AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Den som ser det som sitt jobb att "hjälpa till att skapa en bra grafisk profil med bra bilder (till ett rollspel)" kommer fortsätta att ha arbete, och kommer kunna göra en bättre leverans snabbare, än idag.
Det jag menar är att om en AI kan hjälpa till att skapa bra bilder så behövs ingen frilansare. Men visst, om AI blir ett redskap som enbart används av illustratörer så är det ju inget problem. Men det vet vi redan nu att så kommer det inte bli. AI kommer ersätta de som "ser det som sitt jobb att skapa bra bilder".

Den som ser ditt jobb att måla specifikt beskrivna "tavlor" på beställning och få betalt per timme, kommer behöva krypa upp i värdekedjan eller förlora sitt jobb.
Det här är obegripligt för mig. Vad menar du? Det finns väl inga konstnärer som gör tavlor efter beställning på timtaxa.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det jag menar är att om en AI kan hjälpa till att skapa bra bilder så behövs ingen frilansare. Men visst, om AI blir ett redskap som enbart används av illustratörer så är det ju inget problem. Men det vet vi redan nu att så kommer det inte bli. AI kommer ersätta de som "ser det som sitt jobb att skapa bra bilder".
Ja - det kommer inte räcka att skapa bra bilder. Antingen måste man lösa ett problem, eller så måste man vara konstnär och skapa konst som människor tar del av för konstens skull.

Det här är obegripligt för mig. Vad menar du? Det finns väl inga konstnärer som gör tavlor efter beställning på timtaxa.
I så fall så har konstnärerna redan flytta upp i värdekedjan. Helt normalt.

Staten har "hundratals" (jag vet inte exakta antalet) författare och konstnärer som är (tim)avlönade, väsentligen utan krav på prestation.
Prova att ringa en någon, be dem måla ett porträtt av dig, och erbjud dig att betala per timme (och för material) så ska du se att de kommer göra det. Men du som kund förväntar dig antagligen mer.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Ja - det kommer inte räcka att skapa bra bilder. Antingen måste man lösa ett problem, eller så måste man vara konstnär och skapa konst som människor tar del av för konstens skull.


I så fall så har konstnärerna redan flytta upp i värdekedjan. Helt normalt.

Staten har "hundratals" (jag vet inte exakta antalet) författare och konstnärer som är (tim)avlönade, väsentligen utan krav på prestation.
Prova att ringa en någon, be dem måla ett porträtt av dig, och erbjud dig att betala per timme (och för material) så ska du se att de kommer göra det. Men du som kund förväntar dig antagligen mer.
Det verkar som att vi har ungefär samma åsikter om AI-konst. Men när det gäller statliga författarlöner, så är det alltså ingen avlöning per timme och det är inte heller kravlöst. Det är svårt att få statlig författarlön (betydande utgivning krävs) och det är inget man kan leva på utan sidoinkomst (ersättningen motsvarar ungefär en halvtidslön). Dessutom omprövas den vart femte år.

Jag vet detta eftersom jag känner flera som har just statlig författarlön, eller särskild biblioteksersättning, som det heter numera. Tycker att det är relevant att klargöra att det inte handlar om några glassiga glidarlöner som går till folk som inte gör något. Verkligheten ser inte ut så.

Ersättningar till konstnärer är jag inte alls insatt i, men jag har svårt att tro att det handlar om lätt intjänade pengar. Förmodligen handlar det snarare om mycket jobb för ganska lite pengar. Någon annan här på forumet kan säkert berätta mer om det.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Då är vi ju överens.
Ja, skillnaden är väl att jag tycker det är naturligt, en möjlighet och rent av bra.
Du tycker det är dåligt.

Men DET behöver vi inte vara överens om.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Ja, skillnaden är väl att jag tycker det är naturligt, en möjlighet och rent av bra.
Du tycker det är dåligt.

Men DET behöver vi inte vara överens om.
Jag tycker att det är dåligt om det används på ett dåligt sätt, som missgynnar små aktörer och gynnar stora aktörer. Men det tycker jag om det mesta. Ojämlikheter kommer alltid finnas men när man ska förändra bör man verka för att krympa ojämlikheter, inte öka den.

Jag har inga problem med nya tekniker. Problemet med denna nya teknik är att den bygger på andras arbete, och att det är samma grupp som kommer drabbas.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Jag tycker att det är dåligt om det används på ett dåligt sätt, som missgynnar små aktörer och gynnar stora aktörer. Men det tycker jag om det mesta. Ojämlikheter kommer alltid finnas men när man ska förändra bör man verka för att krympa ojämlikheter, inte öka den.

Jag har inga problem med nya tekniker. Problemet med denna nya teknik är att den bygger på andras arbete, och att det är samma grupp som kommer drabbas.
Precis. Min åsikt är att teknik som gynnar de starka och missgynnar de svaga är dålig teknik. Min uppfattning är att det inte är att likställa med moralpanik, och jag tycker det är ett sanslöst lågt tillmäle.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Tror du att det är dom vi pratar om här?!?!? Ok, då förstår jag att det är svårt att mötas :)
Alltså, vad det gör är att det demokratiserar konstskapandet. Det tycker jag är bra, även det förstås är tråkigt för dem som eventuellt inte längre kan livnära sig på det just för att många fler kommer att kunna skapa själva.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Alltså, vad det gör är att det demokratiserar konstskapandet. Det tycker jag är bra, även det förstås är tråkigt för dem som eventuellt inte längre kan livnära sig på det just för att många fler kommer att kunna skapa själva.
Jag pratar om stora aktörer inom industri, media, arkitektur m.m. Och då pratar vi bara om de inom "kreativa yrken". Stora delar av tjänstesektorn kommer skötas av AI. Finanssektorn... Listan kan göras lång. Någon "demokratisering" är det knappast frågan om.

Men visst, alla hundratusentals arbetslösa kan ju ägna sig åt att generera AI-bilder på nätet. Vilket på ett kreativt plan är lika givande som att lägga patience.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Jag pratar om stora aktörer inom industri, media, arkitektur m.m. Och då pratar vi bara om de inom "kreativa yrken". Stora delar av tjänstesektorn kommer skötas av AI. Finanssektorn... Listan kan göras lång. Någon "demokratisering" är det knappast frågan om.
Jag vet inte, en del av automatiseringsrevolutionen verkar litet ha kommit av sig (som de självkörande bilarna, som säkert kommer men betydligt senare än de flesta trodde).

Hittills i mänsklighetens historia har heller aldrig teknik lett till mer än tillfällig arbetslöshet. Jag har svårt att se hur mindre än full och billig AGI, något som inte nödvändigtvis ens är möjligt, skulle kunna uppnå det. Annars handlar det bara om att arbetskraften skiftar mellan branscher, som den alltid gjort.

Kommer vi att få färre illustratörer för bruksändamål? Antagligen. Är det ett problem? Kanske för just dem, men det var säkert tråkigt för hissförare, bensintankningsassistenter och en del fotografer när folk började kunna göra det själva också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag vet inte, en del av automatiseringsrevolutionen verkar litet ha kommit av sig (som de självkörande bilarna, som säkert kommer men betydligt senare än de flesta trodde).

Hittills i mänsklighetens historia har heller aldrig teknik lett till mer än tillfällig arbetslöshet. Jag har svårt att se hur mindre än full och billig AGI, något som inte nödvändigtvis ens är möjligt, skulle kunna uppnå det. Annars handlar det bara om att arbetskraften skiftar mellan branscher, som den alltid gjort.

Kommer vi att få färre illustratörer för bruksändamål? Antagligen. Är det ett problem? Kanske för just dem, men det var säkert tråkigt för hissförare, bensintankningsassistenter och en del fotografer när folk började kunna göra det själva också.
Ok, nu är vi snart OT så detta är det sista jag skriver om det här sidospåret, men nog fasen har automatiseringen av industrin lett till stor arbetslöshet? Men i högre grad har "effektivisering" gjort det (alltså när en kines gör dit jobb för 1/10 av lönen). Så en AI, som gör dina uppgifter, 24/7, kommer garanterat ta ditt jobb. Och det är verkligen inte bara illustratörer som drabbas. Det här sker redan så det är egentligen inte så mycket att snacka om. Men som sagt, det är OT. Vilka oanade effekter det kan få vet såklart ingen av oss, men de uppenbara effekterna kan vi räkna ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Är inte anklagelser om "moralpanik" i första hand ganska innehållslösa? De innehåller liksom inga argument. Det blir bara ad hominem — istället för att förklara på vilket sätt någons kritik mot något är ogiltig så fokuserar man på att få personen som framför kritiken att framstå som en irrationell dåre. Framför allt då när man släpar fram den trötta liknelsen med videovåldsdebatten.

Det är framför allt dålig debatteknik — man leter efter en ursäkt att avfärda kritiken istället förbatt faktiskt bemöta den.

Är kritiken mot rövhål som missbrukar AI-tekniken, och farhågorna vad gäller tekniken, "moralpanik"? Frågan är verkligen totalt irrelevant. Jag skiter i vilket. Jag har kallats "moralist" av många och i många sammanhang — när jag kritiserat fascister, sexister, transfober, när jag kritiserat giftig manlighet och när jag kritiserat sexualisering i kultur. Jag börjar vänja mig.

Jag har nog landat i att den typ av person som drar fram "moralism" och "moralpanik" som "argument" nog är en person jag är helt OK med att vara illa omtyckt av. Jag är väl moralist då, och jag har väl moralpanik då. Vad tänker du göra åt det, liksom? Skönt för dig om det låter dig slippa tänka på mina argument, men det betyder ju knappast att jag har fel.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Ok, nu är vi snart OT så detta är det sista jag skriver om det här sidospåret, men nog fasen har automatiseringen av industrin lett till stor arbetslöshet?
Nej, inte alls. Den innebär bara att färre jobbar i industrin och fler med annat. Det är inte konstigare än att vi gick från att 95+% av befolkningen jobbade med jordbruk till någon enstaka procent, utan att det innebar evig arbetslöshet för flertalet. På motsvarande vis har mångas jobb flyttat från industrin till tjänstesektorn. Folk var fortfarande produktiva, och efterfrågan på arbetskraft flyttade till nya områden. Ditt tänk är vad som brukar kallas Lump of Labor Fallacy, alltså att det finns en viss mängd jobb att göra och att om det automatiseras bort blir folk arbetslösa i stället (du är i gott sällskap, Marx gjorde samma sak). Men så är det inte alls - den ökade produktiviteten skapar i stället nya jobb. Bara om vi hittar något som kan göra alla (eller nästan alla) jobb billigare (som AGI med robotar, typ) kan vi förvänta oss att det orsakar långsiktigt förhöjd arbetslöshet. I det läget är det dags för medborgarlön, eftersom vi ändå har all produktion som behövs redan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Nej, inte alls. Den innebär bara att färre jobbar i industrin och fler med annat. Det är inte konstigare än att vi gick från att 95+% av befolkningen jobbade med jordbruk till någon enstaka procent, utan att det innebar evig arbetslöshet för flertalet. På motsvarande vis har mångas jobb flyttat från industrin till tjänstesektorn. Folk var fortfarande produktiva, och efterfrågan på arbetskraft flyttade till nya områden. Ditt tänk är vad som brukar kallas Lump of Labor Fallacy, alltså att det finns en viss mängd jobb att göra och att om det automatiseras bort blir folk arbetslösa i stället (du är i gott sällskap, Marx gjorde samma sak). Men så är det inte alls - den ökade produktiviteten skapar i stället nya jobb. Bara om vi hittar något som kan göra alla (eller nästan alla) jobb billigare (som AGI med robotar, typ) kan vi förvänta oss att det orsakar långsiktigt förhöjd arbetslöshet. I det läget är det dags för medborgarlön, eftersom vi ändå har all produktion som behövs redan.
Alltså, nu läste du mig lite ogeneröst. Om vi tar USA som exempel så har försvunna industrijobb ersatts med lågbetalda jobb inom servicesektorn, exempelvis, samt att det har lett till stor lokal arbetslöshet. Att det är ett nationellt nollsummespel hjälper ju inte de branscher som drabbas eller de regioner som drabbas.

Men hur det här slutar får vi väl se. Finns oavsett betydligt värre problem...
 
Status
Not open for further replies.
Top