Alien Earth

Jag har bara fått ngt i bakhuvudet han planerar föra över sitt eller någon annans medvetande till den perfekta organismen. Behöver ju inte vara så... men bara ngt som knastrade i bakhuvudet / foreshadowing hur de pratat om det. Givetvis slutar inte det väl.

Absolut, men en alldeles för uppenbar satir blir för mig bara löjlig. Jag gillar när en series eller films skurkar faktiskt är kompetenta.
Jag håller inte med om att skurkar måste vara kompetenta. Jag tycker det kan vara riktigt intressant med inkompetenta skurkar som ändå tillskansat sig mycket makt. Exempelvis Supreme Chancellor Sutler i V for Vendetta, Tommy DeVito i Goodfellas och King Joffrey Baratheon i Game of Thrones. Med detta menar jag inte att Prodigy bossen är intressant, hittills tycker jag inte direkt att han är det. Men jag tycker inte att han skulle bli mer intressant genom att vara kompetent. Men vi får se vart det hela tar vägen, hans motiv är ju hittills rätt vaga.

Jag håller inte med om att skurkar måste vara kompetenta. Jag tycker det kan vara riktigt intressant med inkompetenta skurkar som ändå tillskansat sig mycket makt. Exempelvis Supreme Chancellor Sutler i V for Vendetta, Tommy DeVito i Goodfellas och King Joffrey Baratheon i Game of Thrones. Med detta menar jag inte att Prodigy bossen är intressant, hittills tycker jag inte direkt att han är det. Men jag tycker inte att han skulle bli mer intressant genom att vara kompetent. Men vi får se vart det hela tar vägen, hans motiv är ju hittills rätt vaga.

Rent logiskt borde Boy Kavalier, som han heter (eller kallas), bli en långlivad karaktär i serien. Han gör saker som driver handlingen framåt och han har en konflikt med Yutani som jag tror blir central, kanske inte bara i denna säsong. Så jag antar att man får veta ganska mycket om honom efter hand.

För att jag ska uppfatta honom som intressant i längden så vill jag veta varför han är så rik och vad det är som driver honom. Han får gärna porträtteras med moralisk gråskala, men det är möjligt att den här serien inte är skriven på det sättet. Body horror (jag tror att det snart blir riktigt makabert), serietidningsaktig action och tydliga konflikter verkar vara mer centrala komponenter.

Skurkar måste inte vara kompetenta, men Tywin Lannister är en mycket bättre skurk än de flesta andra i GoT just för att han är kompetent. Boy Cavalier skall ju ha skapat sin rikedom och en hel megakorporation. För att göra det borde det krävas en del kompetens kan tyckas.

Vi har massor med klåpare med makt och tillgångar. Det som krävs är inte alltid förmågan utan tillfälle och de tillåts komma till makten.

Så är det ju. Dessutom ärver en del miljarder utan att göra sig förtjänta av dem.

Men just Boy Kavalier beskrivs så här:

The prodigy and "Boy Genius" behind Prodigy Corporation. Boy Kavalier built the company as a child. He runs both the company and his life with the brashness of someone who has never known consequences, Not because reactions don't exist in his world, but because he's always twenty steps ahead of everyone else, rendering reaction and consequence moot by the time they arrive.

Så något har han åstadkommit. Och av texten att döma har han också långtgående planer för framtiden. Jag tror att serien till stor del handlar om hur han, som en oligarkisk och dystopisk Peter Pan, försöker och kanske också lyckas förverkliga sina planer. Citatet är hämtat härifrån: https://alienanthology.fandom.com/wiki/Boy_Kavalier

Följande källa anges: Boy Kavalier Profile on FXNetworks.com

Jag antar att det är en marknadsföringstext från bolaget som har gjort serien. Typ kanon i den mån en sådan existerar i den här franchisen?

Last edited:
Skurkar måste inte vara kompetenta, men Tywin Lannister är en mycket bättre skurk än de flesta andra i GoT just för att han är kompetent. Boy Cavalier skall ju ha skapat sin rikedom och en hel megakorporation. För att göra det borde det krävas en del kompetens kan tyckas.
Jag tänker att för min del hade inte Joffrey Baratheon varit en mer intressant skurk om han var mer kompetent. Samtidigt hade inte Tywin Lannister varit en mer intressant skurk om han varit inkompetent.

Det kan ha krävts kompetens av Boy Cavalier för att skapa sin makt. Och det skulle kunna vara intressant. Men samtidigt skulle ju allt ha kunnat ges honom på ett silverfat och så valsar han omkring i pyjamas som en barnkejsare och bara tror han är kompetent. Och det skulle också kunna vara intressant. Som det är nu tycker jag dock inte att han är särskilt intressant oavsett om han är kompetent eller inte. Men vi får se vad som händer, tycker ändå serien trots brister och konstigheter har någonting och är beredd att ge den en chans.

The prodigy and "Boy Genius" behind Prodigy Corporation. Boy Kavalier built the company as a child. He runs both the company and his life with the brashness of someone who has never known consequences
Ska bli kul om de visar att hans genitalitet kommer ur att någon ville ha honom där, mer än att han var ”self made” och ett naturligt geni. Men gissar att det inte kommer.

Jag tänker att för min del hade inte Joffrey Baratheon varit en mer intressant skurk om han var mer kompetent. Samtidigt hade inte Tywin Lannister varit en mer intressant skurk om han varit inkompetent.

Det kan ha krävts kompetens av Boy Cavalier för att skapa sin makt. Och det skulle kunna vara intressant. Men samtidigt skulle ju allt ha kunnat ges honom på ett silverfat och så valsar han omkring i pyjamas som en barnkejsare och bara tror han är kompetent. Och det skulle också kunna vara intressant. Som det är nu tycker jag dock inte att han är särskilt intressant oavsett om han är kompetent eller inte. Men vi får se vad som händer, tycker ändå serien trots brister och konstigheter har någonting och är beredd att ge den en chans.
Absolut, håller med. Just nu är han rätt ointressant oavsett vad han är. Jag gillar också serien, jag har bara berättat vad som skulle göra den ännu bättre för just mig. Jag gillar sci-fi, cyberpunk, dystopiska framtidsskildringar och jag gillar definitivt Alien. Jag personligen finner det dock mer intressant om antagonisterna i en serie som denna är smarta och att deras undergång/misslyckande inte beror på att antagonisterna är korkade. Jag vill snarare att handlingen förs framåt av att någon ”outsmartar” även den smartaste antagonist. Att saker bara händer på grund av att individer agerar ologiskt ger mig inte alls lika mycket som om händelser sker via logiska beslut från olika aktörer med skilda viljor.

Absolut, håller med. Just nu är han rätt ointressant oavsett vad han är. Jag gillar också serien, jag har bara berättat vad som skulle göra den ännu bättre för just mig. Jag gillar sci-fi, cyberpunk, dystopiska framtidsskildringar och jag gillar definitivt Alien. Jag personligen finner det dock mer intressant om antagonisterna i en serie som denna är smarta och att deras undergång/misslyckande inte beror på att antagonisterna är korkade. Jag vill snarare att handlingen förs framåt av att någon ”outsmartar” även den smartaste antagonist. Att saker bara händer på grund av att individer agerar ologiskt ger mig inte alls lika mycket som om händelser sker via logiska beslut från olika aktörer med skilda viljor.
Ditt inlägg fick mig att fundera på vad jag skulle vilja ha från serien för att vara helt nöjd. För jag har ju klagat en del, och jag tror att det finns en god chans att seriens skarpare, om jag skulle framfört mina invändningar till dem, skulle ställa den helt legitima frågan: ”Okej. Vad vill du vi ska göra då?” Och det är en jättebra fråga som åtminstone för mig är svår att svara på. Men en sak som jag gärna hade velat se utforskas är xenomorphen som religiös symbol. Det hintas ju om det i Alien 3, och det är även det bästa med den filmen. Sen tycker jag tyvärr att det slarvas bort lite, men här skulle det finnas en möjlighet att verkligen bygga vidare på det spåret och göra det intressant. Tror inte att det kommer ske tyvärr, men man får ju drömma 😊

(Och jag vet att det gjordes i Prometheus, men där tycker åtminstone jag att det gjordes såpass dåligt att det kryper i mig bara av att tänka på det)

En annan aspekt som slår mig när jag ser Alien Earth är stilen. Den är lättsam, snabb, rockig och full av action. Karaktärerna är tydliga, ofta stereotypa. Jag tror att det delvis beror på att seriens skapare Noah Hawley har ägnat tio år åt Fargo. Även det är en oftast underhållande serie med tydliga, närmast karikatyrartade karaktärer. Jag gillar flera av Fargo-säsongerna men inte alla. Ibland blir komiken för tramsig och överdriven.

Vad som gör mig fundersam är hur väl Fargo-stilen funkar i Alien-franchisen. Det är två genremässigt helt olika franchiser. Hawley har uppenbarligen inte bara gjort en dystopisk variant av Fargo - i det första avsnittet finns exempelvis explicita kopplingar till den första Alien-filmen (ett rymdskepp som invändigt nästan ser ut som Nostromo) - men hittills uppfattar jag sci fi-inslagen mest som visuell yta. Hoppas att storyn efter hand går djupare, ungefär som Andor-serien gjorde med Imperiet och rebellerna.

Det som avsnitt för avsnitt fördjupades i Andor är hur tillvaron i ett auktoritärt system kan se ut. Till slut gick det illa även för dem som troget tjänat systemet. Motsvarande i Alien Earth skulle exempelvis kunna vara maktfullkomliga oligarker, hyperkapitalistisk konkurrens, artificiell intelligens och människans möte med hotfullt och, hoppas jag, oförutsägbart utomjordiskt liv.

Last edited:
Jag tycker hela Boy Genius-karaktären känns väldigt forcerad, sen saknar jag känslan av isolation, som ju är en stöttepelare i Alien-filmerna. Tror jag överlag hade tyckt bättre om serien om den inte var kopplad till Alien-franchisen...!

Nu har jag också lyckats se klart avsnitt 3. Tyvärr har det inte blivit bättre. Berättandet är ryckigt, xenomorphen är inte alls till sin fördel (som andra påpekat) och vid vissa tillfällen händer bara grejer. Som att plötsligt är allt under kontroll vid det kraschade skeppet och alla rollfigurer av någon anledning förs iväg till ön. Jag tycker verkligen det kunde getts en helt annan förankring och gestaltning.

Samtidigt, den andra halvan av avsnittet blev set intressant igen. W-Y-cyborgen ges lite fördjupning och framme på ön tillåts karaktärerna att utvecklas. Jag tycker även det vetenskapliga utforskandet av varelserna har potential (även om det kanske kan avmystifiera en del för framtiden). Men, man kunde hamnat på denna punkten på smidigare och bättre vis. Det känns som att serien tog 2,5 avsnitt på sig att säga vad den rimligen kunde gjort på 1,5 eller åtminstone 2.

Det är som det är. Tredje avsnittet. Ok, mer än så är det faktiskt inte. Det är helt ok. Jag inser att jag är mer intresserad av karaktärernas bakgrunder än peppen inför att se fler scener med xenomorphs. Jag har insett att xenomorphen i serien är alldeles för tvättad, den ser "ren" ut samt att jag reagerar på flera, enligt mig, luckor...som till exempel, sedan när har en xenomorph varit så stark att den kan bända upp en tjock tjock, riktigt tjock, metalldörr kontra misslyckat försök att ta sig ner till skeppets kollisionsrum? Bli dragen av en robot...asså, jag blir förvirrad. Är den jättemäktig och bör vara fruktad av samtliga eller är det cyborgs som är de som borde fruktas av xenomorphs? Jag får inte riktigt ihop det.

...samt att rörelserna för xenomophen känns helt off. När den i första avsnittet precis har dödat en skeppsmedlem och upptäcker Morrow och liksom "backar" tillbaka mot fönstret. Den hade lika gärna kunnat göra en moonwalk tillbaka, det såg helt knäppt ut. Även hur den springer i vissa scener...det känns bara fel och billigt. Tyvärr en del gnäll på serien men samtidigt så är det som det är. Det är Alien och Alien är gott.

Back