Nekromanti Advanced Fantasy Expert!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..eller vad nu nästa bok ska heta. En spelledarbok med andra ord.
Vad skulle du som spelleder Fantasy! vilja ha i en sådan volym?

Önskelista?

Vilja bidra med något?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Arfert said:
Vad skulle du som spelleder Fantasy! vilja ha i en sådan volym?
Regler för down-time. Vad händer mellan äventyren?

/Magnus
Hur tänker du då? Ska man har regler för sånt? Och har du nåt exempel på spel med bra sånt?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Arfert said:
Magnus Seter said:
Arfert said:
Vad skulle du som spelleder Fantasy! vilja ha i en sådan volym?
Regler för down-time. Vad händer mellan äventyren?

/Magnus
Hur tänker du då? Ska man har regler för sånt? Och har du nåt exempel på spel med bra sånt?
Klart man ska ska ha regler för sånt!

Jag tänker att det blir som ett litet minispel, man slår på tabeller och väljer risker och får belöningar eller straff. Som Traveller, karaktärsskapandet.

EDIT: allt för de som vill säga "nu tar vi sju månaders ledigt från äventyrandet", då kan man spela lite kring det ändå, och då är det inte helt riskfritt att sitta och slösa bort tid. :gremgrin:

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
God45 said:
Psionics regler :gremsmile:
Möjligt ja. Hur skulle du vilja ha dem?
Om man ska ha psionik är det viktigaste att det känns annorlunda än magi.
Vanligaste problemet med psionics i andra spela att det bara känns som en annan form av mig: arcane powers, divine powers, psionic powers,...

Lyckas man inte att få en annorlunda känsla är det bara att lägga ner projektet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
God45 said:
Psionics regler :gremsmile:
Jag har aldrig gillat psionics-regler i fantasy. Det känns för mycket korvtårta.
Förvisso. Men shit happens. Som att ett rymdskepp störtar bland bergstopparna och Skuggmantel-tvillingarna skickar ut RP på en expedition. Aliens och robotar och shit. (Barrier Peaks typ).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Förvisso. Men shit happens. Som att ett rymdskepp störtar bland bergstopparna och Skuggmantel-tvillingarna skickar ut RP på en expedition. Aliens och robotar och shit. (Barrier Peaks typ).
Jag vill delvis använda det till sådant. Men jag vill också använda dem till att köra Dark sun med Fantasy! reglerna :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Arfert said:
Hur funkar psi i DS?
Reglerna har aldrig varit jättebra i Dark sun men konceptet är grymt. I Dark sun är magi supermäktigt men förstör världen, psionics är den miljövänliga ersättningen. Det är övernaturliga krafter som är säkra men svagare än magi. Allt levande har potentiallen att utveckla psionics men för de flesta människor krävs träning. Men djur och till och med växter har psionics som de använder till att jaga med.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Krille said:
God45 said:
Psionics regler :gremsmile:
Jag har aldrig gillat psionics-regler i fantasy. Det känns för mycket korvtårta.
Egentligen har du rätt.
Funktionsmässigt är psionics bara en annan form av magi.

Frågar är egentligen hur många magiformer det ska finnas:
- Klassisk magi?
- Gudomlig magi?
- Naturmagi?
- Andemagi?
- Övernaturliga krafter?
...

Jag ser gärna att det finns flera olika magiformer att välja mellan. T.ex. en värld där vanlig magi inte fungerar men spirit magic och psionics fungerar istället.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Arfert said:
Hur funkar psi i DS?
Psi i DS är egentligen bara psi i DnD.
DS är bara DnDs psi-värld.

Psi har fungerat olika i samtliga versioner av DnD - bara det är ett tecken på att det egentligen inte fungerar - för hade det fungerat hade de inte behövt ändra det för varje version. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Frågar är egentligen hur många magiformer det ska finnas:
- Klassisk magi?
- Gudomlig magi?
- Naturmagi?
- Andemagi?
- Övernaturliga krafter?
...

Jag ser gärna att det finns flera olika magiformer att välja mellan. T.ex. en värld där vanlig magi inte fungerar men spirit magic och psionics fungerar istället.
Jag håller med om det här, jag vill gärna ha så många former av magi som möjligt :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dante hade en skitbra idé för magi, hoppas han orkar genomföra den. Återkommer om det.
 
Top