AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Att då fråga sig vad detta skulle innebära för rollspelen är att börja i ett märkligt hörn.
Det tycker jag verkligen inte, då tråden handlar om AI-konstens baksidor och det du skrev ovan inte handlade om det. (Jag hade även kunnat säga samma sak om dina åsikter kring Äventyrsspels hantering av unga skribenter, men vi lämnar det därhän)

Välskriven AI-text skulle först förekomma i en massa andra genrer - tidningstexter, myndighetstexter, reklam, forskning, medicinska journaler, kanske skönlitteratur (det finns redan poesi av ”Karin Boye”, men den utmanar knappast originalet). Jag tror att AI-text snart blir vanlig inom mer funktionella genrer, typ brev från Försäkringskassan. När det dyker upp i rollspel har det redan hänt i en massa andra genrer.

Jag tror faktiskt att folk kommer föredra det mänskligt skapade, men de som verkligen vill ha en text skriven av en maskin kan ju betala för det om de vill eller göra ”egna” texter utifrån någon sorts prompter. Jag tror inte att det blir enkelt att få det att funka. Rent filosofiskt blir det dock något annat och mer djupgående än illustrationer, som ju per definition illustrerar något annat, i regel skriven text. Det här betyder inte att jag ser konst som något banalt eller lägre stående. Text är dock mer explicit formulerade tankar. Det gör det förmodligen också svårare att få till trovärdigt.

Som jag redan har skrivit i annan tråd: naturligtvis kan AI vara ett hot mot mänskligheten. Men då tror jag att det mer handlar om militära och ekonomiska hot. Inte om härmandet av Greg Rutkowskis i mina ögon ganska fula fantasykonst.
Inget av det du skriver här har något med min fråga att göra. Min fråga är en rent moralisk sådan. Jag omformulerar den så blir den kanske lättare att förstå:

Hur ställer du dig till det hypotetiska scenariet att rollspelsförlag använder sig av en författar-AI som skriver alla deras böcker så att de slipper avlöna författare över huvud taget?

(Jag är också oerhört förvånad över att du säger att du tror att folk kommer föredra det mänskligt skapande när du i minst en tidigare tråd sagt att konst inte behöver ha någon avsändare)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hur ställer du dig till det hypotetiska scenariet att rollspelsförlag använder sig av en författar-AI som skriver alla deras böcker så att de slipper avlöna författare över huvud taget?
Om det blir minst lika bra är jag helt för. Men dit är det väldigt långt. Även om AI-genererad Dungeoncrawl som är lika bra som de mediokra kanske är helt görligt…
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Om det blir minst lika bra är jag helt för. Men dit är det väldigt långt. Även om AI-genererad Dungeoncrawl som är lika bra som de mediokra kanske är helt görligt…
Slumpade grottor var ju en av grejerna som Dragon Age II (från 2011) gjorde och fick skit för. Men det är ju lite annat. Vad gäller Dungeoncrawl så borde man ju kunna skapa ok utfyllnad utan vidare problem (istället för att du sitter och slår på en tabell så bara slumpas det fram åt dig). För att inte säga kartorna i sig.

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ps. Naturligtvis tror alla att just deras fält är så svårt och unikt så ingen AI kan reproducera det, eller att konsumenterna skulle uppskatta just deras stil framför AI-genererat, men det är en väldigt naiv tanke.
Ja, jag och en kollega höll en liten föreläsning för personalen på jobbet igår om AI och hur det påverkar oss i skolan (korta versionen: om man fortfarande har betygsgrundande inlämningar eleverna får skriva hemma – sluta med det. Men man kan använda AI positivt på olika sätt också). Vi inledde med DALL-E och Stable Diffusion, fortsatte med Github Copilot och avslutade med GPT-3, givetvis med live-demos av alla.

Eftersom vi inte har några bildlärare så var först alla mest fascinerade, och ville testa gränser och se vilka prompts som funkade. Sedan när vi kom till Copilot så började ett par kollegor skruva lite på sig, för vi lät den lösa en av uppgifterna från det läromedel de använder just nu. När vi sedan visade hur GPT-3 hanterar uppgifter som "förklara romarrikets fall" eller "skriv en kort insändare med en provokativ rubrik"… framför allt när vi också visade att man fick olika text varje gång och att det dämed inte kommer att gå att kontrollera med traditionella plagiatkontroller… Well. Det blev en lite annan stämning.

(Och givetvis samma defensiva invändningar: "men den där texten är ändå inte riktigt tillräcklig för godkänt betyg"… Nä, kanske inte, men det här är ju bara den eleverna har tillgång till idag. Inte vad eleverna kan ha användning för… om ett år, eller en månad)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja, jag och en kollega höll en liten föreläsning för personalen på jobbet igår om AI och hur det påverkar oss i skolan (korta versionen: om man fortfarande har betygsgrundande inlämningar eleverna får skriva hemma – sluta med det.
Det har noterats att GPT-3s träiga stil. mönster att skriva saker på och bättre prestation kring generella frågor är perfekt för inlämningsuppgifter på högstadiet som man ställer bara måttliga krav på, ja. Och att det i alla fall snart nog inte kommer att gå att upptäcka skillnaden (just nu kanske det går för att den har en egen stil, men svårt att leda i bevis i vilket fall).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
(Jag är också oerhört förvånad över att du säger att du tror att folk kommer föredra det mänskligt skapande när du i minst en tidigare tråd sagt att konst inte behöver ha någon avsändare)
Jag ser en massa paralleller till andra områden där digitaliseringen (snarare än AI) redan ändrat spelreglerna. Det är ju en allmän samhällstrend att saker som var riktiga hantverk och tog lång tid nu massproduceras till en låg eller mycket låg nivå. Det mest närliggande kanske är animatörer (alltså av tecknad film) men även språkrelaterade yrken som översättare, journalister och författare av tekniska manualer.

Inom de områdena kan jag som konsument och lekman se att det kvalitativa långsamma arbetet de senaste 35 åren helt har ersatts av snabba, massproducerade halvfabrikat. Jag föredrar såklart en gammaldags väl animerad tecknad film framför datorgenererade moderna, men det finns inget utbud av de tidigare. Till och med dagstidningar och storfilmer har språkliga problem och riktigt dåliga översättningar. Trots att lång tid förflutit i en del av dessa fall har man ändå inte ansträngt sig för att förbättra kvalitén, utan bara öka volymerna och korta produktionstiden.

Så självklart kommer även kassa illustrationer vara standard inom kort. Även om ingen "föredrar" det.

//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Filmerna har nog alltid haft det. Hos tidningarna försvann ett viktigt kontrollsteg när man inte längre behövde sättare - de fungerade förr som oundvikliga korrekturläsare, och var ofta väldigt bra på det.
Ett annat kontrollsteg var ju att man ersatte journalister med nätsurfare (och kanske botar)?
Det går snabbt och är billigt men blir sådär.

//EvilSpook
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det tycker jag verkligen inte, då tråden handlar om AI-konstens baksidor och det du skrev ovan inte handlade om det. (Jag hade även kunnat säga samma sak om dina åsikter kring Äventyrsspels hantering av unga skribenter, men vi lämnar det därhän)


Inget av det du skriver här har något med min fråga att göra. Min fråga är en rent moralisk sådan. Jag omformulerar den så blir den kanske lättare att förstå:

Hur ställer du dig till det hypotetiska scenariet att rollspelsförlag använder sig av en författar-AI som skriver alla deras böcker så att de slipper avlöna författare över huvud taget?

(Jag är också oerhört förvånad över att du säger att du tror att folk kommer föredra det mänskligt skapande när du i minst en tidigare tråd sagt att konst inte behöver ha någon avsändare)
Jösses. Du var verkligen bara ute efter att leta efter angreppspunkter medan jag faktiskt gav dig ett artigt och hyfsat genomtänkt svar. Jag tänker inte sitta och närgranska varje mening du skriver, men i all korthet:

1. Det som har upprört mig mär det gäller skribenter i rollspel är att de ofta (åtminstone i Sverige) får för dåligt betalt (eller inte betalt alls) för utfört arbete. Om förlag plockar in AI-skribenter, så är situationen en annan, men jag är inte principiellt mot AI-skribenter. Jag tror dock inte att de blir kommersiellt gångbara, i varje fall inte i större skala. Helt enkelt för att förlagen då skulle utsättas för cancel culture. Liksom med AI-illustratörer är det upp till kunderna (jag talar då om rollspel). Kunderna bestämmer (särskilt i USA), oavsett vad vi skriver på det här forumet. Och jag tror alltså att utbyte mellan människor kommer att fortsätta att vara goda affärsidéer. Folk betalar för att någon (och inte något) har utfört ett kreativt arbete.

2. Att jag tror att folk kommer att föredra det mänskligt skapade har inget med konstbegreppet att göra. Det är två olika saker. Läs gärna på om institutionellt konstbegrepp. Det kan man ha synpunkter på, men det dominerar konstbranschen. Enkelt uttryckt: ett verk kan bli konst om det ställs ut på ett galleri. Eller för att en konstvetare eller konstkritiker beskriver verket som konst. Inramning och förhoppningsvis kunniga personer styr, inte vem eller vad som har gjort verket.

Nu får du inte fler svar från mig på ett bra tag. Jag tycker inte att det leder till något konstruktivt.

Vad gäller AI i stort - ja, det är klart att det är en problematisk och potentiellt hotfull kraft i världen. Men att tvärsäkert i detta tidiga skede säga vad AI i längden betyder - och hur olika områden kommer att påverkas - avstår jag ifrån. Jag uppfattar det mesta som ovisst. Avslutningsvis vill jag också påpeka att AI kan användas positivt. Exempelvis för att på ett bättre sätt ta itu med de eskalerande klimatproblemen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
“It is a profoundly erroneous truism, repeated by all copy-books and by eminent people when they are making speeches, that we should cultivate the habit of thinking of what we are doing. The precise opposite is the case. Civilization advances by extending the number of important operations which we can perform without thinking about them. Operations of thought are like cavalry charges in a battle — they are strictly limited in number, they require fresh horses, and must only be made at decisive moments.”
—Alfred North Whitehead
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Ytterligare en baksida av AI-skrivande (alltså utöver att den kommer förvärra situationen för skribenter och författare) är att (tror jag) det kommer göra folk sämre på att skriva. Alltså ytterligare ett kulturellt hantverk som vi blir kollektivt sämre på. Allt enligt ekvationen att det vi inte utövar blir vi sämre på, helt enkelt.

Så precis som med AI-konst medför AI-skrivande att vår kultur urvattnas på både djupet och bredden. Kulturskymning, om man vill vara dramatisk.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Ytterligare en baksida av AI-skrivande (alltså utöver att den kommer förvärra situationen för skribenter och författare) är att (tror jag) det kommer göra folk sämre på att skriva. Alltså ytterligare ett kulturellt hantverk som vi blir kollektivt sämre på. Allt enligt ekvationen att det vi inte utövar blir vi sämre på, helt enkelt.

Så precis som med AI-konst medför AI-skrivande att vår kultur urvattnas på både djupet och bredden. Kulturskymning, om man vill vara dramatisk.
Fast vi kommer lägga vår tid på annat istället, och då blir vi bättre på de sakerna. Så det är lite hugget som stucket om det här är en bra eller dålig utveckling.

Übereil
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Fast vi kommer lägga vår tid på annat istället, och då blir vi bättre på de sakerna. Så det är lite hugget som stucket om det här är en bra eller dålig utveckling.

Übereil
Fast det vete fan. Det kan ju lika gärna innebära att aktivitet ersätts med passiviserande overksamhet som inte gör någon nytta alls.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag tänker att det här med AI-skrivande absolut kan innebära fler dåliga texter, men inte nödvändigtvis färre bra texter. Lite som med layoutprogram på datorn. Mängden dålig layout har definitivt ökat, men mängden bra har nog inte minskat. Snabbkonsumerad text kan ju kanske genereras av en AI och ge sämre kvalitet, medan romaner nog inte blir sämre. Dessutom får man ju verktyg som kan hjälpa dåliga skribenter att författa bättre texter, och bra skribenter att jobba fortare.

Jag ser också spännande möjligheter som unika produkter till varje konsument. Tänk dig att alla som köper DoD27 får en unik spelvärld, där alla delar samma grunddrag, men detaljerna skiljer, till exempel. Massor av spännande möjligheter öppnar sig. Men också många dåliga texter, absolut.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Att ett företag som wizard of the Coast som idag bettalar ilustatörer för sin konst kan få den grattis i framtiden måste väll ses som det hjälper WoC men stjälper ilustatörerna?
Eller så kommer de fortsätta att anlita kreativa människor, som med hjälp av AI kan göra bättre produkter med mer rik visuell upplevelse, vilket ökar WoC försäljning och mer pengar kommer de kreativa människorna till godo.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Eller så kommer de fortsätta att anlita kreativa människor, som med hjälp av AI kan göra bättre produkter med mer rik visuell upplevelse, vilket ökar WoC försäljning och mer pengar kommer de kreativa människorna till godo.
Ja, är det något som ligger nära till hands, så är det att folk som redan är digitala konstnärer använder sig av AI-konst. Det blir bara olika lager i Photoshop. På ungefär samma sätt har andra bilder använts tidigare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag tänker att det här med AI-skrivande absolut kan innebära fler dåliga texter, men inte nödvändigtvis färre bra texter. Lite som med layoutprogram på datorn. Mängden dålig layout har definitivt ökat, men mängden bra har nog inte minskat. Snabbkonsumerad text kan ju kanske genereras av en AI och ge sämre kvalitet, medan romaner nog inte blir sämre. Dessutom får man ju verktyg som kan hjälpa dåliga skribenter att författa bättre texter, och bra skribenter att jobba fortare.

Jag ser också spännande möjligheter som unika produkter till varje konsument. Tänk dig att alla som köper DoD27 får en unik spelvärld, där alla delar samma grunddrag, men detaljerna skiljer, till exempel. Massor av spännande möjligheter öppnar sig. Men också många dåliga texter, absolut.
Jag tror att utvecklingen av AI-textgenerering kommer göra att färre personer kommer behöva skriva, och att:
  • Ju färre personer som anser sig behöva kunna skriva, desto färre personer kommer lära sig att skriva.​
  • Ju färre personer som lär sig skriva och övar på det desto färre personer kommer bli bra på att skriva.​
  • Ju färre personer som blir bra på att skriva, desto färre bra texter kommer bli skrivna.​
Helt enkelt för att när ett hantverk uppfattas som obsolet så kommer färre människor ägna sig åt det. I de fall hantverket är farligt för utövaren kan teknisk utveckling som gör det obsolet vara bra, i de fall hantverket är en del av mänsklig skapandekultur är det i huvudsak dåligt. Jag tror att insikten att det kommer ta tusentals timmar av övning för att komma i närheten av det som en AI skapar på sekunder kommer utgöra en stor barriär för väldigt många att vilja ägna sig åt skrivande eller ritande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jösses. Du var verkligen bara ute efter att leta efter angreppspunkter medan jag faktiskt gav dig ett artigt och hyfsat genomtänkt svar. Jag tänker inte sitta och närgranska varje mening du skriver, men i all korthet:

1. Det som har upprört mig mär det gäller skribenter i rollspel är att de ofta (åtminstone i Sverige) får för dåligt betalt (eller inte betalt alls) för utfört arbete. Om förlag plockar in AI-skribenter, så är situationen en annan, men jag är inte principiellt mot AI-skribenter. Jag tror dock inte att de blir kommersiellt gångbara, i varje fall inte i större skala. Helt enkelt för att förlagen då skulle utsättas för cancel culture. Liksom med AI-illustratörer är det upp till kunderna (jag talar då om rollspel). Kunderna bestämmer (särskilt i USA), oavsett vad vi skriver på det här forumet. Och jag tror alltså att utbyte mellan människor kommer att fortsätta att vara goda affärsidéer. Folk betalar för att någon (och inte något) har utfört ett kreativt arbete.

2. Att jag tror att folk kommer att föredra det mänskligt skapade har inget med konstbegreppet att göra. Det är två olika saker. Läs gärna på om institutionellt konstbegrepp. Det kan man ha synpunkter på, men det dominerar konstbranschen. Enkelt uttryckt: ett verk kan bli konst om det ställs ut på ett galleri. Eller för att en konstvetare eller konstkritiker beskriver verket som konst. Inramning och förhoppningsvis kunniga personer styr, inte vem eller vad som har gjort verket.

Nu får du inte fler svar från mig på ett bra tag. Jag tycker inte att det leder till något konstruktivt.

Vad gäller AI i stort - ja, det är klart att det är en problematisk och potentiellt hotfull kraft i världen. Men att tvärsäkert i detta tidiga skede säga vad AI i längden betyder - och hur olika områden kommer att påverkas - avstår jag ifrån. Jag uppfattar det mesta som ovisst. Avslutningsvis vill jag också påpeka att AI kan användas positivt. Exempelvis för att på ett bättre sätt ta itu med de eskalerande klimatproblemen.
Jag tycker inte att jag har angripit dig särskilt mycket. Vi diskuterar ett ämne i ett diskussionsforum och det är väl inget konstigt i att man ber andra förtydliga deras åsikter? Det har hänt att jag behövt göra det flera gånger, inget ovanligt på nätet tycker jag. Tycker inte heller att mina inlägg varit mindre artiga eller genomtänkta än dina.

Huromhelst, om jag förstår dig rätt så anser du att det är dåligt att ge någon lite betalt för ett färdigt verk, men det är inte dåligt att låta bli att över huvud taget betala någon till förmån för att låta en AI göra jobbet? Bra, då förstår jag den ståndpunkten lite bättre. För mig öppnar det en massa andra frågor, men du verkar inte vilja diskutera så jag låter bli att fråga.

Jag vet redan en del om institutionell konstteori, jag förstod bara inte hur ditt resonemang hängde ihop med sig själv. Men vid en till genomläsning tror jag att jag förstått det. Du menar att avsändare hos såväl illustratör som författare är irrelevant, men du anser att det är svårare att skriva bra texter än rita bra bilder och därför är det svårare att göra en AI som skriver böcker än målar tavlor, men skulle en sådan finnas så finns det i sig inga moraliska betänkligheter i att enkom använda sig av AI-författare och inte använda mänskliga längre?

Så, vi kan lägga detta åt sidan nu om du känner för det, ville bara försäkra mig om att jag tolkade dig rätt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Något som jag bara vill nämna är att AI "skaparna" bara kan basera sia resultat på vad den har fått inmatat och inte kan gå utanför det. Exempelvis så bad en bekant på ett annat forum om prompt (har vi något svensk ord för det) å jag föreslog bara för att jag ville se vad den spottade ut "Cyberpunk street samurai in the style of John Bauer". Det här är vad den gav:


Som ni kan se fixade den cyberpunk, samuraj, o en cyberpunk samuraj, men missade "street samurai", o missade totalt John Bauer.
 
Status
Not open for further replies.
Top