AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Det här blir återigen för tjafsigt och med pikar och småhugg.

Jag låser tråden tills imorgon. Och när den öppnas vill jag att den fokuserar på de farhågor en kan ha om AI-utvecklingen för konstnärer.

Det blir helt enkelt en såkallad "minustråd".

Tack på förhand
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Nu låser jag upp den här tråden. För att undvika käbbel så ska diskussionen i denna tråd handla om baksidan av AI-konst, och farhågor om vad den tekniken kan innebära.

Jag vill helst att diskussionen kopplar till rollspel på något sätt, så att vi inte glider över i alltför stora OT-utsvävningar om ekonomiska system.

Om någon känner att de vill prata om det positiva de ser i AI-tekniken, så är det fritt fram att starta en sådan tråd som motpol till denna. I så fall kommer samma att gälla där, fast tvärtom.

Tack på förhand.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Glädjande nog börjar fler och fler subredditar av betydande storlek banna inlägg med AI-konst. Jag hoppas det är en trend som växer och blir en allmän inställning i onlinecommunityn. Här exempel från r/dune där beskedet (passande nog, givet gruppens tema) tycks tas emot med öppna armar av medlemmarna.

415D98B6-14AE-47DC-AF78-F478B828BD00.jpeg
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det verkar väl helt rimligt... jag kan inte reddit, men då finns r/dune för människor, och r/duneAI för AI.
Så vill man inte flooda en kanal för mänskligt skapande med AI-skapande.

Jag funderade på det här med rollspel och AI-bilder (efter att ha läst moderatorns kommentar).
Det absolut vanliga när det gäller publicering av bilder i böcker är ju att upphovsmannen nämns med namn.
Så om vi säger att man skulle inkludera AI-bilder (helt eller delvis) så behöver man ju sätta någon upphovsman, och då tänker jag att det finns några alternativ:
1) Personen som har använt AI-programmet, redaktören eller författaren, använder sitt namn
2) Man kör något pseudonym
3) Man deklarerar öppet: "AI art in the style of Greg Rutkowski"

Jag kan tycka att speciellt (2) skulle vara en tråkig utveckling.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Det verkar väl helt rimligt... jag kan inte reddit, men då finns r/dune för människor, och r/duneAI för AI.
Så vill man inte flooda en kanal för mänskligt skapande med AI-skapande.

Jag funderade på det här med rollspel och AI-bilder (efter att ha läst moderatorns kommentar).
Det absolut vanliga när det gäller publicering av bilder i böcker är ju att upphovsmannen nämns med namn.
Så om vi säger att man skulle inkludera AI-bilder (helt eller delvis) så behöver man ju sätta någon upphovsman, och då tänker jag att det finns några alternativ:
1) Personen som har använt AI-programmet, redaktören eller författaren, använder sitt namn
2) Man kör något pseudonym
3) Man deklarerar öppet: "AI art in the style of Greg Rutkowski"

Jag kan tycka att speciellt (2) skulle vara en tråkig utveckling.
Det enda med någon sorts halvhjärtad anständighet vore att ange mjukvaran som genererat bilden, alltså t ex ”illustrationer skapade av Midjourney”.

Att kalla sig upphovsman för att man skrivit en prompt vore väl magstarkt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Alltså. Jag tänker vara lite provokativ och säga "Hur skiljer sig det här ifrån konst gjord av mänskliga konstnärer?". Alltså, om man bortser från grejen att AI inte gör moraliska bedömningar utan är helt enkelt verktyg. Så de skapar inte medvetet etiskt och moraliskt tveksam konst, till skillnad från mänskliga artister.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tycker den här jämförelsen där man säger att AI är att jämföra med tryckpressen, vilken kommer upp emellanåt, är ganska märklig. Vad som hände med tryckpressen var såklart en demokratisering, fler kunde ge ut texter som tidigare inte kunde ge ut texter. Men, om AI-konst handlar om att reproducera existerande konstnärers stilar snarare än att skapa konst med en egen stil eller ett eget budskap så är det ju som att reducera tryckpressen till att bara va till för piratkopiering.

Det är väl helt rimligt att tänka sig att tekniken även kommer påverka lagstiftningen här. Jag har svårt att tro att IP-lagar såg ut likadant för knappt 600 år sedan som de gör idag. Att säga att "vi har haft lika betydande teknikskiften innan och det var helt oproblematiskt" missar ju då helt att det teknikskiftet sannolikt fått ganska betydande samhälleliga konsekvenser som vi idag tar för givna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Men, om AI-konst handlar om att reproducera existerande konstnärers stilar snarare än att skapa konst med en egen stil eller ett eget budskap så är det ju som att reducera tryckpressen till att bara va till för piratkopiering.
Fast... Var inte det precis det som var kritiken mot tryckpressen? Att munkarna tyckte att vilken tjomme som helst med en tryckpress kunde kopiera det arbete som de så mödosamt gjort innan för hand, och snabbare därtill!
 
Status
Not open for further replies.
Top