”Var är citatet ifrån?”-leken

Jag kör vidare på JAAAMES BAXTER och säger Vägen till Eldorado.
(bilden föreställer James Baxter the Horse och sprider glädje genom att balansera på en boll och säga sitt namn, "JAAAMES BAXTER!" han är gästanimerad av James Baxter.)

View attachment 27180
Fan vad sniopet om det skulle vara JAMES BAXTER i Adventure Time-film(erna). Så jag gissar på dem!

Det är mycket riktigt Dreamworks Spirit: Stallion of the Cimarron (på svenska Spirit – Hästen från vildmarken). Artisten är Bryan Adams. Poäng till Vimes!

Det är mycket riktigt Dreamworks Spirit: Stallion of the Cimarron (på svenska Spirit – Hästen från vildmarken). Artisten är Bryan Adams. Poäng till Vimes!
Hurra! Jag visste att alla 3569 gånger jag sett den med min dotter skulle betala sig till slut!

Okej, mer film då:

- I see you collected some more white man's metal.
- Yes. I seem to be a magnet for it.

Min starkaste relation till Assar är att den var ibland var pyttelite roligare än den astråkiga Tom Puss i DNs seriesida när jag var väldigt ung och väldigt svältfödd på nya saker att läsa.

Nytt citat:
Det är dags att mata svinen med automatkarbinen
Lära glinen hur man handskas med polisen, bryta isen

Min starkaste relation till Assar är att den var ibland var pyttelite roligare än den astråkiga Tom Puss i DNs seriesida när jag var väldigt ung och väldigt svältfödd på nya saker att läsa.

Nytt citat:
Einár?

Nytt citat:
Att orden nästan rimmar tänder ett minne av organism 12 med några vänner. Tror rimmet mordhot/morot/kofot är med. Ingen aning om låt/band.

Sedlighetsroteln bestiger allt annat än berg!
Guds bästa barn!

Okej, här kommer en lätt en:

Det var i den äldsta tiden, innan världen täcktes av skog och järnet gjordes fogligt av brummande mästerdvärgar. Före människornas ankomst och bemästrandet av konsterna som ger bröd och öl.

"And, you know, there's something very important that we need to do as soon as possible."

"What's that?"

"Fuck."

Eller Basic Instinct. Jag har gått runt och funderat på att se om båda.
Se om båda, men se framförallt om Eyes Wide Shut om och om igen. Ett par tre gånger i december, finns mycket lite bättre.

Det här borde vara lätt. För att göra det ännu lättare kan jag avslöja att det faktiskt inte är en moderator på rollspel.nu som skrev det:

"[...] the only course with Caligula was strict discipline and severe punishments."

Det var tydligen lätt ja. Nästa gång ska jag se om jag orkar leta reda på ett svårt citat.

Utupe leo chakula chetu
Tunachohitaji, utusamehe
Makosa yetu, hey!
Kama nasi tunavyowasamehe
Waliotukosea usitutie
Katika majaribu, lakini
Utuokoe, na yule, muovu e milele!

Ledtråd 1. Det är mycket riktigt swahili.

Ledtråd 2: Jag skulle inte bara dra till med ett citat på swahili om jag inte trodde att ni skulle ha en rimlig chans.

Herrens bön?
Korrekt! Det var inte alls den ingången jag förväntade mig för lösningen - texten blev känd utanför språket genom att Christopher Tin tonsatte den som introt till Civilization IV, och det blev den första datorspelslåt som vann en Grammy. Den här tonsättningen gjorde hans karriär.

Jag kommer fortfarande ihåg hur totalt blown away jag blev när jag köpt Civ IV och satte igång det.

"...His knife see Rustic-labour dight,
An’ cut ye up wi’ ready slight,
Trenching your gushing entrails bright,
Like onie ditch;
And then, O what a glorious sight,
Warm-reekin, rich!

Then, horn for horn, they stretch an’ strive:
Deil tak the hindmost, on they drive,
Till a’ their weel-swall’d kytes belyve
Are bent like drums;
Then auld Guidman, maist like to rive,
Bethankit hums...."

Well my heart's in the Highlands, with the horses and hounds, way up in the border country, far from the towns

Robert Burns, visst?

Då det lackar mot jul då:

"Är det sant att jultomten bor på Nordpolen?"

"Nej! Han bor på Mallorca, i en bungalow. Men han är skriven i Jakobsberg, faktiskt, av skattetekniska skäl. Ja, alltså, det där vore nåt för ekobrottsmyndigheten. Ja, vart kommer alla de där paketen ifrån, kan man undra? Har han gjort dem själv?"

Ledtråd: personen som säger det, replik #2, har fått Nobelpriset i julkunskap.

Kan det vara från typ Sunes Jul?
Det är från en julkalender, men inte vilken julkalender som helst, utan den ALLRA BÄSTA JULKALENDER som någonsin gjorts. Om jag, och julvärden själv, får säga vad vi tycker alltså.

Ledtråd till: Boogie-woogie-woogie ah rock-'n'-rolla, ah boogie-woogie-woogie cha cha cha!

Har Ronny Eriksson gjort en julkalender?
Kanske? Men det är inte han som gjort den här. Kalenderns handling utspelar sig bland diverse figurer som bor på taken, HÖGT upp. Sen är inramningen, julstudion hostad då av världens bästa programledare (med sin sidekick/DJ). Som giggade lite som det och blev känd innan julkalenderskapet. Har ni inte sett den så gör allt för att gräva fram en DVD när ni har svaret sen. Det är en riktig höjdare!

Goddamn your farts! You smell like piss, you smell like jism, like rotten dick, like curdled foreskin, like hot onions fucked a farmyard shit house. And I'm sick of your smell. I'm sick of it! I'm sick of it, you goddamned drunk. You goddamned no-account, son-of-a-bitch-bastard liar! That's what you are! You're a goddamned drunken, horse-shitting, short, shit liar. A liar!

Nu har inte Hägerstrand tummat upp men jag vet att det där är rätt efter några rewatches så här får ni att sova på:

"There comes a ship over the line"
"But how can she sail with no wind in her sails and no tide?"
"See, onward she comes"
"Onward she nears, out of the sun"
"See, she has no crew, she has no life"
"Wait but there's two"
Death and she, Life in Death, they throw their dice for the crew,

Ooo, är det den där med albatrossen?

Det slår mig nu att jag inte minns vad den dikten faktiskt heter.

"The albatross"? Känns lite för simpelt.

Den gamle och havet? Fast det är väl en bok...

Ooo, är det den där med albatrossen?

Det slår mig nu att jag inte minns vad den dikten faktiskt heter.

"The albatross"? Känns lite för simpelt.

Den gamle och havet? Fast det är väl en bok...
Den heter faktiskt inte The Albatross, min exfru sa samma sak i veckan, att den heter The Albatross alltså. Dock handlar det ju om fågeln, får man säga, men det är inte dikten vi eftersöker här.

Ledtråd: var är hårdrockarna? Trodde alla ni Silmarilliongeeks lyfte hornen.

Är det Iron Maiden? Vet att jag hört denna 13-minutare minst en gång i vilket fall (tror det räckte dock).
Det är Iron Maiden. Rime of the Ancient Mariner från Powerslave. Och jag är glad att du nu, och ni alla! får chansen att höra den igen och igen och igen och igen och igen

Behövde jobba lite (jag vet, fånigt) men här är ett nytt citat till slut:

The air was thick with cat calls (no pun intended). But not even a muscle in her neck did twitch as she sauntered up into the heart of the alley. She knew what she wanted. She was lookin' for that stud bull, she was lookin' for that he-cat. And that was me.

Bukowski har skrivit en kattbok, men jag har inte läst den. Skulle kunna vara utifrån tonen i citatet dock, kanske?

Fick lite ledtrådar av kloptok på rollspelspuben. Han hintade hårt om att det inte är en boktext utan mer nog en låt av Red Hot Chili Peppers. Jag vet inte vilken dock.

The people are excited
As if enjoying a great feast
As if climbing up to the terrace in spring

I alone am quiet and uninvolved
Like an infant not yet smiling
So weary, like having no place to return

The people all have surplus
While I alone seem lacking
I have the heart of a fool indeed, so ignorant

Ordinary people are bright
I alone am muddled

Ordinary people are scrutinizing