Aktuella trender inom rollspel

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det här ...

Western är en alltför död genre.
... och det här ...

Westerngenren är under uppsegling.
... fick mig att börja fundera på vad som är trendigt inom rollspel just nu. Den stora snackisen här i landet är uppenbarligen Drakar och Demoner, och Dragonbane verkar ha fått ett positivt mottagande även utomlands. Trots att vissa muttrar att det var bättre förr verkar Ligans lättillgängliga fantasyspel alltså gå hem i stugorna. Skräck och åttiotalsnostalgi känns däremot inte allt lika hett som för några år sedan, åtminstone inte i min bubbla.

Vilka trendspaningar gör ni?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
OSR-skaparna, eller vad de nu vill kalla sig, växer och börjar bredda sig. De kommer snart vara riktiga spelförlag, om de inte redan är det. Som omsätter några miljoner eller mer. 70-80-talsretro verkar hålla i sig och snart är det väl dags för 90-talet att slå stort. 90-talet var ju hiphopens stora årtionde så det ska bli intressant att se om den perioden ska hyllas på samma sätt som vi sett för ex 70-talsrock och 80-talsmetal. Redan i Cyborg såg vi en liten blinkning och rimligtvis är cyberpunk, eller liknande urbana miljöer, bättre lämpade än borgar och träsk?

En grej jag själv funderar på är huruvida Ereb Altor har kapacitet att slå utomlands? Kanske får vi svaret på det inom nått år? Isf är det nog en trend att setting är lite inne igen. Men det har jag nog siat om i 5 år minst så förr eller senare får jag väl rätt... :)

Ja, westerns såklart. Men det tycker jag redan vi ser.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Enligt Google trends går western både upp och ner, beroende på vad man har för tidsperspektiv.
View attachment 13549
Min spaning beror på Yellowstone och den triljon av spinoffs vi kommer se (och har sett). Samt att jag misstänker att det finns ett narrativ där som USAs politiska höger gärna underblåser. Och de verkar ju minst sagt ha medvind. Men jag tror att det även gäller andra politiska grupper, inte minst konservativa miljövänner.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,065
Jag, som varken har bred eller djup koll på hobbyn, funderar på om en pågående trend är att rollspel går från att vara något för en väldigt intresserad och insatt klick människor till att vara något för vem som helst. Det handlar alltså inte direkt om genre eller system, utan möjligen om förhållningssätt från såväl spelskapare som spelare.

Som uttryck för denna trend tänker jag till exempel på podden Rollspelsklubben, att barnen spelar rollspel i Stranger Things och Fria Ligans IP-spel. Alla tre har tagit rollspel till nya publiker.

Designen av Drakar och Demoner är också en del av det här, tänker jag. Som @luddwig skriver, är det lättillgängligt och det kräver liksom inte så mycket mer av spelarna än just när de sitter vid bordet. OSR-spelen är också enkla att komma i gång med, men har (väl) sällan en så breddande ambition.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
En spaning är att det verkar som att flera svenska rollspelskonstruktörer pausar sina egna system för att skriva material till nya Drakar och Demoner. Om pausen är permanent eller tillfällig vågar jag inte sia om.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Solospelande verkar vara hett. Shadowdark, Runequest och en massa andra spel har material för att spela själv. Drakar och Demoner har ett soloäventyr i boxen. Dessutom finns ju t.ex. Ironsworn och Alone Among the Stars som är byggda specifikt för solospel (även om Ironsworn även stödjer spel i grupp).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
OSR-skaparna, eller vad de nu vill kalla sig, växer och börjar bredda sig. De kommer snart vara riktiga spelförlag, om de inte redan är det.
Ja, det verkar ske en viss övergång till proffsigare och mer affärsmässig utgivning där.

70-80-talsretro verkar hålla i sig ...
Jag upplever tvärt om att 70- och 80-talsnostalgin har mattats av. Men byxor med utsvängda ben är tillbaka har jag märkt. Det talar för att du har rätt.

Ja, westerns såklart.
Spännande spaning. Jag har själv inte uppfattat västern som trendigt, men det får det gärna vara. Kul om De fördömda ligger rätt i tiden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Är actual play fortfarande trendigt? Det är ett hörn av hobbyn jag själv inte har något intresse av, men jag upplever i alla fall att det pratas mindre om actual play nu än för säg 3-5 år sedan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Jag upplever tvärt om att 70- och 80-talsnostalgin har mattats av. Men byxor med utsvängda ben är tillbaka har jag märkt. Det talar för att du har rätt.
Ja, spaningen är alltså att de går på de sista ångorna och att det därför rent kronologiskt är dags för 90-talet, men å andra sidan har ju även 20-talet gått starkt så enligt samma logik är det dags för 30-tal...

Spännande spaning. Jag har själv inte uppfattat västern som trendigt, men det får det gärna vara. Kul om De fördömda ligger rätt i tiden.
Denna spaning är inte så väl underbyggd utan mest en föraning om att landsbygden kommer vinna mark på stadsbornas bekostnad. Urbaniseringen har väl iaf rent ideologiskt avstannat och nu är det landsbygden och vildmarken som gäller!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Ah, jag blev förvirrad när du började skriva om hip hop och 20–30-tal. Är din spaning att rollspelen kommer börja se ut som rollspelen gjorde på 90-talet eller att 90-talet kommer börja skildras i rollspel?
Ja.

Haha, jag har jobbat i en bransch som fruktlöst försökt förutse trender i över 20 år så jag är lite lätt ironisk i denna tråd :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Solospelande verkar vara hett. Shadowdark, Runequest och en massa andra spel har material för att spela själv. Drakar och Demoner har ett soloäventyr i boxen. Dessutom finns ju t.ex. Ironsworn och Alone Among the Stars som är byggda specifikt för solospel (även om Ironsworn även stödjer spel i grupp).
Rekommenderas för den som är nyfiken:

1692377299697.png

Skriven av en YouTuber som gjort en hel del videos om sitt solospelande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag tycker nog trenden i den svenska hobbyn är bredd och tillgänglighet. Det flesta spel drar ditåt uppfattar jag, och det påverkar anslag, stil och regler. (Sen om man faktiskt når ut är en annan fråga.) Jag tycker också det märks i event kring rollspel, tex Slay Beyond Slay på Tekniska. Sen är det ganska Stockholms-centrerat och så (så inte "brett", bara bredare).
 
Top