YZE Old West?

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
254
En vän håller på med ett Weird West-lir som än så länge lovar gott. Men, det är ett westerspel med body horror, magi och psykadelisk surrealism. Visserligen är det YZE men det här är inte ett bra svar på din fråga. Sorry.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
En vän håller på med ett Weird West-lir som än så länge lovar gott. Men, det är ett westerspel med body horror, magi och psykadelisk surrealism. Visserligen är det YZE men det här är inte ett bra svar på din fråga. Sorry.
Haha, tack ändå :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tror egentligen att det är väldigt enkelt att fixa ett sådant själv, om man vill. Lite nya (eller snarare gamla) vapen och ett nytt formulär med nya färdigheter så är man hemma. Men det hade ju varit coolt om någon lagt ner en massa tid och skapat en hex-karta över Old West som man kan utforska.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
271
Location
Stockholm
Jag fick tillgång till deras dåvarande arbetsversion (0.3) när jag blev Patreon-medlem för några några år sedan (enbart för reglernas skull). Jag stannade en vecka eller ett avsnitt för att "betala" för mig eftersom då fanns möjligheten att bli medlem, få tillgång till materialet, och sen avsluta medlemskapet direkt. Det kanske fortfarande är möjligt?

Effekt | creating podcasts about (mostly Swedish) RPGs | Patreon
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag tror egentligen att det är väldigt enkelt att fixa ett sådant själv, om man vill. Lite nya (eller snarare gamla) vapen och ett nytt formulär med nya färdigheter så är man hemma. Men det hade ju varit coolt om någon lagt ner en massa tid och skapat en hex-karta över Old West som man kan utforska.
Om inte annat så finns ju hexkartan till gamla Boot Hill:
Boot Hill Campaign Map Labeled - LoRes.jpg

Samt för den som vill ha lite mer åt det mörkare weird west-hållet så finns ju hexcrawl-kartan till Shadows of Brimstone. Kanske rentav går att knycka grejor från de hexcrawl-reglerna mer eller mindre rakt av, om man är lite finurlig:

SOBMap.jpg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag fick tillgång till deras dåvarande arbetsversion (0.3) när jag blev Patreon-medlem för några några år sedan (enbart för reglernas skull). Jag stannade en vecka eller ett avsnitt för att "betala" för mig eftersom då fanns möjligheten att bli medlem, få tillgång till materialet, och sen avsluta medlemskapet direkt. Det kanske fortfarande är möjligt?

Effekt | creating podcasts about (mostly Swedish) RPGs | Patreon
Var det något att ha?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag tror egentligen att det är väldigt enkelt att fixa ett sådant själv, om man vill. Lite nya (eller snarare gamla) vapen och ett nytt formulär med nya färdigheter så är man hemma. Men det hade ju varit coolt om någon lagt ner en massa tid och skapat en hex-karta över Old West som man kan utforska.
Samtidigt så tänker jag att man gärna skulle vilja tweaka YZ-motorn efter det som är fokus på i en Western-setting. Revolverdueller, Olika former av rån, Rykte (både hur välkänd man är och om det är på ett positivt/negativt sätt), "Nav"-bygge (t.ex. om det är kring en stad, en ranch, en näringsverksamhet eller dyl. osv osv...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag tror personligen det skulle funka fint med år noll-motorn i Westernsetting. Men jag tror inte det kommer hända officiellt. Western är en alltför död genre. Och för problematisk på alla sätt och vis.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Nja, Frontier Scum verkar ha sålt ut (och fick väl ngn Ennie?). Sixth Gun till Savage World kom ju nyligen och ser ut att gå bra.
De fördömda finns ju också?

Så, gärna ett Wild West (med Weird som option) till YZE.

(OT Märkligt att det inte kommit fler 3-parts YZE-spel? Tror inte Temples & Tombs (Pulp-YZE) blev någon större framgång (men det är snyggt och välskrivet). Även War Stories verkar ha släppts https://www.firelockgames.com/product/war-stories-a-world-war-2-rpg-rulebook-pdf-2/
Firelock hade ett piratspel YZE också i loopen men tyst sedan 2021 tror jag https://www.firelockgames.com/rpg-announcement-under-the-black-sail/?
Cyberpunk Edgeland verkar inte släppts?

EDIT ett skräcksplatter verkar vara på g också Slaughtervillehttps://www.kickstarter.com/projects/gom/slaughterville-rpg-dive-into-the-world-of-fun-and-horror

Askhem är ju guld i alla fall.)
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Nja, Frontier Scum verkar ha sålt ut (och fick väl ngn Ennie?). Sixth Gun till Savage World kom ju nyligen och ser ut att gå bra.
De fördömda finns ju också?

Så, gärna ett Wild West (med Weird som option) till YZE.

(OT Märkligt att det inte kommit fler 3-parts YZE-spel? Tror inte Temples & Tombs (Pulp-YZE) blev någon större framgång (men det är snyggt och välskrivet). Även War Stories verkar ha släppts https://www.firelockgames.com/product/war-stories-a-world-war-2-rpg-rulebook-pdf-2/
Firelock hade ett piratspel YZE också i loopen men tyst sedan 2021 tror jag https://www.firelockgames.com/rpg-announcement-under-the-black-sail/?
Edgeland verkar inte släppts?

Askhem är ju guld i alla fall.)
Edgeland: https://preview.drivethrurpg.com/en/product/348619/edgeland
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tror personligen det skulle funka fint med år noll-motorn i Westernsetting. Men jag tror inte det kommer hända officiellt. Western är en alltför död genre. Och för problematisk på alla sätt och vis.
Westerngenren är under uppsegling. Men för mig räcker det med Walking Dead eller T2000 fast med kor, hästar och hatt :)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
271
Location
Stockholm
Var det något att ha?
Den fyllde mest sitt syfte och underlättade för oss som slapp skriva ihop något eget. :) Jag gjorde en snabb översättning till svenska och hängde på lite fluff och sånt från senaste Western med all den detaljrikedom och kärlek till genren som det spelet innehåller. Vi saknade nog träffmallarna från Western mest!

Sen spelade vi några gamla konventsgodingar som vi mindes och älskade från ungdomsåren -- "Hårda Bud" och "Dollar-trilogin" t ex -- vilket funkade fint över Discord med tärningsbot + Miro för kartor och tilllgängliggörandet av tabeller och listor. Vi använde det alltså inte till något kampanjspelande i utforskaranda och saknade inte den möjligheten.

--

Det är en ganska grundläggande År 0-version. Har inte allt kvar i minnet men det som jag minns var (det kan också vara så att något av det här kommer från Western i grunden som jag hängde på själv). Om du letar efter material som slumpmässiga möten, utforskning av hexar på kartor och sånt så fanns det inte med. Det kanske har tillkommit sen sommaren 2021 däremot.

Några saker jag minns när jag hittade ett forumlär jag gjorde (se nedan)
  • Rykte och Heder som två värden för hur känd du är och om du är känd som bandit eller rättrådig
  • Pressmekaniken är kopplad till din religiösa tro som ger dig förmågan att överkomma prövningar som du utsätts för. Tro-poängen får du genom att utföra vissa handlingar, lyckas väldigt bra med något eller utför längre genretypiska ritualer ("downtime-aktiviteter"). Ettor aktiverar bakslag och du rullar på en tabell för problem beroende på vilken typ handling som utfördes.
  • Vapenlistan var kort men hade snabbhets- och crit-värden så vi kopierade en mer detaljerad från Western-rollspelet.
  • Regelmekanik för revolverdueller som en utökad konflikt med olika färdighetsslag för ditt psyke, din snabbhet (modifierat av bälte och revolver) och din pricksäkerhet
  • Regelmekanik för kortspel, med först ett slumpmässigt input för din utgångspositionen, och därefter val av taktik (bluff, fusk eller spela med given) -- egentligen bara olika färdighetsslag med modifikation av ditt utgångsläge.
  • Regler för att bygga och utveckla ett samhälle eller en affärsverksamhet med säsongstabeller och framgångs- eller misslyckandetabeller (något vi aldrig kollade närmre på)
1692355532984.png
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
148
Påbörjade ett hack av Svärdets Sång för att spela i vilda västern, gjorde formulär, yrken o lite annat tills jag insåg att ingen i min spelgrupp var det minsta intresserad av att spela i en western setting🙃 så det blev inget mer med det dessvärre
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Den fyllde mest sitt syfte och underlättade för oss som slapp skriva ihop något eget. :) Jag gjorde en snabb översättning till svenska och hängde på lite fluff och sånt från senaste Western med all den detaljrikedom och kärlek till genren som det spelet innehåller. Vi saknade nog träffmallarna från Western mest!

Sen spelade vi några gamla konventsgodingar som vi mindes och älskade från ungdomsåren -- "Hårda Bud" och "Dollar-trilogin" t ex -- vilket funkade fint över Discord med tärningsbot + Miro för kartor och tilllgängliggörandet av tabeller och listor. Vi använde det alltså inte till något kampanjspelande i utforskaranda och saknade inte den möjligheten.

--

Det är en ganska grundläggande År 0-version. Har inte allt kvar i minnet men det som jag minns var (det kan också vara så att något av det här kommer från Western i grunden som jag hängde på själv). Om du letar efter material som slumpmässiga möten, utforskning av hexar på kartor och sånt så fanns det inte med. Det kanske har tillkommit sen sommaren 2021 däremot.

Några saker jag minns när jag hittade ett forumlär jag gjorde (se nedan)
  • Rykte och Heder som två värden för hur känd du är och om du är känd som bandit eller rättrådig
  • Pressmekaniken är kopplad till din religiösa tro som ger dig förmågan att överkomma prövningar som du utsätts för. Tro-poängen får du genom att utföra vissa handlingar, lyckas väldigt bra med något eller utför längre genretypiska ritualer ("downtime-aktiviteter"). Ettor aktiverar bakslag och du rullar på en tabell för problem beroende på vilken typ handling som utfördes.
  • Vapenlistan var kort men hade snabbhets- och crit-värden så vi kopierade en mer detaljerad från Western-rollspelet.
  • Regelmekanik för revolverdueller som en utökad konflikt med olika färdighetsslag för ditt psyke, din snabbhet (modifierat av bälte och revolver) och din pricksäkerhet
  • Regelmekanik för kortspel, med först ett slumpmässigt input för din utgångspositionen, och därefter val av taktik (bluff, fusk eller spela med given) -- egentligen bara olika färdighetsslag med modifikation av ditt utgångsläge.
  • Regler för att bygga och utveckla ett samhälle eller en affärsverksamhet med säsongstabeller och framgångs- eller misslyckandetabeller (något vi aldrig kollade närmre på)
View attachment 13546
Tack! När jag får lite tid över ska jag gå med och se hur långt det har kommit. Återkommer!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
När jag får lite tid över ska jag gå med och se hur långt det har kommit.
Jag stöttar den inte via Patreon så jag har inte tillgång till några dokument men brukar lyssna på podden. Har uppfattat det som att Tales of the Old West är på god väg men fortfarande långt ifrån klart. Tror att gubbarna tappat farten med sitt gemensamma spelskapande sedan en av dem börjat skriva på heltid för andra spel, bland annat tidigare nämnda War Stories. Det jag hört om Tales of the Old West låter dock hyfsat lovande.
 
Top