Nekromanti Mutant och BRP

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,956
Location
The Culture
Inspiration

Är inte alla svenska rollspel inspirerade av BRP. Vare sig om Författaren/konstruktören tycker om eller inte tycker om BRP så har väl dom flesta en gång i tiden spelat Drakar&Demoner och Mutant från Äventyrsspel. Och då har man väl som spelare eller spelledare gillat BRP eller så har man tyckt illa om den. På så vis blir alla rollspel i Sverige inspirerade av BRP.
Jag håller ju inte med om att det finns ett stort likamedteckenmellan "känner till" och "har inspirerats av". Visst lär de flesta svenska rollspelsmakare ha testat BRP, men för att man ska kunna kalla det för inspiration måste man ha använt något från BRP i sitt spelmakande. Jag kan räkna upp många nya (icke-kommersiella) spel, som inte har någonting alls gemensamt med BRP annat än att de är rollspel.

(Nu vet jag att det satt en smiley i slutet av ditt inlägg, men jag valde att svara som om du menade allvar ändå.)

/tobias, hemma från Warszawa
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Marco Behrmann said:
Exakt hur mycket som säljs vet bara tillverkarna själva. Jag får info från lite olika håll med olika statistisk säkerhet. Egentligen borde jag väl hålla tyst när jag inte har mer på fötterna.

Men generellt så, enligt vad jag förstår, gick det ut många Coriolis kring release-perioden för att sedan sjunka snabbt när hypen gick över. Detta ändrar sig säkert när nästa modul anländer.
Ett inte alltför djärvt antagande är att SF-bokhandeln står för en stor del (tiotals procent om jag inte minns fel) av försäljningen. Och de har ju en topplista för sålda rollspel. Den finns här: http://www.sfbok.se/div/rpgtopp.asp

Coriolis är (liksom Noir) inte med på topp 15, så det är väl rimligt att anta att spelet inte säljer särskilt bra just nu. Men det verkar vara en nyckfull marknad. I december gjorde MUA:s regelbok ett plötsligt ryck och kom från en plats utanför listan och var ett tag etta. Verkar som om den totala försäljningsvolymen inte är enorm.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Bengt Petter said:
Coriolis är (liksom Noir) inte med på topp 15, så det är väl rimligt att anta att spelet inte säljer särskilt bra just nu. Men det verkar vara en nyckfull marknad. I december gjorde MUA:s regelbok ett plötsligt ryck och kom från en plats utanför listan och var ett tag etta. Verkar som om den totala försäljningsvolymen inte är enorm.
Svaret på det är jag övertygad om är att MUA skulle avslutas. Detta får hamstringsbeteenden att blomma, dels för samlare som inser att det är nu de kan komplettera samlingen, dels av "re-sellers" som håller på spelen för att senare Ebay:a dem eller liknande.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Jag är inte lika insatt som er andra, men när jag läser den här diskussionen så väcker den en del frågor. Vad är egentligen BRP:s kärna? Är alla svenska spel verkligen bara varianter av BRP? Betraktar den "vanlige" spelaren Noir eller Eon som i grunden BRP med en twist eller som helt nya spel? Som vanligt i sådana här diskussioner så flyger en massa antaganden om vad den stora massan av vanliga spelare tycker och tänker omkring. Jag hade bra mycket hellre sett hänvisningar till undersökningar, försäljningssiffror eller åtminstone anekdotiska bevis än självsäkra uttalanden som inte baseras på så mycket annat än en bergfast övertygelse.

Jag personligen hade i alla fall gärna sett en ny version av M:UA som vågade tänka till både när det gäller regler och äventyrskonstruktioner. Hur förändringarna paketeras och presenteras och vem som ligger bakom dem spelar så klart också en väldigt stor roll. Den kommersiella potentialen är hursomhelst väldigt liten, även om man pysslar med ett varumärke som är lika starkt som M:UA.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Vad är egentligen BRP:s kärna? Är alla svenska spel verkligen bara varianter av BRP?
BRP:s kärna är färdigheterna med fasta värden, färdighetsslaget med 1T100 alt 1T20 (dvs linjär fördelning) utan särskilda svårighetsgrader, samt att lågt slag är bra (vilket försvårar skalning uppåt).

Många svenska spel har ingen knytning alls till BRP, som t.ex. Gondica (färdigheten har en T6-tärningskombination som slås mot ett variabelt svårighetsvärde; högt slag är bra), eller Krilles T10-system (slå 1T10 plus modifikationer mot ett svårighetsvärde; högt slag är bra)

Orsaken att BRP är viktigt i Sverige är nog att Ä-spel kring 1982 köpte en licens från Chaosium på att använda BRP till Drakar och Demoner. Detta val berodde nog på att firmachefen Fredrik Malmberg var polare med Chaosiums huvudägare.
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Nu kanske jag har jättefel,men är det inte retrovåg pågående nu i rollspels branschen.BRP,Dragon Warriors och Traveller har ju släppts på nytt och dom säljer väl hyfsat(har ingen aning :gremgrin:).

Mitt Favorit spel är 2300AD men det kanske finns någon där ute, men jag har aldrig träffat någon har gillat reglerna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Har inte tänkt på det, men du kan ha rätt... finns ju många rollspelare som inte ens var födda på "guldåldern"! Och till det kan man lägga till återfalls-spelare. Blir en cross-over.

Traveller lär sälja bra, enligt uppgift. BRP hyfsat, DW vet jag inte (stort i England, dock, påstås det... finns många fansajter till det gamla spelet, som vart dött i 20 år).

Men det är kanske lite "back to basics" ...nya spel har antingen växt till monster med massor av böcker, eller också är de konstiga små spel som är väldigt nischade. :gremwink: Då kan det vara trevligt att upptäcka hur mycket man kan få ur ett enkelt men kompetent spel som DW. Gillar man fantasyrollspel så kan det faktiskt mäta sig mot allt i den nischen i actual play.
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
Men det är kanske lite "back to basics" ...nya spel har antingen växt till monster med massor av böcker, eller också är de konstiga små spel som är väldigt nischade. :gremwink: Då kan det vara trevligt att upptäcka hur mycket man kan få ur ett enkelt men kompetent spel som DW. Gillar man fantasyrollspel så kan det faktiskt mäta sig mot allt i den nischen i actual play.
Ja du kan nog ha rätt där.

Det är kul att Traveller säljer bra, för då betyder det att inte bara fantasy säljer, även om jag tycker att Traveller är lite väl old school Sci Fi.

Jag har både nya BRP och Traveller och dom är inte direkt nyskapande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Har inte nya Traveller, men däremot BRP-boken... den är ju som en tidskapsel. Eller som en kokbok som man kan använda för att sätta ihop ett eget rollspel, inte ett färdigt spel... lite som Fudge-boken som ger en liknade känsla.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
Svårt att säga exakt varför Coriolis dök (om det stämmer, har hört rykten från handlarhåll, men sitter absolut inte på någon sanning, jag kan vara helt fel ute här).

Kan ha vart D&D4, eller nåt annat... personligen tror jag det beror på att genren SF alltid har vart svår ur försäljningssynpunkt när det gäller rollspel, med få undantag.
Varför inte tro på den mest troliga förklaringen?

Dvs att de som var nyfikna på spelet gick och köpte det.

Sedan hände ingenting. Det har fortfarande inte hänt någonting.

Klart spelet ramlar ur försäljningslistorna!

Det hade nog varit en annan sak om första kampanjboken och äventyrsboken släppts inom tre månader efter regelboken.

Alternativt om Järnringen varit kalla nog att hålla på regelboken tills de kunnat göra ett lite mera samordnat släpp.

Det troligaste är alltså den gamla sanningen att levande rollspel säljer mer än linjer som uppfattas som döda/avslutade.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Så kan det ju kanske vara...

...men min "gut feeling" är att suget efter ett sånt "halv-nischat" SF-spel som Coriolis trots allt är kanske inte är så stort från en bredare rollspelpublik som Järnringen hoppats. Trots att det är snyggt och välgjort.

Mutant UA hade ju den fördelen att det redan fanns en gammal fanbase från Äventyrspels-tiden.. och när MUA släpptes så fanns det bredare säljkanaler än idag.
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Medhåll med CapnZapp, om JAB haft lanseringstakten M:UA hade för Coriolis – eller den än mer ambitiösa de först verkade planera – så tror jag trenden sett helt annorlunda ut. Det hade säkerligen inte vänt den över lag svaga försäljningen rollspel haft sedan EB-games tog bort dem ur sortimentet men spelet i sig hade nog varit långt mer efterfrågat. Grunden har många krokar men det behövs material för att få igång en stark fanbas. Att leva på ett tidigare spel räcker bara en bit, inte hela vägen. Ett litet tunt häfte och en SL-skärm (som de facto mest är fluff) efter ett års tid är inte utbud som lockar horder av köpare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Klart det påverkat det hela negativt... men inte så mycket du tror enligt min uppfattning. Andra spel har klarat att sälja med en mer lugnt avtagande försäljningskurva, trots att de inte omedelbart backats upp av en massa kringprodukter.
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Jag menar inte att du har fel per se Arfert, SF har alltid varit en ganska smal nisch relativt fantasy när det kommer till rollspel. En sanning (skulle jag kalla det) däremot är att hyllmeter behövs för efterfrågan, både i form av äventyr, kampanj- och spelarmaterial. Coriolis har inte det.

Nu är det svårt att samtidigt vänta sig för mycket i Sverige. Finanser måste gå ihop och bygga lager – för att upprätthålla en stadig hög ström tidigt – kostar rejält. Med en liten marknad (som krympt i flera år, även om möjligt ändrat av DD4) är det en tuff chansning. JAB har däremot bra resurser – bättre än de flesta svenska spelmakare – så jag är lite förvånad att de inte backade upp spelet starkare snabbt. Andra böcker, ”vanligt jobb”, familj och annat spelar in, såklart, när det kommer till arbete som faktiskt inte går att leva på men satsar man så mycket som de ändå gjorde på grundboken så överraskar det när det efterföljande jobbet inte kommer lika långt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Har ingen aning om vilka resurser JAB sitter på.. men de kanske hade vunnit på att gå ner några snäpp med det grafiska lull-lullet i grundboken (några färgbilder, resten i en- eller -tvåfärg)... och lagt pengarna på att få ut ytterligare en bok samtidigt eller stax efter huvudsläppet.

Fast jag har ingen aning, de kanske har hur mycket flis som helst.. jämfört med oss andra spelskapare då. :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Det hänger ju också mycket på varför man ger ut spel. Om det är för att man drömmer om att hålla sin egen bok i handen, helt i fyrfärg och en illustrationskvalitet som sällan skådats ens internationellt, kanske inte det viktigaste är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Eftersom de möjligheterna ändå är så små, alltså. Och man vill ju att ens spel ska spelas, naturligtvis, men kanske främst ge ut det spel man drömmer om?

Att ge ut rollspel är ju en hobby. Därför behöver varje beslut kanske inte vara det optimala ur ett marknadsperspektiv för att vara rätt.
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Finns väl ingen spelskapare i Sverige som egentligen väntar sig mycket från att kränga rollspel. I grunden ligger en kärlek till hobbyn (vågar jag påstå), inget annat. Däremot, sätter man målet högre än att ”bara” (och det är ju egentligen inte ett bara) släppa en bok utan få ut en serie böcker som beskriver och fördjupar allt det man tänkt sig skall enligt mig ett bra affärsmässigt tänkande till. Där har JAB över lag varit duktiga, så vitt jag vet. Vinst blir nämligen ett måste då det handlar om kassaflöden (du behöver sälja tillräckligt mycket fort för att få råd att finansiera nästa tryckning då en hel del kommer att vara bundet i lager, dröjer sälj dröjer det innan nästa tryck är möjligt).

Som du säger Dimfrost, de handlar om målsättningen. Är det en bok räcker det att ha råd med första trycket (eller färdigställa för enskild försäljning via nätet ody). Enda man kan hoppas är att utgivaren får tillbaka pengarna denne lagt ut (även om en slant för allt jobb är mer än välförtjänt).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Jag har fått intryck av att Järnringen är åtminstone semi-proffs... de ger inte ut böcker bara för att det känns bra att se dem i tryck, det stadiet är det nog förbi för länge sedan.

Hursomhelst tycker jag det är synd OM Coriolis inte sålt som bra, eftersom det är en sådan ambitiös produkt. Antagligen hade de inte räd med ytterligare en så fin bok samtidigt, utan väntar med nästa tills grundboken dragit in tillräckligt mycket pengar för nästa tryck osv... men jag spekulerar, känner ju inte till hur deras ekonomi ser ut.

För övrigt beskiver du självklarheter, men de kanske tål att upprepas.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Ja, jo, visst är de semiproffs. Min poäng var bara att de kanske kan kalkylera med lite mindre vinst men mycket större tillfredsställelse när det gäller fullfärg eller inte. Typ.
 
Top