Nekromanti Mer makt åt lamiorna

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag ber om ursäkt igen att det blev som det blev med att jag ändrade inlägget som jag gjorde (förresten vad hände med inlägget?) och att det dröjde så med det här. Det tog ruskigt lång tid att ladda upp filen och sedan skulle min kära moder prata med någon på telefon mitt i alltihopa. Där får man för att man sitter på 56k :gremmad:.

Ja det är lika illa som överskriften säger. Känsliga personer ombedes sluta läsa nu :gremwink:

Jag har suttit och knåpat på lite nya förmågor till lamiorna som man inte får av hög qadosh utan av hur gammal lamian är (eller egentligen hur mycket blod lamian druckit). Således kan även de som inte är trogna nattens drottning få speciella förmågor, observera att även de som är trogna nattens drottning kan få dessa förmågor.

Förutom att jag hade lite att göra så gjorde jag det här för att jag och mina spelare hade tänkt spela en liten kampanj där de ska spela vampyrer och mina spelare saknade att lamior som inte är nattens drottning trogen kan få förmågor (även om de nu ska spela sådana som är nattens drottning trogen).

I exceldokumentet som jag bifogat så har jag gjort upp lite statistik på hur mycket blod lamian behöver dricka för att erhålla en viss förmåga. Jag antar att det behövs en förklaring för det kryptiska sakerna som står där (ibland fattar jag inte själv vad allt står för så då måste jag ägna tid åt att lista ut det).

Okej då nu ska vi se ifall jag kan förklara det på ett vettigt sätt. För varje blodförlust som lamian dricker av ett offer så erhåller denne ett Blodspoäng och då lamian samlat ihop tillräckligt många Blodspoäng så erhåller lamian en förmåga.
Nu finns det fyra olika tabeller med förmågor (dessa är döpta till ’Vampyrers förmågor 1-1’ till 1-4). Då lamian samlat ihop 1000 blodpoäng (vilket tar ca 50 dagar om man tömmer en människa per dag) så erhåller lamian sin första förmåga (en förmåga från tabellen 1-1) efter ytterligare 4000 tusen blodpoäng (ca 200 dagar till om man räknar enligt ovanstående) så erhåller lamian ännu en förmåga (även den från tabell 1-1). Nästa förmåga som erhålls blir nu en förmåga från tabell 1-2 (en rang 2 förmåga) vilket de två efterföljande förmågorna också blir. Efter det erhålls tre förmågor från tabell 1-3 för att sedan följas av två från tabell 1-4.

Antalet blodspoäng som behövs för varje förmåga finns uppskrivna på detta exceldokument. Till höger om antalet blodpoäng och sådant står det ungefär hur många blodpoäng man kan tömma från en människa ifall denne är normalbyggd, kraftig och så vidare innan denne dör. Under det så finns det en tabell som visar hur många år det tar att erhålla en förmåga beroende på hur många offer (normalbyggda) lamian tömmer per dag. Under denna tabell finns det ännu en tabell som visar hur många dagar respektive förmåga tar att erhålla beroende på hur många offer lamian tömmer per dag (dock bara förmåga 1-5).

Sedan så är det tänkt att det bara är blod från levande besjälade varelser (förutom tiraker) som lamiorna kan erhålla Blodspoäng från.

Sedan finns det även fler tabeller: ’Vampyrers förmågor 2-1’ respektive 2-2 och ’Djurskepnader 1-1’.

Tabellerna 2-1 och 2-2 är tabeller på förmågor man kan erhålla ifall man dricker lamiablod.
Det är tänkt att för varje ’svag lamia’ (eller kanske normal vampyr) som man tömmer på blod så att den dör erhåller man en förmåga från 2-1 och ifall man tömmer en ’stark lamia’ på blod så att den dör erhåller man en förmåga från 2-2. Nu till vad ’svag’ respektive ’stark’ lamia klassas som. Börjar med stark (det är enklast) en stark vampyr i detta sammanhang räknas de lamior som erhållit en förmåga från tabell 1-4 eller 2-2. Resten räknas som ’svaga’ lamior. Jag kom precis på vad jag inte tänkt på tidigare. Eftersom en lamia inte får blodförlust hur kan man då tömma en lamia på blod så att den dör? Fast det problemet har i och för sig redan existerat då det står i V&N att lamior ibland väljer låta sig bli rituellt tillingtgjord av sina vampyrkamrater genom att dessa tömmer lamian på blod. Nu är det tänkt att det ska vara EN lamia som tömmer en annan lamia på blod för att erhålla en förmåga från någon av tabellerna 2-1 och 2-2 men ifall det blir som i ovanstående scenario att många tömmer en lamia på blod så kan man erhålla en förmåga på en nivå under det de egentligen skulle ha erhållit (FAN det fungerar bara på ’starka’ lamior). Tabell ’Djurskepnader 1-1’ blir man hänvisad till om man slår resultatet 41-50 ’Mutatio animalus’.

Det här med att man blir mäktigare genom att dricka andra lamiors blod kommer från the masquerade (har jag åtminstone fåt för mig, stämmer det eller?).

edit: ops sorry jag glömde länka

Här länkar jag till de husregler om lamiors bloddrickande som nordan lade upp på forumet för ett tag sedan. Det är de som jag utgått från då jag skrivit det här. De är mycket bättre än vad som finns i V&N.

Förväxla inte Blodspoäng med blodpoäng som nordan och V&N använder till sina regler om hur mycket blod lamiorna behöver dricka för att klara sig.

Jag har inte lagt upp det här som pdf som vissa gör med äventyr och sådant dels därför att jag inte har en aning om hur man gör och dessutom för att nu kan de som tar hem det här (om det nu finns någon som gör det?) ändra på saker som de inte gillar.

Vissa förmågor är rätt kryptiska så fråga gärna ifall ni undrar något. Jag är inte den bäste på att formulera mig så att det blir lättförståligt (snarare tvärtom).

Det jag är mest missnöjd med är det här med hur mycket blod som behövs för att erhålla förmågor så ifall någon har en egen idé på detta så hör gärna av er.

Sedan är väl inte alla förmågor helt seriösa heller men jag försökte få ihop åtminstone tio förmågor per tabell (förutom djurskepnadstabellen) så det blev som det blev.

För den som vill veta är det där med monsterskuggan inspirerat av F.F.Cs Draculafilm.

Jaggernaut som fortfarande är purken på att det bara går att bifoga en fil per inlägg.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Vampyrers förmågor 1-1 till 1-4

ber verkligen om ursäkt för att det tar sådan tid.


Jaggernaut som verkligen hatar modem med hela sitt svarta hjärta.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Bra jobbat!

Har läst igenom alla dina dokument och tycker att du gjort ett bra jobb. Personligen så kör jag faktiskt med något liknande i min spelvärld (även om jag inte hittat på något regelsystem om det ännu). Det är dock mycket möjligt att jag låter mig inspireras av dina idéer vad gäller den fasta regelbiten! :gremgrin:

Keep up the good work!

Sebastian - som alltid haft en förkärlek för de nattliga blodsugarna
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
All makt åt Van Culnar, vår befriare!

Mycket bra initiativ!
Eons officiella lamior är på tok för mesiga för att det skall kunna vara acceptabelt, men med dina extraregler så blir det mycket mer intressant att spelleda vampyrjägaren Van Jacks äventyr i Damarien... (vet inte om jag personligen kommer att använda mig av di dära rejglarne (jag måste ju tänka på min improvisationsimage), men de bidrar ju åtminstone med en hel del mycket bra inspiration!)

/Danne, som för övrigt anser att vampyrer och religion inte passar bra ihop, varför han mer eller mindre tagit bort Thanatakulten i sitt übermodifierade Mundana...fast det kanske är irrelevant.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Mycket bra arbete! Jag kommer nu, inspirerad av detta, att försöka utveckla ett nytt system för hur lamiorna skapas och dör etc, för att föra in lite "klassisk" vampyrstämmning. Till exempel tänkte jag mixtra lite med deras rang. Kanske skapar jag ett nytt system för förmågor, eller använder det här. Lägger upp det sen, för allmän bespottning :gremlaugh:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Grundtanke [Forts/OT]

Jag tänkte basera min fortsättning på följande:
En lamia kan ANTINGEN skapas genom en alkemisk process ELLER genom att en lamia skapar en ny.
Jag tänkte mig att en nyskapad lamia har rang 4 (människa +1), och sedan kan växa i rang på två sätt:

Ålder. Där jag skapar ett system med höjningsslag (mot rangen), som baseras på hur många år det gått sedan lamian sist steg i rang. (det här ska vara det sega sättet)

Att dricka lamiablod, där ett höjningsslag mot rang görs baserat på hur mycket blod lamian dricker och förhållandet i rang mellan lamiorna. (ett snabbt sätt, men det kommer att vara "tabu" inom lamiorna)

Sen kan man basera förmågor på den rang lamian har.
Naturligtvis kommer inte höjningsslaget göras med några ob3t6, utan ungefär ob1t6 känns lämpligt. Jag tänker använda blodförlusttabellen som en "mätare" på hur mycket lamiablod man druckit, precis som jag använde utmattningskolumnen som mätare på hur mycket blod man saknar.
Tankar eller idéer eller funderingar innan jag fördjupar mig?

/Nordan, står inför 4 timmar kompakt föreläsning i projektekonomi :gremmad:
 
Top