Nekromanti Flottan

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Rätta mig om jag har fel, men det verkar som om det står olika lite varstanns och i olika moduler.
Frågan är: Vilket folk/land har den största och/eller bästa krigsflottan i Mundana?
Ex: Skulle cirefalierna lyckas invadera Ebhron?

Det råder förvirring häromkring...
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag är osäker på om det borde vara cirfalierna elle sabrierna dock så borde det vid en invasion av ebhron inte vara transporten som är problemet utan att slå deras arme när man kommit iland.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Att flottornas mäktighet är olika i olika böcker är mer eller mindre avsiktligt - Consabermodulen är något sabriskt vinklad medan Cirefalier är faliskt vinklad. I min mening är dock cirefalierna vassast men sabrierna har störst potential. Ebhron är förlegat som få och med rätt strategi kan man nog både slå deras flotta och invadera - problemet blir att hålla landet, i praktiken en omöjlighet.

/RipperDoc
 

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Skulle det i så fall vara cirefalierna eller sabrierna som skulle lyckas med det? (Jag antar att dom inte skulle få för sig att invadera tillsammans)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Om du tänker använda det här i nått scenario - Använd cirefalierna.
Om Consaber skulle dra igång något sådant skulle maktbalansen mellan dem och Thalamur rubbas helt, vilket skulle kunna få dryga konsekvenser.
Frågan är vilket motiv... men finns bara motivet... ja, jag tror bara det är cirefalierna som har en chans (eftersom att Consaber som sagt säkert skulle få en kniv i ryggen.)
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Invadera Ebhron..

...är det nog ingen som egentligen vill försöka sig på.

De har ju trots allt en flotta på tusentals skepp.

Eftersom cirefalieland och consaber ligger på gränsen till krig så lär de inte hjälpas åt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Invadera Ebhron..

Nej, givetvis är en Ebhroninvasion ett mkt besvärligt företag. Men antalet skepp är inte avgörande, utan kvalitén och sjöstridsdoktrinen, där både sabrierna och falierna är mångfalt bättre. Men Ebhrons flottar är å andra sidan helt försvarsinriktad, så det kan bli riktigt tufft.

/RipperDoc - som inte tror att någon falisk eller sabrisk ledare är beredd att betala priset för att ens försöka
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Invadera Ebhron är lika lätt som att göra plasma

Verken cirefalierna eller sabrier kan inta ehbron inte ens tillsammans. Att en cirefalie skulle samarbete med en sabrier är knappast en stor chans men även de skulle så tror jag ehbron spöar dem när det gäller markstrid.

/DarkMystic, för vem tror du är Mundanas gladaste Nekromantiker :gremelak:.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Invadera Ebhron är lika lätt som att göra plasma

Nu var jag förvisso inte helt seriös i planerna på en Ebhroninvasion, men du får inte stirra dig blind på siffror. Mängden krigare eller fartyg spelare inte särskilt stor till i jämförelse till ledarskap, träning, teknologi och doktrin (se bara på Hannibal i Genoa). Ebhron ligger efter i alla dessa områden jämte cirefalier och sabrier (givetvis med mindre undantag, men ändå).

Att invadera Ebhron är således inte så svårt som det verkar. Det finns ju så mkt kustlinje att man nästan kan landsätta en mindre armé obemärkt. Problemet är ju de väldiga ytorna och faktumet att man omöjligen kan kontrollera landet med en invasionsarmé om man inte snabbt tar över landets styre utan att folk får ngn större chans att reagera (ganska svårt med tanke på att Ebhron har flera huvudstäder). Ebhron har dessutom maffiga befästningsverk och kanalsystemet gör det väldigt svårt att effektivt slå ut kommunikationerna. Så invadera kan man, men man lyckas aldrig med att ta över landet, d.v.s. erövra. Ebhron kommer inte låta sig bli erövrade, eftersom det är det enda de har tränat på de senaste tusen åren.

Det finns dock ingen politisk motivation att försöka invader i vare sig Consaber eller Samväldet - förslaget skulle bemötas med hån. Att de båda skulle samarbeta är ännu mer osannolikt.

/RipperDoc
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Du glömde magikerna

Ehbron ligger väl förre de där andra när de gillar techs och träning och sedan har de ganska många bra magiker.
Och lite secrets <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Om de vet om mörkret så måste de väl satsa allt på bygga bra flotta, magiker och krigare i stora mängder med goda kunskaper! </font></td></tr></table>

/DarkMystic, för vem trodde du var Mundanas gladaste Nekromantiker :gremelak:.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Du glömde magikerna

Techs och träning? Ebhron har inte krigat på hur länge som helst. Det är svårt att träna trupper om ingen har någon form av stridserfarenhet. Teknologin är dessutom erkänt gammaldags om man läser i texten - eller missade jag att skriva in det?

Magikerna skall inte föraktas förstås... det finns dock inget som tyder på att de vet det du skrev i din spoiler.

/RD
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Invadera Ebhron är lika lätt som att göra plasma

Att erövra Ebhron ser ju ut att vara ett ganska hopplöst företag, en plundringsräd av något slag kanske däremot skulle kunna löna sig. Bara lösa funderingar, men cirefalierna har ju gjort liknande saker tidigare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Västlandens flottor

Mûhad var en sjömakt att räkna med i forna dagar. Zhanerna utforskade tidigt sjövägar och farleder i de västliga haven och etablerade kontakter med nuvarande Menon-Aun, Forion och platser ännu längre bort. Efter kejsardömet Akpilos fall uppstod många segdragna konflikter mellan Ziu och Edron om herraväldet över Blå Havet, och båda rikena höll sig vid tiden för Ljusbringarens ankomst i Jargien med enorma flottor. Kulmen nåddes med sjöslaget om Quaran år 681, då Kraden Nanórgona av Edron lät angripa Quaran med en styrka om 500 fartyg sedan kefalen av Ziu tillfångatagit en edronitisk prinsessa som var trolovad med Mhîmens son. Edrons armé slogs mot alla odds tillbaka av Zius 190 skepp, och Edron drog sig ur det mûhadinska inbördeskriget. Slaget om Quaran kom likväl att dramatiskt påverka krigets förlopp, och sägs av zhaniska historiker vara det största sjöslaget i Mundanas historia. Men därom tvista de lärde, förstås. Säkert är att både Mûhad och Edron för tvåtusen år sedan hade flottor större än något nuvarande rikes - Cirefaliska samväldet inräknat.

Men det är historia. Edron gick under, och Mûhads flotta minskade sakta på grund av brist på trä - det mesta hade man fått från Edrons vasallstater Nadaria och Ansale-Idon, och de var borta nu. Avsaknaden av konkret hot gjorde också sitt till, givetvis - det fanns inte längre några fiender i västerled, och kontakterna med österlandet hade än så länge varit goda.

Den förfallande flottan rustades emellertid åter upp under Sjöfarardynastin på 1800-talet e.D., sedan zhanerna återtagit Ansale-Idon. Nu var det huvudsakligen handel och expeditioner man satsade på, och storslagna upptäcksfärder nådde ända till Dödens hav i väster. Handeln i österled ökade också - framförallt med Jargien, Melorion, Takalorr och Asharina.

Idag kvarstår arvet från Sjöfarardynastin, och enskilda mûhadinska fartyg kan återfinnas mycket långt fjärran sitt hemland. Någon väldigt långväga handel i särskilt stor och/eller organiserad skala utförs dock sällan, varvid Mûhad blivit rejält omsprungna vad gäller handeln på världshaven. Man har dock behållit en stark krigsflotta om nära nog hundra fartyg av mycket hög klass - ett fullgott skydd mot varje tänkbar fiende, cirefalierna inkluderat, och en tämligen duglig invasionsflotta. Bara ett fåtal riken i Mundana har större krigsflottor, Mûhads ärkerival Jargien är inte ens i närheten, och piraterna i omgivande hav har mûhadinerna hållit i schack sedan länge. Men det finns två problem:

Först och främst är zhanernas skeppsbyggnadskonst föråldrad. Lanackorna och andra zhaniska skepp är i mångt och mycket bra fartyg, förfinade genom årtusendens utveckling, men de kan inte mäta sig med cirefaliernas och sabriernas fartyg på öppet hav. Där sabrier och cirefalier har akterstyrt roder har lanackorna sidoåror, ett mycket ålderdomligare styrsätt. Zhaniska fartyg kan hantera öppna hav och väldiga oceaner, men modernare och större skeppstyper gör det mycket bättre.

Det största problemet för Mûhad är dock att rikets största och viktigaste hamnar ligger i Blå havet, medan flottan i en krigssituation snarare skulle behövas i Igonhavet. Detta speglar Mûhads historiska tradition - alla dess fornstora rivaler i väster har försvunnit i historiens dimmor, men Alkarzan och Quaran och åtskilliga andra hamnar kvarstår som ett minne av den tiden. Dessutom har nordvästkusten ett mycket svalare klimat än sydöstkusten - det är inte ovanligt att det snöar i Alkarzan. Markerna i norr och väster är mycket bördigare, medan öster är karg öken. Således är det naturligt och ofrånkomligt att Mûhads centrum alltid legat mot Blå Havet, men det försvårar oerhört om landet skulle behöva försvara sig mot en östlig fiende. Flottan utgör nämnligen ett förnämligt skydd mot piratattacker i alla omgivande hav, och är därför av tvång utspridd på båda sidor av den mûhadinska landtungan. Skulle man behöva samla hela flottan på ett ställe skulle delar av den alltså tvingas runda hela den södra kontinenten - ett mycket tidskrävande företag.

Således är det föga förvånande att många mûhadinska makthavare delar cirefaliernas intresse för uppgrävandet av den forntida Ildir-kanalen. Hur Mhîm Matruk Wolani själv står är dock osäkert - han är känd (och ökänd) för sin pacifism, och kanalbygget har hittils varit en fråga (och ett tvistemål) bland enskilda kefaler och cirefaliska intressenter. Men kefal Herez av Jahna, Ildir-iktans herre, har redan börjat gräva.

Momolan har ingen flotta att räkna med, bara enstaka handelsfartyg. Bazirkschamanen Ulug Stjärnskådaren håller sig dock med en liten styrka av tirakiska skepp som han kan tänka sig att ställa till ekbhetens förfogande. Man har också lösa förbund med ett par piratligor.

Eumo är i mångt och mycket ett laglöst land, enbart sammanhållet av Sungmunkarna. Det har ingen flotta överhuvudtaget. De få hamnstäder som finns är antingen rätt och slätt pirathamnar eller har olika avtal om beskydd av lokala pirater.

- Ymir, med colastänk i skäggstubben
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
jag säger bara NEJ!!! ebhron har den starkaste armen enligt mig tror jag utom dvärgarnas då! cirefalirna har säkert en bättre flotta men har dom mannskap? nope! ebhron har grymma magiker och dom kan använda alla sorters magi! så fuck the world! typ.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Västlandens flottor

Sitter då du och säger att min Gud min förfader min mitt allt Kraden nanorgona den allsmäktige läts sig besegras av 190 skepp? och han använder inte grymma vandöda monster eller något? han skulle för fan väke en gud! grr han tar dom lätt! ska gå och skriva om i historie bökerna i min stora vrede! :gremmad: :gremelak:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Jo tror jag:)

Det finns en sån här kapitelberättelse(den för ehbron tror jag) där en general tycker att de ska bygga större flotta och armen behöver mer träning. Men då säger nån magiker att de behöver bara fler magiker och generalens förslag läggs ner. Har för mej att det snackas om nån text men jag fick intrycket att de vet om du vet vad lite iallafall...
 

sassa

Veteran
Joined
26 Apr 2004
Messages
40
Re: Jo tror jag:)

Ja, något sådant står det ju faktiskt:

"Mina herrar och mästare, oroliga tider stundar. Profeterna och oraklen talar om en tid av krig och konflikt som snat skall stunda. Religionen från nordväst har redan orsakat förvirring i vårt land.För att vara förberedda måste vi mobilisera, nu." (för att citera general Idarax)
 
Top