Nekromanti Mutant och BRP

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Tår på tår

Lexx said:
Att inte ta till sig deras ibland geniala idéer är i mina ögon skadat!
Fast i det här fallet ligger ju genialiteten verkligen i beholderns öga. Det finns ett par innovationer jag tror kan passa, men jag ser egentligen inte varför den simulationistiska agendan skulle ha ett mindre existensberättigande än någon annan agenda; jag skulle snarare vilja se att de simulationistiska systemen får en helt egen avdelning med teori, helt nya, egna innovationer. De senaste åren har simulationsimen gårtt på tomgång; alla bara kopierar tidigare skapelser. Få om någon skapar simulationistiska system som inte bygger på samma D&D/BRP-grund som alla spel sedan urminnes tider haft. Man måste fråga sig - liksom, är verkligen grundegenskaper och färdigheter det optimala? Vad är det vi väljer att simulera, och varför det? vad kan abstraheras och ändå ge korrekt och gärna detaljerat utfall?

Kort sagt, jag tror att vi behöver innovationer och mer tankearbete inom simulationismen också. Folk får väl gärna dra in andra grejer i simulationistiska system, men jag kommer nog inte att vilja använda mig av dem eftersom de helt enkelt inte stödjer min agenda.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tår på tår

Alla vet att simulationismen uppnådde perfektion med Phoenix Command, så det är ingen som vill sträva längre.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Måns said:
Marco Behrmann said:
Ja, Noir floppade ju totalt och vi räknar kallt med att N3 kommer sälja långt under vad som är ekonomiskt hållbart. Och så har vi ju Eon, som är helt hopplöst i sammanhanget. Och, så klart Coriolis. 4 riktigt omöjliga spel att begripa och sälja. Marknaden sparkade ut dem efter en kvart...

Eller? :gremwink:
Även om jag förstår din poäng så haltar raljerandet. Eon är en variant av BRP i grund och botten. Coriolis har inte direkt ett "modernt" regelverk. N3 är inte ute än och jag vill inte kommentera dess system utan tillåtelse av skaparna. Noir är i grunden ett trad-spel, även om det inte är BRP, med ett lager runt som beaktar "moderna" tankar. Skulle Noir och Coriolis vara typiska BRP-spel skulle de mss sälja bättre än de gör idag (enligt mina källor säljer spelen ungefär lika mycket/lite i butiker).

Motfråga - vilket tydligt "icke-BRP"-spel anser du vara en kommersiell framgång på den svenska marknaden?

Jag säger igen - ta ett starkt IP och lägg in ett BRP/moddat BRP som system så ökar din kommersiella framgång än om du inte gör det. De svenska IPn som är starka inom svenska rollspel är i princip tre; Drakar och Demoner, Eon och Mutant. Kanske Kult också. Därefter skulle jag säga de större nischspelen, som Western och Neotech (kanske Khelataar och Wastelands, kanske). BRP är sas "svensk standard". Går man utanför standard så får man oftare en mindre men mer fanatisk following. Men ur ett kommersiellt perspektiv så är det värdelöst - man vill ha ett stort following och helst lagom fanatiska (då fanatiker också skrämmer bort causal-folk från spelet).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Totalt medhåll... visst kan man ta bra influenser från indiespel (som Noir har gjort på ett bra sätt), men vill man sälja så bör man vara BRP, eller nåt som ligger nära.

Om nåt annat system än BRP skulle sälja? Tja kanske skulle ett råkommersiellt spel som D&D4 på svenska sälja... men bara OM man fick in det breda säljkanaler, som leksaksaffärer, varuhus, boklådor... men risken är stor att den engelska versionen skulle kannibalisera på en svensk översättning, så det är riskabelt. Kanske skulle man kunna sälja den där introboxen som finns... nej, nu blev jag OT.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Så Coriolis säljer inget vidare enligt dina källor alltså? Jag blir lite förvånad måste jag säga, trodde att det gick hyfsat bra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Arfert said:
...jag anser det kulle vara vansinne (för att inte tala om kommersiellt självmord) att göra om regelsystemet i grunden för Mutant; uppdateringar, fix, ändringar, osv, visst.. men inte ett helt nytt regelsystem med en annorlunda motor.
Jag anser att det skulle vara vansinne att behålla BRP-motorn men ändra så att systemet uppför sig annorlunda. Alla de som har spelat Mutant kommer att skaffa spelet i tron på att allting "ska fungera som det alltid har gjort" men bli avogt inställda när det inte fungerar såsom de trott. Power of konservatism är stor.

/Han som drar den slutsatsen utifrån de speltestgrupper och bollplank han har haft med "Elimääs Drakar och Demoner" (Matiné)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Marco Behrmann said:
man vill ha ett stort following och helst lagom fanatiska (då fanatiker också skrämmer bort causal-folk från spelet).
Intressant. Hur går det till, rent praktiskt? För mig känns det som om casualfolket inte skulle stöta på fanatikerna eftersom de tidigare knappast lär hänga på Rollspel.nu, på spelets forum eller var fanatikerna nu samlas.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Så Eon är BRP? Där ser man. Jag är uppriktigt förvånad över din analys. Och jag tror att Coriolis m.fl säljer exakt så mycket som den svenska marknaden tillåter. När Mutant kom ut såldes det fortfarande rollspel på gamla Tradition (vad de nu heter), så alla jämförelser med MUA och DoDT blir orättvisa.

I vilket fall som helst är allt det här helt irrelevant utifrån mitt perspektiv. Rollspel är inte en hållbar kommersiell produkt öht, och då väljer jag hellre att sälja något jag tror på framför vad nostalgi/konservatism säger. Jag ser hellre 10-20 små spel (allt från Oskrivna blad och Revolver till Svenska Tigrar) än en enda BRP-jätte.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Lord Hubba said:
Så Coriolis säljer inget vidare enligt dina källor alltså? Jag blir lite förvånad måste jag säga, trodde att det gick hyfsat bra.
Exakt hur mycket som säljs vet bara tillverkarna själva. Jag får info från lite olika håll med olika statistisk säkerhet. Egentligen borde jag väl hålla tyst när jag inte har mer på fötterna.

Men generellt så, enligt vad jag förstår, gick det ut många Coriolis kring release-perioden för att sedan sjunka snabbt när hypen gick över. Detta ändrar sig säkert när nästa modul anländer.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Andy said:
Eon är en variant av BRP i grund och botten.
Jag trodde att Eon (och Neotech) var baserade på GURPS?
Gurps var en av flera inspirationer. Dock, bör tilläggas, så var jag inte med i Neogames absoluta start -91.

Men Neotech hade grundegenskaper med en BRP-fördelning (3T6 på sju (?) attribut), tämligen frikopplade färdigheter som man slår under (dock med T6:or snarare än T100 eller T20) och typiska kroppspoäng som räknas ned (trivia - Neotech hade Traumatröskel på samma sätt som MUA har; 50% av maxKP i träff ger crit, så jag tror att N1 var först med detta bland svenska spel. Jag vet att CJS hade Runequest och Call of Cthulhu som stark förebild men är för dåligt insatt i RQ för att veta om Traumatröskeln hämtades därifrån). Därtill fanns massor av fluff med bakgrundstabeller och ett rätt konventionellt stridssystem med klara BRP-vibbar.

Eon byggdes ut från Neotech (och Viking), men fick mer detaljer, mer tabeller, ett helt reviderat stridssystem som baserade sig på klassiska närstrider med blankvapen med önskemål om mycket taktiska val och varianter men med en klar bild att gå ifrån "BRP-tennis". Skadesystemet gjordes också extremt detaljerat och i Eon 1 är det en Excel-älskares våta dröm. Men snabbt var det inte. =) Men blodigt var det! Bland rollspelen var det snarast Khelataar som var största inspirationskällan, men mycket hämtades från datorspelen Knights of Legend samt Wizard's Crown/Eternal Dagger.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Dimfrost said:
Marco Behrmann said:
man vill ha ett stort following och helst lagom fanatiska (då fanatiker också skrämmer bort causal-folk från spelet).
Intressant. Hur går det till, rent praktiskt? För mig känns det som om casualfolket inte skulle stöta på fanatikerna eftersom de tidigare knappast lär hänga på Rollspel.nu, på spelets forum eller var fanatikerna nu samlas.
I spelbutiker och på konvent. I exvis USA är butiker och små och stora konvent betydligt vanligare än i Sverige (och då är det inte speciellt sällsynt här heller). Och numera, också på internet - ett spels following som är aktiva på forum brukar vara ett fåtal procent av den totala publiken som närvarar utan att delta.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Marco Behrmann said:
Exakt hur mycket som säljs vet bara tillverkarna själva. Jag får info från lite olika håll med olika statistisk säkerhet. Egentligen borde jag väl hålla tyst när jag inte har mer på fötterna.

Men generellt så, enligt vad jag förstår, gick det ut många Coriolis kring release-perioden för att sedan sjunka snabbt när hypen gick över. Detta ändrar sig säkert när nästa modul anländer.
Äh, det är kul att få höra lite om hur det ligger till, även om det mest är rykten.

Sedan, att Coriolis dök strax efter releasen hade väl att göra med D&D4-släppet ungefär då. Jag har sett det spekuleras i det på Järnringens blogg eller forum i alla fall.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Måns said:
Så Eon är BRP? Där ser man. Jag är uppriktigt förvånad över din analys. Och jag tror att Coriolis m.fl säljer exakt så mycket som den svenska marknaden tillåter. När Mutant kom ut såldes det fortfarande rollspel på gamla Tradition (vad de nu heter), så alla jämförelser med MUA och DoDT blir orättvisa.
Förvånad? Orättvisa? Jag förstår inte?

I vilket fall som helst är allt det här helt irrelevant utifrån mitt perspektiv. Rollspel är inte en hållbar kommersiell produkt öht, och då väljer jag hellre att sälja något jag tror på framför vad nostalgi/konservatism säger. Jag ser hellre 10-20 små spel (allt från Oskrivna blad och Revolver till Svenska Tigrar) än en enda BRP-jätte.
Det är visst en kommersiellt gångbar produkt. Se på D&D eller White Wolf exempelvis.

Men jag får intrycket av "sårad konstnär" ovan? Jag talar bara om kommersiallitet, inte kvalitet eller konstnärlighet eller självförverkligande.

Problemet är att de små spel dör om det inte finns draglok. Hela marknaden kollapsar. Internet har gjort en del i att styra om detta men det är fortfarande en sanning, tyvärr.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Det brukar väl vara så att en ny release av ett stort system drar upp försäljningen för alla?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Svårt att säga exakt varför Coriolis dök (om det stämmer, har hört rykten från handlarhåll, men sitter absolut inte på någon sanning, jag kan vara helt fel ute här).

Kan ha vart D&D4, eller nåt annat... personligen tror jag det beror på att genren SF alltid har vart svår ur försäljningssynpunkt när det gäller rollspel, med få undantag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Marco Behrmann said:
Förvånad?
Över att du klassar Eon som BRP.

Marco Behrmann said:
Orättvisa?
Om Mutant hade släppts idag hade det inte sålt mycket mer än Coriolis gör idag, gissar jag.

Marco Behrmann said:
Det är visst en kommersiellt gångbar produkt. Se på D&D eller White Wolf exempelvis.
Jag menade i Sverige, eftersom det är vad diskussionen handlar om.

Marco Behrmann said:
Men jag får intrycket av "sårad konstnär" ovan?

Nej, jag är varken sårad eller konstnär.

Marco Behrmann said:
Problemet är att de små spel dör om det inte finns draglok. Hela marknaden kollapsar. Internet har gjort en del i att styra om detta men det är fortfarande en sanning, tyvärr.
Det stämmer nog, men jag ser det inte som min roll att klappa gamla jättar på axeln och säga "fortsätt ni, det finns ingen anledning att ändra något".
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
Är inte alla svenska rollspel inspirerade av BRP. Vare sig om Författaren/konstruktören tycker om eller inte tycker om BRP så har väl dom flesta en gång i tiden spelat Drakar&Demoner och Mutant från Äventyrsspel. Och då har man väl som spelare eller spelledare gillat BRP eller så har man tyckt illa om den. På så vis blir alla rollspel i Sverige inspirerade av BRP. :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag har aldrig spelat Drakar och Demoner.. och inte Mutant förrän i modern tid...

..men ok, jag har spelat CoC, Stormbringer, RQ, osv... :gremgrin:
 
Top