”Var är citatet ifrån?”-leken

Vad kan det kommit för filmer i mitten av 70-talet som pratar om katter... Live and Let Die? Har för mig det var blacksploitation-element i den filmen.

Übereil

Ledtrådsdags då: "Kitty cat" är inte en katt utan just en "fellow". Lite det uttrycket som gör repliken, och scenen, minnesvärd tycker jag, utöver det som händer efter "Okay", men även om det var kul att det råkade vara vilseledande vill jag inte att ni drar iväg för långt åt djurfilmshållet.

Efter att Aristocats visade sig vara fel så har jag utgått ifrån att det är en person som undersöker en kriminell organisation av något slag som fick repliken uttalad om sig. Chinatown var jag också inne på som nästa gissning. Men jag tror snarare på typ Gudfadern.

Übereil

Efter att Aristocats visade sig vara fel så har jag utgått ifrån att det är en person som undersöker en kriminell organisation av något slag som fick repliken uttalad om sig. Chinatown var jag också inne på som nästa gissning. Men jag tror snarare på typ Gudfadern.

Übereil
Forget it, Übereil, it's Chinatown.

Varför svarade jag på det här? Fullt upp på jobbet och nu skall man komma på ett citat. Det får bli något snabbt:
I'm a baitman. No one is born a baitman, except in a French novel where everyone is. (In fact, I think that's the title. We Are All Bait. Pfft!)

Var det för svårt? Ni tog mitt förra så snabbt, att jag trodde detta skulle gå enkelt också. Speciellt som jag plockade det från samma hyllplan i bokhyllan (ledtråd!).

Var det för svårt? Ni tog mitt förra så snabbt, att jag trodde detta skulle gå enkelt också. Speciellt som jag plockade det från samma hyllplan i bokhyllan (ledtråd!).
Så 60-tals-sci fi... Brave New World?

Übereil, som chansar vilt

Det lämnar rätt få alternativ, särskilt som Nebulan bara fanns i andra halvan av årtiondet.

Börjar undra om det inte är något kortare än en roman?

Japp, det är det. Och den vann en Nebula Award. Och blev faktiskt recenserad i White Dwarf 22 år senare!
Nu minns jag inte säkert, men var din förra Lord of Light, eller var det någon annans citat? Har i vilket fall varit, och är det här då också Zelazny? Isf en bok jag inte läst tror jag.

Left Hand of Darkness har jag för mig är en 60-talsbok. Jag har den i bokhyllan, jag lär läsa den vilket årtionde som helst...

Nu minns jag inte säkert, men var din förra Lord of Light, eller var det någon annans citat? Har i vilket fall varit, och är det här då också Zelazny? Isf en bok jag inte läst tror jag.

Det var det som var förra boken, ja.

Übereil

Left Hand of Darkness har jag för mig är en 60-talsbok. Jag har den i bokhyllan, jag lär läsa den vilket årtionde som helst...

Det var det som var förra boken, ja.

Übereil
Left Hand är väldigt bra, men det var ett par årtionden sedan jag läste den.

Left Hand är väldigt bra, men det var ett par årtionden sedan jag läste den.
Jag tycker The Dispossessed är vassare och intressantare. Även om det är märkligt att vad som ska vara en sorts utopi känns som ett rätt gräsligt ställe.

Jag tycker The Dispossessed är vassare och intressantare. Även om det är märkligt att vad som ska vara en sorts utopi känns som ett rätt gräsligt ställe.
Lustigt, har alltid haft den känslan, att det skulle vara en bättre bok, men jag kom aldrig till att faktiskt läsa den.

Börjar undra om det inte är något kortare än en roman?
Japp, det är en långnovell (novelette). Publicerad i The Magazine of Fantasy and Science Fiction första gången och fick sedan namnge den novellsamling den inledde sex år senare.

Titlen är en syftning till en monsterbeskrivning ur Bibeln.

Är det ok att chansa på Leviathan trots att man aldrig hört talas om någon bok med det namnet? Jag gör det, i alla fall.

Übereil

Är det ok att chansa på Leviathan trots att man aldrig hört talas om någon bok med det namnet? Jag gör det, i alla fall.

Übereil
Finns en gammal Paul Auster som jag tyckte var grym på 90-talet, men den tror jag inte det är då.

Rätt monster. Fel titel.
Vill skämta om att det måste vara Sturgeon när det är fiskrelaterat. :)

(Rolig notis: Den fiktive SF-författaren Kilgore Trout heter så för att fisknamnet anspelar på Theodore Sturgeon.)

Är det alltså Leviathan så gissar jag att det är från den mer utförliga beskrivningen i Book of Job, som jag läst lite i för skojs skull i höst (min dotter tycker den är rolig), men herregud jag har ingen aning om vad det här är, eller vilka rader det kan vara. (Kommer inte heller ihåg någon utantill.)

Jag vågar påstå att det inte är fusk att titta i en Bibel, och då följer det att det måste vara Zelazny, ”The Doors of His Face, the Lamps of His Mouth”, som jag skulle gissa att jag läst och sedan glömt för 35 år sedan (antingen i något Sam J. eller Nova).

Last edited:
Jag vågar påstå att det inte är fusk att titta i en Bibel, och då följer det att det måste vara Zelazny, ”The Doors of His Face, the Lamps of His Mouth”, som jag skulle gissa att jag läst och sedan glömt för 35 år sedan (antingen i något Sam J. eller Nova).
Helt rätt! Den tål att läsas om. Liksom det mesta av Zelazny.

Hm. Är det från den där Gaiman-deckaren, där de utreder ett mord i himlen medan änglarna jobbar på med skapelsen? Murder Mysteries?

Någon av de kosmiska storylinesen? Vad heter senaste Secret World? Battleworld?

Så Bendis? hans avengers börjar med att det är en rymning på superhjältefängelset, så jag gissar på hans Guaridans of the Galaxy

Sista sidan i det långa runnet refererar tillbaka till första sidan. @Chrull har varit närmast hittills.

1765276950130.png

Det finns nån Avengers från då av Hickman? Jag tröttande på den sortens superhjältegrejer där man byter författare och kontinuitet, så crapshoot att gissa på vad den här heter.

New Avengers?
Cool but rude avengers?
Party dude avengers?

Rätt! Avengers vol. 5 #1, 2012, Jonathan Hickman och Jerome Opeña.

(New Avengers kör parallellt, med Illuminati.)

Bästa Avengers någonsin och bästa långa superhjälterunnet det här århundadet, tycker jag. Finns samlat i två tusensidiga samlingsvolymer.

Den här är antagligen lätt, men jag får skylla mig själv som måste komma på citat på lunchen:

Better to sleep with a sober cannibal than a drunken christian

"All the world will be your enemy, Prince with a Thousand Enemies, and whenever they catch you, they will kill you. But first they must catch you, digger, listener, runner, prince with the swift warning. Be cunning and full of tricks and your people shall never be destroyed. "

Jag kan klara mig själv
Jag kan koka min mat
Jag kan sy

Jag kan den bara som Dia Psalma - Hon kom över mon, men jag tror att det är en cover.

Bah, här missar en massor för att en bestämde sig för att jobba istället.

"As damp as your hands are, why do you continuously lick your fucking thumb?"

Vem kan det då vara som säger det och till vem i så fall?
Alltså, det är ju rätt så tummen upp!

Det är Al som säger det till E.B till den senare när de sitter och räknar mutpengar och stoppar i kuvert som ska till folk i the legislature. Fortsätter helt underbart sen:
"Habit I s'pose?"
"Could you learn the habit of licking a fucking stump?"

"Huh. You comin' up from the ranks, I thought you woulda known. There are two kinds of officers, sir: killin' officers and murderin' officers. Killin' officers are poor old buggers that get you killed by mistake. Murderin' officers are mad, bad, old buggers that get you killed on purpose - for a country, for a religion, maybe even for a flag. You see that Major Hogan, sir? That's what I call a murderin' officer."

"Huh. You comin' up from the ranks, I thought you woulda known. There are two kinds of officers, sir: killin' officers and murderin' officers. Killin' officers are poor old buggers that get you killed by mistake. Murderin' officers are mad, bad, old buggers that get you killed on purpose - for a country, for a religion, maybe even for a flag. You see that Major Hogan, sir? That's what I call a murderin' officer."
Det där är från Sharpe!

Edit; dang it! Sammtidigt som Johan men bråkdelen långsammare =D

Jag tror för övrigt det är Harper som delger Sharpe sin visdom. Älskar de där filmerna! Har inte läst böckerna än.

Publikationen räcker.

Präktiga, glada, friska och välskötta barn äro inte bara sina föräldrars och vårdares stolthet utan ett helt folks framtidsgaranti. Efter barnens skötsel och utseende bedömer man i våra dagar ett lands standard och kultur. Trasiga, spinkiga, övergivna ungar, lekande på bakgårdar och i rännstenen sätta en mycket ful fläck på nationens sociala anseende. Barnavården har därför kommit att bli ett lika ömmande kapitel för folket i sin helhet som för föräldrar och hem. Och här i Sverige kan man numera med glädje konstatera, att det statliga initiativet varit kraftigare än på de allra flesta håll i världen. Men att det brister i upplysning ännu, det vet man, och att den enskildes intresse om och om igen behöver stimuleras, därom kunna läkarna bäst lämna besked. Och det är med läkares goda vilja Vi Kvinnor nu deltar i propagandan för SUND OCH UPPLYST BARNAVÅRD Med en tävlan av i vårt land hittills okänt slag.

I och med att Vi Kvinnor står skrivet så, så är det min gissning att det funnits en tidning som kan ha hetat just det. Kanske?

I och med att Vi Kvinnor står skrivet så, så är det min gissning att det funnits en tidning som kan ha hetat just det. Kanske?
Så enkelt ska vi inte ha det! Det var en sida i tidningen som gick under det namnet (sidans ursprungliga redaktör var Kid Severin).

Hon är ju kändis! Jobbade väl på Expressen? Eller är det också för enkelt månne?
Sant att hon jobbade på Expressen under en period (rekryterades dit när Expressen startade - hennes kåseri där var "Mitt i strömmen"), men det är inte rätt svar här.

Det är en av dagstidningarna.

Back