Nekromanti Vad är magi?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
"Magi är konsten att övertala universum" säger magister Rafali i inledningskapitlet till Mystik & Magi. Frågan är bara om detta verkligen är den hela eller definitiva sanningen?
I boken om drakar mer eller mindre tvingades jag ta ställning till drakarnas uppfattning kring det hela, i och med kapitlet om drakmagin, vilket naturligtvis medfört att jag är nyfiken på hur Ni ser på det hela.
Så vad innebär magi egentligen för er i Eons värld? Vad uppfattar ni det som? Vad är det egentligen och hur är det möjligt?
Ta och berika mig och tyck till kring det hela och för all del var inte rädd för att beträda den okända världen bortom det offentliga publicerade materialet kring det hela...

Ljusetsriddare - som ser fram emot en djupdykning i den esoteriska magiteorin och som redan laddat upp med en bunta följdfrågor...
 

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Vad ÄR magi...?

Hmm, frågan är om magikersamhället ens kunnat enas om en gemensam teori vad gäller denna fråga. Tror nog att det finns lika många teorier som det finns magiker.

Men vad tror Jag!?

Min teori är litet åt Magister Rafalis egna teori:
"Magi är konsten att övertala universum"

Ty min tanke är den, att magikerna har kommit på ett sätt att "låna" kraft från alla elementen, och de andra aspekterna som finns.
Dessa alstrar någon form av energi, och det är denna energi som magikern "lånar". Och efter det att formeln är vävd, så återsluter sig energin till sin ursprungskälla, och ruckar på så sätt inte balansen.
Det är först när en magiker tappar kontrollen över energierna (okontrollerad dissipering), som det kan gå snett i denna tänjning på universums lagar. Och då kompenseras det genom att man "bestraffas" med Quadosh i värsta fall... universums lag.

Detta med att "låna" energi från universum, väcker ju dock en annan intressant teori...
Kan man då sno från universum?
Och på så sätt undvika att energierna återgår till sitt ursprung, och därmed kringgå den universiella lagen?

Skulle detta då kunna vara förklaringen till att magidöda områden uppstår...?
Energin som skulle funnits där har blivit "stulen", och INTE återlämnad såsom en normal magiker skulle göra.

Men HUR snor man då?
Tja-a...
Kanske finns det en hemlig, förbjuden alternativ alstingsform?
Vem vet... men det skulle kunna förklara en del :gremelak:

Nåväl detta är en teori som jag grunnat på... och som känns acceptabel, men inte fullständig... men vilka teorier är det? :gremtongue:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Magin är världens byggstenar

Många ser ofta på magin som någonting som har kommit in utifrån och är en seperat del av världen och påverkar den i enstaka undantagsfall. Denna bild tycker jag är ganska tråkig då jag hellre ser världen som ett undantag för de magiska lagarna. Liksom, först kom magin. Sen kom världen som en konsekvens av magin. Det ger en mustigare världsbild som inte är riktigt lika urvattnad tycker jag personligen.

Sen må Rafali vara Mundanas bästa magiteoretiker men det betyder ju inte att hon egentligen känner till några gångbara sanningar om magi. Jag menar, Einstein trodde ju inte ens på kvantmekaniken :gremsmirk:


/Naug
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Detta med att "låna" energi från universum, väcker ju dock en annan intressant teori...
Kan man då sno från universum?
Och på så sätt undvika att energierna återgår till sitt ursprung, och därmed kringgå den universiella lagen?
I enlighet med vad som står i Legender och hemligheter, eller var det Mystik och magi... nåväl. När det gäller att sno energi, som du uttrycker det, skulle jag tro att det är ytterst svårt, om ens möjligt, att frångå de universella lagarna och allt det där vilka inte ens gudarna kan sätta sig emot utan allvarliga konsekvenser. Visst fasen, det var Legender och hemligheter kom jag på nu och den är för stunden utlånad så rätta mig om jag har fel.

Om man ser till fallet med nekromantikern Nanorgona (stavning?) på ön Cai så var han nära att, om jag inte missminner mig, hota balansen i universum. Likaså fanns det väl någon matematiker i nuvarande Tarkas som störde balansen. Och se hur det gick för dem... Inte så bra är svaret, så om man vill fäppla med att stjäla filament från den stora Filamentbanken så får man även vara redo att sätta sin sista potatis.

Vad gäller hög- och lågmagiska platser så tror jag att det är resultatet av fluktuationer i Drömmarens sinne. Magi i sig och dess förmåga att "lura" naturen och dess lagar skulle då kunna vara kortslutningar (eller genvägar) i drömväven som utgör universum. Usch, det här låter mer och mer som Kult eller något i den stilen.

En liten fundering som jag för övrigt har angående drakar, magi och dyl. är i hur pass stor utsträckning de har kontakt med andeplanet. Om detta är något som man kan tänkas få läsa i Drakar så stillar jag min nyfikenhet men i annat fall understryker jag frågan med att utveckla mina funderingar. Om drakarna kan färdas mer eller mindre obehindrat på andeplanet, vilken status har de isåfall? Jag menar, hur nära tillåts de exempelvis att komma Drömmarens bur och vilken relation har de till de gudar och demoner som huserar på andeplanet?

Nog med svammel.. // No-vir, Grisodlaren som visste för lite.
 

Malkavvaklam

Veteran
Joined
26 Jun 2003
Messages
35
Location
Fbg
Re: Magin är världens byggstenar

Det är en intressant vidarespinning... och visst... kom så långt ifrån den gråa trista vardagliga förklaringen.
Men samtidigt så finns det vissa likheter i din teori, och Magister Rafalis.
Ty om nu magin skapade världen säg... genom en "Big Bang", där universum helt plötsligt expanderade, från att ha varit ett litet gruskorn, till en ofantlig gränslös rymd.

Magin fanns först, expanderade till något fysiskt... och skapade universum, därav att det är därifrån man lånar. Ty, de finns paralellt med varandra...
Ungefär som (Dave ...:s ngt. tror jag han heter) M-teori, som sammanfogat "stringteorin" (från att ha varit fem, nu vinklats till en teori) vilken bräckte Einsteins teori om att du kan förändra i rummet, men du kan inte förändra rummet (tror det var något sådant som sades, när jag hörde det, o läste det... men detta är Jordens teoretiker, inte Mundanas, men inte fel att dra paraleller lite då o då :gremtongue:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Mundanas metafysiska uppbyggnad

Många ser ofta på magin som någonting som har kommit in utifrån och är en seperat del av världen och påverkar den i enstaka undantagsfall. Denna bild tycker jag är ganska tråkig då jag hellre ser världen som ett undantag för de magiska lagarna. Liksom, först kom magin. Sen kom världen som en konsekvens av magin. Det ger en mustigare världsbild som inte är riktigt lika urvattnad tycker jag personligen.
Vilket leder oss in på följdfrågan om hur Mundana egentligen är uppbyggt ur ett rent metafysiskt perspektiv. Du nämner att allting skulle bestå av magi, vilket onekligen är en intressant teori. Frågan är då bara hur allt detta har kunnat uppkomma? Har världen någon skapare "a la grand creator" (hoppas att folk inte snurrat fast sig på en viss snubbe på sidan 6 i L&H)eller är det frågan om en magisk "Big Bang"? Och hur gick allt detta egentligen till? Och hur förhåller sig egentligen de olika av skapelsens plan med varandra? Det fysiska planet, Andeplanet, Drömriket och Skugglandet? Det finns alltså fortfarande frågor att besvara eller iallafall vidaredefinera/utveckla...

Sen må Rafali vara Mundanas bästa magiteoretiker men det betyder ju inte att hon egentligen känner till några gångbara sanningar om magi. Jag menar, Einstein trodde ju inte ens på kvantmekaniken
Precis vilket också gör det hela mycket intressantare då det lämnar saker och ting öppet för våra tolkningar av det hela.

Ljusetsriddare - som hoppas att grottrollet inte är allt för färgad av vad han läst i drakarboken efter att ha korrat denna...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Magidöda områden och att sno magi [möjlig spoiler]

Hmm, frågan är om magikersamhället ens kunnat enas om en gemensam teori vad gäller denna fråga. Tror nog att det finns lika många teorier som det finns magiker.
Vilket gör att det nog bör finnas en hel del olika infallsvinklar kring detta ämne, vilket ju ger oss all det utrymme vi behöver för att spåna vidare på en massa galna idéer och teorier... :gremgrin:

Ty min tanke är den, att magikerna har kommit på ett sätt att "låna" kraft från alla elementen, och de andra aspekterna som finns.
Dessa alstrar någon form av energi, och det är denna energi som magikern "lånar". Och efter det att formeln är vävd, så återsluter sig energin till sin ursprungskälla, och ruckar på så sätt inte balansen.
För att vispa vidare i detta resonemang samt för att krångla till det hela lite så kan jag ju inte låta bli att ställa följdfrågan HUR detta lånande av universums energi är möjligt? Om magin är det som magikern drar till sig, med vilket verktyg sker då detta, då ju magin uppenbarligen är något man med svårighet greppar med de vanliga händerna?

Detta med att "låna" energi från universum, väcker ju dock en annan intressant teori...
Kan man då sno från universum?
Och på så sätt undvika att energierna återgår till sitt ursprung, och därmed kringgå den universiella lagen?
Kanske är det de gånger som magiker verkligen lyckas att inte bara låna utan rent av "sno" filament permanent som åsamkar magikern förlust i Qadosh, kanske som en konsekvens av Balansens lag (dvs. att allting har sitt pris). Priset som magikern får betala för detta är helt enkelt att gradvis stötas bort från skapelsen genom sk. borttoning. De filament som då dissiperar vid en okontrollerad dissipation skulle då kunna ses som att de icke återvänder till sin ursprungskälla utan istället dissiperar in i magikern...

Skulle detta då kunna vara förklaringen till att magidöda områden uppstår...?
Energin som skulle funnits där har blivit "stulen", och INTE återlämnad såsom en normal magiker skulle göra.
Det skulle defenitivt kunna vara EN förklaring kring detta fenomen, men det skulle säkerligen kunna finnas flera. Stora magidöda områden borde ju vittna om enorma mängder "stulen" magisk kraft, förmodligen mer än vad en ensam magiker kunnat uppbåda.
Frågan är då vad som kan ha orsakat dessa platsers magidöda natur? Är det kanske konsekvensen av flera magikers misslyckande vid kastande av kraftfulla ritualer eller kan det möjligtvis vara konsekvensen om Mundanas eventuella sammanlänkande med andra demoniska plan under Mörkret?

Ljusetsriddare - vars favoritämne på detta forum uppenbarligen ryms inom magin och mystikens ramar...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett meningslöst inlägg? [2.1]

Vad är magi?

Ni får ursäkta, men jag bara måste låta några av mina Mundanapersonligheter besvara den frågan:

"Världen".
- Sir Verduhrakh, lumiandrake, plotter av rang och professor emeritus av huset Cuvri'an, Legio Colonan

"Magi är inte verklighetens byggstenar; det är någon annan sorts osynliga, minimala partiklar, likt små stjärnor i vävnaden, okända och eviga, sprungna ur skapelsen. Magi är konsten att förnimma dessa stjärnor, dessa trådar i verklighetens väv, och efter din vilja böja, bända och forma de mönster de bildar. Genom omfördelande eller upplösande av trådarna kan någots varande radikalt förändras, men att helt förändra eller skapa nya trådar i själva vävnaden är förbehållet demonerna och gudarna".
- Teveletion fín Tia'shi Tarivei, avfällig sanarialvisk ärkemagiker

"Se dig omkring. Allt är en dröm, er dröm och Vävarens dröm och Drömmarens dröm, men det är era drömmar som formar. Ni är spelpjäserna på gudarnas bräde som delvis brutit er lösa och spelar vidare av egen önskan att leva, för utan spelet är ni utan mening. Magi är ett sätt ni funnit att påverka drömmens förutsättningar, gudarnas lagar, och bryta mot spelets regler, i ett allt mindre fåfängt hopp om frihet. Magi gör det hela oändligt spännande".
- Ramkaz, cirefaliernas drömfurste

"I begynnelsen fanns bara mörker. Men något bringade ljus i mörkret och lade grunden för allt som omger oss, och vad det än var var magi dess verktyg. Skapelsen, till synes evig, har ändock sitt slut, men mörkret bortom världen är för alltid. När stjärnorna slocknat, skyarna rämnat och bergen störtat i haven återstår blott mörkret, men ingen finns där att se det. Finns då mörker? Finns då tid? Aspekterna må variera i olika tider och världar, men magin finns alltid där - Om något en gång skapade världen ur intet måste något kunna skapas ur tomrummet återigen. Världen är inte magi, men sprungen ur magi, och stadd i ständig förändring från den punkt då den vävdes. Magi, likt människors handlingar, förändrar vävnanden på sätt som inte finns inskrivna i dess trådar".
- Kumbanigash den Svarte, Ragnashs Häxmästare

"Magi klär världen i färger. Sprakande, virvlande, levande mönster. Du skulle se någon dö med mina ögon, se livskraften lämna kroppen och kraftfältet sakta upplösas likt små, blå stjärnor som dansande återgår till det biotropiska flödet. Det är så vackert... Ska jag visa?"
- Inalea thal Astra, söt men trasig halvdemon

"Jag hatar magiker! De fuskar!"
- Ylkhrakh, kraggisk äventyrare och tänkare av rang

"..."
- Boll, Ylkhrakhs följeslagare, ingen tänkare

"Tss, tss, den frågan är direkt banal i all sin grovkornighet. Ifrågasätter ni månne graden av intelligens här vid Semologiska institutionen? Förvisso, ni är ju en herreman och ingen okunnig tölp, men ni måste förstå att vi ägnar vår dyrbara tid åt betydligt mer fundamentala frågor. För närvarande redigerar jag blandat annat en avhandling om pennalistiska tendenser på Ecklesiastiska Institutionen åt professor Erenor, som säkerligen kan erbjuda ett tillfredställande svar och avsätta lite av sin tid att behandla de mer delikata områdena i er frågeställning. Å andra sidan råkat det falla sig så att jag skrivit lite om saken i mina anteckningar inför föreläsningen om semotropisk kuriosa i forncoloniska naturskildringar, något jag säker skulle kunna låta er ta del av om ni tittar in på mitt rum efter middagen. Ett rakt, enkelt svar? Åh, tyvärr, där kan jag inte hjälpa er, jag föreslår ödmjukt att ni söker upp hennes snarstuckna högvördighet fru Tasanne Elieri eller någon av de andra kjoltygen här på akademin som i sin kvinnliga enfald lägger stor vikt vid sådana här frågor. Jag kan inte förstå vad de har här att göra. Förstår ni det, månne? Inte? Nå, jag får lov att be er gå, för jag har betydligt viktigare saker att uträtta. Jag ska äta middag med magus Dovgar om två glas och innan dess måste jag ta del av en intressant föreläsning om ataxatropiska resonanser i arkeologiska sediment från Kalarr..."
- Sir Astor Aquirim av Lori, blason av huset Coluimn och Dekanus för Semologiska institutionen, Legio Colonan

"Hmm...det är i grund och botten en fråga snarast av filosofisk karaktär, skulle Vi vilja påskinna. Vår forskning kretsar i första rummet kring de teoretiska och praktiska aspekterna av magi, emedan de filosofiska snarast måste hänvisas till andra källor. Förvisso kan Vi tänka oss att somliga element i huset Duncreigh hade funnit frågan oändlig fascinerande och ägnat den åtskilliga timmar av meningslöst dravel. Ni kan ju alltid försöka få något ur den fördömda jättereptilen i riddarsalen. Åh, redan varit hos honom? Nå, såvitt Våra teorier anbelangar är magin som vetenskap och verktyg ett sätt att mer eller mindre subtilt påverka världen omkring oss, men när det kommer till vilken roll magin fyller i denna värld...så ligger det närmast till hands att beskriva det som ett externt och kraftfullt men på sina sätt begränsat medium att påverka flertalet av dess byggstenar. Svagsinta skulle förmodligen låta påskinna att det är en gåva, eller en förbannelse, från Herren, medan Vi vågar hävda att historiska källor ställer bortom varje rimligt tvivel att det är något som alltid funnits här och utgjort en del av människans förmåga. Och de där alvernas, för den delen. Men magin tycks ha blivit svagare med årtusendenas gång, vilket uppmuntrar till en del intressanta men ack så kätterska teorier..."
- Hennes högvördighet Tasanne Elieri av Tarna, grevinna av Tarna, blason av huset Coluimn, Legio Colonan

"Vi är slavar under eonerna, trälar under gudarna, livegna under världens makter. Magin var vår gåva, som åter togs ifrån oss av småsinta herrar. Men världen är vår, och ödet är vårt att hantera. Somliga försöker kringgå begränsningarna och åter bemästra forntidens mäktiga magi, andra lyckas uppnå sådana krafter att de faktiskt bryter igenom vävnaden och makternas slöjor. Magi är skapandets kraft och världens kraft, vars mäktigaste delar ännu mästras enbart av gudarna. Men vi kan fängsla drakar, demoner och gudar, binda dem under vår vilja och besvärja dem att utföra mirakel. Magi är en genväg, ett sätt att förändra vår situation och den fysiska världen utan våldsamma eller skapande ord och handlingar. Magi är ett talande tecken, ett varsel om att vi alla är gudar inombords".
- Kraden Nanórgona den Grymme, legendarisk nekromantiker, idealistisk ärkemagiker, före detta kejsare av Edron

"Magin, eller något i den, är mörkrets lockande sång, en klagande sång från gångna tider. Magi är makt, magi förändrar denna verklighet...och öppnar vägarna in i andra. Tro mig, hjärtat...vi skulle aldrig ha gett oss in i detta. De kommer fort nu, de närmar sig i mörkret och skuggorna och våra själar..."
- Szarascon av Szarascons hus, gordisk konspiratör, landsflyktig cirefalisk nekromantiker

"Plocka blommor en sommardag. Med magi behöver de aldrig vissna och aldrig förlora sin doft. Men om du gör det får de aldrig vissna, även om de vill...somligt är evigt".
- Zhanima, hans dotter, lite annorlunda

"Magi är liv. Varje nyfött barn jag ser, varje utmattad, nyförlöst moder...allt liv är magi, serru. Naturen formligen sprakar av det...om det inte är allt som omger oss var det iallafall någon för länge sedan som var smart nog att upptäcka hur man manipulerar det utan att hänfalla till grovarbete. Iochförsig, ett handtag eller två har aldrig skadat någon, men en annan är ju gammal och trött och tänkte fotvandra till Colonan med start imorgon..."
- Tearlach Machirnan sìol Sunahye t'an Yeneashen, léaramalv, framstående vitalist, ölkännare och vandringsman och blason av Huset Cuvri'an, Legio Colonan

"För en gångs skull har jargierna gjort något vettigt. Magi borde förbjudas överallt. Visst, det kan göra vettiga saker, men de som faktiskt använder det för att göra någon annan än dem själva och deras sadistiska musor lyckliga kan räknas på ena handens avhuggna fingrar. Jag känner ett par, som snabbt drunknar i lischstatistiken. Magi är allt som oftast en feg, motbjudande genväg till enorma krafter för ynkliga maktmissbrukare som borde hafts ihjäl i förebyggande syfte för länge sedan. Nu kan de göra livet surt för folk och orsaka död, lidande och allsköns plågor bäst de behagar. Och göra roliga små experiment på sina eventuella undersåtar, förstås. Och tortera dig på kreativa sätt du inte kunnat föreställa dig i en mardröm...".
- Eithene Visa'an vhic Retalion, thismälva, cynisk drakväkterska

"Magi är en gåva till oss från gudarna, både Den eviga himlen och forna tiders gudar som dväljes i dunkla gömmen, som fruktade de solens ljus. Men, kan man fråga sig, har ett gudlöst folk någon magi? Trolldomen är en vansklig gåva, en prövning för oss dödliga, ett hopp om insikt och ett hot om fördärv...för bortom slöjorna finns paradiset och nästa livs bana, liksom dolda fasor och svunna minnen från svunna världars djup".
- Amir Rukh, mûhadinsk mystiker och ädling

"Jag vet vad Tearlach skulle säga...och Thizara kanske, och Eithene hade säkert sagt något dumt om att alla magiker borde avrättas. Och jag skulle påmint henne om Tearlach och Thizara, och hon skulle hållit tyst...och Inalea och Zhanima säger bara konstiga saker...ganska läskiga konstiga saker. Magi är läskigt, faktiskt. Det...skrämmer mig lite grann, för det går liksom inte att uppfatta med sina vanliga sinnen. Jag...antar att magi är lite som andarna, just därför..dem kan man ju heller inte se, bara ana. Andar bor ju i allt levande, överallt i världen, i träden och i vattnet och i jorden, och högt uppe i himlen. Och i oss, våra egna andar. Men alver och människor kan man ju prata med och strida mot, och djur med...så magi måste vara ett sätt att kontakta naturens andar, precis som man gör med böner och schamanism. Och Thizara har ju pratat med Hen'aiy, min nan'chake... När Rani skapade världen gav han oss händer och redskap för att kunna klara av att överleva i den och sinnen och känslor för att kunna njuta av den...och några, schamanerna då, fick särskilda gåvor för att kunna vägleda oss. Jag antar...jo, magi är nog en sådan gåva. Besvärjelserna och allt det där när man gör magi är att låna lite av andarnas kraft. Vare sig de vill det eller inte, kanske, för vissa magiker är ju jättemäktiga, det vet jag mycket väl. Och drakarna som är så mäktiga måste vara andeväsen, både onda och goda, som tagit form...det är vad jag tror".
- Första Snön, henéaälva, vemodig liten utbygdsjägare

*ler i mjugg*
- Gammal-som-Tiden, henéastamfader och schaman

"Asschysst. Jag skulle döda för den där omtalade preventivbesvärjelsen åtminstone...och något mot baksmällan".
- Valis av Tarazcans hus, caserisk casanova och äventyrare

"Magi är, som all annan kunskap, ett medel och ett verktyg för att uppnå dina mål. Eller ett vapen att lägga till din arsenal för att bekämpa dina fiender. En kraft du fogar efter din vilja och styr för att främja dina egna syften. En mångfald medel ger dig en mångfald valmöjligheter, och det ger större möjligheter att överraska dina rivaler och forcera dina hinder. Bara en dåre skulle sätta sin tillit till ett enda vapen. Mångfald leder till storhet, då den lockar fram de individuella medlens styrkor".
- Nicoz Mehzinor, cirefalisk äventyrare, aspirerande vapenmästare och allmän fridstörare


(Ingen har fel).

- Ymir, föredrar magiteori in-game
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundanas metafysiska uppbyggnad

" Har världen någon skapare "a la grand creator" (hoppas att folk inte snurrat fast sig på en viss snubbe på sidan 6 i L&H)eller är det frågan om en magisk "Big Bang"?"

Är dessa två ömsesidigt uteslutande?
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Ett meningslöst inlägg? [2.1]

Att finna ett svar på det här inlägget är nog ungefär lika lätt som att finna en über lycklig jude i Nazi tyskland....
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Den definitiva sanningen har uppdagats?

I begynnelsen skapade Gud jorden och sedan vilade han.
Sedan skapade Gud Mannen och sedan vilade han.
Sedan skapade Gud Kvinnan.
Sedan dess har varken Gud eller Mannen vilat.
Vad kan jag säga annat än att du fångat en inte så liten bit av hur det hela ligger till där min vän... :gremwink:

Ljusetsriddare - vars kvinna allt som sällan låter honom vila vilket fått honom att undra hur den stackars Gud måste ha det...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundanas metafysiska uppbyggnad

"Vår värld verkar å andra sidan inte alltid vara lika öppen för den möjligheten..."

Varför inte? En big bang ska väl inte vara några problem för en allsmäktig och oändligt god varelse?

Jfr Thomas av Aquino, som levde ca 1200kallt, som faktiskt konstaterar att "före skapelsen" är ett meningslöst begrepp. "Före skapelsen" förutsätter tid, och tid är en del av skapelsen. Ett i högsta grad modernt tänkande - han var väl ca 800 år före sin tid på den punkten. Inte ens Newton klarade av den där, utan undrade istället från sitt deterministiska synsätt huruvida Gud hade något val när Han skapade världen. Tanken att Gud måste stå utanför universum, och därmed även utanför dess lagar, för att kunna vara allsmäktig slog honom inte in.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Den definitiva sanningen har uppdagats... *OT*

Ack ack!

women, can't live with them
can't live without them.

Måste sägas att jag inte får så hemskt mycket vila jag heller

*är glad att hans flickvän eller hennes vänner hänger på wrnu*
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ett försök till ett lika "meningslöst" svar

Får tacka för ett mycket underhållande inlägg som onekligen belyser min fråga ur ett flertal olika perspektiv. Så till följdfrågorna för dessa stackars satar att besvara... *hoppar genom tid och rum för att beträda Mundanas mark för en kort visit*


"Världen".
- Sir Verduhrakh, lumiandrake, plotter av rang och professor emeritus av huset Cuvri'an, Legio Colonan
"Se så min bäste professor ni får gärna utveckla ert svar lite, världen innefattar trots allt en hel del, fast det kanske är precis det ni menar att allting i världen består av magi? Så finns det då någon skapare av denna magiska energi eller är magin i sig bara en obesjälad byggsten som söker form?"

"Magi är inte verklighetens byggstenar; det är någon annan sorts osynliga, minimala partiklar, likt små stjärnor i vävnaden, okända och eviga, sprungna ur skapelsen. Magi är konsten att förnimma dessa stjärnor, dessa trådar i verklighetens väv, och efter din vilja böja, bända och forma de mönster de bildar. Genom omfördelande eller upplösande av trådarna kan någots varande radikalt förändras, men att helt förändra eller skapa nya trådar i själva vävnaden är förbehållet demonerna och gudarna".
- Teveletion fín Tia'shi Tarivei, avfällig sanarialvisk ärkemagiker
"Magi är alltså enligt er inte skapelsen byggstenar utan verktyget att uppfatta och påverka dem? Intressant teori, men hur är det möjligt för oss simpla dödliga att med viljan påverka själva verklighetens fundament? Vad är det egentligen som skiljer oss från demonerna och gudarna?"

"Se dig omkring. Allt är en dröm, er dröm och Vävarens dröm och Drömmarens dröm, men det är era drömmar som formar. Ni är spelpjäserna på gudarnas bräde som delvis brutit er lösa och spelar vidare av egen önskan att leva, för utan spelet är ni utan mening. Magi är ett sätt ni funnit att påverka drömmens förutsättningar, gudarnas lagar, och bryta mot spelets regler, i ett allt mindre fåfängt hopp om frihet. Magi gör det hela oändligt spännande".
- Ramkaz, cirefaliernas drömfurste
"Allting är en dröm, men vad händer då om man vaknar upp från drömen? Blir man fri då eller bara försvinner man? Har detta måhända någon koppling till det som ibland kallas Qadosh? Frågan är i så fall om vill sträva efter positiv eller negativ sådan i fråga om att antingen komma närmre gudarna eller längre ifrån dem?"

"I begynnelsen fanns bara mörker. Men något bringade ljus i mörkret och lade grunden för allt som omger oss, och vad det än var var magi dess verktyg. Skapelsen, till synes evig, har ändock sitt slut, men mörkret bortom världen är för alltid. När stjärnorna slocknat, skyarna rämnat och bergen störtat i haven återstår blott mörkret, men ingen finns där att se det. Finns då mörker? Finns då tid? Aspekterna må variera i olika tider och världar, men magin finns alltid där - Om något en gång skapade världen ur intet måste något kunna skapas ur tomrummet återigen. Världen är inte magi, men sprungen ur magi, och stadd i ständig förändring från den punkt då den vävdes. Magi, likt människors handlingar, förändrar vävnanden på sätt som inte finns inskrivna i dess trådar".
- Kumbanigash den Svarte, Ragnashs Häxmästare
"Vi är alltså födda ur Mörkret? Väcker ju vissa paraleller med de Tirakiska skapelsemyterna faktiskt...men om nu varken mörker eller tid skulle finnas utan oss som betraktare, vad finns då när ingen står där att se? Eller är det möjligen så att detta något som bringade ljus i mörkret är den eviga betraktaren? Man kan ju inte annat än undra över vilken saning världen i så fall må innebära för denna betraktares ögon..."

"Magi klär världen i färger. Sprakande, virvlande, levande mönster. Du skulle se någon dö med mina ögon, se livskraften lämna kroppen och kraftfältet sakta upplösas likt små, blå stjärnor som dansande återgår till det biotropiska flödet. Det är så vackert... Ska jag visa?"
- Inalea thal Astra, söt men trasig halvdemon
"Åh, nej du behöver inte visa tack, tror att jag förtår precis vad du menar...eh...så vart tror du då dessa blå livskraftens stjärnor tar vägen efter de att förenats med det biotropiska flödet? Kommer de så småningom att ge upphov till nytt slumpmässigt liv eller kommer de att utgöra en ny klädnad åt samma själ som de tidigare omhöljde? Hur kommer det sig förresten att man endast talar om magi som färger? Kan man verkligen inte uppleva magin genom sina andra sinnen?"

"Jag hatar magiker! De fuskar!"
- Ylkhrakh, kraggisk äventyrare och tänkare av rang


"..."
- Boll, Ylkhrakhs följeslagare, ingen tänkare
*Överväger att ställa ett par vettiga följdfrågor men inser att det nog inte skulle ge så mycket...*

Aha, jag förstår....här ta en kaka till vet ja!

"Tss, tss, den frågan är direkt banal i all sin grovkornighet. Ifrågasätter ni månne graden av intelligens här vid Semologiska institutionen? Förvisso, ni är ju en herreman och ingen okunnig tölp, men ni måste förstå att vi ägnar vår dyrbara tid åt betydligt mer fundamentala frågor. För närvarande redigerar jag blandat annat en avhandling om pennalistiska tendenser på Ecklesiastiska Institutionen åt professor Erenor, som säkerligen kan erbjuda ett tillfredställande svar och avsätta lite av sin tid att behandla de mer delikata områdena i er frågeställning. Å andra sidan råkat det falla sig så att jag skrivit lite om saken i mina anteckningar inför föreläsningen om semotropisk kuriosa i forncoloniska naturskildringar, något jag säker skulle kunna låta er ta del av om ni tittar in på mitt rum efter middagen. Ett rakt, enkelt svar? Åh, tyvärr, där kan jag inte hjälpa er, jag föreslår ödmjukt att ni söker upp hennes snarstuckna högvördighet fru Tasanne Elieri eller någon av de andra kjoltygen här på akademin som i sin kvinnliga enfald lägger stor vikt vid sådana här frågor. Jag kan inte förstå vad de har här att göra. Förstår ni det, månne? Inte? Nå, jag får lov att be er gå, för jag har betydligt viktigare saker att uträtta. Jag ska äta middag med magus Dovgar om två glas och innan dess måste jag ta del av en intressant föreläsning om ataxatropiska resonanser i arkeologiska sediment från Kalarr..."
- Sir Astor Aquirim av Lori, blason av huset Coluimn och Dekanus för Semologiska institutionen, Legio Colonan
"Jag som trodde att semotropin hade något med den universella ordningen och skapelsens lagar att göra...men det är ju klart jag kanske har misstagit mig, det kanske vore att ge semotropin en allt för stor innebörd..."

"Hmm...det är i grund och botten en fråga snarast av filosofisk karaktär, skulle Vi vilja påskinna. Vår forskning kretsar i första rummet kring de teoretiska och praktiska aspekterna av magi, emedan de filosofiska snarast måste hänvisas till andra källor. Förvisso kan Vi tänka oss att somliga element i huset Duncreigh hade funnit frågan oändlig fascinerande och ägnat den åtskilliga timmar av meningslöst dravel. Ni kan ju alltid försöka få något ur den fördömda jättereptilen i riddarsalen. Åh, redan varit hos honom? Nå, såvitt Våra teorier anbelangar är magin som vetenskap och verktyg ett sätt att mer eller mindre subtilt påverka världen omkring oss, men när det kommer till vilken roll magin fyller i denna värld...så ligger det närmast till hands att beskriva det som ett externt och kraftfullt men på sina sätt begränsat medium att påverka flertalet av dess byggstenar. Svagsinta skulle förmodligen låta påskinna att det är en gåva, eller en förbannelse, från Herren, medan Vi vågar hävda att historiska källor ställer bortom varje rimligt tvivel att det är något som alltid funnits här och utgjort en del av människans förmåga. Och de där alvernas, för den delen. Men magin tycks ha blivit svagare med årtusendenas gång, vilket uppmuntrar till en del intressanta men ack så kätterska teorier..."
- Hennes högvördighet Tasanne Elieri av Tarna, grevinna av Tarna, blason av huset Coluimn, Legio Colonan
"Kätterska idéer? Låter mycket intressant, för all del berätta gärna vidare..."

"Vi är slavar under eonerna, trälar under gudarna, livegna under världens makter. Magin var vår gåva, som åter togs ifrån oss av småsinta herrar. Men världen är vår, och ödet är vårt att hantera. Somliga försöker kringgå begränsningarna och åter bemästra forntidens mäktiga magi, andra lyckas uppnå sådana krafter att de faktiskt bryter igenom vävnaden och makternas slöjor. Magi är skapandets kraft och världens kraft, vars mäktigaste delar ännu mästras enbart av gudarna. Men vi kan fängsla drakar, demoner och gudar, binda dem under vår vilja och besvärja dem att utföra mirakel. Magi är en genväg, ett sätt att förändra vår situation och den fysiska världen utan våldsamma eller skapande ord och handlingar. Magi är ett talande tecken, ett varsel om att vi alla är gudar inombords".
- Kraden Nanórgona den Grymme, legendarisk nekromantiker, idealistisk ärkemagiker, före detta kejsare av Edron
"Så kraften att bruka magin är vårt rättmässiga arv? Så vilka är dessa småsinta herrar du talar om - någon av världens Gudar må hända? Du har inga namn du skulle vilja dela med dig av? Så magin är en genväg? En genväg till vad? Att bli en Gud kanske?"

"Magin, eller något i den, är mörkrets lockande sång, en klagande sång från gångna tider. Magi är makt, magi förändrar denna verklighet...och öppnar vägarna in i andra. Tro mig, hjärtat...vi skulle aldrig ha gett oss in i detta. De kommer fort nu, de närmar sig i mörkret och skuggorna och våra själar..."
- Szarascon av Szarascons hus, gordisk konspiratör, landsflyktig cirefalisk nekromantiker
"Du får det att låta som om makten i magin kommer till ett pris, vilket är då detta pris man får betala? Är själen måhända vad du syftar på?"

"Plocka blommor en sommardag. Med magi behöver de aldrig vissna och aldrig förlora sin doft. Men om du gör det får de aldrig vissna, även om de vill...somligt är evigt".
- Zhanima, hans dotter, lite annorlunda
"Ok, låter jättefint, men om jag skulle vara dig så skulle jag akta mig för att röka för mycket sådana där blommor i fortsättningen..."

"Magi är liv. Varje nyfött barn jag ser, varje utmattad, nyförlöst moder...allt liv är magi, serru. Naturen formligen sprakar av det...om det inte är allt som omger oss var det iallafall någon för länge sedan som var smart nog att upptäcka hur man manipulerar det utan att hänfalla till grovarbete. Iochförsig, ett handtag eller två har aldrig skadat någon, men en annan är ju gammal och trött och tänkte fotvandra till Colonan med start imorgon..."
- Tearlach Machirnan sìol Sunahye t'an Yeneashen, léaramalv, framstående vitalist, ölkännare och vandringsman och blason av Huset Cuvri'an, Legio Colonan
"Men, men nekromantin då? Är inte det just frånvaron av liv? Eller drar du kanske ett likhetstecken mellan liv och energi, för visst måste ju även nekrotropin vara en slags energi? Eller är nekrotropi enligt dig möjligtvis någon form av antimagi?"

"För en gångs skull har jargierna gjort något vettigt. Magi borde förbjudas överallt. Visst, det kan göra vettiga saker, men de som faktiskt använder det för att göra någon annan än dem själva och deras sadistiska musor lyckliga kan räknas på ena handens avhuggna fingrar. Jag känner ett par, som snabbt drunknar i lischstatistiken. Magi är allt som oftast en feg, motbjudande genväg till enorma krafter för ynkliga maktmissbrukare som borde hafts ihjäl i förebyggande syfte för länge sedan. Nu kan de göra livet surt för folk och orsaka död, lidande och allsköns plågor bäst de behagar. Och göra roliga små experiment på sina eventuella undersåtar, förstås. Och tortera dig på kreativa sätt du inte kunnat föreställa dig i en mardröm...".
- Eithene Visa'an vhic Retalion, thismälva, cynisk drakväkterska
"Det låter som om du är ännu ett offer för någons sadistiska behov av ångest..."

"Magi är en gåva till oss från gudarna, både Den eviga himlen och forna tiders gudar som dväljes i dunkla gömmen, som fruktade de solens ljus. Men, kan man fråga sig, har ett gudlöst folk någon magi? Trolldomen är en vansklig gåva, en prövning för oss dödliga, ett hopp om insikt och ett hot om fördärv...för bortom slöjorna finns paradiset och nästa livs bana, liksom dolda fasor och svunna minnen från svunna världars djup".
- Amir Rukh, mûhadinsk mystiker och ädling
"Frågan är alltså om magi skulle kunna existera utan gudar att ge den till skänks? Men om vi alla bär på ett gudomligt frö då? Vem är det som prövar oss och varför?

"Jag vet vad Tearlach skulle säga...och Thizara kanske, och Eithene hade säkert sagt något dumt om att alla magiker borde avrättas. Och jag skulle påmint henne om Tearlach och Thizara, och hon skulle hållit tyst...och Inalea och Zhanima säger bara konstiga saker...ganska läskiga konstiga saker. Magi är läskigt, faktiskt. Det...skrämmer mig lite grann, för det går liksom inte att uppfatta med sina vanliga sinnen. Jag...antar att magi är lite som andarna, just därför..dem kan man ju heller inte se, bara ana. Andar bor ju i allt levande, överallt i världen, i träden och i vattnet och i jorden, och högt uppe i himlen. Och i oss, våra egna andar. Men alver och människor kan man ju prata med och strida mot, och djur med...så magi måste vara ett sätt att kontakta naturens andar, precis som man gör med böner och schamanism. Och Thizara har ju pratat med Hen'aiy, min nan'chake... När Rani skapade världen gav han oss händer och redskap för att kunna klara av att överleva i den och sinnen och känslor för att kunna njuta av den...och några, schamanerna då, fick särskilda gåvor för att kunna vägleda oss. Jag antar...jo, magi är nog en sådan gåva. Besvärjelserna och allt det där när man gör magi är att låna lite av andarnas kraft. Vare sig de vill det eller inte, kanske, för vissa magiker är ju jättemäktiga, det vet jag mycket väl. Och drakarna som är så mäktiga måste vara andeväsen, både onda och goda, som tagit form...det är vad jag tror".
- Första Snön, henéaälva, vemodig liten utbygdsjägare
"Intressant det påminner mig om tokonfolkets druider och deras syn på magi som ett sätt att bemästra andarna och få dem att påverka världen efter din vilja. Frågan är då om varje magisk aspekt har sina motsvarande andeväsen som påverkas av dess influens, eller om samtliga av andevärldens andar endast hörsammar dens vilja som hyser kunskap om att påverka skapelsen på något vis genom bemästrandet av en specifik aspekt? Drakarna som andeväsen som tagit form säger du? Det borde göra dem till ett slags demoner med andra ord? Intressant, det får mig att dra till minnes Inkvisitor Ingantius ord i hans bok 'Draconis Nefandicum' där han bestämt hävdar att drakarna egentligen är demoniska varelser som tjänar den onde Malgoarh..."

*ler i mjugg*
- Gammal-som-Tiden, henéastamfader och schaman
"Om väggarna hade kunnat tala...eller träden, eller bergen, vilka under hade de då inte kunnat förtälja oss om? Men nu så är det ju som bekant så att dessa alltjämt giver oss sin tystnad, precis som du min gamle vän. Måhända är det så att den som lever länge tystnar inför hänförelsen av skapelsens under, eller kanske tystnar de i detta rum för att låta sin röst ljuda i ett annat som för oss andra är omöjligt att uppfatta? Hur som helt är tystnaden en plåga för den som själv förtvivlat söker svaren..."

"Asschysst. Jag skulle döda för den där omtalade preventivbesvärjelsen åtminstone...och något mot baksmällan".
- Valis av Tarazcans hus, caserisk casanova och äventyrare
"Lite Grå tveblading och Beskört kanske skulle kunna hjälpa dig med dina... *harkel*... bekymmer?"

"Magi är, som all annan kunskap, ett medel och ett verktyg för att uppnå dina mål. Eller ett vapen att lägga till din arsenal för att bekämpa dina fiender. En kraft du fogar efter din vilja och styr för att främja dina egna syften. En mångfald medel ger dig en mångfald valmöjligheter, och det ger större möjligheter att överraska dina rivaler och forcera dina hinder. Bara en dåre skulle sätta sin tillit till ett enda vapen. Mångfald leder till storhet, då den lockar fram de individuella medlens styrkor".
- Nicoz Mehzinor, cirefalisk äventyrare, aspirerande vapenmästare och allmän fridstörare
"Ett medel till att nå sina mål säger du? Men till vilket pris kan man då fråga sig, för visst brukar saker o ting kosta här i livet? O visst måste det vara ett tveeggat vapen då även ens fiende kan stöta det i ens rygg?"


Ljusetsriddare - som återvänder till det lilla rummet framför skärmen efter en liten rundvandring bland några av Mundanas personligheter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Å Verduhrakhs vägnar

"Se så min bäste professor ni får gärna utveckla ert svar lite, världen innefattar trots allt en hel del, fast det kanske är precis det ni menar att allting i världen består av magi? Så finns det då någon skapare av denna magiska energi eller är magin i sig bara en obesjälad byggsten som söker form?"

"Yes."
- Ambassadör Kosh

"I hate it when you say that!"
- Sheridan, chef B5

"Good."
- Ambassadör Kosh
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
O så exemplet med vår egen lilla eviga värld...

Varför inte? En big bang ska väl inte vara några problem för en allsmäktig och oändligt god varelse?
Precis håller med dig fullständigt, jag sa som sagt aldrig att JAG inte såg den möjligheten bara att vår värld brukar ha desto svårare att se den...

Jfr Thomas av Aquino, som levde ca 1200kallt, som faktiskt konstaterar att "före skapelsen" är ett meningslöst begrepp. "Före skapelsen" förutsätter tid, och tid är en del av skapelsen. Ett i högsta grad modernt tänkande - han var väl ca 800 år före sin tid på den punkten. Inte ens Newton klarade av den där, utan undrade istället från sitt deterministiska synsätt huruvida Gud hade något val när Han skapade världen. Tanken att Gud måste stå utanför universum, och därmed även utanför dess lagar, för att kunna vara allsmäktig slog honom inte in.
Thomas av Aquino är ett utmärkt exrmpel och att Newton skulle försöka att placera in även Gud under universums lagar förvånar inte det minsta.
Man skulle till det hela också kunna lägga argument som att det minsann låter lite ologiskt att man från ett "oändligt litet och nästan ingenting" genom en till synes kaosartat explosion plötsligt får ett expanderande och accelererande oändligt universum. Från detta kaos skapas den perfekta harmoni och ordninsamma symmetri som krävs för att liv ska skapas. Är det någon mer än jag som inte undrar om det nog minsann verkar finnas en arkitekt bakom det hela? För visst kan man snacka om universell uppgradering och sådan brukar väl i regel ske under överseende eller hur?


Ljusetsriddare - som för länge sedan givit upp hoppet om att förklara världens alla fenomen i enbart vetenskapliga förklaringsmodeller och som därför hellre ställer frågan HUR eller VARFÖR vad gäller möjligheten till högre makt istället för det banala OM (inte att förväxla med AUM :gremtongue:)...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Å Verduhrakhs vägnar

"Yes."
- Ambassadör Kosh

"I hate it when you say that!"
- Sheridan, chef B5

"Good."
- Ambassadör Kosh
Än en gång besannas kopplingen mellan drakarna och en viss av eonveteranerna mycket uppskattad science fiction serie... :gremcool:

Ljusetsriddare - som ger upp hoppet att få något vettigt ur den gamla ödlan och istället styr sina steg åt den mer talföra Rafalis rum...
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Ett försök till ett lika "meningslöst" svar

"Men, men nekromantin då? Är inte det just frånvaron av liv? Eller drar du kanske ett likhetstecken mellan liv och energi, för visst måste ju även nekrotropin vara en slags energi? Eller är nekrotropi enligt dig möjligtvis någon form av antimagi?"

Är inte Oneiro,Bio och Nekrotropi alla livskrafter?
 
Top