Nekromanti Mutant och BRP

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...jag anser det kulle vara vansinne (för att inte tala om kommersiellt självmord) att göra om regelsystemet i grunden för Mutant; uppdateringar, fix, ändringar, osv, visst.. men inte ett helt nytt regelsystem med en annorlunda motor.

Jag skulle akta mig för att förändra systemet så mycket att det inte skulle vara hyfsat kompatibelt med tidigare material. Klart det kan förbättras, men man ska kunna plocka upp en Järnringen-modul och köra utan större problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
OT OT OT OT OT OT OT OT OT OT

Arfert said:
...jag anser det kulle vara vansinne (för att inte tala om kommersiellt självmord) att göra om regelsystemet i grunden för Mutant; uppdateringar, fix, ändringar, osv, visst.. men inte ett helt nytt regelsystem med en annorlunda motor.
Ett Mutant med ett modernt och från grunden genomtänkt regelsystem ... Det är något som ger mig våta drömmar, det. Mums.

Jag skulle akta mig för att förändra systemet så mycket att det inte skulle vara hyfsat kompatibelt med tidigare material. Klart det kan förbättras, men man ska kunna plocka upp en Järnringen-modul och köra utan större problem.
Jag kan plocka upp en Järnringen-modul och köra den i Don't Rest Your Head utan några som helst problem. I Eon skulle det vara skitjobbigt, eftersom en SLP i spelet kräver en massa stats. Det hela beror ju på spelsystemet.

Sedan har ju Mutant förändrats ett antal gånger under sin livstid. Att bygga om spelvärlden med en ny utgåva vore knappast något nytt i svensk rollspelshistoria.

Jag ville bara bryta in och ge min uppmuntran till vågade satsningar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: OT OT OT OT OT OT OT OT OT OT

...visst kan det ge dig våta drömmar, men jag är rätt övertygad om att man kommer tappa massor av potentiella köpare om man gjorde ett system i stil med Don't Rest Your Head. Vet inte hur meningsfullt det vore med ett Mutant som skulle köpas av en handfull personer. :gremgrin: ..men visst, om man gjorde det som ett billigt tryck på 84 sidor i A5.. då skulle man inte gå back i alla fall...

Jag "gissar" (förutsätter) att Mutant UA har sålt mångdubbelt mer än det spelet, fast det är på svenska...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,801
Location
Göteborg
Re: OT OT OT OT OT OT OT OT OT OT

Arfert said:
...visst kan det ge dig våta drömmar, men jag är rätt övertygad om att man kommer tappa massor av potentiella köpare om man gjorde ett system i stil med Don't Rest Your Head.
Åh, definitivt. Att gå back är ju svårt om man publicerar via lulu eller liknande, men det är klart att det inte vore framgångsrikt. Jag reagerade bara på att du sade att det skulle vara "vansinne". Jag tycker att det skulle vara en mycket bra idé, men det är väl klart att det inte skulle sälja.

Men det faktum att man måste köpa licensen gör nog att det är svårt att göra ett spel som inte försöker vara ekonomiskt framgångsrikt.

Jag höll på att dra igång en lång tirad där, men det skulle ingen av oss få ut något av. Mitt syfte var att visa att det finns folk som skulle uppskatta ett spel som inte försöker vara ekonomiskt framgångsrikt, och det har jag gjort. My work here is done! *Flyger iväg med ett "Swoosh!"*
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: OT OT OT OT OT OT OT OT OT OT

Tja, gör ett sådant regelsystem till ett spel där man bland annat kan spela muterade djur efter en katastrof, på en generisk plats på jorden... men döp det till "Zones" eller vad du vill... så har du ju löst det problemet. Då kan den som så önskar använda det nya regelsystemet till en egenskapad värld, eller till de böcker han redan har i hyllan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: OT OT OT OT OT OT OT OT OT OT

Där ser man, hade jag helt missat.. ja dåså...
Kul att det var nästan samma namn, jag skrev namnet på engelska för att ännu mindre trampa på Järnringen/Paradox domäner.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
...jag anser det kulle vara vansinne (för att inte tala om kommersiellt självmord) att göra om regelsystemet i grunden för Mutant; uppdateringar, fix, ändringar, osv, visst.. men inte ett helt nytt regelsystem med en annorlunda motor.

Jag skulle akta mig för att förändra systemet så mycket att det inte skulle vara hyfsat kompatibelt med tidigare material. Klart det kan förbättras, men man ska kunna plocka upp en Järnringen-modul och köra utan större problem.
Tvärtom tycker jag det vore en ypperlig idé. Kanske även kommersiellt. Det Mutant lever på, det som är spelets själ, är den mycket egenartade och väl beskrivna världen. Precis som Genesis skriver skulle bakåtkompatibiliteten inte vara ett problem eftersom modulerna (med enstaka undantag) till så stor del består av världsinformation.

Jag tror också att de flesta spelare gillar Mutant på grund av världen, och att de skulle vara beredda att testa nästan vilket regelsystem som helst så länge det stod "Mutant" på boken och produktionsvärdena höll en högre nivå än Lulunivån. Kanske inte något så extremt som Don't Rest Your Head, men definitivt mycket annat än BRP.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Det är din analys.. min är (eftersom jag lagt lite tid på den) att man skulle göra många, många Mutantspelare förbannade och besvikna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
Det är din analys.. min är (eftersom jag lagt lite tid på den) att man skulle göra många, många Mutantspelare förbannade och besvikna.
Nu är vi visserligen lite OT men som designer försöker jag oftast överraska mina kunder genom att ge dom sånt de inte vet om att de vill ha. Jag tror att det funkar precis likadant med rollspel. Normalt är de som har koll på hur marknaden som den ser ut idag minst lämpade att förutse vad den vill ha imorgon.

Grovt förenklat, men det finns en sanning där någonstans.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Försöker du lära mig marknadsföring? Omvärldsanalyser? :gremgrin:

Och jag är rätt övertygad att den typen av rollspel du gillar är absolut vad de INTE vill ha.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

"Förbannade" och "besvikna" är väldigt starka ord. Tror du verkligen att Mutants själ sitter så hårt i BRP-systemet? Jag trodde definitivt att det handlade mer om världens alla märkligheter med muterade djur, den särskilda jargongen och det postapokalyptiska samhället.

Jag snackar inte om att göra om spelet till något extremforgeigt som Polaris utan spelledare eller (nästan) fasta värden för rollpersonerna, utan snarare något relativt traditionellt, typ mer mainstream än Solar System.

Grundtanken är att folk som gillar BRP, eller i alla fall står ut med det, inte är de som bryr sig allra mest om regelsystem. De borde vara öppna för andra system så länge de får spela i den värld de älskar. Typ.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Solar System är ju allt annat än mainstream.

Men varför så skraj för BRP? Det går säkert att utveckla, ska du se.. om man sätter sig ner och funderar lite. :gremgrin:

Skriv ett eget spel till Mutantvärlden, om det känns så viktigt med ett annorlunda system.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Solar System behåller många av tradspelens konventioner: en spelledare, en rollperson per spelare, spelarna har främst inflytande över sina rollpersoner, rollpersonerna har färdigheter, och så vidare.

Men nej, jag har själv inget intresse alls av Mutant. Det som intresserar mig är bara hur folk resonerar kring regelsystem. Jag önskar att hobbyns stora spel blev mer indieinfluerade, vilket väl inte borde vara helt omöjligt med tanke på Noir, men det är också allt.

Jag är inte "skraj" för BRP, jag tycker bara det är fullkomligt uselt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

mm, jag har inget emot indieinflueser, men jag skulle bygga in de lämpliga i ett uppdaterat Mutant som ändå skulle vara bakåtkompatibelt. För jag vet hur jag skulle göra det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Bakåtkompatibilitet är ändå en lite annan sak. Flera gånger har ju sådant lösts genom konverteringsregler i den nya regelboken. Inte lika smidigt, men det funkar. Även mellan så olika system som AD&D2 och D&D3, väl.
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Fortsatt OT...

När det begav sig (för JAB) tror jag kopplingen till MT/MT2 var lika mycket reglerna som världen. De gamla fans som hittade deras site eller hörde om spelet väntade sig säkert mer MT3 (med stark grund i ÄS världsversion) än MUA. Det senare blev en fräsch överraskning (för alla utom en handfull inbitna nostalgiker). Som resultat tror jag världen kommit att väga långt tyngre som faktor då utvecklingen av spelmiljön är mångfalt vad som skett med reglerna. Med det i åtanke samt beaktat hur liten hobbyn är och att influenser från engelska spel säkert är bred – inte minst D&D – tror jag acceptansen för steg bort från BRP ändå är ok.

Som helhet torde det göra att mottagligheten nu är långt bättre än den var 2002 för ett Mutant som regelmässigt är ganska långt ifrån originalet men som förvaltar, och utvecklar, JABs värld. Inte sagt att SL-löst berättarspel är svaret på kommersiell framgång (det är troligen för smalt) men jag tror köpare vågar acceptera annat än BRP så länge som mutationer och allt annat skoj är med.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
Och jag är rätt övertygad att den typen av rollspel du gillar är absolut vad de INTE vill ha.
Och jag är rätt övertygad om att spelhobbyn inte har något att vinna på att låta BRP-nostalgikerna diktera kriterierna för framtida rollspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

..frågan är VARFÖR man ska byta till något icke-BRP-influerat. När det funkar. När det fortfarande är ett av de system som lättast går att förklara för nybörjare.

Och det finns utrymme för modernisering och utveckling, dessutom.
 
Top