Nekromanti Mutant och BRP

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

BRP _är_ i Sverige som hit points och levels är i USA - det _är_ rollspel. BRP är jätteenkelt som "pick-up" och alla casual-rollspelare som har varit med sedan 80-talet (och majoriteten av rollspelare av i dag har rötter i Ä:s produkter) kan BRP. Därför medför inte BRP-regelbasen som något _hinder_ för att faktiskt börja lira. Jämför man det med ett nytt system, oavsett omfattning, så ökar det tröskeln att börja spela. Den lilla klicken fanatiker som gillar att analysera sönder system och designa den perfekta mekanismen är så liten så det blir ekonomiskt oförsvarbart att kasta ut BRP helt och hållet.

Jag skulle hävda att det idag är i princip omöjligt att skapa en någorlunda kommersiell framgång med rollspel utan ett mycket starkt IP samt traditionella regler.

Tyvärr.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

...som jag sa, vi pratar om Mutant nu, och hur man ska behålla spelarna i framtiden. Och förvalta arvet.

Gör gärna andra spel, om man vill experimentera. Men inget av det jag sett i indie-svängen är kommersiellt nog. Man får se det som en testbana man eventuellt kan låna idéer ifrån (som i Noir). Men jag har oerhört svårt att se att nåt idag existerande indiespel i nuläget skulle kunna bli en kommersiell succé.

Kill your darlings, skulle jag snarare säga. indie-avantgardet är nog lite för kära i sin egen grej.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Mycket bra förklarat, Marco. Och en klockren analys. Totalt medhåll.

Sen finns inget som hindrar att man moderniserar BRP, det anser jag inte alls är omöjligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Och, om du kollar vad jag skrev så nämnde jag inte indie någonstans. Du bara utgick från att "de spel jag gillar" inte var intressanta i sammanhanget.

Mig veterligen är jag den enda som i skrivande stund faktiskt har gjort ett alternativt regelsystem till Mutant (och inte bara moddat befintliga) och det gör allt som dagens Mutant gör fast bättre, plus att det gör en massa saker som dagens Mutant inte kan göra alls. Och det är inte indie. Och det är inte BRP. Om du är intresserad finns det en lång tråd om det på mutant.nu.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
..frågan är VARFÖR man ska byta till något icke-BRP-influerat. När det funkar. När det fortfarande är ett av de system som lättast går att förklara för nybörjare.

Och det finns utrymme för modernisering och utveckling, dessutom.
Varför? För att systemet är hemskt föråldrat och dessutom värdelöst i sitt grundutförande, såklart. :gremgrin:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Marco Behrmann said:
Ja, Noir floppade ju totalt och vi räknar kallt med att N3 kommer sälja långt under vad som är ekonomiskt hållbart. Och så har vi ju Eon, som är helt hopplöst i sammanhanget. Och, så klart Coriolis. 4 riktigt omöjliga spel att begripa och sälja. Marknaden sparkade ut dem efter en kvart...

Eller? :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

har du en länk till den tråden? eller det kanske är lätt att hitta...
Är DU ute efter Mutantlicensen, Måns?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Re: #1/09 - Ulvriketartikeln

Arfert said:
har du en länk till den tråden?
Inte den enklaste tråden att läsa, men det ska finnas en sammanfattning någonstans. Sedan var det nästan 2 år sedan jag började med det och en del saker hade nog inte varit aktuella idag om jag får för mig att snygga till reglerna:
http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=21652

Arfert said:
Är DU ute efter Mutantlicensen, Måns?
Definitivt inte. Jag trivs alldeles utmärkt med att skriva spel helt efter vad jag själv vill, utan krav och förväntningar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Tår på tår

Kul att det var nästan samma namn, jag skrev namnet på engelska för att ännu mindre trampa på Järnringen/Paradox domäner.
Och om de tycker att man trampar för mycket på deras domäner kan man påpeka att Mutant ursprungligen var en ren kopia av Gamma World. Så länge man behåller grundkonceptet med en katastrof och muterade djur, men inte använder sig av Mutant-specifika personer eller koncept, som von Rijn eller Kolkmalar, bör det inte vara någon fara.

/tobias
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Re: Tår på tår

För det första: oj, vad denna tråd behöver splittas up i flera... nu diskuterar vi ju något helt annat än Fenix!

För det andra: klart man kan tänka sig ett MUTANT som inte är baserat på BRP. Jämför Trails of Cthulhu (eller CoC d20!!) som iallafall inte verkat totalfloppa.

MEN - jag hade inte förväxlat detta (och andra) onlineforum med riktiga marknadsundersökningar. Intresset för att experimentera, välviljan mot indiespelen, och -faktiskt- motståndet mot traditionella regler är MYCKET större här än hos den genomsnittlige rollspelare/mutantköparen.

Underskatta helt enkelt inte reglernas inverkan på världen. Tror du regler och värld är separata har du helt enkelt fel. Jättemycket fel, faktiskt.

Det är därför de bästa rollspelen har "tajta" regler, dvs regler och värld som samverkar för totalupplevelsen.

Detta handlar oftast om strid och överlevnadsförmåga, men är inte begränsat till detta.

Mutant är inte "bara" ett BRP spel.

Mutant är ett spel där du börjar som klumpig bondson, men där du kan överleva och bli en riktig veteran. Mutant är ett spel där nästan ingen dör av en smäll eller ett skott. Mutant är ett spel där alla är iallafall lite kompetenta på de mest vanliga sysslorna. Mutant är ett spel där gröna PSI-mutanter har helt värdelösa förmågor, men där erfarenhet kan göra dig nästintill ostoppbar (nu menar jag hur ökad FV inverkar exponentiellt på risken för resonans).

Du kan inte bara byta regler och tro att spelet, dess värld, dess känsla kommer förbli densamma.

Du KAN byta regler, och behålla din kundkrets, om du ser till att de nya reglerna inverkar på världen på ungefär samma sätt som de gamla. Men varför då göra det?

I Trail of Cthulhu's fall underlättas processen av att syftet är begränsat: att fokusera på investigation och undanröja risken för urspårningar som beror på missade Spot-slag. Du dör ju fortfarande om du möter ett monster: antingen för att monstret sliter armarna av dig, eller för att du själv skjuter skallen av dig...

I Mutant är strid relativt mycket viktigare än i CoC. Alltså måste en aspirerande regelskapare lägga ner mycket mer krut på att återskapa den känsla (de statistiska förhållanden) som ges av dess BRP-inkarnation.

Således anser jag att mycket av diskussionen är felriktad.

Att börja med "BRP suger" är inte en konstruktiv startpunkt för att skapa en ny upplaga av Mutant.

Att börja med "Mutants värld, dess känsla och de förhållanden som ges av dess regler är bra och värdefulla" är (förutom dess positiva laddning) en mycket mer insiktsfull vinkling.

Och bra mycket mera konstruktiv om du till äventyrs skulle få för dig byta ut reglerna! :gremsmile:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Re: Tår på tår

Men det finns ju en anledning ingen av oss spelar Gamma World.

Med andra ord, vad är poängen med att göra en Mutant-klon som ändå inte är Mutant?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Re: Tår på tår

Ska även tillägga vad som redan flaggats upp:

Att byta bort BRP är att ta en enorm risk.

Inte bara måste du sälja in obeprövade regler till Sveriges rollspelare, du lär ju också drabbas av vad alla nya rollspel drabbas av: barnsjukdomar i reglerna.

Jag tror med andra ord rollspelssverige är mycket mera betjänt av en ny Mutant-licenstagare som koncentrerar sig på värld och äventyr, och låter reglerna i huvudsak vara.

Om du inte är specifikt sugen på samma huvudvärk som RiotMinds lär genomlidit med sina första upplagor av DoD... och som Järnringen upplever nu med Coriolis...
 
G

Guest

Guest
Re: Tår på tår

Fast det behöver inte bara handla om att byta reglerna, det kan handla om att förbättra reglerna men fortfarande behålla "känslan" Se länken som Måns klistrade in.

Mutant behöver bättre regler, spelet förtjänar bättre regler. Att helt okritiskt vurma för BRP är i mina ögon efterblivet. Alla jag spelat eller pratat med säger alla samma sak. Mutant är awsome men reglerna suger och jag kan inte annat än att hålla med.

Troligtvis är det därför som vår UA-kampanj mer eller mindre självdött. Reglerna är så tråkiga, oinspirerande och omoderna att man helt enkelt tröttnar innan man ens hunnit börja... [Mindre överdrift].

EDIT: Nu ska jag iväg och köpa Fenix så jag kan kolla in vad det hela egentligen handlar om... :gremlaugh:
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Re: Tår på tår

Som jag ser det är inte frågan om Mutant ska vara ett BRP-spel (det tycker jag alltså att det ska, främst av kommersiella orsaker), utan HUR det ska vara det. Klokast vore ett moderniserat, mer världsanpassat regelupplägg. Kanske ännu enklare än dagens. Och till detta tror jag att man kan lägga enklare detaljer från tex indierollspel. Men i grunden kan inte Mutant vara något annat än ett mainstreamrollspel, dvs BRP. Det nyskapande får istället ligga i hur man använder sig av spelvärlden. Och kanske också i det grafiska. Jag tror på färgbilder, även om det kostar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tår på tår

Först: Trail of Cthulhu är inte en ersättare av Call of Cthulhu, (och har inte tänkt att vara det hller) utan ett parallellt spel med en något annorlunda infallsvinkel.

För övrigt håller jag, uppenbarligen, helt med dig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tår på tår

Om jag skulle göra nästa version av Mutant skulle jag göra EXAKT så. Har dessutom funderat en hel del på just världsbiten, vad man skulle kunna göra. Och det grafiska, såklart, det är ju mitt yrke.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Re: Tår på tår

Poängen är dock att det är osannolikt att majoriteten av Mutantspelarna håller med dig.

De flesta är helt enkelt inte särskilt kritiska mot regler i allmänhet.

Återigen, detta forums läsare må ha starka åsikter, men de är antagligen inte representativa för rollspelssverige i stort.

---

Och dessutom: vad hindrar dig från att uppdatera BRP till att bli bättre?

Bara för att Chaosium gjorde critical failure på sin BRP-bok* betyder det inte att BRP *måste* suga (ur din synvinkel) :gremsmile:


*) Har ni överhuvudtaget sett detta primitiva museiföremål? Jag vill fantamej påstå MUAs BRP-regler är supermoderna och bleedin' edge, iallafall om man jämför med de BRP-regler som presenteras i Basic Role-Playing...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Trådutbrytning

Den här tråden är utplockad ur tråden om Mutant-artikeln på Fenix-forumet.

/tobias
 
G

Guest

Guest
Re: Tår på tår

Jag tänker inte ge mig in i någon större diskussion om detta. Men en av Mutants svagaste sidor är just fördelningen mellan grundegenskaperna och färdigheter. Nästan alla färdigheter baseras på SMI och INT. Så varför ens ha andra grundegenskaper? Övriga grundegenskaper är bra i undantag [PSI förmågor och Vilja] och när man beräknar sekundära värden. Enligt mig en föråldrad, omodern och dålig speldesign.

Nu vill jag bara förklara en viktig sak. Egentligen gillar jag BRP-systemet. Det ligger mig varmt om hjärtat. Till och med mitt Ensamma Vargen-rollspel som jag ständigt jobbar på är BRP baserat. Dock tycker jag att man ska försöka modernisera BRP, göra något nytt och fräscht. Jag tror, eller jag vet att det går. Genesis gav exempel på detta: Matiné, skrivet av forumets Han är ett kanonexempel.

Rollspel måste också gå genom sin "revolution" och jag tror att renodlade traditionella simulatoriska rollspel är på väg bort och istället kommer det komma nya spel med nytänkande design där man kan kombinera traditionellt spel och mer moderna spelmetoder. Här tror jag de stora spelföretagen kommer att komma att inspireras av de mindre aktörerna, indispelmakarna och allt vad de nu heter och kallas för. Att inte ta till sig deras ibland geniala idéer är i mina ögon skadat!

Nu svamlar jag och lägger på... Klick! :gremgrin:
 
Top