Aktuella trender inom rollspel

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag har sett i internationella grupper en del mysig slice-of-life. Inspierat av typ Animal Crossing.
Låter intressant. Har du något exempel? Jag har ett vagt minne av att hen som gjorde Wanderhome hade något bed & breakfast-spel på gång men utöver det vet jag inget.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Låter intressant. Har du något exempel? Jag har ett vagt minne av att hen som gjorde Wanderhome hade något bed & breakfast-spel på gång men utöver det vet jag inget.
Bland indiespelen jag gick förbi på gencon så är myspys helt klart en trend. Även om det ibland också är äventyrsspel som Mausritter eller Root så verkar mysfaktorn vara ganska hög. Tyvärr har jag inga bra exempel på rak arm eftersom jag tenderar att ignorera mysspelen...
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Myspys och svampigt i fablernas värld med Dolmenwood, Perils & Princesses, Mausrittertillbehör som Tiny Fables., Whispers of the Wood m fl verkar fortsätta, anekdotiskt av crowdfundingen att döma.

Samma med "mörkare" (bokstavligen alla har svartvita omslag) OSR-grejer/zine som Shadowdark, Sorcerer's Fate, Wurm, Grotten och systemagnostiska äventyrsplatser (Abbot Trilogy).

En hel del lätta regelsystem typ FÄNGELSEHÅLA på gång också.

Dragonbane 3PP verkar ha lugnat sig något (och flera från i somras/höstas verkar bli försenade, men det är inget nytt, bara FL @TomasFriaLigan själva och @Klaatu som väl gått i mål i tid?).

Inte så mycket D&D5e eller high level-fantasy längre (har inte letat ihjäl mig).
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
5
En sak som skänkt mig stor glädje på sistone och som jag hoppas blir en trend så är det systemneutrala supplement. Jag har ett helt gäng olika regelsystem redan, särskilt OSR-grejer, så jag vill ha settings och äventyr och parallella system som jag kan klistra och klippa ihop med annat material för att skapa unika konfigurationer till mitt spelbord. Denna princip hade så klart funkat bättre om människor inte hade sådana starka tendenser att bara jaga officiella produkter inom varje system (något jag själv gjort mig skyldig till tidigare).

Böckerna Into the Wyrd and Wild och Into the Cess and Citadel är båda utmärkta produkter som lätt kan anpassas till en hel rad olika regelsystem.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Systemneutralt är inte så konstigt, men problemet är att för att det ska vara någon poäng med det behöver det både kunna fungera i olika settings men ändå settings som är så lika att samma material fungerar till dem. Helt generisk fantasy eller D&D-lik fantasy kan vara sådana fält, eller att vara neutral bland Cthulhu Mythos-spel, men det är rätt begränsade sådana områden som finns. Beskriver man en stad kommer man att göra det utifrån vad ett spel eller en setting handlar om, och en bok om Stockholm i Kult gentemot Stockholm i WoD kommer att vara distinkt olika bara de.

Men visst, något man kan spela med valfritt F20-spel eller valfri OSR-utgåva kan väl gå...
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Det lilla jag kikat på rörande neutrala OSR-moduler ger intrycket att det är rätt specifika minisettings ändå (allt från typ en skärva av helvetet till en mystisk grotta (med väldigt märkliga grejer) i ett berg).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Något som varit en grej under 5+ års tid är solorollspel som inte är soloäventyr där man väljer paragrafer utan olika slags slumpsystem och procedurer som ersätter spelledaren. I Sverige har det så vitt jag vet endast kommit till uttryck genom solo-reglerna till Svärdets sång.
SF-bokhandeln har en halv vägghylla med solorollspel nu (dvs inte "Ensamma Vargen").
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tidigare i tråden nämndes icke-heroisk slice of life fantasy vilket fick mig att tänka på en liten trend inom osr-spel: att skapa regler för aktiviteter som rp ägnar sig åt hemma i civilisationen mellan äventyren, såsom träning, studier eller att bedriva en verksamhet. Ett exempel är boken On Downtime and Demesnes.
Det skulle gå att helt strunta i äventyrandet och istället sätta de systemen i centrum för spelet. Till exempel skulle rp kunna driva ett värdshus tillsammans. SL slumpar fram olika slags händelser och olyckor, roliga och besvärliga gäster, och annat som måste hanteras. Kanske försöker ett gäng tvinga dem att betala beskydd. Nån gång får de utan förvarning besök av någon med hög status. En höjdpunkt under kampanjen kan vara firandet av en stor festival.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Solospel har varit ett krav i flera år för kickstartade brädspel. Det skall tryckas in oavsett speltyp. Sällan eller aldrig ser man uppföljande recensioner, spelrapporter eller feedback rörande solotilläggen.
Hur är det solorollspelen, det verkar åtminstone som några använder reglerna?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Hur är det solorollspelen, det verkar åtminstone som några använder reglerna?
DoD har ett levande solo community på discorden, så det är allt folk som använder dem. Men svårt svara på mängd, klart en mycket liten minoritet skulle jag ändå säga.
 
Top