AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Fast... Var inte det precis det som var kritiken mot tryckpressen? Att munkarna tyckte att vilken tjomme som helst med en tryckpress kunde kopiera det arbete som de så mödosamt gjort innan för hand, och snabbare därtill!
Samma sak med kameran. Och med Photoshop.

Det är inte det minsta konstigt att den som lagt ned en massa tid på att bli bra på något blir purken när det blir enklare för andra att göra den saken. Men det är inte ett argument, egentligen - det är bara en förklaring till emotionen.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Fast... Var inte det precis det som var kritiken mot tryckpressen? Att munkarna tyckte att vilken tjomme som helst med en tryckpress kunde kopiera det arbete som de så mödosamt gjort innan för hand, och snabbare därtill!
Det är mycket möjligt, men så har vi också idag lagar som gör ett sådant förfarande olagligt.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Samma sak med kameran. Och med Photoshop.

Det är inte det minsta konstigt att den som lagt ned en massa tid på att bli bra på något blir purken när det blir enklare för andra att göra den saken. Men det är inte ett argument, egentligen - det är bara en förklaring till emotionen.
Kameran har ju emellertid också lett till att det stiftats lagar kring vad som gäller för om man fotograferar ett konstverk eller hur man får använda en kamera och bilder tagna på en allmän plats.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Min poäng är alltså att det mest sannolika är att vi inte kommer se ett förbud mot AI-konstgeneratorer men inte heller att sådana generatorer bara kommer få tuffa på oreglerade. Det mest sannolika är mellanpositionen, att de kommer regleras men vara något som inom dessa ramar är lagligt och allmänt tillgängligt. Att måla upp två positioner som är antingen lassez fair eller totalförbud innebär att ta extrempositionerna som vad jag förstår inte någondera varit vidare vanlig/hållbar historiskt sett vad gäller civil teknologi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Kameran har ju emellertid också lett till att det stiftats lagar kring vad som gäller för om man fotograferar ett konstverk eller hur man får använda en kamera och bilder tagna på en allmän plats.
Motsvarande kommer säkert (om det inte redan finns) för AI-generering av existerande människors likhet (särskilt hur likt det måste vara), och vanliga regler för plagiat gäller säkert redan AI-konst.

Men det är en pytteliten bit av det hela, och det generella är inget sådant. Och det är inget unikt för AI-konst - sådant finns för alla verk. Teknikneutral lagstiftning är alltid att föredra där det går.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Motsvarande kommer säkert (om det inte redan finns) för AI-generering av existerande människors likhet (särskilt hur likt det måste vara), och vanliga regler för plagiat gäller säkert redan AI-konst.

Men det är en pytteliten bit av det hela, och det generella är inget sådant. Och det är inget unikt för AI-konst - sådant finns för alla verk. Teknikneutral lagstiftning är alltid att föredra där det går.
Jag skulle inte se det som otroligt att man skulle lagstifta om att man inte får använda konst som man inte äger rättigheterna till hur som helst i en AI, och att t.ex. CC skulle ha det som en separat del i licensen om man får använda konsten på det sättet. Ser vi till musik finns ju extremt detaljerad reglering rörande hur mycket av ett musikstycke som får användas i ett annat sammanhang utan att skaparen ska få betalt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Jag skulle inte se det som otroligt att man skulle lagstifta om att man inte får använda konst som man inte äger rättigheterna till hur som helst i en AI, och att t.ex. CC skulle ha det som en separat del i licensen om man får använda konsten på det sättet. Ser vi till musik finns ju extremt detaljerad reglering rörande hur mycket av ett musikstycke som får användas i ett annat sammanhang utan att skaparen ska få betalt.
Det är helt bisarrt att folk framför att AI-konsten på något vis kopierar befintliga konstverk (utom när man specifikt promptar det). Inte en pixel är gemensam.

Det är som att förbjuda människor att titta på konstverk för att lära sig om konstskapande. ”Du får inte ta intreyck av det här konstverket”, typ.
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det är helt bisarrt att folk framför att AI-konsten på något vis kopierar befintliga konstverk (utom när man specifikt promptar det). Inte en pixel är gemensam.

Det är som att förbjuda människor att titta på konstverk för att lära sig om konst.
Nja... alltså, det som kopieras (idealt sett) är ju en stil. Att begränsa sig till pixlar här blir ju väl smalt. Att göra ett konstverk som om det var gjort av en existerande konstnär, det är ju där det centrala problemet ligger. Att som underlag för det använda en uppsättning verk av en specifik konstnär är inte samma sak som när men människa tittar på konst eftersom en AI inte är en människa. AIn har ingen egen intention att skapa konst, gör ingen egen tolkning, osv. allt det ligger hos den människa som ger AIn input. Teknikneutral lagstiftning i all ära men en människa är väl inte i den bemärkelsen en teknologi?

Eftersom AIn är ett verktyg handlar ju såklart då en lagstiftning i första hand om hur verktyget får användas och utformas av människor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Det är helt bisarrt att folk framför att AI-konsten på något vis kopierar befintliga konstverk (utom när man specifikt promptar det). Inte en pixel är gemensam.

Det är som att förbjuda människor att titta på konstverk för att lära sig om konst.
Nej, det är inte samma sak eftersom effekten inte blir densamma. En AI är inte en människa. Den lär sig inte. Den är inte en person vars konstnärliga uttryck jag har intresse av att varken skydda eller stötta. Den tjänar inga pengar, den skapar sig inte ett kontaktnät.

Sedan får jag väl säga att "inte en pixel är gemensam" ekar lite ihåligt efter "green eyed afghan girl"-gate och grejen med getty images-vattenstämpeln. Kanske gör den inte ctrl+c, ctrl+v, men åtminstone i vissa fall gör den absolut bilder som i princip är snodda. Som att ta nåns foto och lägga ett photoshopfilter på och kalla resultatet sitt eget och påstå att man minsann inte kopierat något för "ingen pixel har exakt samma färg eller är på exakt samma ställe".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Nja... alltså, det som kopieras (idealt sett) är ju en stil.
Nej, det är inte sant. Man kan beställa en sådan stilkopiering i prompten förstå, men annars är det inte så. Den enda inherenta ”stilen” är summan av allt som har använts för att konstruera den, och det är inte en stil - det snarare är genomsnittet av allt, och det är om något motsatsen till en stil.

Och även om man väljer att faktiskt efterlikna en stil, är det fullt lagligt för en mänsklig konstnär så länge man inte lägger sig extremt nära.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
En AI är inte en människa. Den lär sig inte.
Det klart den gör, om du inte har en hypersnäv definition av inlärning.

Den är inte en person vars konstnärliga uttryck jag har intresse av att varken skydda eller stötta.
Du stöttar inte den överväldigande majoriteten av mänskliga konstnärer heller.

Sedan får jag väl säga att "inte en pixel är gemensam" ekar lite ihåligt efter "green eyed afghan girl"-gate och grejen med getty images-vattenstämpeln. Kanske gör den inte ctrl+c, ctrl+v, men åtminstone i vissa fall gör den absolut bilder som i princip är snodda.
Återigen händer det bara om skaparen beställer det i prompten, så det är inte en teknikfråga (det är inte annorlunda än om man personligen gör en kopia eller en pastisch. Getty-grejen är mer att om det finns en specifik logotyp på ett enormt antal bilder, kommer programmet att ”lära” sig att det är en del av hur bilder kan se ut - det är inte det minsta applicerbart på en enskild konstnärs verk (teoretisk sett möjligen signaturen för någon superkänd). Du får förstås en kopia om du beställer en kopia (som med den afghanska flickan).
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Nej, det är inte sant. Man kan beställa en sådan stilkopiering i prompten förstå, men annars är det inte så. Den enda inherenta ”stilen” är summan av allt som har använts för att konstruera den, och det är inte en stil - det snarare är genomsnittet av allt, och det är om något motsatsen till en stil.

Och även om man väljer att faktiskt efterlikna en stil, är det fullt lagligt för en mänsklig konstnär så länge man inte lägger sig extremt nära.
Men just där finns skillnaden. Det är ju en människa som har lagt precis alla beställningar i en AI-promt. I många fall för att försöka skapa verk som inte kan skiljas från de som skapats av ursprungskonstnären (ett problem som fanns innan AI, se dokumentären There Are No Fakes), om än att de inte nödvändigtvis lyckats.

Jag begriper inte hur du menar att det inte finns konstnärliga stilar? Huruvida ett verk är en förfalskning eller ett original avgörs i en icke obetydlig utsträckning av just om de följer på den stil som finns i erkända originalverk från samma konstnär.

Återigen händer det bara om skaparen beställer det i prompten, så det är inte en teknikfråga (det är inte annorlunda än om man personligen gör en kopia eller en pastisch. Getty-grejen är mer att om det finns en specifik logotyp på ett enormt antal bilder, kommer programmet att ”lära” sig att det är en del av hur bilder kan se ut - det är inte det minsta applicerbart på en konstnärs verk (teoretisk sett möjligen signaturen).
Nu är ju dels signaturen det som ofta bär absolut mest värde på en icke-digital målning, men det adderar ju såklart svårigheterna att skriva ut den vettigt. Men, därtill, "det händer bara om skaparen beställer det i prompten" är ju precis det man sannolikt kommer vilja reglera: att det inte ska gå att göra en sådan beställning och att den sedan också leder till eftersökt resultat. Hur det sen regleras rent tekniskt kommer bero på en mängd faktorer men precis som att man kan reglera tillgången till skjutvapen, även om det tekniskt sett är människan som väljer att avfyra, så kan man ju ta beslutet att reglera teknologins utformning eller tillgänglighet även om syftet är att hindra att vissa kommandon är verkningsfulla från användaren.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Men just där finns skillnaden. Det är ju en människa som har lagt precis alla beställningar i en AI-promt. I många fall för att försöka skapa verk som inte kan skiljas från de som skapats av ursprungskonstnären (ett problem som fanns innan AI, se dokumentären There Are No Fakes), om än att de inte nödvändigtvis lyckats.
Och varje konstverk har helt utförts av en människa, i vissa fall för att skapa en förfalskning eller en pastisch. Vad är skillnaden?

Jämför Chat-GPT. Den har en viss sorts (rätt trääig) stil, men det är inte någon människas sätt att skriva som "kopierats" av den (annat än om man ger en sådan anvisning, och det är inte annorlunda än om du försöker göra en stilimitation själv). Den är småtråkig just för att den är så genomsnittlig.

Jag begriper inte hur du menar att det inte finns konstnärliga stilar? Huruvida ett verk är en förfalskning eller ett original avgörs i en icke obetydlig utsträckning av just om de följer på den stil som finns i erkända originalverk från samma konstnär.
Min poäng är att AI:n inte har en "stil" annat än där en sådan specifikt efterfrågas (och utöver vissa sorters tekniska artefakter som är AI-typiska men inte motsvarar någon konstnärs stil).

Nu är ju dels signaturen det som ofta bär absolut mest värde på en icke-digital målning, men det adderar ju såklart svårigheterna att skriva ut den vettigt.
Jotack, ingen anade nog att det skulle bli lättare att göra konst än att skriva ut bokstäver. :)

Men, därtill, "det händer bara om skaparen beställer det i prompten" är ju precis det man sannolikt kommer vilja reglera: att det inte ska gå att göra en sådan beställning och att den sedan också leder till eftersökt resultat.
Visst, men varför skulle det behövas några andra regler än de som gäller för mänskliga konstnärer? Utfallet är relevant; processen eller tekniken är det inte.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Och varje konstverk har helt utförts av en människa, i vissa fall för att skapa en förfalskning eller en pastisch. Vad är skillnaden?

Jämför Chat-GPT. Den har en viss sorts (rätt trääig) stil, men det är inte någon människas sätt att skriva som "kopierats" av den (annat än om man ger en sådan anvisning, och det är inte annorlunda än om du försöker göra en stilimitation själv). Den är småtråkig just för att den är så genomsnittlig.
För att det helt enkelt kommer va för svårt att kontrollera outputen, det är jättesvårt redan idag, men jag tror att man kommer göra bedömningen att det inte ligger i någons intresse att en AI kan reproducera stilen av en existerande konstnär utan dennes tillåtelse. Sen är frågan hur exakt det ska uppnås tekniskt. Detta är inte heller nödvändigtvis vad jag tycker är det mest föredragna, detta är vad jag tror kommer ske.

Visst, men varför skulle det behövas några andra regler än de som gäller för mänskliga konstnärer? Utfallet är relevant; processen eller tekniken är det inte.
Se ovanstående svar, samt därför att nya tekologier skapar nya möjligheter att bryta mot det allmänna rättsmedvetandet så väl som existerande lagar, då kan det leda till att nog många eller starka viljor vill förändra lagarna för att va mer effektiva mot konsekvenserna av den nya tekniken. Precis som Gutenbergs tryckpress skapade helt nya möjligheter för piratkopiering samtidigt som den demokratiserade det skrivna ordet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
För att det helt enkelt kommer va för svårt att kontrollera outputen, det är jättesvårt redan idag, men jag tror att man kommer göra bedömningen att det inte ligger i någons intresse att en AI kan reproducera stilen av en existerande konstnär utan dennes tillåtelse.
Ligger det i någons intresse att en människa ska kunna reproducera stilen hos en existerande konstnär? Det är i vilket alla inte olagligt med pastischer, inom någon sorts råmärken.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ligger det i någons intresse att en människa ska kunna reproducera stilen hos en existerande konstnär? Det är i vilket alla inte olagligt med pastischer, inom någon sorts råmärken.
Nej, men man kan då också diskutera om man faktiskt reproducerat stilen, eftersom den kan identifieras som en pastisch.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Du stöttar inte den överväldigande majoriteten av mänskliga konstnärer heller.
Vad har det med saken att göra? Inte ett skit.

Nu snackar vi om vilken lagstiftning vi vill se, eller hur? Det vill säga, jag arbetar gärna för en lagstiftning som skyddar mänskliga konstnärer. Jag arbetar ogärna för en som skyddar företag som vill slippa anställa konstnärer.

Jag önskar att jag kunde stötta fler illustratörer. Att jag inte har de ekonomiska eller politiska musklerna som krävs för det påverkar naturligtvis inte min generella riktning överhuvudtaget.

Lyft blicken från individen ett ögonblick.
 
Status
Not open for further replies.
Top