Nekromanti Varulvsspel:UA - Första drinkrundan

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag vet inte om jag håller med riktigt. Vi ser ju fortfarande vilka som väljer att rösta på vandraren nu, vilket räddar Rising. De kan ju fortfarande krävas på argument för varför de ändrar rösterna just nu.

Dock, är det inte lika bra som om en aktiv spelare röstades ut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Vicotnik said:
Jag vet inte vad jag tycker om att rösta ut Vandraren. Som det ser ut nu är han bara en stor belastning i och med att han inte är aktiv. Där emot att rösta ut vandraren just nu ger oss absolut inget alls.
Vi kan inte ens kolla på röstmönstret senare, då alla som röstar på vandraren nu inte behöver motivera sin röst med mer än att: "Han är inaktiv".
Jag tycker nästan vi ska ge honom en runda till innan vi skickar ut honom ur rummet.
Hade det varit tidigare i rundan hade jag hållit med, men nu handlar det inte längre om information, iaf inte enbart. Nu handlar det om vem vi ska tvingas offra, och Vandraren känns som vårt bästa alternativ. Sedan vet vi ju mer imorgon. Bara för att Vandraren är inaktiv betyder inte det hans roll är meningslös. Det här kommer att ge något, men vi vet inte vad. Och med tre framgångsrika drev på en runda (vilket nog är rekord för ett spel jag har varit med i) finns det massor av info att gå tillbaka att kika på.

Så, vi kan skjuta från höften och rösta ut folk som inte kommer att ha chans att försvara sig, eller dra igång drev som vi inte kommer att hinna vända, oavsett vad vi får reda på. Men jag gillar inte det. Jag är nöjd med rundan. Nu plockar vi Vandraren och ser vad det ger.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag håller med om att det är lite knivigt. Liksom, sannolikt kommer vi rösta ut en bybo, det får vi väl konstatera och acceptera. Frågan blir då om man ska prioritera information eller prioritera att slippa rösta ut någon aktiv bybo.

Men det är knivigt. Det känns inte bra för mig att rösta ut någon av de aktiva, även om det ger information.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Vilket fantastiskt menlöst inlägg jag just skrev. Måns sa det jag ville ha sagt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Inga brödsmulor i drinken!

hjk said:
Jag vet inte om jag håller med riktigt. Vi ser ju fortfarande vilka som väljer att rösta på vandraren nu, vilket räddar Rising. De kan ju fortfarande krävas på argument för varför de ändrar rösterna just nu.

Dock, är det inte lika bra som om en aktiv spelare röstades ut.
Stämmer, men problemet är att det inte finns något annat argument mot Vandraren än att han är inaktiv. Där emot så bör alla som flyttar från vandraren motivera sina röster ordentligt.

Jag håller med dig om att att det är dåligt att rösta ut aktiva spelare, frågan är då i stället att man röstar på någon som är håller låg profil men är aktiv istället för någon som inte kan försvara sig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag tycker att det har varit en svår runda, faktiskt den svåraste hittills av alla varulvsspel. Det innebär att jag tvivlar starkt på mina resultat. Här är dem i alla fall:


Jag tror att varulvarna kör en blandad taktik, dvs några är aktiva, några är mindre aktiva, man röstar på varandra, man hakar på bandvagnar.

En ide skulle kunna vara att leta efter vilka som för fram nya och originella idéer, för jag får någon sorts känsla av att varulvarna i det här spelet aktar sig för att introducera nya idéer för partyt.

Dessvärre tycker jag att de flesta är svåra att uttala sig kring. Måns var ju i siktet för mig, men ju längre tiden har gått tycker jag att det spåret kallnat. Persson verkar grön (i bägge betydelser). hjk smickrar mig men har inte sagt så mycket. Inte heller kefka eller Purgatory. Just nu tycker jag faktiskt att Purg är den som står ut mest.

Han skriver så här (i #679880)

said:
Jag är med Krank här. Vi tjänar på att motarbeta de inaktiva eftersom det då blir mindre utrymme för varulvarna att gömma sig i. Senare i spelet så kommer vi har mer nytta av de som stuckit ut halsen tidigt eftersom de lämnar efter sig mycket analysmaterial. Medan de inaktiva kanske bara lämnar ett par tre poster efter sig, och det tjänar inte vi bybor på eftersom vi behöver information och analysmaterial för att kunna vinna.
Men sedan röstar han på Glom! Sådant är skumt, det är ungefär som att han vill att andra ska haka på drevet mot krank. Varför röstar han på Glom? Jag tror just nu att Glom också är lite mysko som skriver lite och substanslöst, utan att för den sakens skull uppvisa samma härliga nybörjarstylee som tex Persson. Hm.

Men faktum är att Purg har ett skäl för att rösta på Glom:

Purgatory said:
Nu när Vildkatt kommit igång så känns min röst på henne omotiverad, därför har jag gått igenom alla inlägg för att se om något ramlade ut.

1. Kefka och Glom har inte tillfört någonting utom rollspel och konstiga röster.

2. Persson verkar grön baserat på alla de inlägg han skrivit där han frågar om spelet och för att han outat ras mm.

3. Paxens konstiga röstmotivering. Att man ska rösta på de aktiva är kontraproduktivt för borgarna.

Min röst faller på Glom. Kefka har i alla fall tagit upp lite diskussion medan Glom inte har tillfört någonting över huvud taget.
Nu skulle ju jag vilja se hur Glom svarar på kritiken. Gör han det? Nej. Jag tycker mig se hur det där är ett exempel på hur varulvar tjafsar lite med varandra för att kunna gå tillbaka senare. Men jag kan ha fel.

Just nu känns de här intressanta att följa:

kefka
Purgatory
Glom

Vandraren är ju superskum som bara drar, men jag kan inte tro att en varulv agerar så vårdslöst. Det är för kaxigt. krank är lite skum, hans förmåga (som Rising) påpekade skulle kunna passa för en Överklassare.

Fan jag vill inte rösta på Vandraren, hellre på Glom/kefka/Purgatory, men i det här läget med stora drev på Rising och krank (som vi måste pumpa mer) så ser jag inget alternativ.

Tyvärr Vandraren, man måste vara med hela draget. man kan inte bara dra. Hoppas att du hör av dig innan niotiden, för det är nog det enda som kan rädda dig just nu (och ge oss info om din förmåga etc).

Röst: Vandraren

/Basse
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Re: Inga brödsmulor i drinken!

kefka said:
Bàde Rising och Krank har förmàgor som vi trycka pà i nästa runda om det skulle behövas
Förutsatt att sagda förmågor då är aktiva i de alkoholspann vi befinner oss i nu/då, vilket inte alls är säkert.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Vimes said:
Vilket fantastiskt menlöst inlägg jag just skrev. Måns sa det jag ville ha sagt.
Inga inlägg är meningslösa, även om det säger samma sak som någon annans inlägg.
Alla inlägg ger oss trots allt information.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Måns spel så här långt:
Måns gör entré på Måndag kväll med inlägg:
1. Info om mutant världen, röstar på Vildkatt för att hon inte yttrat sig [det är fler som inte yttrat sig här, bland annat Zebulon som också redan fått två röster på sig]
2. Berättar att han spelat i en hel hög varulvsspel här på wrnu.

Fortsätter på Tisdag morgon
3. Tycker inte att Vicotnik ska förvara sig utan bör fokusera på att rösta på nån själv istället. [Här har han en poäng]
4. Gör en lista på vilka som inte skrivit nåt.
5. Jättemärkligt inlägg där han diskuterar kring hur vi kan avslöja de bybor med bra förmågor. [Varför?]
6. Ändrar sin inaktivitetslista.
7. Backar lite i sin kritik mot Vicotnik.

Tisdag eftermiddag/kväll
8. Röstar på Vandraren för att han är inaktiv och att han följer sin princip, ägnar resten av inlägget att kritisera min taktik.
9. Förklarar vad han förklarade om settingen och försvarar sin princip om inaktiva.
10. Tror att förmågor på de som startar med hög alkoholnivå inte börjar funka förrens alkoholhalten ökat, men att det mest är en snackis.

Onsdag eftermiddag
11. Röstar på Vildkatt, säger att han även vill ha info av krank. [Som han tidigare försvarat mot mina attacker]
12. Ber om förtydliganden av Vildkatt.

Torsdag morgon
13. Röstar på Vandrare igen, säger att han litar på krank, rising och vildkatt, resonerar kort kring DTF.
14. Försvarar sin röst på vandraren med att det visst kommer att ge saker och att vi redan fått ut tillräckligt mycket info den här rundan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag har inga misstankar mot dig [Vildkatt] alls. Det blev lite skumt ett tag när du loggade ut istället för att svara på frågan om förmåga, men om ni i överklassen kom överens om att du skulle bluffa förmåga att inte veta vilken ras du är så är ni för bra. Jag tror inte heller att en överklass skulle börja med så hög alkoholhalt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag tycker inte din [kranks] förmåga låter som en bybo-förmåga, och det är ju ren lögn att du hade bluffat en annan förmåga om du varit överklass eller DTF och fått den här förmågan. Din taktik som varulv går ju ut på att spela så likt en bybo som möjligt och om du då fått en förmåga som inte skrek rakt ut "överklass" så är det självklart att du skulle vara ärlig om vilken förmåga du har eftersom du hade varit ärlig som bybo, att du påstår motsatsen gör mig extremt skeptisk, lust att tänka om där?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

BDG, kan inte du ge ett omdöme typ eller bara ett utlåtande hur du tolkar dina egna iakttagelser?

Så vi andra som har så jävla svårt att bestämma oss kan få lite råd.
Dessutom vill vi ju veta du tycker.
Du brukar ju inte vara den fega typen...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Björn den Gode said:
3. Tycker inte att Vicotnik ska förvara sig utan bör fokusera på att rösta på nån själv istället. [Här har han en poäng]
Vill bara påpeka att jag redan i min första post la en röst och det var på Zebulon, med anledning att han var först i bokstavsordning nedifrån.

Och varför ska man inte försvara sig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Björn den gode said:
Din taktik som varulv går ju ut på att spela så likt en bybo som möjligt och om du då fått en förmåga som inte skrek rakt ut "överklass" så är det självklart att du skulle vara ärlig om vilken förmåga du har eftersom du hade varit ärlig som bybo, att du påstår motsatsen gör mig extremt skeptisk, lust att tänka om där?
Du bortser från att bybopersonan är en konstruktion, som varulvsjaget konstruerar, pillar med, och tweakar. det betyder att jag först kollar min förmåga, ser om den verkar vettig och trovärdig, och gör den inte det - då tweakar jag. Och sedan går jag in i rollen. Det är när jag som varulv skriver mina byboinlägg jag är ärlig etc. På samma sätt som jag när jag spelar rollspel kan tweaka min rollperson mellan spelmötena.

Nu hoppas jag att ingen drar alltför många växlar på att jag skriver "mitt varulvsjag" ovan. Det är underförstått att jag menar när jag är varulv. Mkay? Mkay.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,646
Location
Rissne
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Vicotnik said:
Och varför ska man inte försvara sig?
Det där har jag inte heller förstått. Av någon anledning blir man ibland jättemisstänkt för att man är "lite för aktiv" i att försvara sig. Jag begriper inte riktigt varför.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Zebulon said:
Så vi andra som har så jävla svårt att bestämma oss kan få lite råd.
Hur kommer det sig att du har svårt att bestämma dig?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag dras till De Tre Stora för de säger så mycket och jag har svårt att hänga med i deras resonemang. Dessutom borde statistiskt sett nån av dom vara varulv, fast jag vet att det inte är nåt starkt skäl.
Jag skulle vilja rösta mer på nån av dom för att pressa fram mer info. Krank tex rapade upp en förmåga och sen inget mer. Visst det var väl bra men jag ville ju cleara honom. Sen hintar om att det kan vara alkoholintag kopplat tills hans förmåga.
Det kunde han sagt från början!
Då hade jag åtminstone vetat om jag skulle ge honom en drink eller inte.

Sen har jag svårt att få koll på de övriga. Några gör en del skumma saker men inget som sticker ut. Om det inte blir nån av De Tre vet jag inte vem.

Vandraren undrar jag om han är varulv.
De flesta verkar inte tro att han är det och det gör inte jag heller. Jag har ju extremt liten lust att rösta ut nån som inte är varulv. Han kanske har värsta grymma förmågan.

Därför har svårt att bestämma mig :gremsmile:
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Helsingborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Dessutom vill jag ha förslag på vad jag skall göra med min drink.
Jag funderar på att ge den till Persson för han sa att han tålde sprit. Kan ju testa det då.

Utan att outa för mycket kan jag säga att jag vet att min förmåga inte kommer påverkas av alkohol. Det är inte den typen helt enkelt. Om jag påverkas på nåt annat sätt vet jag inte.
Jag kan erbjuda mig som experimentoffer om man vill hälla i någon sprit och se vad som händer. Jag kan ju inte gärna glömma allt... :gremsmile: Då tar jag såklart min drink själv.

Vad tycker ni?
Bara nu inte DTF kan dela ut förgiftade drinkar...*gulp*
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Jag tror vi ska hålla tyst om vem eller vilka vi ger våra drinkar till, i alla fall under den här rundan, för vi vet ännu inte hur de påverkar spelet.

Och att ge drinkarna till Persson, kan man ju göra, men finns det något sätt man kan bekräfta hans resistans mot sprit? Vad händer om fler ger Persson sprit än som säger att de ska ge honom det? Då blir det mycket svårare att kontrollera hans förmåga. Om den nu inte helt ignorerar spritens effekt på honom, dvs man kan hälla i honom hur mycket som helst utan att han får en enda procent.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: Inga brödsmulor i drinken!

Du bortser från att bybopersonan är en konstruktion, som varulvsjaget konstruerar, pillar med, och tweakar. det betyder att jag först kollar min förmåga, ser om den verkar vettig och trovärdig, och gör den inte det - då tweakar jag.
Absolut, men den förmågan du nu fick, är ju vettig och trovärdig (annars borde liksom fler ha röstat på dig nu), att du i det läget skulle tweaka om den till en lögn är sånt som jag hade gjort men som jag inte förväntar mig att du hade gjort eftersom du hellre håller dig så nära sanningen som möjligt. (Jag hade tillexempel heller aldrig offrat en medvarulv tidigt, vilket jag vet att du hade gjort).

Sen tycker ju jag personligen att din förmåga inte är så vettig och trovärdig som byboförmåga, men det verkar jag ju vara ganska ensam om.
 
Top