Nekromanti DanCon XII

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Okej, här kommer lite mer promotion för mitt arr "Metalopol":

1. Spelet arrangeras vid ett tillfälle för en grupp spelare (3-5st).
2. Vi använder "d20 Modern"-regler för spel i San Fransisco och ett hackat "Kutulu av krank!" för spel i den virtuella världen "Metalopol".
3. Äventyret är en glimt in i kampanjen "Metalopol" och alla deltagare får efter spel med sig ett synopsis över hela kampanjen.
4. Jag skrev tidigare 3-4 timmar, men det kanske är att ta i. Vi bryter tidigare om spelarna vill – det finns ju trots allt många andra roliga spel(are) att spela och träffa!
5. Jag kommer dela ut ett antal för-genererade rollpersoner som spelarna får välja mellan.

6. Spelet är ett rätt komplext, traditionellt spel i "lös mysteriet!"-genren.

7. Det finns en promovideo här: https://www.youtube.com/watch?v=8gPxMpdYwRU


---

Hoppas att det vi får ihop ett gäng som vill testa!

//Basenanji
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Basenanji;n161214 said:
Okej, här kommer lite mer promotion för mitt arr "Metalopol":

1. Spelet arrangeras vid ett tillfälle för en grupp spelare (3-5st).
2. Vi använder "d20 Modern"-regler för spel i San Fransisco och ett hackat "Kutulu av krank!" för spel i den virtuella världen "Metalopol".
3. Äventyret är en glimt in i kampanjen "Metalopol" och alla deltagare får efter spel med sig ett synopsis över hela kampanjen.
4. Jag skrev tidigare 3-4 timmar, men det kanske är att ta i. Vi bryter tidigare om spelarna vill – det finns ju trots allt många andra roliga spel(are) att spela och träffa!
5. Jag kommer dela ut ett antal för-genererade rollpersoner som spelarna får välja mellan.

6. Spelet är ett rätt komplext, traditionellt spel i "lös mysteriet!"-genren.

7. Det finns en promovideo här: https://www.youtube.com/watch?v=8gPxMpdYwRU


---

Hoppas att det vi får ihop ett gäng som vill testa!

//Basenanji

Argh! Och det här missar jag!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Hej! Jag måste tyvärr göra ett sista minuten-avhopp. Det har dykt upp grejer som måste prioriteras, men många av er ser jag ju på GothCon om en månad och det blir lajban!

Ha så himla roligt nu! Tack Dante för att du arrar det här år efter år. Det är fantastiskt.

/Cissi
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
I och med de senaste avhoppen står nu Übereil och Erikt på ordinarieplats.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Hmmm... många avhopp nu. Det ger mig lite dåligt samvete att jag var först att hugga men också en av de första att hoppa av, då jag inte ju inte vill vara en sån som bokar plats "bara för att jag kanske kommer", men samtidigt är trycket så hårt att man måste hugga snabbt om man vill vara säker på plats.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Då är det preliminära programmet fastställt: [HR][/HR]
12.00–13.00 i vardagsrummet – Orvar Säfström och Jimmy »Spelpappan« Wilhelmsson berättar om arbetet med vinterns succebok Äventyrsspel – Bland mutanter, drakar och demoner. Efteråt finns böcker och t-shirts med Äventyrsspelsloggan till försäljning.

13.00–14.00 i vardagsrummet – Krister »Krille« Sundelin, Ronja Melin och John »Xhakhal« Barkestedt berättar om arbetet med det aktuella svenska rollspelet Järn – Rollspel i en mytisk forntid.

14.00–19.00 i spelrummet – Krister »Krille« Sundelin håller i demospel av Järn – Rollspel i en mytisk forntid. (Om intresse finns kan det eventuellt bli ett andra spelpass senare på kvällen.)

14.00–? i syrummet – Robin »Sjunde inseglet« Liljenberg håller i drop-in-demospel av kommande kickstartermiraklet Kult: Divinity Lost.
[HR][/HR]
Övriga arrangemang får bli lite mer informella. Arrangörerna raggar spelare och bord på plats, helt enkelt.

Ni är alla varmt välkomna på lördag!
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Hej!

Kul med lite konvent i helgen!

Jag tänkte ge lite info för er som vill vara med och demospela KULT: Divinity Lost mellan kl 14 och sent på DanCon.

Deltagare
Jag tänkte ha drop-in med 5 spelare åt gången men de som inte är med får gärna lyssna, titta och komma med förslag under skapandet av kampanjmiljön och etablerandet av mörka hemligheter. Regelblad och arketyper kommer också att ligga framme hela tiden om ni vill titta på dem.

Nya spelare kommer att få hoppa in när någon rollperson dör eller om någon vill sluta när vi tar paus (ca 1 gång i varannan timme). De blir då introducerade till Waterville och får vi reda på vad som hittills etablerats. Den nya rollpersonen presenteras och tar del i berättelsen.

Arketyper
Deltagarna får välja varsin av KULTs medvetna grundarketyper:

Artisten
Brottslingen
Detektiven
Fixaren
Gudstjänaren
Hämnaren
Karriäristen
Sökaren
Vetenskapsmannen
Veteranen

eller om man vill vara extra utsatt den sovande arketypen:
Sovande

Arketyperna skapar ramar för rollpersonerna, ger er enkla regler för att göra rollpersoner själva och ger mig tydliga riktlinjer för vad för fokus berättelsen ska ha.

Mörka hemligheter
Varje rollperson har en mörk hemlighet. De är händelser i det förflutna som plågar eller förföljer rollpersonen i berättelsen. De mörka hemligheterna utgör kärnan i den berättelse som vi kommer att skapa under demospelet.

Deltagarna får hitta på egna mörka hemligheter men jag håller också på att skriva ett dokument med färdiga mörka hemligheter för att hjälpa de spelare som vill det, snabba upp skapandeprocessen och ge er en känsla för den stämning jag vill förmedla i kampanjmiljön. Mina förslag har också vissa återkommande teman, röda trådar, som pekar mot gemensamma konspirationer och hot i kampanjmiljön.

Ni kan tjuvkika på mitt dokument här där jag listar mörka hemligheter och möjliga händelser. Listan kommer inte att vara färdigskriven förrän någon gång senare i veckan men det är fritt fram att titta på det medan jag skriver.

Introduktion
Sen presenterar och introducerar vi rollpersonerna i berättelsen:
• Vilka är ni?
• Vad har ni för mörka hemligheter och nackdelar?
• Vad gör ni i Waterville? (Bor här, semester, genomresa, jobb osv.)
• Har ni relationer till de andra rollpersonerna?
• Vilka är era tre viktigaste relationer i Waterville?

Kampanjmiljön
Kampanjmiljön Waterville är baserade på det verktyg vi kallar i KULT: Divinity Lost kallar "paletter". En palett är en serie platser, personer, intryck (lukter, ljud och känslor) och drag som som används för att skapa en levande kampanjmiljö utan att förbereda så mycket i förväg. I det här fallet har jag valt paletten "Den amerikanska småstaden" som är inspirerad av Twin Peaks, Blue Velvet och Steven Kings många småstadsberättelser med en stor portion Kult över sig.

Waterville
Småstaden Waterville har 15 722 invånare och ligger på de marker vid Kennebec River där Abenakiindianerna av Canibasstammen levde innan västerlänningarna massakerade och drev iväg dem.

Samhället är litet med flera sågverk och en större textilfabrik som drivs av Samuel Hathaway Sr - den inflytelsrika Hathawaysläktens patriark.

Det finns två högre läroverk, Thomas College och Colby College, och flera inflytelserika kyrkoförsamlingar varav Resurrection Life Church och First Baptist Church är störst.

I vågor under 80-, 90- och 00-talet kidnappades barn i Kennebec Country. Barnen hittades aldrig och gärningsmännen har ännu inte hittats.

Spelstil
Upplägget är en öppen sandlåda där ni spelare själva får vara med och påverka berättelsen och staden Waterville. Under demospelet kommer vi att ha en stor stadskarta i A3-format över Waterville där viktiga platser (etablerade före av mig och under spel av deltagarna) skrivs in med tippex och bläckpenna. Tanken är att staden kommer att bli Kultig version av den amerikanska småstaden med mängder av underliga invånare, mystiska platser, övernaturliga konspirationer och spökhistorier.

Frågor?
Skriv gärna till mig personligen eller ställ gärna frågor till mig och Marco under konventet. :)

Med vänliga hälsningar

Robin
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
Jag och Mäster kommer att representera Boningen och visa upp våra spel.

Mest slår vi på trumman för Blood & Bronze, ett spel i det mytiska Mesopotamien.
Vårt mål är att försöka se till så att så många som möjligt får pröva så mycket som möjligt från spelet.
Man gör sina egna rollpesoner så 3-5 spelare per start är lämpligt.
Det finns tre olika äventyr, beroende på hur populärt det blir och hur mycket tid spelarna vill investera i spelet.
Tidsåtgång är två timmar och uppåt beroende vad som ska spelas.

Det lite kortare
Blood for Heaven
Step out of the darkness and seek justice: face the light of Shamash! He who presides over light and darkness, truth and wickedness! You can hear the drums, the horns and the bells calling you to the final judgment. Meet the sunrise with high heads!

At the festival of the summer solstice, warriors and beasts are sent to fight and die in front of the Ziggurat of the Zenith Sun. As the blood mix with the chalk on the ground the veiled Barû-priests leave their temple to foretell events of the coming year in the patterns formed and in the entrails of the slain. Only by this sacred ritual can the enduring prosperity of Sippar be ensured.

ELLER

Dungeon-krälaren
The Wonderous Horde of the Moon Sage
Legend says that there once lived a Great Moon Sage in a wondrous palace. Dilimbabbar, for such was his name, was a leader of armies, a scholar of the night sky and ruler of both heaven and earth. But that was long ago, before the flood washed over the lands. Perhaps his secrets are still locked away in the vacant halls, just waiting to be rediscovered - or perhaps it's just a tale travellers tell each other under the starry sky.

The players met up with a mysterious man at the local beer house. He presents himself as seer from the faraway kingdom of Maghreb, He asks them to help him retrieve an ancient facial mask, with a face in silver and with a beard of lapis lazuli. It is kept in the halls of the Moon Sage, Dilimbabbar, hidden beneath the sand in The Rocky Desert.

---

Med oss har vi även TeknoChock - rollspel i en snabb och brutal framtid.
Ett cyberpunk spel om gatugäng på samhällets avigsida. William Gibson möter The Warriors, ungefär.
Äventyret är introäventyret från grundboken, Snabba Bud, som är en cover på Magnus Seters superklassiker Hårda Bud som ibland kallats det bästa äventyret.
Det är färdiga roller, med upp till fyra spelare per omgång.
Vid tidigare omgångar har Snabba Bud tagit en till tre timmar att spela.


Vi tar gärna mot glada tillrop och intresseanmälningar redan nu, så att vi kan förbereda på lämpligt sett.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Hej!

Det ser ut som att det blir en del riktigt bra och intressanta arrangemang! Roligt!

För att komma så bra förberedd som möjligt och dessutom kunna vara med på massa roliga spel är också jag tacksam för att få glada tillrop och intresseanmälningar från de som är sugna på "Metalopol"! Jag siktar på start 19.00 för att krocka så lite som möjligt med andra arrangemang.

PM:a mig gärna om du vill vara med!

:)

/Basenanji
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke;n161882 said:
Med oss har vi även TeknoChock - rollspel i en snabb och brutal framtid.
Ett cyberpunk spel om gatugäng på samhällets avigsida. William Gibson möter The Warriors, ungefär.
Om ni har ett par extra ex till försäljning får ni gärna ta med dem med.
Av någon outgrundlig anledning har jag nämligen inte lägga mina skitiga labbar på detta eminenta spel ännu.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,033
Location
Sthlm
anth;n161992 said:
Om ni har ett par extra ex till försäljning får ni gärna ta med dem med.
Av någon outgrundlig anledning har jag nämligen inte lägga mina skitiga labbar på detta eminenta spel ännu.
Jag har letat rätt på ett litet restlager i en källare som inte är min. Om inget oväntat händer kommer jag att få med mig de sista exen av TeknoChock.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Arfert;n162227 said:
Precis på gränsen nu... Får se om man lyckas komma med då...
Jag har petat på Korpen för att se om han vill ha platsen eller inte.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Förresten.

Är det någon techsavvy DanCon XII-besökare som skulle kunna livestreama föredragen?

Så att ALLA forumiter kan få vara med, liksom.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag vill ha med både Korpen och Arfert...
Tyvärr är den enda som jag tycker ser ut som ett suspekt tillägg den där Tony Meijer, men det är ju jag och jag kan ju inte hoppa av själv, det vore ju någon form av karaktärsbrott.
 
Top