Ahsokatråden

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Vad jag gillar är att vi ändå upprörs över bristen på barnomsorg i en galax långt bort. Och diskuterar det på ett seriöst sätt. Min morgonpendling blev just 1000 gånger bättre. Tack rollspel.nu
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Givet att Star Wars-galaxen har uppfunnit överljusfart och instantan kommunikation över interstellära skalor, men fortfarande inte har vettig mödravård eller har låtit uppenbart sapient robotar vara annat än hunsade slavar, är det uppenbart för mig att det finns en stor diskrepans i dess technivå versus dess sociala framsteg. Det framstår därför inte så konstigt att barnomsorgen också är under all kritik.

Jag har länge velat ha en barnhemsplanet i mina Star Wars-kampanjer, det börjar nog bli dags nu. Tänk liksom att hela planeten är nån sorts Dickenskt barnhem, överbefolkad av trasiga urchins i nån slags socialdarwinistisk struktur, med osympatiska nunne-robotar som bara ser till deras basbehov, men inget mer. Så fort rollpersonerna landat blir de trakasserade av en hord av luggslitna småglin som försöker stjäla allt deras stuff.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Jag har länge velat ha en barnhemsplanet i mina Star Wars-kampanjer, det börjar nog bli dags nu. Tänk liksom att hela planeten är nån sorts Dickenskt barnhem, överbefolkad av trasiga urchins i nån slags socialdarwinistisk struktur, med osympatiska nunne-robotar som bara ser till deras basbehov, men inget mer. Så fort rollpersonerna landat blir de trakasserade av en hord av luggslitna småglin som försöker stjäla allt deras stuff.


:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror vi har en ny regel för Ahsoka - ju mer Minimoni gillar avsnittet, ju mer ogillar jag det 😅

En fråga jag ställt mig återkommande är... Saknar republiken ett barnomsorgsprogram även för sin ekonomiska och militära elit? Svaret är vet ej - ungen behövde följa med som ett plotdevice för att hitta Ahsoka. Även med den insikten i efterhand framstår General Syndulla som en av de mest oansvariga föräldrarna i hela Live-action Star Wars. "Häng med på mitt olagliga uppdrag där vi riskerar att springa på Sith som var skickliga nog att nedgöra Sabine! Det kommer bli kul! Barnvakt? Nä, det kostar flera krediter om dagen! Jag landar först och går ut själv på den här gamla runhögen!"

Vi fortsätter med flashbacks och det är helt okey faktiskt. Hayden Christiansen var fruktansvärd i prequelfilmerna men han är ju inte en usel skådis egentligen (även om hans karriär djupdök ned i toaletten efter Star wars). Här gör han det bra ifrån sig. Är dugligt skådespel från Christiansen tillräckligt för att göra det här avsnittet bra då? Nä.

I flashbacksen visar det sig att Syndullas driv att dra med barnsoldater till krigszoner har en lång tradition i republiken. Än en gång gör SW-skrivarna sitt bästa för att få mig att ifrågasätta huruvida Jedis kanske är rätt röviga ändå, men problematiserar det inte. Jag kommer bli väldigt överraskad om Syndulla har en insikt i nästa avsnitt där hon säger "Usch så dåligt av mig att jag tog med min adoptiv(?)son med rolig hårfärg till vad som närmast är en krigszon. Sånt skulle nog bara någon som är på väg att bli en sith göra."

Nä, det här är en kurva nedåt för mig. Ahsoka trillar ned från 3/5 till 2/5. Sämre än Book of Boba? Var inte löjlig. Inget är sämre än Book of Boba.
Jag gillar verkligen att diskutera med dig, du är alltid ärlig(vad jag vet) och med en trevlig attityd. En av de forumiter jag gillar mest att diskutera med!

Och du kanske har hittat en empiriskt bevisad tes att de avsnitt du hatar är de jag gillar! Nu skall vi bara lyckas luska ut om skalan är exponentiell eller inte :) Ja, avsnittt 5 var awesome! Hayden som både sin Clone Wars-version och som den version Ahsoka minns från deras senaste möte var så jävla bra. Jag fick gåshud av hur bra det var. Anakin försöker att fullfölja Ahsokas träning och gör det utomordentligt coolt. Jag tror vi kommer få se mer av Hayden som Anakin i den här serien.

Om Jag skall klaga på något så är det att vi inte fått se Thrawn än. Om planen är att Thrawn skall få någon form av Thanos-effekt många serier/säsonger fram, ja då är jag med på det. Om det är meningen att Thrawn relativt snabbt skall besegras så blir jag väldigt besviken. Jag vill se Thrawn som han var i böckerna, så grymt smart att han överlistade de som hade kraften på sin sida och blev en lika farlig om än inte lika ondskefull fiende som Palpatine.

Thrawn i böckerna går att sympatisera med, han är inte snäll men han är heller inte ett ondskefullt monster. Hans motivation(er) är helt klart lämpliga och ofta även lätta att se som logiska och även bra men vägen till hand mål är högst tveksamma. Även om de inte är på samma nivå som Palpatine etc.

Så mer grå moral i Star Wars, Baylan Skoll och Shin Hati med Thrawn=super awesome. Hoppas dock inte Baylan dör, bättre om de ersätter Ray Stevenson med en lika bra skådespelare även om det blir extremt svårt. Men Baylan är en karaktär som verkligen är värd att bevara.

Så Mundo, fortsätt tyck som du gör för om du ger nästa avsnitt en 1:a så betyder det att jag förmodligen kommer få en nerdgasm vid nästa avsnitt :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
Jag har inte börjat titta än, men tänker göra det när fler avsnitt har lagts ut. Mitt intryck hittills utifrån Youtube är att det mest (bara?) är kvinnor i huvudrollerna (alltså förutom Ahsoka själv). Stämmer det? Jag tycker alltså inte att det behöver vara ett problem om så är fallet, men det ger onekligen serien en viss stil.
Jag reflekterade också över det och att det är positivt. Historiskt (nu snackar jag de gamla filmerna som är min 'bread and butter') är det ju inte många kvinnor som har aktiva roller med repliker. Visst Leia och någon mån Mon Mothma men bortom det finns det knappt. Tror knappast att någon av 4-6 klarar Bechdel-testet t.ex.

Vad gäller SW-känslan tycker jag den finns där och har mindre att göra med könet på karaktärerna utan den visuella känslan i serien och skådespeleriet.

Att allt skall hänga ihop i det oerhört spretiga Star Wars universat har jag gett upp för länge sedan. Särskilt när de gör prequels, sequels och inbetweenquels om vartannat så är det en omöjlig uppgift att få allt att hänga ihop. Bara en sådan sak som att Ahsoka var Anakins/Vaders utvalda padawan men det omnämns inte en enda gång i 4-6 och det är ju inte så konstigt. Ingen hade tänkt på att en sådan karaktär skulle finnas när de gjordes, betvivlar starkt att grejen med padawans ens fanns i Lucas huvud där i slutet av 70-talet. Så tl;dr, bara att bryta ihop och gå vidare.

Än så länge gillar jag vad jag ser. Bland det bättre av de SW-serier jag har sett än så länge (5 avsnitt in).

Cog.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Sett avsnitt 4 o 5. Gillade fyran skarpt! Femman återgick till långsamt stirrande och meh. Skulle säga att avsnitten är bevis på att serien bara funkar om Baylan och hans apprentice är med…
Men en huvudpersons ”död” och en annans svek är ju inte så illa på ett avsnitt :)

Men hade det inte varit mycket snyggare om Ahsoka hela tiden haft som plan att förstöra kartan och Sabine kommit med för att åka efter Ezra. Nu blev det lite slarvigt upplagt och missat dramapotential. Sättet de kom på att åka med valarna (vilket vi ju visste hela tiden) var också ganska platt. Fast man börjar ju bli van vid dylikt slarv i Star Wars-serierna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Jag tyckte nog avsnitt 5 var det bästa hitills, följt av avsnitt 4. Serien fortsätter växa i mitt tycke.
Gillade Ahsoka och Anakin scenerna enormt mycket.
Stör mig inte alls på att en ung spoling är med ut och äventyrar, det är ju Star Wars och han är dessutom force sensitive. Han klarar sig nog finfint!
Att kritisera sådana saker i Space Opera känns mest som att sitta och leta aktivt efter saker att irritera/störa sig på, ett sätt jag aldrig konsumerar film/serier på.
Infinner sig den känslan, ja då gör den det, men annars sitter jag inte och anylyserar allt i detaljnivå och jag undrar om det inte fråntar de som gör detta en del av spänningen och underhållningen?
Serien är fortfarande 3/5 för min del, men den tar sig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Så Mundo, fortsätt tyck som du gör för om du ger nästa avsnitt en 1:a så betyder det att jag förmodligen kommer få en nerdgasm vid nästa avsnitt :)
Du borde vänta tills jag skriver min (spoiler-fria!) review så du kan bygga ordentligt med hype!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Att allt skall hänga ihop i det oerhört spretiga Star Wars universat har jag gett upp för länge sedan. Särskilt när de gör prequels, sequels och inbetweenquels om vartannat så är det en omöjlig uppgift att få allt att hänga ihop. Bara en sådan sak som att Ahsoka var Anakins/Vaders utvalda padawan men det omnämns inte en enda gång i 4-6 och det är ju inte så konstigt. Ingen hade tänkt på att en sådan karaktär skulle finnas när de gjordes, betvivlar starkt att grejen med padawans ens fanns i Lucas huvud där i slutet av 70-talet. Så tl;dr, bara att bryta ihop och gå vidare.
Som grädde på moset kan jag avslöja att Lucas planerade att döda Ahsoka men Dave Filoni övertygade honom att inte göra det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ok, somnade under senaste avsnittet. Det är ju min egen måttstock för Star Wars-serier. Tror jag somnade under alls Boba Fett-avsnitt och kanske 50% av Mandalorian. Inga av Andor och hittills bara ett av Ahsoka. Missade barnsoldaterns. Såg valar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som grädde på moset kan jag avslöja att Lucas planerade att döda Ahsoka men Dave Filoni övertygade honom att inte göra det.
Ja, så är det. Dock tycker jag att Filoni är en av få, kanske den enda av de ”större” namnen inblandade i Star Wars numera som tycks ha en riktig kärlek till både källmaterialet och universat i stort. För mig lyckas Filoni nästan alltid att få mig själv att hitta min inre tioåring som älskade allt med Star Wars. Men det var långt innan ”the dark times, with the sequels and many other evils”. Det är ingen hemlighet att jag verkligen avskyr episod VII-IX, inte skådespelarna och inte heller alla karaktärer. Men produkten som helhet är för mig helt vansinnigt slarvigt ihopsatt när Disney faktiskt redan hade så mycket guld att hämta i det redan enorma ”Expanded Universe”, eller ”Legends” som det heter nu.

Mycket av det sämsta jag läst från legends när det gäller både karaktärsutveckling och karaktärerna själva är lika dåligt eller kanske lite bättre än vad Disney gjorde med episod VII-IX. De bästa delarna från legends är helt extremt mycket bättre på alla sätt och jag är uppriktigt ledsen att Disney kan skap juveler som Rogue One samtidigt som de lyckades klämma ur sig skit som episod VII-IX. Jag har aldrig talat illa om de som gillar de nyare filmerna och kommer inte göra det heller, jag önskar att jag kunde gilla dem då jag verkligen är uppvuxen på Star Wars. Men Ahsoka är så bra i mitt tycke för jag får verkligen den där känslan som för mig är och alltid har varit ”riktig Star Wars” när jag ser serien.

Så jag har väldigt stort förtroende för Filoni och kanske ännu mer för Filoni än George Lucas, Lucas sålde trots allt sitt företag till världens mest ondskefulla mus.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ja, så är det. Dock tycker jag att Filoni är en av få, kanske den enda av de ”större” namnen inblandade i Star Wars numera som tycks ha en riktig kärlek till både källmaterialet och universat i stort. För mig lyckas Filoni nästan alltid att få mig själv att hitta min inre tioåring som älskade allt med Star Wars. Men det var långt innan ”the dark times, with the sequels and many other evils”. Det är ingen hemlighet att jag verkligen avskyr episod VII-IX, inte skådespelarna och inte heller alla karaktärer. Men produkten som helhet är för mig helt vansinnigt slarvigt ihopsatt när Disney faktiskt redan hade så mycket guld att hämta i det redan enorma ”Expanded Universe”, eller ”Legends” som det heter nu.

Mycket av det sämsta jag läst från legends när det gäller både karaktärsutveckling och karaktärerna själva är lika dåligt eller kanske lite bättre än vad Disney gjorde med episod VII-IX. De bästa delarna från legends är helt extremt mycket bättre på alla sätt och jag är uppriktigt ledsen att Disney kan skap juveler som Rogue One samtidigt som de lyckades klämma ur sig skit som episod VII-IX. Jag har aldrig talat illa om de som gillar de nyare filmerna och kommer inte göra det heller, jag önskar att jag kunde gilla dem då jag verkligen är uppvuxen på Star Wars. Men Ahsoka är så bra i mitt tycke för jag får verkligen den där känslan som för mig är och alltid har varit ”riktig Star Wars” när jag ser serien.

Så jag har väldigt stort förtroende för Filoni och kanske ännu mer för Filoni än George Lucas, Lucas sålde trots allt sitt företag till världens mest ondskefulla mus.
Jag har en mer blandad relation till seqeulsna. Jag tycker ju inte att de, till skillnad från prequelsna, är 100% skräp rätt igenom. Episod VII är generisk Star Wars för mig, 3/5 osv. Episod VIII har några riktigt bra grejer och några ganska usla grejer, och episod IX är skitsnygg men i övrigt kass. Om vi säger såhär: för mig finns det coola scener där, men inte riktigt bra filmer?

Sen finns det mycket bra som har hänt med Star Wars sedan Disney tog över rodret. Rogue one som du själv nämner, men även Andor är ju asbra grejer. Sen har jag också höga förhoppningar på Skeleton Crew vars premiss jag tycker låter asbra.

Sen bör det tilläggas att jag inte ens har en uns av din insikt i SW-universumet. Jag har inte koll på någonting om det inte finns på film och har gått på bio typ.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har en mer blandad relation till seqeulsna. Jag tycker ju inte att de, till skillnad från prequelsna, är 100% skräp rätt igenom. Episod VII är generisk Star Wars för mig, 3/5 osv. Episod VIII har några riktigt bra grejer och några ganska usla grejer, och episod IX är skitsnygg men i övrigt kass. Om vi säger såhär: för mig finns det coola scener där, men inte riktigt bra filmer?

Sen finns det mycket bra som har hänt med Star Wars sedan Disney tog över rodret. Rogue one som du själv nämner, men även Andor är ju asbra grejer. Sen har jag också höga förhoppningar på Skeleton Crew vars premiss jag tycker låter asbra.

Sen bör det tilläggas att jag inte ens har en uns av din insikt i SW-universumet. Jag har inte koll på någonting om det inte finns på film och har gått på bio typ.
Jag skulle gissa att min relation just till de berättelser som inte finns som film, är det som skapar mest frustration över att den senaste trilogin kunde bli så dålig. Dock ogillar jag Book of Boba lika mycket som du och vi är nog överens i att hoppas att ingen Star Wars någonsin skall vara så dålig. Den serien är inte ens speciellt snygg, vilket den senaste trilogin trots allt var om jag skall säga något positivt.

Thrawn är med i de böcker som ansågs som canon innan Disney köpte upp Lucas Arts och gjorde det till legender istället. Thrawn är en väldigt bra antagonist då han har motiv, anledningar och en moral som gör att han inte blir en tråkig typisk bad guy. Jag tror att Filoni i Ahsoka och andra serier kan bygga upp till ett ”Thanos moment” inom Star Wars och jag ser fram mot hela resan dit! Det är en bra tid att vara fan av Star Wars då mycket händer nu och även om Disney har gjort misstag så tycks det som om de ändå blir bättre på att vårda Star Wars och få varumärket att glänsa igen!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Sett avsnitt 6. Äntligen ett avsnitt som verkligen hänger ihop intrigmässigt, nog det bästa hittills. Gillar alla aspekter, Elisabeths plan, Thrawns plan och att Baylan har en verkligt agenda. Kul också med ett rymdfolk som inte pratar basic. Och kartan får en implicit förklaring.

Det enda jag gärna hade sett mer av, inte i detta men i tidigare avsnitt, är att det fanns legender om platsen rymdvalarna färdades till. Hela upplägget blir mer koherent då, att säga "ja, det sägs att de reser till denna platsen, men den är en myt, ingen vet var eller om den finns". Hade varit snyggt att skjuta in det här och var hos både de onda och de goda.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sett avsnitt 6. Äntligen ett avsnitt som verkligen hänger ihop intrigmässigt, nog det bästa hittills. Gillar alla aspekter, Elisabeths plan, Thrawns plan och att Baylan har en verkligt agenda. Kul också med ett rymdfolk som inte pratar basic. Och kartan får en implicit förklaring.

Det enda jag gärna hade sett mer av, inte i detta men i tidigare avsnitt, är att det fanns legender om platsen rymdvalarna färdades till. Hela upplägget blir mer koherent då, att säga "ja, det sägs att de reser till denna platsen, men den är en myt, ingen vet var eller om den finns". Hade varit snyggt att skjuta in det här och var hos både de onda och de goda.
Håller med i allt du säger! Jag var och är nog fortfarande lite orolig vad det egentligen innebär att öppna upp en helt ny galax i Star Wars. För mig personligen så känns det lite onödigt fortfarande, men skall man göra det alls så kan man lika gärna göra det som i Ahsoka! Filoni har inte gjort mig besviken hittills och det tycks som om han fortsätter att leverera med just Ahsoka. Det finns inte mycket negativt för mig att säga annat än att avsnitten är för korta. Jag förstår och har lärt mig att det är så Disney vill berätta sin Star Wars, men jag som konsument vill ha fler och längre avsnitt. Men ja, detta är för mig det bästa Star Wars efter originaltrilogin och Filonis animerade Clone Wars-serie!

Innan Ahsoka var jag riktigt less och besviken på vad Star Wars blivit. Och än en gång, inget illa alls mot de som tycker att Star Wars med Rey och vänner är awesome. Men jag började bli desillusionerad och hade nästan givit upp när Ahsoka gav mig all den kärlek till Star Wars jag en gång hade och nu är den tillbaka. Denna gång med en del försiktighet men ändock optimism och framtidshopp.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Bra avsnitt. Det här börjar arta sig på riktigt. Rymdhäxor, rymdvalar, rymdulvar, rymdmacbeth, svarta tornet med stjärnjagare - älskar att de tar ut svängarna åt fantasyhållet. Gör det till riktig rymdopera.

Hittils bärs serien för mig upp av Baylan, Ahsoka och numera Thrawn (Lars Mikkelsen:) ). Sabine är dock mest irriterande och vem f*n är Ezra Bridger? Varför skall jag bry mig? (Jag vet, det finns en tecknad serie. Får se om jag orkar).

Håller med om oron runt en ny galax. Det får ju fylla ett syfte som inte kunnat täckas av en ny planet...

Sen var ju sköldpaddshobbitarna störiga på vanligt starwarsmaner...

Var det förresten bara jag som tyckte de coola samurajbanditaliens lät och rörde sig som sandfolk.

All in all 4/5 laserclaymores. Jag skulle äventyra i den här galaxen.
 
Top