Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
Börjar på samma bokstav, efternamnet.Det där skulle kunna vara Pratchet
Börjar på samma bokstav, efternamnet.Det där skulle kunna vara Pratchet
Ja, det är från Nobilis.Jag tror det där är Nobilis igen! (GWB alltså.)
Dance, Soterius Johnson, danceNytt citat:
A circle forms, everybody comes 'round
Just to hear the incredible sound
Of a genius smashing expectations
Det var väldigt länge sen jag lyssnade på Jonathan Coulton (herregud, låten släpptes för snart 20 år sen), så jag hade nog inte tagit den om det inte var för att låtarna är så sjunga-med-vänliga.Helt rätt! Visste inte om den var för lätt eller för svår men jag borde inte ha underskattat tråden![]()
GAH! Varför känner jag igen det där så inih-vete?Det var väldigt länge sen jag lyssnade på Jonathan Coulton (herregud, låten släpptes för snart 20 år sen), så jag hade nog inte tagit den om det inte var för att låtarna är så sjunga-med-vänliga.
Nytt citat:
Götterdämmerung muss fliegen
Maschine steigt in den Himmel
Spielend lodern meine Sinne
Maschine trägt unsere Helden
Det är en låttext, men svaret jag söker är egentligen inte en låt eller ett band.GAH! Varför känner jag igen det där så inih-vete?
Kan bara inte placera det... Känns fusk att bara börja skvätta ur mig tyskspråkiga band också. För det där är defintivt en låttext, och inte ett tungt band dessutom.
Das Ich?Götterdämmerung muss fliegen
Maschine steigt in den Himmel
Spielend lodern meine Sinne
Maschine trägt unsere Helden
Inte skruvat alls, det är helt rätt. Från Laibachs soundtrackAv någon skruvad anledning tänker jag på filmen Iron Sky.
(Under kriget strävade jag alltid efter att betrakta fienden utan hat och att värdera honom som karl utifrån hans mod. Jag strävade efter att möta honom i syfte att döda honom och förväntade mig inget annat av honom. När fångar senare föll i mina händer kände jag att jag ansvarade för deras säkerhet.)Ich war im Kriege immer bestrebt, den Gegner ohne Hass zu betrachten und ihn als Mann seinem Mute entsprechend zu schätzen. Ich bemühte mich, ihn im Kampf aufzusuchen, um ihn zu töten, und erwartete auch von ihm nichts anderes. Wenn mir später Gefangene in die Hände fielen, fühlte ich mich für ihre Sicherheit verantwortlich.
Jag spinner vidare på det krigiska temat:
(Under kriget strävade jag alltid efter att betrakta fienden utan hat och att värdera honom som karl efter hans mod. Jag strävade efter att möta honom i strid i syfte att döda honom och förväntade mig inget annat från honom. När fångar senare föll i mina händer kände jag att jag ansvarade för deras säkerhet.)
Det var snabbt jobbat. Jodå, det är Ernst Jünger, ett citat ur In Stahlgewittern, hans memoarer från 1VK.Har inte läst det här, men utifrån språk, tematiken och självupplevdheten i citatet så gissar jag på Ernst Junger
Blev lite upptagen på jobbet och tänkte att nån annan kan få ta det eller gissa, men det är i vilket fall Jung det här. Gamle C.G. Kommer jag ut som Jungian nu?"The meeting of two personalities is like the contact of two chemical substances: if there is any reaction, both are transformed."
Life is suffering. It is hard. The world is cursed. But still, you find reasons to keep living.
The Last of us?Ok, på förekommen anledning:
Är det Mononoke?Ok, på förekommen anledning:
Det är Mononoke! Kom precis ut från 4K-visning med ungarna.Är det Mononoke?
Guess it takes more than the healing power of laughter to perform a successful operation.
Dr. House?Citatet är sagt av en läkare.
Tror karaktären beskrivits som en korsning mellan Patch Adams och John Wayne Gacy dock.Patch Adams?
Jag vet vilken serie det är bara pga ledtråden, men jag minns inte namnet. Har inte sett den.Det är från en tv-serie som började som en webbserie innan den plockades upp av Adult Swim.
Det är mer clownsminket än seriemördandet.Jag har inte riktigt koll på Adult swim och olika bolag så jag gissar mest på läkare som kan beskrivas som en korsning mellan Patch Adams och en seriemördare =D
Dr House?
Det kan väl knappast vara Doctor Who? Webben fanns ju inte ens när den började =D
The JokerDet är mer clownsminket än seriemördandet.
Det finns en spinoff på Netflix som är någon sorts buddy cop-saga om två av läkarna i originalserien.
A: We can't leave him.
B: You ain't gonna fight.
A: Of course I ain't gonna fight, but I ain't gonna run.
B: What are you gonna do then?
A: I guess I'm gonna die.
B: Friends don't make their friends die .
A: Psychopathic friends do. You're the one thought psychopaths were so interesting, but they're kinda tiresome after awhile, don't you think?
Visst är det det!Nyckelordet här är psychopathic, visst är det från Seven Psychopaths? Colin Farrell och Christopher Walkens karaktärer.
Jäkligt bra film, och plötsligt kändes det som lite för länge sedan jag såg den. Förra året typ. Fast In Bruges är favoriten.Visst är det det!
Jahopp, här tänkte jag att jag skulle vara lite inbjudande och inkluderande. Det är från en SF-klassiker, den, om man läst den, oförglömliga första meningen.Nytt citat!
"to wound the autumnal city. So howled out for the world to give him a name. The in-dark answered with wind."
Mer New Wave än Arthur. Fast han har också en mitteninitial så där.Arthur C Clarke?
Philip K Dick?Mer New Wave än Arthur. Fast han har också en mitteninitial så där.
Det här är det nog, det var min nästa gissning.Dhalgren - Samuel R. Delany
Det är förstås Delany, och Dhalgren. Grattis Gurgeh.Dhalgren - Samuel R. Delany
Jag tycker nog det var både kul och klurigt (för mig)Jag försöker komma på ett otroligt spännande och klurigt citat, men det blev det här istället:
"Oh my god, I turned my ass into a handgrenade..."
Låter som Preacher eller Ennis/Dillon runnen av Punisher Max.Jag försöker komma på ett otroligt spännande och klurigt citat, men det blev det här istället:
"Oh my god, I turned my ass into a handgrenade..."
Det är fel, men väldigt nära.Låter som Preacher eller Ennis/Dillon runnen av Punisher Max.
Becky Cloonans Punisher?Det är fel, men väldigt nära.
Till slut hittade någon rätt Garth Ennis-serie.OK, än Hitman då? Antagligen Hacken?
"It's not about speed, it's about wit, brains and cunning."
"Mm. I was praying it wouldn't come to that, sir."
Rätt!Red Dwarf?
Det är från gamla The Storyteller med John Hurt. Historien om soldaten som spelar kort med djävlarna. Hade inspelat på VHS, stor rollspelsinspiration när jag var liten."Well, if this is a sack, then get in it!"