Ahsokatråden

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det stämmer. Seriens män också nästan uteslutande är passiva, korkade och onda. I den mån de har namn, repliker eller interaktioner.

Men kvinnorna porträtteras inte heller som några trevliga genier direkt även om det är de som står för all aktivitet (det lilla som faktiskt händer). Så man upplever det inte som ett specifikt könsrelaterat problem.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Det är precis det där jag inte gillar, även om (eller för att) det är vad som med nutida jargong kallas ”bra representation”. Men, som sagt, jag har inte sett serien ännu.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,940
Sedan tycker jag att både Clone Wars och Rebels till och från är förvånansvärt bra så det bör inte vara någon större uppoffring att titta på. Clone Wars har en del story arcs som håller hög kavitet medan en del är rätt fåniga. Rebels är betydligt mer jämn.
Absolut! Grejen är bara att jag har en 18 månaders liten snorbest hemma som tar väldigt mycket tid och en fru som är helt ointresserad av Star Wars, så det skulle bli väldigt svårt att hitta tid för att kolla på de serierna 🙂
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Alltså. Jag har inte reagerat över att det skulle vara mycket kvinnor. Alla är där pga naturliga anledningar och det är knappast någon "girl power" agenda som driver serien. Av de nya och semi-nya karaktärer som introducerats (Baylan Skoll, Shin Hati, Marrok, Morgan Elsbeth) så är det 50/50 män/kvinnor.

Den enda karaktären som är kvinna för drama reasons är Shin Hati ("padawan" till Baylan Skoll, en f.d. Jedi som nu verkar ha fallit under den mörka kraftens inflytande). Shin Hati verkar har varit castad som kvinna för att hon är antagonist till Ashoka/Sabine Wren. Som en naturlig följd så är Skoll/Hatis ljussabel-wieldande underhuggare, Marrok, man (för maximal konstrast till Shin Hati).

Morgan Elsbeth (kvinna) är där för att hon är en av Thrawns gunstlingar som försöker hitta honom igen, och definitivt rätt person för att göra det (då hon är en Nightsister med alla de weirdo force powers som Night sisters har).

Baylan Skoll (man) är castad som motsatsen till Morgan Elsbeth. Ointresserad av ideologi eller personlig lojalitet, fokuserad på makt och det han kan se och känna. Endast allierad med Elsbeth för de resurser han kan få nu och i framtiden.

Övriga karaktärer (Huyang, Hera Syndulla, Sabine Wren, Chopper osv) är där för att serien har ett arv ifrån Clone wars/rebels. Clone wars och Rebels var mer jämt castade, men karaktärer har av olika anledningar gått andra vägar och inte dykt upp än (Ezra, Anakin, Thrawn osv).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Alltså. Jag har inte reagerat över att det skulle vara mycket kvinnor. Alla är där pga naturliga anledningar och det är knappast någon "girl power" agenda som driver serien. Av de nya och semi-nya karaktärer som introducerats (Baylan Skoll, Shin Hati, Marrok, Morgan Elsbeth) så är det 50/50 män/kvinnor.

Den enda karaktären som är kvinna för drama reasons är Shin Hati ("padawan" till Baylan Skoll, en f.d. Jedi som nu verkar ha fallit under den mörka kraftens inflytande). Shin Hati verkar har varit castad som kvinna för att hon är antagonist till Ashoka/Sabine Wren. Som en naturlig följd så är Skoll/Hatis ljussabel-wieldande underhuggare, Marrok, man (för maximal konstrast till Shin Hati).

Morgan Elsbeth (kvinna) är där för att hon är en av Thrawns gunstlingar som försöker hitta honom igen, och definitivt rätt person för att göra det (då hon är en Nightsister med alla de weirdo force powers som Night sisters har).

Baylan Skoll (man) är castad som motsatsen till Morgan Elsbeth. Ointresserad av ideologi eller personlig lojalitet, fokuserad på makt och det han kan se och känna. Endast allierad med Elsbeth för de resurser han kan få nu och i framtiden.

Övriga karaktärer (Huyang, Hera Syndulla, Sabine Wren, Chopper osv) är där för att serien har ett arv ifrån Clone wars/rebels. Clone wars och Rebels var mer jämt castade, men karaktärer har av olika anledningar gått andra vägar och inte dykt upp än (Ezra, Anakin, Thrawn osv).
Ok. Hur tycker du att de manliga karaktärerna i serien skildras?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ok. Hur tycker du att de manliga karaktärerna i serien skildras?
Baylan Skoll har jag gått över (både han och Morgan Elsbeth har lite av de där "negativa kvaliteerna som traditionellt kopplas till män och kvinnor").

Marrok är lite av ett mysterium fortfarande (maskerad och lojal underhuggare till Shin Hati i de flesta scenerna).

Huyang (som är droid men manligt kodad) ses generellt i ett positivt ljus. Som de flesta droider så har han lite svårt med det där som "du kanske borde använt en vit lögn?" och andra mänskliga fenomen, men hans röstskådespelare är frikkin David Tennant och han är överlag gruppens hjärta. Mycket positiv skildring.

Chopper (Manligt kodad droid) är en sociopat. Men chopper är också Star wars motsvarighet till Rocket (guardians of the galaxy).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Baylan Skoll har jag gått över (både han och Morgan Elsbeth har lite av de där "negativa kvaliteerna som traditionellt kopplas till män och kvinnor").

Marrok är lite av ett mysterium fortfarande (maskerad och lojal underhuggare till Shin Hati i de flesta scenerna).

Huyang (som är droid men manligt kodad) ses generellt i ett positivt ljus. Som de flesta droider så har han lite svårt med det där som "du kanske borde använt en vit lögn?" och andra mänskliga fenomen, men hans röstskådespelare är frikkin David Tennant och han är överlag gruppens hjärta. Mycket positiv skildring.

Chopper (Manligt kodad droid) är en sociopat. Men chopper är också Star wars motsvarighet till Rocket (guardians of the galaxy).
Ezra och Thrawn ät iofs inte med (än) men är hjälte resp. skurk. Båda män.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ezra och Thrawn ät iofs inte med (än) men är hjälte resp. skurk. Båda män.
Thrawn är också den enda skurken i Star wars som inte har kraften och samtidigt är ett legitimt hot pga hans kombination av intelligens och hänsynslöshet. Typ tredje mest farliga personen i imperiet efter Kejsaren och Vader.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Håller ganska långt med @Mundo här om seriens kvalitet. Tyvärr blev det snarare neråt i episod 3...

Största problemet för mig är nog Ahsoka själv, som verkar väldigt platt med en lite krydda arrogans som enda karaktärsdrag...

Sen undrar jag över hur serieskaparna tänkt sig att tittarna skall hookas. Våra huvudpersoner skall stoppa en amiral som vi aldrig sett, eftersom det i deras utsago blir krig om han dyker upp. Men vi ser inget som tyder på annalkande krig och har inget hum om den här Thrawn. Han behandlas lite som nåtslags Palpatine, men helt utan att byggas upp. Om protagonisterna var lite intressantare kunde ju vad som helst funka, men ...

Överlag dock bättre än mycket annat SW, men inte direkt bra. Space-valarna dock fenomenala :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Finns det någon förklaring till varför Thrawn lyckades göra karriär inom imperiet? Jag har alltid fått känslan att imperiet är misstänksamma mot varelser som inte är människor (eller om jag fått just det om bakfoten?)
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
Har sett rebells men inte läst böckerna som han introducerades i sen 90-talet men jag tror hans superkraft är att han är super smart och kompetent. Trots det missade han mycket av imperiets fall för att han var inte tillräckligt rumsren för tjänstgöring i galaxens mitt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag har funderat på att ge denna serie en chans. Mina elever säger dock att jag måste se Clone Wars och Rebels gör att förstå vad som händer. Stämmer det?
Jag har inte sett Rebels och bara enstaka avsnitt av Clone Wars, och de två första avsnitten av Ahsoka gav mig då verkligen känslan av att jag har missat massor av backstory. Dock vet jag inte om Rebels och Clone Wars hade gett mig den bakgrunden...
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Finns det någon förklaring till varför Thrawn lyckades göra karriär inom imperiet? Jag har alltid fått känslan att imperiet är misstänksamma mot varelser som inte är människor (eller om jag fått just det om bakfoten?)
Thrawn är så badass att han lyckas göra karriär trots Imperiets anti-aliens ideologi.
Dock har väll det inte framgått superbra än.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Stör mig dock på att de inte kunde bemöda sig med att ha med en riktig Nightsister, hade velat se en sådan istället.
Samt att hela grejen med att dumpa Thrawn i en annan galax känns än så länge kass och inte direkt SW för mig. Bättre om de hållt sig till orginalstory.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar allt såhär långt förutom att Thrawn och Ezra var tvungna att ha skickats till en annan galax i Rebels… Räckte det inte med de okända regionerna av galaxen? Imperiet när det är som störst behärskar ungefär halva eller mindre av Star Wars-galaxen. Finns hur mycket plats som helst att åka vilse i. Om dessutom den ”västra” delen av galaxen skyddas av celestial-barriären som också skyddade och dolde Exegol, då behövs inga nya galaxer då problemen är tillräckligt svåra att övervinna.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag älskade den här episoden. Fight-scenerna gav might samuraj-rulle vibbar med sitt fokus på hot, viljornas kamp, fäktning-som-karaktärsuttryck och den där "två hugger och en dör" grejen mellan Ahsoka och Marrok.
Det var också intressant hur Shin Hati reagerade på Marroks "död". Marrok visade sig vara någon slags gengångare skapad av Morgan Elsbeths nightsister-häxeri, men baserat på hur Shin Hati reagerade så verkar det som om han var någon som Shin Hati brydde sig om medans han levde.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ahsoka är fortfarande den bästa Star Wars serien med delar av Andor som lika bra(far med helt andra anledningar och tematik). Min kärlek till Star Wars uppstod ju en gång i tiden när jag var så liten att jag inte ens kunde engelska, just på grund av alla coola ljussabelsdueller, kraften, den illa dolda fantasyberättelsen med svag sci-fi fernissa.

Allt det här finns i den här serien! Och ja, jag kanske har blivit smittad av Franz och blivit överdrivet positiv till serier istället för mitt vanliga jag som alldeles för ofta sågar saker vid fotknölarna. Men det kanske är en bra förändring? Vi får se!
 
Top