Alien Earth

Där jag tycker Alien Earth brister, är att jag upplever det som otydligt vad den vill. Den berättar inte nog tydligt varför jag ska vara med och titta. Vilket kan vara okej om den ger mig något annat ... underhållning, nya perspektiv, frågor ... nu blir jag mer irriterad över klippningen och det fragmentariska, än intresserad av de frågor som dyker upp. Det finns massor med snyggt i den. Wendy är intressant, särskilt förhållandet till Xenon. Men det drunknar i en massa annat som jag förväntas bry mig om ...

Där jag tycker Alien Earth brister, är att jag upplever det som otydligt vad den vill. Den berättar inte nog tydligt varför jag ska vara med och titta. Vilket kan vara okej om den ger mig något annat ... underhållning, nya perspektiv, frågor ... nu blir jag mer irriterad över klippningen och det fragmentariska, än intresserad av de frågor som dyker upp. Det finns massor med snyggt i den. Wendy är intressant, särskilt förhållandet till Xenon. Men det drunknar i en massa annat som jag förväntas bry mig om ...
Fasen jag önskar verkligen att jag var nyfiken på Wendy och hennes nya sällskapsdjur men tyvärr så tappar de mig helt, eller så är det något som går mig helt över huvudet. Jag är mycket mer intresserad av besättningen som sändes ut för att hämta alla utomjordingar samt Kirsh. Där hade de kunnat grotta ner sig hur mycket som helst.

Jag fattar att jag inte är Disneys förstaval som tittare/streamare men jag tror ändå att man skulle kunna göra något riktigt "vuxet" av serien om man hade lagt ännu större fokus på karaktärerna istället för snabba effekter, just för att fånga oss gamla rävar, men som sagt...jag är för gammal...onekligen.:oops:

Kan håll med om att de borde gjort en säsong med dem först. Lite långsamt berättande.
Kanske att vi känner så för att vi fick se Ripleys besättning och blev engagerade i dem första gången, men samtidigt tycker jag faktiskt att den nuvarande, om än dödas, besättning och deras bakgrund är mer spännande än ungarnas, utomjordingarnas samt idiot-geniet. Jag kan till och med tycka att det vore mer intressant att få en större inblick i Dame & Arthur Sylvias arbetsliv.

Fortsatt rätt schysst. Och vi har ju alla tyckt lite olika här i tråden. MEN kan vi ALLA ändå vara överens om att vinjetten är den SÄMSTA JÄVLA vinjetten någonsin? Vad är det där? De spoilar typ lite scener från serien i vinjetten. Herre min ju vad den är sämst

Jag gav som sagt avsnitt 1-4 betyg 1 av 10. Ibland undrade jag om det var en parodi, typ space balls? Därför kom det som en stor överraskning att avsnitt fem faktiskt var riktigt bra, och avsnitt sex hyfsat bra. Även om det finns gränser till hur overkliga saker som tittaren förväntas köpa. Som att ha nya alien species i vanliga glasburkar, att skicka in tolvåringar (i syntetkropp) att sköta the "secure" lab som är full med massa farliga aliens, när företagsledningen är på resa. Men storyn börjar nu anas i de flesta av scenerna och de har haft ihjäl en del av de mest menlösa karaktärerna. Hoppas de fortsätter med det! Sen KANSKE det är så att den där Kirch har en dold agenda och att det fanns något syfte med att skicka in ett av "exprimentbarnen" till det -låt oss vara ärliga - rätt osäkra labbet där företaget "Prodidgy":ROFLMAO: förvarar sina 50 miljarder dollars aliens helt obevakat, men det verkar långsökt. Men serien har i alla fall artat sig, spännande inför fortsättningen.

Last edited:
Jahaja. Det var avsnitt 7. Ganska kul men fortfarande såå många vurpor längs vägen. Ärligt talat börjar serien tappa mig. Rollfigurer bara gör saker, som något slags "agents of chaos". Tempot och scenernas relationer är ryckiga. Saker händer men i nästa scen är det som att det inte hänt. Jag har svårt att förstå typ någon alls (utom Joe) och det gör det hela rätt oengagerade. Dessutom framstår upplägget allt mer som en slags mystery box storytelling (helt i onödan, premissen behöver det inte). Bara ett avsnitt kvar, så några lär inte komma några svar denna säsongen.

I början av det sjunde avsnittet - alltså så länge karaktärerna är kvar på insidan av Prodigys anläggning - känns det som att titta på några som lajvar en Alien-film. Skådisarna är som bäst halvbra och jag har svårt att se poängen med att hybriderna är barn i vuxna android-kroppar. Wendy, den mest intressanta av dem, är ju egentligen vuxen, även om hon, för syns skull, fick några mer barnsliga repliker i början.

Så fort handlingen förflyttas utomhus blir det hela dock mer intressant. Då är det inte uppenbart vad som ska hända. Att Wendy kan styra xenomorferna (är det en särskilt avancerad del av just hennes AI-mjukvara som gör det möjligt?) tillför en ny dimension till hela franchisen. Xenomorfen har blivit ett husdjur! I nuläget uppfattar jag det också som den bärande poängen i hela serien - även om det också finns flera (stundtals förvirrande) sidospår.

Att Weyland-Yutani-soldaterna kommer upp ur vattnet känns möjligen fånigt (som hämtat från ett tv-spel?), men det tillför också nödvändig spänning och action. Tycker att det verkar lovande att säsongsavslutningen innehåller fler scener i nya miljöer (labbet är för mig för mycket lågbudget-studio).

Jag tycker, som sagt, att serien är underhållande, men något förvånande inte alls i samma klass som någon av de tre bästa Fargo-säsongerna, som ju Hawley också har varit med om att skapa.

Last edited:
Back