Nekromanti Mäktigaste magikerna i mundana.

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Vilka är dom Mäktigaste magikerna enligt eran personliga åsikt?

Jag tycker nog personligen att en av dom främsta i mundana är väll "magikraterna" mer eller mindre.
Sen fundera jag även på ebhrons magiker eftersom dom är endå ett stort land.

(sen även en spoiler fråga)
Sen undrar jag även om kronokraterna som ligger i sin sömn när dom vaknar? hur mäktiga är dom igentligen?
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Drezins agiker är de mäktigaste magikerna enligt min åsikt, man kan forska ganska mycket efter nästan 10000 års stabil och obruten historia.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Drakarna är mäktigast, fast om de inte räknas så skulle jag satsa på diverse sanarialver. Ledande drezindvärgar och lischar. Annars så finns ju alltid Kraden Nanorgona (sp?)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Är han? Vem vet exakt vad som hände med honom egentligen.

Personligen så tycker jag att det är mycket coolare om han ligger begravd i en dold krypta någonstans i väntan på sin återuppståndelse.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förvisso, alltså, det ska sägas direkt, jag är nog snubben som personligen bär ansvaret för hela 'Nanórgona-är-inte-alls-död'-paradigmet, och han är mycket riktigt en lischlord som fortfarande skuttar runt i min kampanj...

men that being said så tycker jag egentligen om den Tolkienistiska grejen att forntiden var mycket häftigare. Det skapar onekligen mer mystik kring Nanórgona om han verkligen, som drakponken föreslår, är död sedan länge, en ren legendgestalt.

Å andra sidan, även om Nanórgona nu lever, så är det ju inte direkt som att allmänheten faktiskt vet om det - i Västlanden formligen kryllar det av legender om honom och hans rike.

- Ymir, behåller hela kakan
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Nanorgona was eaten by a dragon. -.-

Other than that, I don't really know...
I immediately thought Rafali and Gulik, but they're not really THAT superpowerful.
Yeah, Drezin dwarves. I'll say Drezin too.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Draken Abraxes har mer än en gång i mina kampanjer påståtts vara den mäktigaste magikern i världen. Bedrifter han bevisligen genomfört inkluderar att från Skugglandet teleportera ett tjog personer som befann sig på ett skepp halvvägs mellan Melorion och Mûhad till Ressiöknens utkant. Urvalet personer som följde med i teleportationen verkade något slumpartat, dock, och de dök upp på lite olika platser runtomkring Ressi. Han tycks kunna påverka vädret vartsomhelst i världen och skicka siklar till Mundana praktiskt taget at will. Han kan vidare kanalisera sitt psyke via svarta monoliter runt om i Jargien och från dessa våldta folks psyken, utkämpa andestrid, och projicera andeförnimmelse och magiförnimmelse. Han var en av nekrokraternas gudar i det gamla Danarth, så det är möjligt att han kan alstra teotropi. Han lyckades också usurpera kraftflödet i en ritual simultant utförd av dussintals av Mundanas allra mest superlativt mäktiga magiker, men han verkar ha förberett sig väldigt noga för denna bedrift - ritualens genomförande förstärkte barriärerna mellan Mundana och andeplanet och tycks på så vis ha påverkat hela världsväven. Ett par år senare stängde Abraxes på något sätt av denna effekt och fick hela världsväven att återgå till sitt ursprungliga tillstånd.

Ingen annan har lyckats göra så pass superlativa saker, men de övriga drakarna har aldrig riktigt visat vad de går för, heller. Än.

Andra superlativa bedrifter:

Nanórgona har upphöjt sig själv till gud i en slags upphottad lisch-ritual. Han uppvisade aldrig riktigt vad han var kapabel till i detta tillstånd, dock, och demonen Ishmet lyckades omsider omintetgöra det med Andens sten. I sitt vanliga tillstånd som lisch har Nanórgona:
- Paralyserat dussintalet personer samtidigt.
- Fört in sin hand i folks bröstkorg och tagit med deras hjärta ut, utan synbarliga sår.
- Stått pall mot enskilda drakar och hela grupper av andra superärkemagiker.
- Spontant raserat delar av Mórogas fäste Kragenhortz.
- Fått det att regna eld.
- Konstruerat flygande skepp.

Vi har också Nanórgonas eviga hejduk, Gebashan Häxkonungen, som egentligen är mycket äldre, och på sina områden bättre, än Nanórgona själv. Han är Sauron till Nanórgonas Morgoth, eller nåt. Gebashan verkar inte vara så mycket för besvärjelser, utan föredrar att använda sin lisch-styrka och relativa osårbarhet för att helt sonika vada igenom allt motstånd. Han har, detta till trots:
- Drivit multipla härdade soldater och deras riddjur på flykten, förmodligen med 'Skräck'-effekten.
- Dödat multipla motståndare simultant med 'döda'-effekten.
- Projicerat magiförnimmelse genom sina två tama örnar på enorma avstånd.

Sedan finns sanarialven Teveletion, och hans lischpolare Alariel. Dessa har bland annat:

Teveletion:
- fått två pers simultant att åldras flera hundra år på ett ögonblick, och därmed dö.
- Hållit stånd i mentala dueller mot drakar.
- Byggt en skyddande sköld (mot intrång från andeplanet) runt ett helt torn.
- Ersatt sina händer med fullt rörliga järnproteser.

Alariel:
- Förtrollat ett svärd så att det gick rakt genom Kumbanigash den Svartes harnesk (det skyddar 31 mot hugg)
- Byggt stålvingar åt sig själv som på något absurt vis gav faktiskt flygförmåga.
- Trängt ner i dödsriket och usurperat Gebashans tron där.

De mest optade 'magikerraserna' är förmodligen kamorferna och sagitaurerna. Sådana har i mina kampanjer gjort följande:

Kamorfen Atargatis:
- Fått en stor sabrier (skeppstypen, alltså) att levitera över kedjorna som spärrade Alkharzans hamninlopp
- Kände av Abraxes teleporteffekt från Skugglandet innan den inträffade.
- Frammannade rutinmässigt god vind för seglatser.
- Läste tankar utan större problem
- Skickade osaliga andar till Vävaren praktiskt taget at will.

Kamorfen Shamashsetep:
- Förutsåg allt som skulle hända ögonblicket innan det gjorde det.
- Åkallade chtulhuoida varelser från andra skapelser (hur lång tid det tog har inte framgått).

Kamorfen Seneshmet:
- Implanterat subtila och permanenta mentala programmeringar, dold information och bisarra profetiska drömmar i slavar som sedan skeppats vidare till Västlanden. Dessa kommer senare, på en given magisk signal, utföra sina undermedvetna order omedelbart.
- Skulpterat om människors och djurs kroppar permanent, både subtilt och till direkt groteska former.
- Modifierat folks attribut (regelmekaniska sådana, alltså) lite hur som helst.
- Byggt om kamorfen Kayanis till en älva nästintill fullständigt, till den grad att Kayanis helt förlorade sin affinitet för foto- och hydrotropi, och fick alvisk livscykel, alviska drifter och alviskt magiskt kraftfält. Hon kanske rentav är välkommen hos Vävaren när hon dör.

Den bortglömde guden Adramelek som rollisarna hittade inspärrad i en kamorfisk kuvös kunde:
- Få plats med en stor del av alla böcker i ett helt bibliotek i en ganska liten säck.
- Få havet att stelna så att rollpersonerna kunde springa ombord på ett skepp. Det var dock en väääldigt dramatisk Mose-effekt över det hela.
- Döda sina amfibiska, nedgångna tillbedjare med mycket liten ansträngning.

Arkonten lyckades teleportera sig från Antichtons atmosfär till Mundanas. Jag har inte räknat på det, men vi snackar kosmiska avstånd här, så det var nog ganska awesome. Å andra sidan, det är möjligt att den bara teleporterade sig ut ur Antichtons gravitationsfält, och sedan flög genom rymdens tunna magiströmmar hela vägen till Mundana. Jag undrar hur lång tid det tog...

Orlik, Urmörkrets härold, är också supermäktig av allt att döma, men verkar inte riktigt använda magi så mycket som någon instinktiv, naturlig förmåga att manipulera sinnen och drömmar - han existerar egentligen bara på drömplanet numera.

På sistone har Nanórgona, Gebashan och Teveletion nerfats lite då jag försökt förhålla mig lite mer trogen till vad som är regeltekniskt möjligt att genomföra. Alariel, Atargatis och Shamashsetep är döda numera, så de är inte berörda av detta, och Seneshmet och Abraxes är helt enkelt über. Min ikoniske ärkemagiker Kumbanigash, som ni säkert läst om förut, har varit lite mer återhållen sedan länge, eftersom han ofta är på rollisarnas sida.

Det bör dock tilläggas; mycket av bedrifterna ovan har utförts med hjälp av intrikta magiska artefakter, kongelat, och andra former av fuskiga bonusar. Shamashsetep hade till exempel tillgång till kamorfernas mystiska maskin "Världens hjärta", Abraxes har nätverk av monoliter runt om i världen som han på något sätt kontrollerar, och Alariel besatt Udanars krona, en übermäktig artefakt som gav honom omedelbar insikt i folks sanna namn. (Udanar Ärkemagikern som en gång tillverkade den där artefakten medan han härskade i Maulio måste ha varit en jääävligt häftig typ...).

Och ingen magiker i mitt Mundana, inte ens Dimmornas Herre, verkar kunna resa i tiden. Det är bara drakväktaren Ishan som uppvisat någon som helst förmåga till det.

I det officiella Mundana tror jag att Lutharion är väldigt mäktig. Im-Berefel är nog bäst av magikraterna, men jag tror inte någon av dem är så där godawesome - de är politiker, först och främst, inte i närheten av historiska höjdare som Nanórgona, Thatis Conjungor, Omkar, etc.

Både Sanari, Drezin, Ebhron, tauperna och i synnerhet kamorferna har väldigt imponerande magiska kunskaper, men jag tror de bärs upp mer av kollektivet än av enskilda magiker.

- Ymir, över och ut
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har för mig att det står i typ L&H eller V&N att KN (enligt legenden?) lät sig begravas (kanske levande) efter att genom sina projekt indirekt förintat sitt rike. Tror det skedde i en koloni som låg någonstans kring det nuvarande jargiska Henok...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jobbande på "organisationsnivå"...

Att drakarna är bäst med marginal får väl anses officiellt bekräftat sedan Drakar :gremwink:

Annars skulle jag nog säga kamorferna, till den grad jag har med dem, följda av Drezin, Sanari och Incantamentum Lamia, eller vad de nu heter, som är är svåra att rangordna sinsemellan. Följt av Thalamurs och Kabalans främsta, med förbehåll för att det är svårt att uttala sig alls om Västlanden än så länge (Ziu hade ju t.ex. extremt mäktig magi kring Mörkret).

På individnivå handlar ju allt om hur många drakar, kamorfer och lischer som finns på Mundana, så där är det svårt att uttala sig :gremwink:

Kronokraterna lär vara mäktiga, framför allt då de besitter högar nog med gamla Danarthiska artefakter (möjligen på pre-mörkernivå, och magin tycks ju ha varit mäktigare då) för att störa det magiska fältet i området på en nivå i stil med svag magisk storm, och troligen en hel del magisk kunskap som gömdes undan eller förstördes iom den coloniska erövringen. En solklar esoterisk maktfaktor, helt klart.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Antagligen är du den skyldige! Personligen vet jag inte om Nanórgona lever eller inte i min kampanj, eller om den legendariska figuren över huvud taget funnits... måhända visar han sig vara vandöd och aktiv ifall jag behöver balansera maktförhållandena i västlanden om jag någonsin får min kampanj dit.

Nåja, för utom det där svamlet så var min poäng att bara för att någon är död hindrar det inte dem från att vara aktiva i Eon. Eller för den delen andra rollspel med vandöda och lischer.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Tja mitt Mundana ser lite annorlunda ut än det officiella. Jag har dragit ner på magin en hel del i världen samt tagit helt bort super magiraserna som Kamorfer som exempel, delvis för att dom inte passar mitt mundana, delvis för att jag tycker riktigt illa om dom av någon anledning. Drakarna liknar mest flygande bussar med stora klor och tänder, ungefär samma intelligensnivå som människor med vissa fördelar för att klara långt liv och några av dom har blivit väldigt skickliga magiker, vissa har inte brytt sig om att lära sig magi alls. Tydligen ansåg dom att tio meter reptil med stora tänder och klor som kan flyga och spruta eld räckte för dom... fjollor!! :gremtongue:

Annars hamnar man kring frågan vad är mäktigt? att kunna döda tio pers samtidigt? Då är en kastmaskin förmodligen enklare att lära sig hantera och bygga än att träna upp sig till ärkemagiker. Så jag utgår från allt annat man inte riktigt kan ersätta med vanliga färdigheter.

Im-Berefel: Förmodligen en av dom mäktigaste Ritualmagikerna i mitt Mundana samt möjligen den främsta demonologen, få vet om det men han är det främsta skälet att Pereine inte har krossats och tagits tillbaka (detta beror snarare på politiska kontakter, inte magiska förmågor), varför han göra så vet dock ingen.

?: En magiker av okänd ålder, ras, kön som är den överlägset främsta psykotropikern i mundana, agerar främst i Jargien och Asharina halvön samt ibland i Takalorr. Motiv okända men verkar ha stort inflytande över deras politik.

Annars är Drezin magikerna förmodligen dom främsta alkemisterna i Mundana men har inte någon genomtänkt superalkemist gjord, bara att dom främsta är Drezin.

Finns flera skickliga magiker i huvudet men inte gjort något av dom ännu. Jag började om mitt Mundana detta år och tog i stort sett bort allt för att få en ny fin start :gremlaugh:

Men ingen av mina magiker är så mäktiga att det inte går att lösa med ett armborstlod genom ögat...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Drakarna är utan tvekan de mäktigaste magikerna, både som individer och kollektiv. Dock händer det inte särskilt ofta att drakar samarbetar med varandra i någon större utsträckning men då det väl händer är det inte mycket som kan stå emot deras samlade kraft.

Andra mäktiga ordnar och samfund med magiker är kamorferna, Sanari, Drezin, Incantamenti lamia, Thakalatribunalerna, Kabalaorden, Legio Colonan och tauperna där jag skulle gissa att de fyra förstnämnda är snäppet mäktigare än de senare.

Sedan har vi enskilda individer som är mäktiga magiker. Nu bortser jag ifrån drakarna där lumiandraken Lithvin får anses som den mäktigaste draken då det kommer till magisk styrka och skicklighet.

Lischen Lutharion - han (eller den kanske man ska säga) är flera tusen år gammal så det är inte helt osannolikt att han är väl bevandrad inom alkemi, nekrotropi och förmodligen många andra aspekter. Dessutom är han den enda officiella lischen i Mundana (så vitt jag vet i alla fall).

Magikraten Im-berefel Ra'Drach do Kampa - är till skillnad från de andra magikraterna i grund och botten magiker och har endast på senare år intresserat sig för politik. Besitter förutom sitt magiska kunnande ett flertal magiska artefakter.

Ebhenella - ledare för häxkulten i Pereine. Hon är en skicklig teckenmagiker men framförallt en otroligt skicklig kryomantiker.

Moróga - drakfursten som härskar över Utmark. Har med sin magi betvingat en drake och en magiker som kan förslava en drake måste ju vara ytterst mäktig, eller bedrar skenet?

Och sist en som jag sätter spoiler på. Personer som ska spela 'De fördömdas sista hopp' bör inte läsa spoilern.

Istrin Likätare - en alkemist, magiker och nekromantiker som verkade vid förra mörkret. Har bland annat skapat oerhört mäktiga artefakter. Hans själ har dock varit inspärrad i en urna sedan dess då han blev besegrad av schamaner.

Jag antar att kronokraterna kommer att vakna lämpligt till det kommande Mörkret, vilket känns som premissen för mycket annat som skrivits om saker som håller på att hända.
Då de har så stora kunskaper inom magin så att de i förväg kunnat se till att deras kroppar skulle överleva en flera tusen år lång sömn och att de sitter på en mängd mäktiga artefakter så är de antagligen rätt mäktiga. Skulle dock inte tro att de är lika mäktiga som till exempel Sanari eller Drezin. Eller egentligen inte lika mäktig som någon av de andra sammanslutningarna heller men det beror på hur många de är, jag i varje fall tror inte de är så många.

Mina syn på det officiella materialet. Det är mycket möjligt att jag missat någon magiker och sedan lär det finnas mäktiga magiker inom alla fraktioner som inte är beskrivna. Sedan har jag också blivit inspirerad att skriva lite om några av de mäktiga magiker som finns i mitt Mundana.

Aruzengebel - en lisch som har skapat ett flertal besvärjelser, ritualer och även nya sorter av vandöda. Han har lyckats skapa en besjälad elementarvandöd i form av en människosjäl och en sylf bunden i en vandöd kropp. Sägs ha skapat den fruktade avgrundsgasten och även ett monstrum som är en blandning av nekrotropi och biotropi, hur det nu skulle ha gått till och om det nu ens är möjligt att få de båda motpolerna att fungera ihop. Säger sig även ha träffat Kraden Nanórgona och upplevt det nekrokratiska Danarths storhetstid. Anser sig vara de Dibuktroendenas överstepräst och har på senare tid bestämt sig för att organisera de olika kulterna i en enad kyrka och lära. Han är dock mer pragmatisk lagd än sina medtroende och är inne på en linje som mest liknar det som Juubuls lärjungar tror på.

Iragk'Jaal - en uråldrig lamia som tros vara en av de absolut första lamiorna som skapades. Han bekänner sig inte till någon av lamiornas ordnar och ger inte ett vitten för vad översteprästinnorna proklamerar dock har de slutat försöka tillrättavisa honom då alla tidigare försök slutat i katastrofer. Det sägs till och med att självaste nattens drottning är rädd för sin skapelse. Även om han sällan brukar magi och egentligen inte är en särdeles skicklig magiker så besitter han många mäktiga förmågor som gör att han platsar in. Den antagligen största bedriften han genomfört är att som reprimand för att hans folk blev förföljda av inkvisitörer, som skulle frälsa deras själar med svärd och eld, bege sig till staden de kom från och där förvandla sig till en enorm hord stora blodtörstande råttor och drack invånarnas blod och lade staden i ruiner. Nu för tiden härskar han över ett litet rike i sydöstra Utmark (gränsar mot Trollåsen och Mitheraskogen) och bryr sig inte så mycket om vad som händer utanför hans rike. För eller senare kommer antagligen en konflikt med Utmarks nya uppkomling, Moróga, att blossa upp men vad konsekvenserna av det blir återstår att se.

Kijathien - en behornad alv med vassa tänder och kloliknande naglar som härstammar från tiden vid människornas uppkomst. Är en väldigt skicklig semomantiker som väver sina besvärjelser och ritualer genom att med sitt finger rita semotropiska tecken i luften, som lyser i ett blått sken tills besvärjelsen blivit färdigvävd varefter tecknen sakta tonar bort. Demonalven kan dessutom anta skepnaden av en tämligen medfaren bok, eller rättare sagt anta formen av texten i boken. Då han antar humanoid form igen försvinner skriften i boken och bladen blir tomma.

Lili de Jacotey - en magiker som håller till i Chadarians hopp och verkar vid Akademin för graduell luminans. Hon är mest känd som en skicklig kryomantiker men är förfaren i ett flertal andra aspekter. Den bravad hon blivit mest känd för är när hon skapade en brygga av is ut till flyende skepp som även det blev fångat i isen. Skeppet förde med sig en mängd värdefulla böcker, magiska artefakter som blivit stulna från en av magikerakademierna i staden, ombord på skeppet fanns även frijarl Torgug Xoro som olyckligtvis råkade bli kidnappad under stölden. Det ryktas om att hon har anknytningar till 'Häxorna i Periene' och sant är att hon varit i Periene och stannat till vid deras högsäte för en tid.

Mörkrets herre - en mystisk varelse som omnämns i ett antal antika skrifter från olika kulturer. Det förtäljs att han härskar över ett eget plan eller åtminstone ett eget rike på detta plan. Vad för kunskaper och förmågor eller vilken agenda denna varelse har är det ingen som vet.

Pavane Mileos - en något korpulent livsnjutande biomantiker från Drunok som sägs vara lika gammal som kungariket självt, det finns flera hundra år gamla skildringar som styrker att han i varje fall uppnått en ansenlig ålder. Han kan bota folk från de allra flesta kända åkommor och hela lyten och men och till och med få kroppsdelar att regenerera. Hans trädgård ska vara något alldeles eget att beskåda.

Ökla - en gammal otäckt häxa som bor i Vita skogen. Hon är väldigt kunnig inom örter, gifter, sjukdomar, förbannelser och är även en skicklig spåkvinna. Dock är det få som söker hennes hjälp då hon är rent utsagt illvillig och priserna är allt som oftast motbjudande. Hon besitter en obehagligt djup kunskap om förbannelsen som kallas Det blödande ögats förbannelse.

Uhmm... Nu låter det kanske som jag spelleder en riktig highfantasyversion av Eon men sedan vi började på spela efter ett långt uppehåll har spelarna inte stött på något magiskt alls och det hemskaste som de hittills stött på är ett ilsket svartsvin som hamnat i deras fångstgrop (vilket var precis vad de ville skulle hamna där för den delen). Dock så finns dessa personer ute i Mundana ställer till med saker och tids nog kommer rollpersonerna att få uppleva ett mer högmagiskt Mundana än vad de tidigare fått uppleva

/Jaggernaut som tycker det är roligt att se gamla ansikten och även nya.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Regmolar said:
Har för mig att det står i typ L&H eller V&N att KN (enligt legenden?) lät sig begravas (kanske levande) efter att genom sina projekt indirekt förintat sitt rike. Tror det skedde i en koloni som låg någonstans kring det nuvarande jargiska Henok...
Faktum är att jag läste V&N för inte så länge sedan,
framför allt då om Cai.
Där stod det, till mitt stora förtret, att Nanórgona förmodligen lyckades fly till den platsen som numera är Gordrion.

Det gör mig sjukt sur, eftersom jag planerar en kampanj som kretsar runt Mörkret (det officiella. Tyvärr, Ymir. ;)), och jag fan VET att Nanórgona borde finnas med där någonstans, men jag kommer inte på hur.
(rp ska för övrigt göra hackebiff av Vhigilah. Kommer bli en... Intressant strid)
>=(
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Legender och hemligheter. Inte Universell sanning & svaret på allt :gremwink:

Men i L&H så nämns det att Kraden lyckades fly undan till en utav sina kolonier, i nuvarande gordrion. Det nämns också i legenden att han lät begrava sig levande för att han inte stog ut med det drakarna gjort med hans rike(alltså det han drog över sitt rike)

I vandöda; stärks detta lite mer då det också sägger att han undkom till Nadria (gordrion).

Detta är ju faktiskt en typisk "legend" egentligen.
Man behöver inte som SL ens ändra i det officiella matrialet för att få Kraden att överleva.
Han beskrivs som den mäktigaste nekrotropiern någonsin och att han är ansvarig för att ha skapat de första elementarvandöda samt den förste som reanimerade en drake. Man behöver ju inte tänja på gränserna särskilt mycket om man vill ha honom till vandöd. Eller bara mänsklig som jag har honom i min kampanjvärld.

För övrigt så är nog Nanorgona den skickligaste magikern och framförallt nekromanitkern som levat under det senaste tio tusen åren. Några utav hans bedrifter i och i legenderna i min kampanj följer;
-Han är dock fortfarande, efter över 2000 år livs levande. Han har likt kamorferna lyckats utplåna åldrandet ifrån sin kropp.
-Har lyckats reanimera en drake som han dräpt med sin mörka magi. Vilket oundvikligt drog till sig drakarnas vrede över hans rike. Det sägs att expeditioner till Cai som lyckats återvända har sett enorma skelett övervuxna av tidens tand, tillhörande inte mindre än 4 av dessa monstruösa bestar.
-Han verkar kunna alstra nekrotropi genom att dra ut biotropin ur levande varelser och sedan vänta på att livskraft ska naturligt förändras till dödskraft.
-Han har med en ansträngning en gång i tiden förflyttat sig ifrån huvudstaden Cai till Tempelstaden Tabbah genom teleportation.
-Hans egna livvakt kallas 'de onåbara' utav Muhadinska källor, förmodligen för att muhadinaska nattdräpare en gång i tiden hade det väldigt svårt med dessa osynliga försvarare.
-Han lyckades efter sin egna personliga död återuppliva sig själv utan nämnvärd kunskap inom andeförnimmelse eller schamanism. Det var dock under ett enormt bio och nekroptropiskt influx.
-Han skapade huvudstaden till ett högmagiskt område för ikonotropi, och hela ön Cai är högmagisk för nekrotropi. Det har nämnt att någon gång precis före drakarnas anfall så var öven ön högmagisk för Psykotropi.
- Han tros (bland många/mycket andra)vara skyldig till spökfenomen i gordrions gruvor. Flera gruvarbetare har ju dessutom fallit ner döda. Hans namn viskas försiktigt utav gruvarbetare som vill hålla sig på god fot.
- Han skapade många mer och mindre mäktiga magiska föremål och han var en väldigt skicklig alkemist. Bland annat sägs han skapat en artifakt som kallas Ilik´s tårar. Det sägs vara ett vattenfall utanför Edron där folk som badar upplever dödsriket. En annan mäktig mer användbar artifakt som senast efter en lång och intressant resa låstes in i djupa gångar långt under tempelberget i tibara, den beryktade 'Hemligheternas iris'.
-Sen att han är en utav få dödliga magiker som kan använda besvärjelser och improvisationer över magnitud 5 talar ganska mycket om hans mäktighet. Det är nämligen "omöjligt" att göra detta.


/poseur hungrig
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Poseur said:
- Han tros (bland många/mycket andra)vara skyldig till spökfenomen i gordrions gruvor. Flera gruvarbetare har ju dessutom fallit ner döda. Hans namn viskas försiktigt utav gruvarbetare som vill hålla sig på god fot.
Det visste jag inte.
Om du tittar på kartan i V&N ser du att det finns en nedgång till Underjorden i Gordrion.
Spökljusen och skriken där nere beror troligtvis på att gruvarbetarna nått Barriärplanet (där jag har bestämt att Vhigilah är begravd).

Men Kraden är väl förmodligen vad det sägs i folkmun.
Det skall ihågkommas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Han har med en ansträngning en gång i tiden förflyttat sig ifrån huvudstaden Cai till Tempelstaden Tabbah genom teleportation.
Men just det där är väl inte alls jättesvårt att göra, givet hur buggigt teleportationseffekten fungerar i Eon?

- Ymir, påskinnar
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Så jäkla buggig är den väl inte? :gremtongue:
Eller, kanske det. Magn. 5 teleportation = 10000 meter.
Det är en mil.

Men om killen gjorde det med EN besvärjelse... Då är det imponerande.
Speciellt med tanke på att besvärjelsen är personlig.
Han skulle behöva göra den till Beröring, sedan Avstånd, sedan öka längden med 30 meter (+Ob1t6 Besvärjelse) en jävla massa gånger.

Amirite? Eller har jag tappat bort mig i reglerna igen?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Kraetyz said:
Så jäkla buggig är den väl inte? :gremtongue:
Eller, kanske det. Magn. 5 teleportation = 10000 meter.
Det är en mil.

Men om killen gjorde det med EN besvärjelse... Då är det imponerande.
Speciellt med tanke på att besvärjelsen är personlig.
Han skulle behöva göra den till Beröring, sedan Avstånd, sedan öka längden med 30 meter (+Ob1t6 Besvärjelse) en jävla massa gånger.

Amirite? Eller har jag tappat bort mig i reglerna igen?
Du har fel, den är personlig och han skulle komma en mil, punkt.
 
Top