Nekromanti Återuppväcka döda.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Sitter och läser lite om krigsmagi tråden.
Jag var inne och pratade ett tag om att "Rädda den döende generalen genom att överföra hans själ till en Gestaltad" kropp."

Vad skulle krävas och är det möjligt att åter bringa en död till livet?
Schamaner kan ju köra runt med sin själ till olika kärl och fängsla andras kors och tvärs.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Det är möjligt för schamaner att göra men det finns ett tabu mot att mixtra med liv och död. Ända gången det är moraliskt försvarbart är när man själv blivit dödad av någon. Då får man ta över dennes kropp.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det finns ett par olika sätt att undgå döden i Eon.

1. Stoppa åldrandet
Om det enbart handlar om åldrande (vilket det förmodligen inte gör, men jag tar upp det ändå) så kan man undgå döden på ett par olika sätt:
1.1 Qadosh
Genom att höja sin Qadosh undgår man att påverkas av åldrandet. Problemet är att man vanligtvis stannar av efter ett tag då det är svårt att höja fortsätta höja Qadosh i alla evighet. Prästerna envisas dock ändå med denna teknik.
1.2 Magi
Med biotropi kan man undslippa åldrandet ett år. Det krävs nästan alltid en ritual och är mycket kostsamt, men fortfarande någonting som stora magiker är villiga att göra för att slippa hamna på Chadarians Ålderdomshem.
1.3 Träna
Genom att hålla kroppen i fysisk form kan man överleva mycket längre än vad som är normalt, även om åldern fortfarande påverkar en. En vanlig vanar kan leva så mycket som 200 år om man tränar flitigt varje dag. Jag har valt att behålla detta som jag tror är en bugg i systemet då det går att skapa karaktärer i stil med Dr. Kureha.
1.4 Onda pakter
Detta är uneversallösningen på de flesta problem en magiker i Mundana kan råka stöta på. En själ går att stycka i många småbitar, och dessa kan man sedan portionera ut till lagom illasinniga demoner av varierande rang. Detta kräver givetvis att man vet hur, och det är detta som sätter stop för de flesta. Kunskap bör dock inte vara ett allt för stort problem, ta bara ditt juniorlånekort till Chadarians Bibliotek och gå till avdelningen för DÖDSSTRAFFBELAGDA BÖCKER och leta en stund så bör du hitta det du söker.

2. Leva för evigt
Detta är väl det som de flesta storhetsvansinniga personer innerst inne vill. Att stoppa åldrandet är ok, men det är egentligen mer tidseffektivt att köra på en permanent lösning direkt. Som tur är finns det ett par sätt att åstadkomma en permanent odödlighet i detta kära spel.
2.1 Lichifiering
Många är de som strävar efter att bli en lich, och få är det som kommer utanför föreläsningarna i GRUNDLÄGGANDE NEKROMANTISM på Melanhakademin i Thalamur. Att bli en lich är extremt svårt och enormt kostsamt, så ogudaktigt svårt att jag i min grupp husreglat systemet så att det blir ännu svårare. Det finns två (ö)kända liches i vår tid, detta är Kraden Nanorgona (som Ymir gärna  talar om ) och Lutharion. Det finns även vissa rykten om att Kejsar Jargus skulle vara en lich då han i böckerna beskrivs som "läderansiktet" och suttit som kejsare i sisådär 130 år. Sedan finns det en del ännu äldre liches som beskrivs i ett lite nyare hemlighetskapitel, men det vill jag inte spoila om nu. En lich är hur som helst en perfekt odödlig, men tyvärr i princip ouppnålig.
2.2 Apoteos
Genom att genomgå apoteos kan du omvandla din själ från att bestå av psykotropi till teotropi, vilket innebär att du blir en (patetisk) gud. Denna process är relativt enkel om man jämför med den föregående, och även om man inte kommer så långt så går ändå resultatet att använda till metod 1.1.
2.3 Drakväktare
Drakväktarna lyckades göra sig själva odödliga genom att få en drake att skära ut en bit av sitt hjärta, och ersätta det med en skärva från den tillförtrodda väktaren. Om du vill vara säker på att leva för evigt kan du alltid smyga dig in i en drakgrotta, snitta upp ett fint sår och leka byteshandel, även om detta av många olika anledningar förmodligen kommer att ha motsatt effekt.
2.4 Önskningarnas Ek
Detta är en smidig lösning, dels då den involverar en del sociala konfrontationer med skuggfolk av olika slag, och dels för att den håller dig sysselsatt i en överskådlig framtid. Önskningarnas ek har förmågan att kunna uppfylla en sniken rollpersons innersta önskning helt gratis, vilket i 99% av fallen betyder odödlighet, rikedom och en bestialisk potens. Nackdelen är att den ligger i mitten av Mithera.


3. Återuppväcka död
Jag tror att det var detta du sökte efter, så jag ursäktar att jag hoppade av spåret. Att återuppväcka de döda är en farlig och mörk typ av magi, varför alla magiker med någon form av självrespekt givetvis måste ha testat på det i alla fall en gång.
3.1 Nekromanti
I en text om att återuppväcka de döda har nekromantin en hedersplats. Det finns inte något så omtalat sätt att återse de nära och kära som att fingra på dödens krafter, och trots den tabu det ligger på ämnet tycks det inte vara allt för svårt att komma över kunskapen. Nackdelen med processen är att den kostar mer än vad de flesta bymagiker tjänar på ett århundrade, tar upp väldigt mycket tid och brukar få resultatet att den frånlidne älskarinnan ser ut som en zombie.
3.2 Pakt med döden
Det finns de som slutit pakter med Döden (Dibuk) och därmed fått se sina älskade åter, men tyvärr brukar gubben vara lite kinkig när det kommer till att ge tillbaka det han tagit, så vänta dig ingenting mindre än att han tvingar dig att betala dyrt.
3.3 Schamanism
Till skillnad från den ondskefulla nekromantin som får folk att bli till viljelösa benrangel kan schamanismen plocka själar och stoppa tillbaka dem på alla möjliga olika sätt. Som en spärr för vad en galen schaman kan tänkas ta sig för finns det lite fina regler som de måste följa, och en schaman som inte följer de uråldriga tabuena kommer inte att leva för evigt. Med schamanism har man dock ett ovärderligt verktyg för att återuppväcka de döda.
3.4 Spöken
Alla som dör lämnar inte världens yta, utan vissa stannar kvar i en något mer genomskinlig form. Detta är dock en planlös existens som inte rekommenderas.
3.5 Biotropi
Till skillnad från de fredliga schamanerna som dyrkar träandar och trädgårdstomtar så lever inte biomantikerna efter samma skumma lagar. Vilken liten nyutexaminerad ärkehäxa som helst kan slänga ihop en liten trollbrygd som hämtar tillbaka en död ande till en väntande kropp eller ett närliggande föremål. Om du verkligen vill kunna "spara" dina vänner och bekanta, eller fiender och svärmor, så är detta det i särklass billigaste, snabbaste och lättaste sättet att göra det på.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det största tabut en schaman krockar med är att dom inte kan plocka ut själar ur kroppar så att dom dör, men Ob1t6 Qadosh mot en livstid till är ju ett rätt gött byte. Man har ju gott om tid att återhämta sig. Aja, min tanke var att man mycket väl kan ta en kropp från en icke besjälad varelse. Varför inte bygga en golem och använda den? Tja, bortsett från att man blir en golem då. Eller ett djur(familiarus)? Annars är det inte så svårt att binda sig i en fetisch (alltså en själ i ett föremål) och kan ge en ett "liv" som varar länge och i värsta fall skjuta upp döden.

Som schaman har man makten över sin själ och det är den, inte kroppen, som måste bevaras i vår värld.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Just det där med en Golems kropp.
Hur vore det inte för den besegrade, förödmjukade och döende krigaren att få lämna sin veka kropp till förmån för en kropp tänkt till en Rank 5 jord elementar?

Pansar och styrka bortom en normal dödlig.
Men skulle en sådan förening vara möjlig utan Nekrotropi?
Utan bara Psyko, bio och elementar magi?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Varför skulle föreningen kräva nekrotropi? Själen besitter tillräckligt med kraft för att kontrollera en golem och golemen i sig besitter en geotropisk kraft som kan få kroppen att röra på sig. Det enda som behövs är en skicklig schaman eller psykomantiker och en golemkropp. Det borde likväl vara möjligt att bygga en "kropp" i stil med en robot. Det som skulle vara problemet där är en drivkraft så att man inte bara har en själ i ett livlöst objekt (en fetisch), men med avancerad alkemi bör det gå. Något som jag skulle finna mycket intressant och något som en av mina karaktärer faktiskt skulle kunna komma att utföra... fast han skulle inte göra det i det stadiet han är nu, men han är lättpåverkad och om någon petar honom i rätt riktning skulle han kunna bli rätt... galen. Han har trots allt fått lite smak för makt på sistone. :gremgrin:

En stor nackdel med en golemkropp skulle ju dock vara att den inte kan tala... och att folk antagligen inte vill tala med den till att börja med. Kolla även schamandelen i grundböckerna då man förlorar rätt många färdigheter. Alternativt kan man argumentera att själen för alla utom folk med schamanism kräver en hjärna. Vilket skulle förklara varför bunda själar är väldigt medgörliga och varför kroppslösa själars medvetande nästan alltid "tynar bort" och blir viljelösa andar som strövar runt på andeplanet.
Dock skulle det innebära att detta även gäller för demoner eller att det som tvingar bundna demoner att lyda är antingen något alldeles för trivialt eller något helt annat än vad som tvingar själar. Båda dessa känns föga troliga i mina ögon.

/Petter luddar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
2.4 Önskningarnas Ek
Detta är en smidig lösning, dels då den involverar en del sociala konfrontationer med skuggfolk av olika slag, och dels för att den håller dig sysselsatt i en överskådlig framtid. Önskningarnas ek har förmågan att kunna uppfylla en sniken rollpersons innersta önskning helt gratis, vilket i 99% av fallen betyder odödlighet, rikedom och en bestialisk potens. Nackdelen är att den ligger i mitten av Mithera.
Min fetstil

Just wait my dear, just wait.



/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Varför inte bygga en golem och använda den? Tja, bortsett från att man blir en golem då.
I...Love...You...
I...Want...To...Make...Sweet...Love...With...You...

Underfuckingbart! Jag måååååste ha med någon stackare som blivit uterupplivad i en golems kropp. O shit fucking über-angst !



/Poseur tycker det är tur att spelarna är i skugglandet just nu :gremelak:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kolla även schamandelen i grundböckerna då man förlorar rätt många färdigheter. Alternativt kan man argumentera att själen för alla utom folk med schamanism kräver en hjärna. Vilket skulle förklara varför bunda själar är väldigt medgörliga och varför kroppslösa själars medvetande nästan alltid "tynar bort" och blir viljelösa andar som strövar runt på andeplanet.
1: Jag tycker det är flummigt att mäkitga schamaner blir av med både quadosh och färdigheter och får löjligt kass rörlighet. Visst ur balanssynpunkt så kanske den borde stå kvar i reglerna(när regler ändå är på tapeten) men jag kör inte med något utav det. Minus i quadosh får schamaner endast om de bryter mot sin religions tabu, inte för att kroppen dör, de har ju ändå frigjort sig.
Färdigheter och rörlighet förlorar man visst till en början men jag kör att man återhämtar ett poäng per vecka ungefär tills det återgår till normalt värde då man börjar känna sig tillrätta i den nya kroppen.

Sen vet jag inte om jag missförstod det där om själ och hjärna, jag tror jag gjorde det. För att inte ha en hjärna hindrar ju inte typ trädandar och liknande anturandar att existera. Eller ännu mer flummigt underbart abstrakta andar som frihetens ande eller åskans.
Men tror jag missuppfattade dig.




/Poseur gillar onerfad schamanism
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Nej, du förstod mig nog rätt även om du kanske missade delen där jag sa att inte ens jag höll med mig själv. Jag gör ofta som så att jag säger något och sedan säger "Det tror jag inte riktigt på!".

"Brukar" också köra att man återhämtar rörligheten och brukar själv bestämma vilka färdigheter och liknande som byts ut.

/Petter säger "brukar" för att han brukar rekomendera folk att inte spela shamaner (eller biomantiker, spåmän av olika slag eller psykomantiker).
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Har alla böcker nedpackade långt ner i källaren sedan jag vart pappa och inte har så mycket extra tid, så:

Vilka färdigheter är det som drabbas av att byta kropp samt vilka är kvar?
Vidare, hur blir det med grund egenskaper?
Borde ju rimligen behålla alla mentala och ändra alla fysiska om man byter kropp.

Sedan till att sätta en ande i en golem kropp, det borde inte ge negativ Qadosh då den inte är levande.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Vill minnas att man blir av med alla vapenfärdigheter och alla rörelsefärdigheter, samt STY, TÅL, SYN och HÖR räknas på den nya kroppen. PSY, VIL och BIL räknas på den gamla. RÖR blir halverat på den nya kroppen och PER blir det lägsta av dom två värdena. Har kanske missat nåt.

Ja, hela tanken var ju att man skulle undvika att behöva döda nån. [Mot Poseur] Det är väl ändå så att om man lämnar en kropp och den dör efter att man lämnat den så får man Ob1t6 mindre qadosh. Eller? Har inte böckerna här.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja, hela tanken var ju att man skulle undvika att behöva döda nån. [Mot Poseur] Det är väl ändå så att om man lämnar en kropp och den dör efter att man lämnat den så får man Ob1t6 mindre qadosh. Eller? Har inte böckerna här.
You are correct sir!

Även om jag vet att jag för väldigt länge sedan missbrukade de reglerna genom att kasta in en annan ande i kroppen medan den höll på att dö. Knuffade ut ande, sätta egen själ i kroppen, sprättade upp magen, lämna kropp, knuffa tillbaka orginalanden i kroppen...

Var lite elak som spelare då :gremgrin:


/Poseur
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Men ni är också inne på att det Borde fungera med en elementar kropp som värd kropp?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså det borde fungera utmärkt faktiskt. Några problem lär dock finnas i med grundreglerna. Rangen på elementaren bör ligga runt 3 för att det ska vara möjligt för den mänskliga själen att förflytta kroppen. Golemens magiska perception och intelligens lär nog besegras antingen i andestrid eller med hjälp av magi.

Å andra sidan kan man säkert använda sig utav gestalta och jordharmoni direkt i en annorlunda form tillsammans med ikono/semo för att binda anden till jorden som gestaltas till en humanoid med den avlidnes själ i sig.


/Poseur ser inga egentliga problem
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Judiska Golems har ofta en textrad på ett papper inuti sig, eller utanpå sig, det är dessa ord som ger golemet dess intellekt och kraft. Kanske skulle detta kunna överföras till Eon?

Själaskrift
Semotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär

Effekten förbereder ett föremål så att den kan lagra en själ. Det enda kravet är att effekten är av samma magnitud som själens rang. Förstörs föremålet så släpps själen fri, därför görs dessa ofta på metallbitar eller krukskärvor. En själ som är bunden i en själaskrift kan inte användas som en fetisch eller generator, men kan med ikonotropisk magi användas för att ge elementarvarelser en själ.

Ingjuta Själ
Ikonotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär

Effekten skapar en magisk bild som möjligör att en själ kan ges åt en elementarvarelse. Detta går till så att effekten vävs på en elementarvarelse. Därefter placeras föremålet som innehåller själen på symbolen, föremålet sjunker då in i elementarens kropp och själen får kontroll över elementarkroppen. Effekten måste vara av samma magnitud som den själ som ska ingjutas. Den ingjutna själen är bunden till en själaskrift, och kommer att befinna sig någonstans i elementarvarelsen mitt. På en golem eller salamander är detta oftast i huvud eller torso. Hos Undiner och Sylfer svävar själaskriften fritt i mitten av virvelstormen eller vattenmassan. Om själaskriften skulle avlägsnas eller förstöras skulle själen frigöras och förlora kontroll över elementarvarelsen. Elementarvarelsen kommer dock inte att sluta leva.

EDIT: Justerat litegrann.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mycket bra idéer till effekter :gremsmile:

Kanske behöver skrivas lite tydligare men riktigt nice. Ungefär som jag tänker mig att det skulle fungera




/poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Askoola effekter. Får jag sno dem till min spelgrupps gigantiska effektindex? Jag kanske moddar dem lite, men jag ska göra vad jag kan för att se till att du får creds för dem, om de publiceras någonstans vid ett senare tillfälle.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Jag skulle nog direkt säga; ju kraftigare själ ju mäktigare magi behövs.
Åldern /10 = antalet Magnituder som behövs.

Det för att visa att det är lättare ju enklare själ det är.
Alternativt att styrkan i själen, PSY,VIL etc ska få avgöra vilken magnitud som behövs.

Fördelen med det första är ju att ju yngre personen är ju lättare är den att rädda.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ymir och resten av drängarna har ju en underbar husregel om rang jag är fullständigt övertygad om att de kör med.

Riktat till Ymir: Den reglen, får vi se den i Eon IV? Hoppas hoppas hoppas



/Poseur använder redan dock
 
Top