Nej då, The Acolyte och Alien Earth är inte ens på samma skala när det gäller hur bra eller dåligt något är. Ville bara påvisa att The Acolyte gjorde att jag numer får en allergisk reaktion mot allt Star Wars. Alien Earth är långt ifrån så dåligt, skulle säga att Alien Earth inte ens är dålig... Bara sämre än vad jag hade hoppats på.Ja herregud du kan inte jmfra med The Acolyte. När din initiala besvikelse lagt sig inser du hur sjukt det är![]()
Exakt så! Alla ingredienser för något väldigt bra finns där, men de används inte på det sätt som jag hade tyckt varit mest underhållande. Tycker fortfarande Alien Earth är helt ok och jag och sonen ser avsnittet varje vecka tillsammans.Nej, vi diskuterar ju nyanser. Zoomar man ut är Alien Earth för mig en högst ordinär av 3 av 5. Ingen rekommendation, ingen avrådan. Vändandet och vridandet handlar om att det i världsbygget finns potential för något bättre.
Ingen av oss kan ju veta säkert, men för mig personligen så kan jag inte övertalas till att scenen med de boende i 1600-talskläder, Smees gestaltning, besättningens reaktion på dödsfallen, hela Boy Kavalers uppenbarelse eller designen hos Yutami är tänkt att tas seriöst. Då tycker jag att man har för låga tankar om upphovspersonerna. Sedan kan man såklart tycka att satiren eller den mörka humorn inte funkar, eller att man skulle föredra en Alien-historia helt utan humor.Jag tvivlar fortfarande...
Ingen av oss kan ju veta säkert, men för mig personligen så kan jag inte övertalas till att scenen med de boende i 1600-talskläder, Smees gestaltning, besättningens reaktion på dödsfallen, hela Boy Kavalers uppenbarelse eller designen hos Yutami är tänkt att tas seriöst. Då tycker jag att man har för låga tankar om upphovspersonerna. Sedan kan man såklart tycka att satiren eller den mörka humorn inte funkar, eller att man skulle föredra en Alien-historia helt utan humor.
Men liksom, det finns inte en chans att någon skulle kunna övertyga mig om att scenen nedan inte var tänkt som humoristisk. Mörk humor, absolut. Och inte enbart humor, inte mot slutet i alla fall. Men klippningen, kameravinklarna, dialogen, kläderna, tempot, verkligen allt lutar (för det mesta) åt (mörk) humor:
Jag förstår hur du tänker. Jag tycker ju att humorn fortsätter lite längre in i scenen, exempelvis när peruksnubben krälar över golvet. Sen håller jag med om att exempelvis knivtricket i Aliens är underhållande, men det är inte riktigt på samma nivå. Tycker att humorn i Alien Earth är mer genomgående, mer absurd. Scenen med lägenheten i Alien Earth tycker jag slår hål på den förväntade genren mer än vad scenen i Aliens gör. Tempot, sättet de klipper och hur de placerar kameran, främst i början, det är någon slags mix av Wes Anderson och bröderna Cohen över det hela.Intressant. Jag tolkar inte alls det som att grundtonen är humor. Ett minimalt inslag av humor i typ vilken filur som öppnade dörren. Men nästan all skräck och action har små, små stråk av humor. Men jag tolkar inte alls det klippet som att grundtonen -grundkänslan man ska ta med sig - är humor.
Just den lilla scenen var i mina ögon en liten glimt av typ nåt som skulle kunna vara från en Steven King bok, som taget ur Shining mer åt galet wierd-horror (märkliga syner) …o shit…de är tokiga här…vi stänger dörren å drar vidare…scenen med de boende i 1600-talskläder