Nekromanti Advanced Fantasy Expert!

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det låter bra! Jag tillhör dem som gärna ser ett litet omtag på magireglerna. Har ju basunerat ut egna husregler tidigare, men tvekar inte om att ni kan bättre.

Allmänt. Jag svär i kyrkan och tycker att Fantasy! regelmässigt kan växa en smula. Alltså, i vissa avseenden dra mot trad, men ändå behålla old school-filosofin. Ett Expert!-tillbehör blir ju mer eller mindre extra tydligt en samling frivilliga regler. För min del skadar inte ytterligare några Förmågor, exempelvis (man kan uppmuntras ju ändå skapa egna, så varför inte?)

Annars tycker jag att flera tidigare förslag som innebär "system i systemet" vore kul, dvs hexcrawl och fältslag och kanske även down time.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Du borde skämmas, låta det gå 27 år innan du släpper Fantasy! (Ok 26, men det tog mig ett år att upptäcka det med p.g.a. dålig forumsnärvaro, och ja jag utgår från 86, rollspel existerade inte innan dess, bara så du vet)

I vilket fall, jag har funderat lite kring innehåll till ett advanced fantasy och kommit fram till att även om jag är inne på s&s linjen, magiker =onda/skrämmande npcs så bör det vara ganska poppis med ett ordentligt kapitel som behandlar det, för dem med fel uppfattning :gremwink:

Personligen ser jag nog hellre äventyrsuppslag än en massa nya regler , kanske en beskrivning av en stad eller två, eftersom jag är en mycket lat SL.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Herr Arntsen said:
Du borde skämmas, låta det gå 27 år innan du släpper Fantasy! (Ok 26, men det tog mig ett år att upptäcka det med p.g.a. dålig forumsnärvaro, och ja jag utgår från 86, rollspel existerade inte innan dess, bara så du vet)

I vilket fall, jag har funderat lite kring innehåll till ett advanced fantasy och kommit fram till att även om jag är inne på s&s linjen, magiker =onda/skrämmande npcs så bör det vara ganska poppis med ett ordentligt kapitel som behandlar det, för dem med fel uppfattning :gremwink:

Personligen ser jag nog hellre äventyrsuppslag än en massa nya regler , kanske en beskrivning av en stad eller två, eftersom jag är en mycket lat SL.
Ja! Bygg ut Morcar! Eller flera städer i dalarna. Men ja, reglerna som fins är nog, och det som verkligen skulle vara användbart är mer spelledarhjälp och kampanj/äventyrsmaterial, eller hjälp för att inspirera detta.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vad hade du för husregler? Minns inte.

Förmågor. Det finns oändligt många. Vill ju att folk ska skriva egna.

En av designfilosofierna i F! är att det finns hål. Av en anledning. Anledningen är att ni ska husregla.

Så boken ska vara fylld med saker som man normalt inte husreglar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Herr Arntsen said:
Du borde skämmas, låta det gå 27 år innan du släpper Fantasy! (Ok 26, men det tog mig ett år att upptäcka det med p.g.a. dålig forumsnärvaro, och ja jag utgår från 86, rollspel existerade inte innan dess, bara så du vet)
Jag började spela 1978. Så lägg på några år. :gremwink:
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Arfert said:
Jag började spela 1978. Så lägg på några år. :gremwink:
Lies :gremwink:
Hur som, har inte hunnit spela Fantasy än, men när jag läser är det helt klart vad jag är ute efter, till råga på allt har fantasy fått min fru att intressera sig för rollspel, om det är bra eller inte låter jag vara osagt :gremwink:

*Done brown-nosing*
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag har läst igenom tråden en gång till nu, och här är mina 2 cent.

Jag skulle vilja att boken innehåller hjälpmedel för SL.
- Tips för att göra ett kortare scenario.
- Slumpgenerator för dungeon, SLPs, skatter...
- Regler för downtime. Speciellt regler för vad man kan göra med alla skatter man hittar.
- Fördjupningsregler, kanske plocka ihop de bästa husreglerna folk har.

Vad jag skulle vilja att boken inte innehåller
- Magiformler. De tenderar ta jättestor plats och vara ointressanta.
- Settings. De passar bättre i separata moduler. Tänk Kandra och Marsklandet.

/j
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
osbjer said:
- Settings. De passar bättre i separata moduler. Tänk Kandra och Marsklandet.
Din slutkommentar fick mig att bli alldeles nostalgisk osbjer. Kandra är nog den enskilda produkt från äventyrsspel som jag spelade mest av alla som gavs ut. Hade varit hur häftigt som helst med en satdsmodul till Fantasy! i samma still som Kandra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag gillar förslagen om mallar, moduler och slumptabeller för platser av olika slag, standardpersoner, vanliga djur, resor etc. Sådant skulle underlätta spelledandet avsevärt. En redig lista med utrustning, gärna med lite roliga örter och gifter och sådant, vore också fint liksom lite mer information om spelvärlden plus en snygg karta.

Jag tänker också att man skulle kunna samla våra bästa husregler. Där lär det då trilla in regler som utvecklar magin en aning vilket inte alls skulle skada. Nu är det inte så att jag vill att magin ska vara regeltung med en lista på 100 besvärjelser men den får gärna känns lite fylligare och mer strukturerad än i grundboken. Husregel-avsnittet kan sedan fungera som ett smörgåsbord där man får plocka det man gillar.

Att hjälpa till att skriva låter kul. Frågan är om jag har tid.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Arfert said:
Vad hade du för husregler?
Aha. Missade att det var en direkt fråga här.

Jag har tjatat om diverse husregler tidigare, bland annat i Tomatalvens husregelstråd. %20V%C3%A5ra%20b%C3%A4sta%20husre.html]

För magi är min viktigaste husregel att man väljer ett tema för magin, enligt filosofin "begränsingar föder kreativitet". Beroende på tema namnger man sin specifika inkarnation av förmågan Magi, t ex Eldens magi, Astrala sfärernas magi or what not.

Men har även minskat på mana-åtgång, infört standard-varaktighet, möjlighet att variera tid för aktivering (lång tid = lättare), tillåta att använda magi för närstrid (först aktivering, sedan stridstärningar en standardvaraktighet), mm. I grunden har det blivit lite mer komplext, men det funkade rätt bra sist. Tyvärr är det inte särskilt väl nedskrivet. Det som _inte_ är aktuellt är långa listor på trollformler.

Senare tillägg:
Tänkte försöka exemplifiera det där med tema/skola/domän för olika magiska förmågor. Sist vi spelade (Mörkret vid stigens slut, faktiskt) var en av spelarna en jordmagiker. Han kunde manipulera, förstöra, framkalla, etc, jord, sten och metall. Sådan var hans förmåga. (Till och med frammana en elementar skulle jag tillåta, med det har han ännu inte kommit på :gremsmile: ). Det får effekten att närhelst han vill använda sin magi för något specifikt syfte så får han tänka utifrån dessa begränsningar. Här följer några exempel inom spoilervarning, för den som till äventyrs tänker sig att spela MVSS:

- Det bor en lindorm i en håla. Givetvis gav sig spelarna i kast med den. Vår jordmagier använde sin magi för att skapa avledande dån i hålans berg, för att knäcka stalaktiter i taket som då föll ned på ormen, och för att låta en metallstav (som han bär runt på) formas till ett utskjutande, vasst spjut som skadade ormstackaren.
- Orcher anfaller längs stigen. Plötsligt sjunker de ned till anklarna i marken de går på, och hålls sedan fast som i ett skruvstäd av jord.
- Äventyrarna behöver gömma sig. Vad bättre än att kontrollera jordmånen man ligger i så att den omsluter än, med endast ett lufthål kvar att andas genom.
- Spaning genom jord. Vår finurlige vän lägger örat mot marken, och hans vän jorden berättar om vad hon känner vandrar på sin rygg en bit bort.
- I strid skjuts det jordprojektiler. Först aktiveras kastandet med Intelligens, och sedan används något sorts närvaroslag som försvarstärning mot målets försvar. Skada: 1t+Närvaro+Extraeffekt som ger svårare aktiverinsslag. Typ.
- Osv.

En tanke är att en annan sorts magiker, låt säga en eldmagiker var i samma situation. Han eller hon skulle förmodligen ofta kunna uppnå samma saker, men på olika sätt (eldbollar som sjuts, eldvägg som hejdar orcherna, spå i lägerelden för information, etc). Dock inte allt (eld rår nog inte på stalaktiter).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag gillar tänket där. Skriv gärna ner det du nämner i stycke två ordentligt och posta. :gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ska försöka. Nu har ju jag inte lika många T i Skriva Regler som Arfert... Till saken hör att min husregeluppsättning retarderat till närmast ett eget spel. Men det kanske går att hitta någon godbit i det. Får återkomma.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Det var inte en komplett regelbok jag tänkt mig. :gremwink: Lite mer info om dina regler/riktlinjer för minskad manakostnad, varaktigheter, aktivering etc. vore dock intressant tycker jag. Kan kanske passa till den riktiga spelledarboken också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hakanlo said:
Ska försöka. Nu har ju jag inte lika många T i Skriva Regler som Arfert... Till saken hör att min husregeluppsättning retarderat till närmast ett eget spel. Men det kanske går att hitta någon godbit i det. Får återkomma.
Jag är nyfiken, och det är bra om jag får infallsvinklar och idéer som jag inte tänkt på alls.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Jag ska spela första gången idag så jag har inte jättebra koll men här är vad jag skulle vilja se:

Lite saker som balanserar ut det och gör att man kan göra lite andra typer av karaktärer.
Tex skulle jag vilja se att man kunde göra något mer åt barbar hållet, man skulle kunna slänga in förmågor som:

Barbar
Personen är van att slåss utan rustning och får 2extra stridstärningar när den gör så.

2handskämpe
Personen är van att använda tunga vapen och får +2 i skada varje gång han slåss med tvåhandsvapen.

Sen skulle jag vilja se något som gör att man kan slåss med ett vapen i varje hand.


Magi är ju kul, men jag är kluven, ska det vara med så får det göras på rätt sätt och inte bara ta upp ett par sidor och sen inget mer.

Slumptabell och slhjälpmedel är bra...Men som jag upptäckte när jag satte ihop min egen slumptabell så är det oftast så att sådana saker varierar kraftigt beroende på vilken värld man spelar i.
Så det är snarare den typen av saker jag vill se i en modul över ett visst område.
 
Top