Nekromanti Vad är magi?

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Livskrafter

Är inte Oneiro, Bio och Nekrotropi alla livskrafter?
Jo, de klassificeras alla som livskrafter i bemärkelsen att de representerar livets gång (Oneirotropin är väl det kanske svårbegripligate alternativet här - mer om detta nedan). Nekrotropi står dock (citerar från grundboken sidan 234) "i ett rakt motsatsförhållande till biotropin" . Således är nekrotropin något av det levandes motpol då biotropin representerar livet i alla dess former. Utan nekrotropin hade folk med all säkerhet aldrig dött utan levt vidare i all oändlighet. De båda krafterna förtäljer alltså livets gång både i fråga om början och slut.

Anledningen att jag gled in på det här var för att jag ifrågasatte påståendet "att all magi var liv". Nekrotropin var då mitt exempel på livets motsats nämligen döden. Egentligen var kanske detta inget lysande exempel då nekrotropin ju trots allt är en livskraft och således räknas till livets väg.
Å andra sidan skulle det ju innebära att alla aspekter som inte räknas som livskrafter å det rakaste inte har med liv att göra.
Å det tredje kan man hävda att all magi handlar om universums liv (eller snarare medvetande) varvid jag naturligtvis sågar mina egna argument. Faktum är att nog just den tredje definitionen också är den mest intressanta. Detta leder mig in på Oneirotropin och min teori om varför den klassas som livskraft.

Om vi tittar runtomkring oss så är det mesta i människornas värld ett resultat av någonting som vi människor skapat. Att det är skapat innebär också att någon först har tänkt tanken huruvida det ska se ut. Alltså har alla skapade ting först existerat i tankens värld.
Om man då ser hela Mundana som ett resultat av en skapargud, eller snarare en stor drömmare/arkitekt (se L&H sidan 6 så förstår du vad jag menar) så borde ju allt som skapats av denna drömmare först ha existerat i dennes drömmar (och enligt L&H så är allting dennes drömmar). Man skulle kunna se det som att den store drömmaren är den som drömt allting runtomkring oss till möjlighet.
Enligt detta resonemang skulle alltså allting, och så även förstås livet, vara ett resultat av drömmar. I livets fall skulle alltså drömkraften vara det som deifnerar vilket nytt liv som ges plats medans biotropin talar om början och slutet på detsamma.
En annan paralell man kan dra är att allt "levande" kan anses ha drömmar (i människors och större djurs fall är det defenitivt möjligt men vi får förutsätta att även lägre djurarter såsom insekter och även växter kan "drömma" i bemärkelsen att de hyser ett visst om ändock begränsat medvetnade om sig själva och således den plats de givits i drömmarens värld). Det är intressanta är också att förmågan att drömma verkar vara överensstämande med psykets eller själens kraft (PSY). Människor (eller snarare drakar) toppar ju denna skala, följda av de mer avancerade djuren med en sjunkande skala nedåt följt av insekter och växter och slutligen mineraler.
Att hävda att mineraler kan drömma låter kanske lite långsökt men jag syftar här alltså på att de faktiskt på sätt och vis "lever" och såldes har förmågan att aktivt och självmant inrätta sig i drömmarens dröm. Såldes borde de kännas vid åtminstone ett litet fragment av drömmen (dvs. visionen av universum) och kan på så vis alltså anses vara "drömmare" om ändock i oändligt mycket mindre mått än människor.

Ljusetsriddare - som nog flummade till det lite väl mycket...
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Livskrafter

Vandöda, varelser som springer runt med hjälp av nekrotropi. Är väll inte döda, utan i iallafall levande på något sätt. Speciellt om man fotar in en själ. Måste liv vara "levande"?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ett meningslöst inlägg? [2.1]

Det är var nog i det särkalss bästa svaret som jag läst angående magi !!
Om jag nån gång skulle glömma vad magi är, så ska jag läsa det här svaret... :gremgrin:
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Enligt mig är magi helt enkel kraftströmmar som vissa personer kan kontrollera, precis som att vissa personer kan skjuta en båge. Bågskytten vet att om han siktar högt och släpper strängen flyger pilen. Magikern vet att om han med vilja fokuserar på något och sedan släpper det, sker en reaktion mellan filamenten.

Malkavvaklam said:
Och då kompenseras det genom att man "bestraffas" med Quadosh i värsta fall... universums lag.
Personligen så tror jag nog att Quadosh är ett resultat av en negativ laddning som fastnar vid magikern då denne misslyckas med att dissipera filament kontrollerat. Detta leder i sin tur att själen sakta förintas, för själen (som består av pyskotropi) är en positiv laddning, vilket därmed leder till bort-toning.

De gånger som okontrollerad dissipation inte leder till quadoshförlust så har helt enkelt själen stått emot denna negativa laddning (eller så har själen dissiperat den negativa kraften utan att påverkas av det).

Om man nu ser på hur det fungerar i drakar (anti-tropierna som jag typ dissar för det är det är en av de få sakerna i magisystemet jag verkligen hatar), så skulle alltså quadoshförslut förekomma då anti-psykotropi genereras av okontrollerad dissipation. Alltså alstrar man anti-psykotropi genom att låta filament dissipera okontrollerat, vilket passar ganska bra in att man blir "skadad" av att dissipera okontrollerat.

Detta passar rätt bra in i min bild av vad Quadosh är. Quadosh är ett mått på hur pass mycket drömmaren drömmer om dig. Således är alltså quadosh psykotropi (då negativ quadosh är anti-psykotropi). Alltså kommer en karaktär som har hög quadosh ha hög psykotropihalt. Detta förklarar varför schamaner och annat, precis som präster, kan få hög quadosh, då de bygger upp sin själastyrka. Drömmarens fokus gör också att du blir intressantare och därmed troligen lever längre (ökad skenbar ålder), vilket också kan förklaras av att psykotropin i själen kan transformeras till biotropi utav själen och därmed stärka/föryngra kroppen.
 
Top