Har mantel himmelsblå - Hans hatt är gjord av kristet skinn med röda djävlar på.
Han har en ugn av sten. Där steker han sina köpta barn, och bygger sin mur av ben.
Hans vinst är förlust och hans krona röd är bränd och kolad på stekarerns glöd vid den evigt brinnande sjön.
Dalmasen i mig tycker hacket lät bekant, och bibliotekarie som man är kollade jag i en bok här för att bekräfta. Räknas det som fusk?vi tar en jag hackar upp lite:
Du, det kan nog bara du och ditt samvete svara på.Dalmasen i mig tycker hacket lät bekant, och bibliotekarie som man är kollade jag i en bok här för att bekräfta. Räknas det som fusk?
Hang me, oh hang me om ni vill, nörds, men då säger jag att det är Dan Andersson, från Svarta ballader. Karis-Janken. Har aldrig haft så mycket till samvete.Du, det kan nog bara du och ditt samvete svara på.
Och några hundra nördar på internet som spänt följer denna tråd.
I praktiken håller jag med, men det borde bara gälla hemma, och inte när man jobbar på bibliotekPersonligen tycker jag att om du hade en känning, plockade ner en Dan Andersson-bok och hittade rätt dikt så är det helt okej.
Det känns väldigt annorlunda från att skriva in en fras i google och se vad som poppar upp.
Vilket såklart är rätt: https://svenskadikter.com/Karis-JankenHang me, oh hang me om ni vill, nörds, men då säger jag att det är Dan Andersson, från Svarta ballader. Karis-Janken. Har aldrig haft så mycket till samvete.
Citatet beskriver ju faktiskt rätt väl Stallones fejs idag. Men det är fel ja. Författarens efternamn har dock liksom Rambo viss pregnans, och lika många bokstäver.First Blood / Tvekampen?
Såklart fel. Men ändå att tänka sig att Rambo var i Frankrike som barn är lite kul.
Citatet beskriver ju faktiskt rätt väl Stallones fejs idag. Men det är fel ja. Författarens efternamn har dock liksom Rambo viss pregnant, och lika många bokstäver.
"Work until I dropCharles Bronson?
"Work until I drop
Drift from place to place
Ehrenfeld, Pennsylvania
scratched into my face" som The Mountain Goats skaldade om Bronson.
Fårorna fanns där också. Här på en kvinna dock.
Jag förstår referensen, men kan inte namnet på författaren utan att googla.Det kanske kan roa, och hjälpa något, att veta att det finns en rollspelskoppling i och med en bok i en (svensk) kampanj vars titel blinkar till något som den här författaren skrivit.