Ahsokatråden

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Förresten, borde inte Dathomirhäxorna bo på Dathomir...?
Det gjorde de också, tills Dooku och hans väpnade robotlegioner gjorde slut på dem(nästan alla). Att de har rötter i en annan galax är helt ny canon. De var tidigare en av många arter av zabrak(som Darth Maul) fast Dathomiri zabrak-kvinnor saknar hornen vilket deras zabrak släktingar på Iriodonia har oavsett om det rör sig om en man eller kvinna.

För mig känns det väldigt underligt att både en del av Zabrak-folket samt den order de tillhör har sitt ursprung i en annan galax, därav mitt inlägg om att just en ny galax väcker fler frågor än som borde vara nödvändigt. De borde hålla sig till den stora delen av den redan ”kända” galaxen som faktiskt är väldigt okänd. Men ibland får man som fan av Star Wars helt enkelt bara acceptera att det är rymdmagi och att vad som helst kan hända.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Förmodligen det bästa avsnittet hitintills? Ja, det tror jag. Synd att Sabine är med mycket och är så dryg (det råder delade meningar om henne i soffan, min man tycker om henne, man jag pallar verkligen inte med henne).

Älskar designgen på Thrawns skepp och trupper, som alla är jury-riggade, ihopklistrade, dåligt övermålade, etc.

Det som borde vara en av seriens absoluta höjdpunkter funkar dock inte alls för mig - Sabine träffar Ezra. De hälsar på varandra på ungefär samma sätt som jag hälsar på mamma och pappa på julafton. Sabine var villig att hota hela galaxens framtid över Ezra, men hon ser typ småglad ut att se honom? Var är euforin? Var är Ezras känlsosamma reaktion?

Istället blir det lite marvel-banter och sen ljuger hon direkt för honom. Såklart.

Nåja, där är mycket som är bra. Thrawn är bra som fan, faktiskt. Baylan och hans apprentice fortsätter att imponera.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Bra avsnitt!

Thrawn kliver in och äger varenda scen han är med i, där fick de till det med val av skådespelare.
Han är inte lika skrämmande som Darth Vader, men är nog den skurk jag gillar bäst efter den tidigare nämnde.

Gillar Dathomirhäxorna, särskilt de tre mödrarna. Hoppas vi får se lite mer mörk "magi" från dem utöver att de enbart ser in i framtiden och håller klot svävande, och gärna något annat 'än force lightning och att strypa folk. De blir säkert nedhuggna på 3 sekunder av Ahsoka. Eller kanske Baylan?

Sabine är rätt meh, men hennes riddjur var charmig. ska bli intressant att se mer av Ezra. Kände igen hans manéer från Rebels som jag tittade på ett par avsnitt. Så uppenbarligen bra castad skådis även där.

Samurajökenfolöket var lite trista, även om de sågcoola ut. De kändes dock som sandfolk i samurajrustningar i stort sett.

Kul att serien fortsätter växa sig starkare!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
De hintar ganska starkt att åtminstone några, kanske alla, av de där stormtrooperna är dark magic zombies på samma sätt som Marrok. Både då de röda banden som håller ihop deras rustningar är i samma färg som the great mothers kläder, och att Thrawns theme spelas bra mycket mörkare än dess ursprungsvariant.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Var det förresten bara jag som tyckte de coola samurajbanditaliens lät och rörde sig som sandfolk.
Helt klart samma ljud och även någon sorts variant på ghaffi-pinnar som Sabine kunde hugga sönder. Kanske någon sorts proto-tuskens eller nåt?

Cog.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Helt klart samma ljud och även någon sorts variant på ghaffi-pinnar som Sabine kunde hugga sönder. Kanske någon sorts proto-tuskens eller nåt?
Alltså jag är helt för greppet att åka till andra galaxer. Andra planeter är coolt, andra galaxer är coolare, andra dimensioner är coolast.

MEN risken med Star Wars är hela igenkänningsgrejen som gör att man snabbt förminskar ned settingen. Häxorna från Dathomir kommer från en annan galax och man har inga riktiga indikationer på att galaxen är "other". Och det finns pseudotuskens och sköldpadsewoks. Lite "whats the point"

Sen älskade jag retrofantasystämningen i det här avsnittet, så det är en lite akademisk reservation ingen tung kritik.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag hade inte riktigt fått uppfattningen att de i den andra galaxen liksom väntade på dem. Tänk vad coolt de hade varit om de flugit in genom den där skelettringen och bara "något fruktansvärt måste ha hänt här" och sedan hade vi fått upptäcka detta tillsammans med Baylan et al. Nu var det ju som att de reste till London för 3:e gången bara i år. "Har ni sett Big Ben? Inte mycket att se, men där borta är den iaf".

Somnade på detta avsnitt med, men mest för att jag var trött. Dock blev mötet med Ezra lite meh! Men han är ju lite en Tintin så hade inte jättehöga förväntningar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det som borde vara en av seriens absoluta höjdpunkter funkar dock inte alls för mig - Sabine träffar Ezra. De hälsar på varandra på ungefär samma sätt som jag hälsar på mamma och pappa på julafton. Sabine var villig att hota hela galaxens framtid över Ezra, men hon ser typ småglad ut att se honom? Var är euforin? Var är Ezras känlsosamma reaktion?
Håller med. Scenen var lite meh. Möjligen för att man höll igen kring deras relation i Rebels (speciellt i s4, där konstaternas liksom att de är "som syskon" men det visas inte) och möjligen för att det inte byggts upp ordentligt i denna serien. Bra skådis för Ezra dock.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med. Scenen var lite meh. Möjligen för att man höll igen kring deras relation i Rebels (speciellt i s4, där konstaternas liksom att de är "som syskon" men det visas inte) och möjligen för att det inte byggts upp ordentligt i denna serien. Bra skådis för Ezra dock.
Jag hade förväntat mig enormt mycket mer känslor både från Ezra och Sabine när de äntligen träffades igen... Ezra skall vara smart, hur fan kan han inte vara mer ifrågasättande gällande hur Sabine faktiskt kan vara där hon är? Han borde vara väldigt fundersam och vilka ha svar snabbt, dels hur Sabine kom dit men också hur resten av hans vänner faktiskt mår och var de är.

Det var det jag tyckte skar sig för mig nu när jag sett avsnittet ett par gånger, annars är allt bra och Thrawn är awesome!

Det känns som om Filoni verkligen älskar nordisk-mytologi med Skoll, Hati och tre systrar som ser ödestrådar... Ja, jag vet att många äldre religioner har tre systrar/kvinnor som väver/ser framtiden genom individers ödestrådar. Men med tanke på Skoll och Hati så känner jag ändå att han har kollat mycket på just nordisk-mytologi.

Sen undrar jag, var det bara jag som tycker att häxornas borg ser ut som om Minas Tirith fått ruttna några tusen år? För mig ser det ut som om Chimera dockar där det vita trädet står i Minas Tirith. :)

Och nu när Ahsoka har gått från att vara Ahsoka the grey till att vara Ahsoka the white efter att ha blivit "dödad" av Baylan"Balrogen", så blir det ännu mer LoTR.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Och det finns pseudotuskens och sköldpadsewoks. Lite "whats the point"
Jag vill poängtera att jag inte har en aaaaaning om de är tänkta att vara proto-tuskens. Det var bara något jag slängde ur mig.

Jag trodde häxorna från Dathomir hängde där också (är kass på lore utanför 1-9 och har egentligen bäst koll på 4-6). Att de har någon hemplanet bortom den vanliga SW-galaxen var totala nyheter för mig.

Samtidigt har jag gett upp på att skaparna till SW (oavsett om det är LucasArts eller Disney) vidmakthåller någon sorts intern logik i settingen med alla lösa trådar och prequels, sequels, inbetween-quels. Det kommer ofelbart att bli en röra och 100% omöjligt att inte skapa en massa problem som varför karaktärer som varit med i något som utspelar sig tidigare i settingen men spelas in senare rent kronologiskt IRL inte känner till viktiga fakta eller det ens är en grej. Bara några fåniga exempel...
- om nu Ahsoka var så viktig för Anakin/Vader så varför finns inte en enda referens till det i 4-6 eller egentligen 3-6. Jo för Ahsoka var inte påkommen som en viktig karaktär förrän i de tecknade serierna så allt sånt skulle behöva retconnas. I 4-6 är ju Vaders enda jedi-referens Obi Wan
- varför tycker Leia att kraften är en kraft som hon aldrig kommer förstå när hon som 10-åring varit ute och äventyrat med Obi Wan och sett allsköns kraft-användande

Och med lite ansträngning kan man hitta 1000 såna här och säkert många fler och mer katastrofala plot holes och inkonsistenser i världens interna logik. Som också har att göra med att de som skapar SW inte riktigt litar på att skapa nya karaktärer som engagerar så man återanvänder sådant som redan är etablerat (Skywalker, robotarna osv. osv.) så därför är någon sådan central karaktär närvarande vid VARJE. AVGÖRANDE. TILLFÄLLE. I. GALAXEN. LÅNGT. LÅNGT. BORTA!

Så jag har helt enkelt gett upp det, försöker att se varje grej som sin egen lilla bubbla och bedöma den utifrån egna meriter. Och då blir Ahsoka riktigt bra och Book of Boba bara dålig :)

Cog.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Riktigt trevligt avsnitt! Vilket fortsätter att bevisa min teori om att den här serien endast funkar när bad guysen har rikligt med screen-time :)

Det som dock fortfarande stör (förutom att huvudprotagonisterna är ganska stela) är hur slarvigt storyn hålls ihop. Liksom hur de olika plot-pointsen förenas. Det känns som att 0 tankeverksamhet har offrats för det. Liksom t.ex. hur Sabine släpptes fri. " Vi kan ha stor nytta av henne" säger Thrawn, och sedan släpper de iväg henne för att hitta Ezra med hjälp av platsinformation som de själva redan har, och med tanken att ändå tvingas avsätta egna trupper på att ta ut dem...
Tyckte också Sabines och Ezras återförening kändes meh. Det är som om serieskaparna är rädda att låta sina karaktärer visa känslor.

Men mycket att gilla dock, äkta Star Wars på många sätt.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Riktigt trevligt avsnitt! Vilket fortsätter att bevisa min teori om att den här serien endast funkar när bad guysen har rikligt med screen-time :)
Det är en sak som jag har tänkt på i flera star wars serier och filmer. Det blir så mycket bättre när det finns bra motståndare. Nu gäller det visserligen all annan media med. Det känns som en av de sakerna som de senaste filmerna misslyckades med. Darth vader är ju nästan mer ikonisk än Luke vid det här laget.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
vidmakthåller någon sorts intern logik i settingen med alla lösa trådar och prequels, sequels, inbetween-quels. Det kommer ofelbart att bli en röra och 100% omöjligt att inte skapa en massa problem som varför karaktärer som varit med i något som utspelar sig tidigare i settingen men spelas in senare rent kronologiskt IRL inte känner till viktiga fakta eller det ens är en grej.
Vilket ju antyder att man lika väl kunde hållit kvar vid Expanded Universe. Nu talar jag väl i egen sak efter som jag alltid varit lite skeptisk till Disneys ansats till blankt blad. Inte för att jag bryr mig så mycket om EU som helhet utan snarare för att det fanns bra grejer där som man kunde byggt på och gjort något spännande, där det redan fanns setting, snarare än att börja om (men ändå inte riktigt). Och eftersom Star Wars ändå är så spretigt, så det ändå är en svår, nästan omöjligt, övning att få ihop det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vilket ju antyder att man lika väl kunde hållit kvar vid Expanded Universe. Nu talar jag väl i egen sak efter som jag alltid varit lite skeptisk till Disneys ansats till blankt blad. Inte för att jag bryr mig så mycket om EU som helhet utan snarare för att det fanns bra grejer där som man kunde byggt på och gjort något spännande, där det redan fanns setting, snarare än att börja om (men ändå inte riktigt). Och eftersom Star Wars ändå är så spretigt, så det ändå är en svår, nästan omöjligt, övning att få ihop det.
Håller helt med! Allt detta gör precis som du säger Disneys beslut om att ”kasta” bort en massa lore, svårt att förstå. Allt i EU var inte bra, det fanns en hel del riktigt dåligt där… Men Disneys sätt att bygga vidare på vad de anser vara riktig Star Wars, har inte varit direkt speciellt bra. EU var som Star Wars entusiast och fan väldigt enkelt att ignorera om man ogillade något. En hel trilogi som tycks ha delat hela fanbasen på mitten känns mycket svårare att ignorera och är uppenbarligen svårare att ignorera då den just lyckades med konststycket att dela fanbasen i två läger.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Det hade helt enkelt inte gått att göra vettiga filmer med de etablerade karaktärerna och samtidigt behållt allt i expanded universe. För mycket konstigt och dåligt.
Gillar dock att de tar tillbaka bra saker från det så som Thrawn tex
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Det som dock fortfarande stör (förutom att huvudprotagonisterna är ganska stela) är hur slarvigt storyn hålls ihop. Liksom hur de olika plot-pointsen förenas. Det känns som att 0 tankeverksamhet har offrats för det. Liksom t.ex. hur Sabine släpptes fri. " Vi kan ha stor nytta av henne" säger Thrawn, och sedan släpper de iväg henne för att hitta Ezra med hjälp av platsinformation som de själva redan har, och med tanken att ändå tvingas avsätta egna trupper på att ta ut dem...
Ezra är en Jedi. Om han inte vill bli hittad av en bunt stormtroopers så blir han inte hittad av en bunt stormtroopers. Kraften kommer att varna honom.

Thrawn använder klassiska Jedi-hunting tekniker. Ensam är Ezra i princip omöjlig att hitta eller att döda (försöker de spåra ner honom kommer han att försvinna som rök), medans Sabine är en helt annan femma. Sabine är lättare att spåra, har inte förmågan att dölja sig för en force adept i Baylan Skolls kaliber och Ezras personliga koppling till Sabine gör att han vill träffa henne. När det väl kommer till en fajt så ger Sabines närvaro chansen att Thrawns underhuggare kan tvinga Ezra att göra något dumt för att skydda henne.

P.S: Dessutom så har Thrawns planer alltid flera lager. Det är möjligt att han inte är sådär förtjust i Baylan Skolls närvaro (han är ett legitimt hot och en osäker faktor i den mest noggranna av planer). Ezra&Sabine vs Skoll&Hati är två problem som distraherar varandra. Oavsett vem som vinner så förlorar Thrawn inget förutom några få patsies, medans om Skoll&Hati lyckas så sitter Thrawn i en mycket bättre sits än om han hade varit negativ till deras planer
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det hade helt enkelt inte gått att göra vettiga filmer med de etablerade karaktärerna och samtidigt behållt allt i expanded universe. För mycket konstigt och dåligt.
Gillar dock att de tar tillbaka bra saker från det så som Thrawn tex
Alltså för min del menade jag mest principen. Disney hade kunnat göra det enklare för sig om man bara bibehållit EU med inställningen att det är motsägelsefullt. Eftersom alla tidigare inblandade redan trasslat till det kan de hur som helst inte förväntas räta upp det. Då hade bolaget enklare kunnat göra nytt eller bara ta sig an valfri del av något EU som faktiskt är bra. Nu gör de sig sjävla istället ansvariga för de inbyggda motsättningarna.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Alltså för min del menade jag mest principen. Disney hade kunnat göra det enklare för sig om man bara bibehållit EU med inställningen att det är motsägelsefullt. Eftersom alla tidigare inblandade redan trasslat till det kan de hur som helst inte förväntas räta upp det. Då hade bolaget enklare kunnat göra nytt eller bara ta sig an valfri del av något EU som faktiskt är bra. Nu gör de sig jävla istället ansvariga för de inbyggda motsättningarna.
Precis detta. Jag kan till och med föredra en motsägelsefull sörja när det gäller Star Wars: det är Rymdopera. Det får gärna vara brokigt och låt tusen blommor blomma. Problemet är anspråket att det finns en sammanhängande canon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
En sak jag inte hänger med på är hur Thrawn skulle kunna hota hela galaxen? Han har ett skepp. Det borde väl räcka med en mindre grupp republikanska skepp för att döda Thrawn? Såvida de inte tänker köra en Rise of the Skywalker och introducera en hel flotta med massa soldater från ingenstans?

Eller är tanken att det ska bli någon slags Francos spanien, där en massa folk som utger sig för att vara lojala till republiken vänder på klacken när Thrawn dyker upp? Det är det som antyds tidigare i säsongen iallafall, när de griper en massa folk på det där skrotlagret.
 
Top