta var vad jag syftade på ovan. Man maxar ut xenomorfen i 2an. Sen lyckas man ändå knyta ihop det i 3an, men mycket för att den avsiktligt försöker runda av hela berättelsen än för att xenomorfen fortsätter vara intressant. Det som producerats därefter är mer eller mindre bra försök att hitta nya infallsvinklar. Men det kanske inte riktigt går?

Jo, jag tror att det går. Men man behöver hantera xenomorfen på nya sätt - kanske bara fokusera på äggen (man kan exempelvis stjäla dem) eller på genetiskt material (vilket diskuteras i Alien Resurrection). Xenomorfen kan vara mer än det som hittills har synts i bild.

Man kan också se varelsen som ett dramaturgiskt koncept. Det väsentliga är då inte bara hur den ser ut och fungerar rent biologiskt, utan i lika hög grad vad den får andra att göra. Inkluderar man andra aspekter av xenomorfen - exempelvis manipulerat genetiskt material på ett labb - så behöver det inte bara handla om några som får panik och blir dödade i blodiga scener. Nya experiment kan få konsekvenser som blir lika oväntade som upptäckten av varelsen i den första filmen.

Franchisen och världsbygget har i mina ögon en enorm potential, men den hade kunnat hanteras bättre. Som jag har skrivit i andra trådar handlar världsbyggen i mina ögon om hur yta och djup hänger samman. Och om hur djupet styr ytan, alltså det som är synligt vid en första anblick (xenomorfen i det här fallet).

Last edited:
Jo, jag tror att det går. Men man behöver hantera xenomorfen på nya sätt - kanske bara fokusera på äggen (man kan exempelvis stjäla dem) eller på genetiskt material (vilket diskuteras i Alien Resurrection). Xenomorfen kan vara mer än det som hittills har synts i bild.
Ja. Det var kanske en för spetsig fråga. Och jag menade väl mer att givet alla de val som gjorts sedan Aliens som trycker på det unika, är det kanske kommersiellt svårt att i nuläget göra en omstart. Mer rimligt att låta varumärket vila ett tag.

Man kan också se varelsen som ett dramaturgiskt koncept. Det väsentliga är då inte bara hur den ser ut och fungerar rent biologiskt, utan i lika hög grad vad den får andra att göra. Inkluderar man andra aspekter av xenomorfen - exempelvis manipulerat genetiskt material på ett labb - så behöver det inte bara handla om några som får panik och blir dödade i blodiga scener. Nya experiment kan få konsekvenser som blir lika oväntade som upptäckten av varelsen i den första filmen.

Franchisen och världsbygget har i mina ögon en enorm potential, men den hade kunnat hanteras bättre. Som jag har skrivit i andra trådar handlar världsbyggen i mina ögon om hur yta och djup hänger samman. Och om hur djupet styr ytan, alltså det som är synligt vid en första anblick (xenomorfen i det här fallet).
Jag säger inte emot. Och för att klappa vår egen hobby på axeln tycker jag rollspelet gör just det ganska bra. Hade jag varit serieskapare hade jag tittat ditåt för inspiration.

På tal om Alien Earth och Alien-rollspelet. Hur mycket är dessa kopplade till varandra? Är de kopplade överhuvudtaget mer än det mest uppenbara?

Ja. Det var kanske en för spetsig fråga. Och jag menade väl mer att givet alla de val som gjorts sedan Aliens som trycker på det unika, är det kanske kommersiellt svårt att i nuläget göra en omstart. Mer rimligt att låta varumärket vila ett tag.

Jag säger inte emot. Och för att klappa vår egen hobby på axeln tycker jag rollspelet gör just det ganska bra. Hade jag varit serieskapare hade jag tittat ditåt för inspiration.

Ja, jag tror också att folk som skriver och illustrerar rollspel ofta är väl så bra världsbyggare som exempelvis filmskapare. Antagligen för att det ligger närmre till hands för oss rollspelare. Jag antar att film- och tv-kreatörer redan nu - och ännu mer i framtiden - skapar med världsböcker i handen. Att ha en tryckt kanon att utgå ifrån underlättar.

Att ställa spetsiga frågor tycker jag bara är bra. De går ju att besvara.

Last edited:
Back