Nekromanti Advanced Fantasy Expert!

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Stat för varje monster som någonsin varit med: Om det är en varelse av kött o blod: KOSTNAD/ SG FÖR NEKROMANTI, om det är en ande, KOSTNAD/SG FÖR ATT FRAMMANA.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Slumptabeller för SLP.

Mängder av äventyrsförslag i stil med dem som presenteras i SWD6 Gm Screen. Dvs läs ett stycke text och sätt igång att spela en - fem minuter senare.

Kartor över olika äventyrliga platser.

Och ja, mellan äventyrenregler!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Frågar är egentligen hur många magiformer det ska finnas:
- Klassisk magi?
- Gudomlig magi?
- Naturmagi?
- Andemagi?
- Övernaturliga krafter?
...

Jag ser gärna att det finns flera olika magiformer att välja mellan. T.ex. en värld där vanlig magi inte fungerar men spirit magic och psionics fungerar istället.
Jag håller med om det här, jag vill gärna ha så många former av magi som möjligt :gremsmile:
Håller INTE med, ändra inte reglerna, expandera bara. Hellre nya regler för att fylla luckor (såsom stats för vad monster kostar att summona/zombiefiera...) än sånt man ändp kan fixa jättelätt med eget fluff, såsom olika skolor av magi.

Alltså: krångla inte till det, det får man fixa själv.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Värden för vanliga djur som kan fungera som fiender, typ vargar och björnar. Eftersom vi vet vad djur är så kan detta vara jättekort, med bara lite värden som referens (väldigt old school).

Massa modulära delar till spelvärlden som man kan stoppa in var man vill, typ dungeon-rum/komponenter/mekanismer, ett jättevälbeskrivet värdshus, tjuvtillhåll, speciella butiker med utrustningslistor (gärna med lite mer speciella föremål, typ helande drycker t ex), organisationer som t ex riddarordnar & rövarband (gärna med förslag på hur man kan använda dem) m.m.

IDIOTISKT stor slumptabell a la "slå en gång per dags resa" (när jag tänker efter så skulle en sån slumptabell kunna bli en egen forumtråd, jag tar nog och startar en direkt om det inte redan finns).

Regler för lag & straff, inte för att det kanske behövs men för att det var så jäkla kul i M:UA (där fick man rulla tabeller om man åkte dit och fick rulla fram sitt straff). Såklart så måste de vara lämpligt horribelt medeltida och kunna moddas efter grad av civilisation, "domarens" (knappast en regelrätt, modern "domare"...) karaktär, ens egen status osv.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Jag gillar det här och skulle vilja se något i den här stilen. Visst, i vissa spelgrupper är det nästan de här "downtimerna" som är de roligaste, för att folk slappnar av och börjar spela sin roll lite mer ingame. I vissa spelgrupper.

I andra spelgrupper är det det tråkigaste som finns eftersom de inte tycker om att sitta och käbbla "in character" vilket leder till att inget händer alls i mellanperioderna och eventuella pengar de tjänade ihop går bara oavkortat till nya vapen och utrustning.

Jag tycker att gamla Warhammer Quest hade ett rätt bra exempel på det här, där jag tyvärr inte kommer ihåg all, men jag gör ett försök:

I princip fick man välja om man ville resa till en liten by, en stor by eller en stad (village, town, city) och ju större ställe man ville resa till desstå längre tid tog det (med en slumptabell om vad som hände på vägen, både bra och dåliga saker).

När man väl kom fram fanns det olika platser man kunde besöka (vapensmeden, krogen, handelsmannen etc...) och varje besök tog en dag, och för varje dag slog man på en slumptabell för stället man besökte.

Om man befann sig i staden utan att besöka något ställe fans det en generell slumplista, har jag för mig. Och alla tabeller kunde inhålla allt ifrån att man vann lite extra pengar, till att man blev av med extra pengar eller hamnade i finkan ett tag.


Jag menar i och för sig inte att man ska ta det här systemet rakt av, men jag tyckte att det var ett system som fungerade väldigt bra för att göra "downtimen" i vad som ju i grund och botten var ett brädspel, betydligt roligare och intressantare än att bara spendera guld på vapen och rustningar.

Jag kan tänka mig just en slumplista dels för varje specifik plats i en stad man kan besöka, plus en generell slumplista för staden och för varje dag man är i staden slår man en gång på varje slumplista för de ställen man besöker och en gång på den generella slumplistan. Plus någon slags standardkostnad för varje dag som beror på ifall rollpersonerna är rika eller fattiga (eller kanske bara någon slags procentsats på hur mycket pengar de har).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag gillade appendixen om alver och dvärgar bäst i hela boken, en perfekt balans av hur det alltid har vart med hur det alltid borde ha vart, så jag tar gärna mer sånt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Arfert said:
Krille said:
God45 said:
Psionics regler :gremsmile:
Jag har aldrig gillat psionics-regler i fantasy. Det känns för mycket korvtårta.
Förvisso. Men shit happens. Som att ett rymdskepp störtar bland bergstopparna och Skuggmantel-tvillingarna skickar ut RP på en expedition. Aliens och robotar och shit. (Barrier Peaks typ).
*klickar på Köp-knappen*
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Som vanligt gillar jag genereringsregler av olika typer och slumptabeller, a la Vornheim, Dungeon Alphabet, Anomolous Subsurface Environment, etc.

T.ex. tekniker för att snabbt ta fram trovärdiga rumsplaner för ett hus eller en dungeon, eller att snabbt skapa ett kvarter i en stor stad, eller svänga ihop ett värdshus på nolltid, eller en kul NPC med en quirk och en agenda.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Jag skulle vilja se mer regler för strid, tex att slåss med ett vapen i varje hand.
-kanske några regler för allvarliga permanenta skador vid nära döden slag.
-mer regler runt magi som någon skrev om summoning.
-en kort magibok med vanlig magi och dess effekter
-en översyn på vilka grundegenskaper som används med diverse färdigheter.
Fast det kan ha gjorts i version två av reglerna.
Kanske hur magikern tillverkar sina drycker?
-utökad utrustningslista :gremsmile:
//Brokk
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Enkla fältslagsregler. Jag sitter själv och knåpar på nåt sånt och gör nån tråd för det då jag har nåt att visa upp (i princip så vill jag bara översätta vanliga stridsreglerna person->trupp, rustning->fästning, med lite tillägg).
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Om det blir besvärjelsebeskrivningar i boken ( vilket jag inte tycker är superviktigt, högre prioritet bör vara att fylla de små luckorna i magisystemet), DÅ skadar det ju inte om man delar upp dem i magityper och säger att man kan typ en skola per nivå i magi eller något. Det vore ju ingen större/tillkrånglande regeländring.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
* Listor med en massa creatures, och alla regler som behövs för dem
* Typ halva boken eller mer med en massa one-shot sized äventyr
* Slumptabeller för SLP, händelser, dungeons, platser, och allt annat som kan hända.
* Regler och instruktioner för hur man skapar egna, ballanserade creatures och spelbara raser.
* Samma underbara pocket-storlek på boken, även om den är tjockare. Vill kunna sitta och läsa den på busssen.

Får jag allt det här har jag inget problem att betala 1200 spänn för den.

EDIT: Och så förstår jag inte varför det pratas så mycket om magiker? Var inte hela id´en med det originella systemet att spelare inte skulle kunna vara magiker, annat än med "Kraft Ord"?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...magiker, magiker.. ja jag vet inte. Är personligen rätt ointresserad av att spela trollkarl, och de flesta S&S-hjältar ägnar sig att spöa trollkarlar. Se Conan.

Magiker = ond NPC.

Så jag kommer nog ta in en extern resurs för spells och magiskolor och skit. Annars blir det nog inte av.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Massa kartor över användbara platser som värdshus, båtar, kyrkor, tempel, kryptor etc som kan användas vid behov :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, folk har nog redan tagit upp det jag vill ha ...
Demografi-arketyper, kart-/platsarketyper, utrustningslistor, slumptabeller för typ allt klassiskt, allmänna tips och guider för förberedelse och spel osv.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Arfert said:
...magiker, magiker.. ja jag vet inte. Är personligen rätt ointresserad av att spela trollkarl, och de flesta S&S-hjältar ägnar sig att spöa trollkarlar. Se Conan.

Magiker = ond NPC.

Så jag kommer nog ta in en extern resurs för spells och magiskolor och skit. Annars blir det nog inte av.
vad JAG efterfrågar -i magiväg- är i nuläget ENBART summon/nekromanti-regler.
"Spells och magiskolor och skit" behövs inte några mer regler för i övrigt imo. Det kan man fixa själv superlätt, reglerna täcker det mesta som det är (utom att kontrollera monster på ett sätt som inte sabbar balansen mellan spelarna, alltså summons och nekromanti).
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kan ha tagits upp, men liite mer npc-arketyper vore nice. Om det inte redan finns i monsterboken, arketyper för alv o dvärg o bybo.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det har ju dykt upp en del bra idéer hittills, så om någon vill vara med och skriva blir jag tacksam!
 
Top