Nekromanti Återuppväcka döda.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är med och gör magisystemet i Eon IV, så hopefully. Men husregeln är behäftad med problem, i det att vandöda, magiska varelser etc kan ha galet mycket högre ranger än drakarna bara sådär. Jag har svårt att smälta att en nionde rangens golem, för att inte tala om en lisch, är mäktigare än en drake, så det måste tacklas på något vis.

Å andra sidan, givet regeländringarna som kommer göras i Eon IV, kommer det kanske lösa sig självt eftersom hela Ob1T6= 1 magnitud = 1 rang-förhållandet kommer gå i kras.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kan finnas en liten spoiler för de mer känsliga nedanför

Kan se problemet och det verkar inte litet. Men som du nämnt tidigare, att lägga till alla inneboende magiska förmågor som är "permanenta" borde ju öka rangen avsevärt.
Ta random drake. En lumian för att räkna på med vanliga stats ifrån drakarboken.

Psy 25 + Vil 25 + 3,5 = 53,5
53,5/ 7 = 7 (avrundat ner)

Lägg till alla övernaturliga förmågor. varje förmåga ger plus 1 i rang för enkelhetens skull.
* Permanent odödlig
* Reinkarnaktion
* Flyga på magiska vindar
* Alstra nomotropi minuns ob2t6
* Kroppsligt alstra elementkrafter(kanske en per aspekt men njae)
* Alstra psyko med minus ob1t6
* Medfödd quadosh
* Kan förändra sin kropp med vilja
* Magiskt resistenta mot eld och kyla
* Motmagi aura för magnitud 3
* Både AND och MAG som primära attribut.

Och säkert många fler beroende på hur långt man vill dra övernaturligt eller inte.

Så i just detta fallet så får draken 19 i Rang, och det vore väl knappast för lite ändå :gremwink: ?

Men istället blir det ju problem om man ska räkna in andra saker, har magi med rang att göra? (Väsentliga) Övernaturliga egenskaper på bakgrundstabellen?


Å andra sidan, givet regeländringarna som kommer göras i Eon IV, kommer det kanske lösa sig självt eftersom hela Ob1T6= 1 magnitud = 1 rang-förhållandet kommer gå i kras.
Såg inte ändringen först, men detta känns bra. Då kanske magin blir mindre nerfad i Eon IV då kan man ju hoppas.
Bara lite.

/Poseur funderar lite
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Psy 25 + Vil 25 + 3,5 = 53,5
53,5/ 7 = 7 (avrundat ner)

Lägg till alla övernaturliga förmågor. varje förmåga ger plus 1 i rang för enkelhetens skull.
* Permanent odödlig
* Reinkarnaktion
* Flyga på magiska vindar
* Alstra nomotropi minuns ob2t6
* Kroppsligt alstra elementkrafter(kanske en per aspekt men njae)
* Alstra psyko med minus ob1t6
* Medfödd quadosh
* Kan förändra sin kropp med vilja
* Magiskt resistenta mot eld och kyla
* Motmagi aura för magnitud 3
* Både AND och MAG som primära attribut.

Och säkert många fler beroende på hur långt man vill dra övernaturligt eller inte.

Så i just detta fallet så får draken 19 i Rang, och det vore väl knappast för lite änd
Problemet med den metoden, som gör att jag föredrar den rena [PSY+VIL+3,5]/7-formeln, är att det känns så himla random och arbiträrt vilka egenskaper som ska räknas och inte.

Men...med det sagt, så har det vissa fördelar. Drakar är nämnligen ungefär jämnbördigt mäktiga med magnitud 18-väsen som jag skapat med utgångspunkt i hur mäktiga elementarer blir på den nivån, så på ett sätt verkar det där faktiskt rimma rätt väl med magisystemet. Helmgastar har fortfarande alldeles för hög rang med den här metoden, dock.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ymir said:
Askoola effekter. Får jag sno dem till min spelgrupps gigantiska effektindex? Jag kanske moddar dem lite, men jag ska göra vad jag kan för att se till att du får creds för dem, om de publiceras någonstans vid ett senare tillfälle.
Please do. :gremsmile:

Lycka till med Magisystemed, Vi magiteoretiker på forumet väntar med spänning. :gremsmile:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Grejen är den att golems och elementarvarelserna har inte har själar. Inte i den vanliga bemärkelsen iaf. vill minnas att det är nåt i stil med att det finns en "huvudgolem"/elementargud (eller nåt annat fjantigt) som har kontakt med alla golems och kan använda alla obunda golems som budbärare och liknande. Dom här gudarna vill jag minnas är rätt passiva och sällan har problem med att man använder deras gubbar till olika saker. Eftersom att en golem då inte har en själ så kommer det inte ens vara en andestrid eller nåt sånt och det borde alltså vara precis samma metod som när man skapar en familiarus. Rangen borde inte spela någon roll så länge varelsen inte har högre rang än själen som ska stoppas i den, då en simpel själ inte kan vara i en alltför komplicerad kropp. Omvänt funkar utmärkt då t.ex. drakar kan ta människo- och djur-kroppar.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Petter42 said:
Rangen borde inte spela någon roll så länge varelsen inte har högre rang än själen som ska stoppas i den, då en simpel själ inte kan vara i en alltför komplicerad kropp. Omvänt funkar utmärkt då t.ex. drakar kan ta människo- och djur-kroppar.
Jag trodde att människokroppar exploderade om en draksjäl besatte kroppen?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Hmm, andra tankar.

Man använder Gestalta X för att skapa en golems kropp.
Via Psykotropi eller annan schamanism kan man fängsla en själ till en annan kropp än den var tänkt till.

Ergo; Skapa en elementar rank +3 och ledsaga den dödes villiga själ till Elementaren.

Så länge magin inte upplöses så stöder reglerna evigt liv.
 
Top