”Stöld” av idéer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Att över huvud taget använda ordet "stöld" idet här sammanhanget upplever jag som lätt absurt. Precis som i alla andra kreativa verksamheter kommer rollspelsskapare att inspireras av andra rollspelsskapare. De kommer att inspireras av rollspel de läser och spelar, och de kommer att kopiera delar av dem och ändra dem lite när de designar sina egna rollspel. Det är inte stöld av idéer, det är kreativ utveckling så som den fungerat sedan någon apmänniska kladdade ihop en streckgubbe på en grottvägg.
Jag håller med. Så funkar allt kreativt skapande. Och det blir bättre när "idéstöld" underlättas och uppskattas.

Bästa skyddet man har mot stöld är att vitt och brett berätta om sina idéer. Då har man i alla fall något att hänvisa till om man upplever sig bestulen.
Bra päng!

En rent principiell fråga som kanske kan tydliggöra min poäng är: hur mycket kan man ta från Life Board i Fallen Reich innan man gör sig skyldig till idéstöld? Det är alltså en hypotetisk fråga och inte något jag själv tänker göra. Ett bra exempel därför att det är en så specifik och idéburna produkt. Samtidigt är det också en bakgrundsgenerator bland många.
Tycker du alltså på riktigt att det skulle vara ett problem om någon skapade ett rollspel och hade en life board, inspirerat av O:FR?

Jag har noll problem med det. OFR var först, folk vet att de var först. De har fått creds för det i åratal vid det här laget. Skulle det komma en Life Board till nya DoD eller till Eon eller till CoC Sverige så skulle jag ha noll problem med det.

Jag skulle vara OK med den s.k. "stölden" i princip fram tills det blir upphovsrättsbrott, dvs att ma snor specifika grafiska element eller text. Men jag betraktar det inte som "stöld" att göra så, utan som bara helt normalt kreativt kulturskapande. Man lånar och "tar" från varandra, kombinerar på nya sätt. Nya idéer dyker upp, kopieras, justeras, modifieras på tusen sätt.

Om någon skulle ta och göra ett grönt postapokalyptiskt retro-cyberpunkrollspel om en värld där en radiotelepatisk Grönska spritt sig över världen och tvingar in folk i arkologier skulle jag ha noll problem med det. Hell, jag uppmuntrar det. Ta mina illustrationer, ta min text. "Sno" min layout. Det är helt OK, för det är så jag önskar att skaparkulturen funkade och det är så jag vill försöka få den att funka.

Snarare än att folk sitter och tjuvhåller på sina idéer på kammaren i rädsla för att bli "scoopade" eller få mindre "creds". Den sortens kultur leder inte till bättre skapande, tvärtom.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
En idé resulterar i olika saker för olika personer. Om en person har en idé och någon annan "snor" den och båda gör en produkt på idén kommer det vara två helt olika produkter. Med två helt olika existensberättiganden.
Detta får mig att tänka på de många tävlingar som arrangerats på wrnu. De går ju ut på just det, att det finns en grundidé som alla får göra sin version av. Och som du säger så blir resultatet väldigt olika mellan deltagarna 🙂
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nyfiken fråga:
Hur många gånger har rollspel "stulits"?
Nu talar vi inte Sverige, utan hela världen. Och vi talar från 1974 och framåt. och vi talar "stöld", inte "inspiration".

De stölder jag känner till handlar om pdf:er, som antingen inte ska finnas alls (pirat-skannade), eller släpps fritt på internet, trots att de kostar pengar.
Sedan är det många gånger saker som är out of print, d.v.s. enda sättet att få tag på produkten är att få tag på en pirat-pdf (eller betala flera tusen kronor på någon auktionssajt).
Men det är inte vad vi talar om här. Här talar vi om någon som tagit en annan rollspelsprodukt, i praktiken kopierat all text och get ut som sin egen produkt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Någon stal Vindsjäls omslag och tryckte upp t-shirts och sålde på nätet. Lite kul, men ganska oskönt.
Oj! Fick du reda på vem det var och lyckades du få kontakt med personen?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Jag har plagierat massor från andra svenska rollspelsmakare. För mina bidrag till Gudasaga stal jag idéer från Nostalgi. För mina bidrag till Thespian snyltade jag på någon slags abstrakt uppfatting jag hade av Daughters of Verona utan att ha testat det själv. För Vindsjäl har jag norpat ordentligt när det kommer till hur dungeons presenteras i Mörk Borg, och punktlistan som snabbintroducerar de viktigaste delarna av settingen knyckte jag från Järn tror jag. Med mycket mera.

Är oerhört tacksam för all inspiration och skäms inte ett dugg. Ville ni inte att jag skulle stjäla borde ni ha gjort sämre grejer.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Den enda stöld jag har hört om (tredje-hands-information) skulle röra ett äventyr som skickats till ett företag med förhoppningen att det skulle publiceras, men som refuserades.

Ett tag senare släpptes det med en annan uppgiven författare och med ny titel, omskriven brödtext och ett fåtal ändringar, men man hade inte brytt sig om att fila bort andra serienummer (centrala namn, huvudplot, tema m.m.).

Jag kan inte svära att det hänt och jag har inte läst det påstådda originalmanuset. Men den ”egentliga” upphovsmannen var enligt uppgift väldigt bitter. Det är väl en risk man tar om man inte skriver på beställning misstänker jag?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag håller med. Så funkar allt kreativt skapande. Och det blir bättre när "idéstöld" underlättas och uppskattas.



Bra päng!



Tycker du alltså på riktigt att det skulle vara ett problem om någon skapade ett rollspel och hade en life board, inspirerat av O:FR?

Jag har noll problem med det. OFR var först, folk vet att de var först. De har fått creds för det i åratal vid det här laget. Skulle det komma en Life Board till nya DoD eller till Eon eller till CoC Sverige så skulle jag ha noll problem med det.

Jag skulle vara OK med den s.k. "stölden" i princip fram tills det blir upphovsrättsbrott, dvs att ma snor specifika grafiska element eller text. Men jag betraktar det inte som "stöld" att göra så, utan som bara helt normalt kreativt kulturskapande. Man lånar och "tar" från varandra, kombinerar på nya sätt. Nya idéer dyker upp, kopieras, justeras, modifieras på tusen sätt.

Om någon skulle ta och göra ett grönt postapokalyptiskt retro-cyberpunkrollspel om en värld där en radiotelepatisk Grönska spritt sig över världen och tvingar in folk i arkologier skulle jag ha noll problem med det. Hell, jag uppmuntrar det. Ta mina illustrationer, ta min text. "Sno" min layout. Det är helt OK, för det är så jag önskar att skaparkulturen funkade och det är så jag vill försöka få den att funka.

Snarare än att folk sitter och tjuvhåller på sina idéer på kammaren i rädsla för att bli "scoopade" eller få mindre "creds". Den sortens kultur leder inte till bättre skapande, tvärtom.
Hold your horses! Jag valde alltså Life Board i OFR som exempel därför att jag INTE är säker på var gränsen går. Det skulle definitivt gå att inspireras av den utan att det blir idéstöld. Som jag skrev är det ju på sätt och vis en bakgrundsgenerator bland andra. Det som gör den speciell är, antar jag, att den dels är väldigt rolig, och dels att den kommer i formen av ett bräde.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
Ett tag senare släpptes det med en annan uppgiven författare och med ny titel, omskriven brödtext och ett fåtal ändringar, men man hade inte brytt sig om att fila bort andra serienummer (centrala namn, huvudplot, tema m.m.).
Det som är så jävla konstigt med en sån sak är att det är helt himla onödigt. En utgivare kan få in "unika" äventyr hur lätt som helst. Till och med gratis om de "lurar" någon att de ska få en chans. Och att då ta någon annans äventyr är så korkat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
En grej som jag någon gång verkligen skulle vilja göra, och där jag plankar konceptet rakt av från existerande verk, är en Mutant-variant på äventyren Vildhjarta och Stenhjarta. Det hela går ut på att rollpersonerna är i en förbjuden zon och av misstag teleporteras in i ett gigantiskt underjordiskt komplex från den gamla tiden. Här finns både varelser från den gamla tiden och varelser som teleporterats in av misstag, det finns allierade och fiender och olika fraktioner. Rollpersonerna ska hitta ett antal McGuffins för att ta sig ut igen, typ sju nyckelkort eller liknande. Det är ju nästan Vildhjarta rakt av fast till Mutant, men det är en grej som jag velat skriva i flera år 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,449
Location
Stockholm
En grej som jag någon gång verkligen skulle vilja göra, och där jag plankar konceptet rakt av från existerande verk, är en Mutant-variant på äventyren Vildhjarta och Stenhjarta. Det hela går ut på att rollpersonerna är i en förbjuden zon och av misstag teleporteras in i ett gigantiskt underjordiskt komplex från den gamla tiden. Här finns både varelser från den gamla tiden och varelser som teleporterats in av misstag, det finns allierade och fiender och olika fraktioner. Rollpersonerna ska hitta ett antal McGuffins för att ta sig ut igen, typ sju nyckelkort eller liknande. Det är ju nästan Vildhjarta rakt av fast till Mutant, men det är en grej som jag velat skriva i flera år 🙂
Do it. Doooo it.

Do it.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Utan att ha läst tråden som du refererar till är en väldigt viktig detalj i sammanhanget för mig om man bygger vidare på något någon annan gjort, eller om man bygger något utifrån vad någon annan tänkt att göra.

Games Worskhop, Riotminds, Äventyrsspel, vem det än är som ligger bakom Call of Chuthulu; alla de gjorde sin take på idén. De hade sin chans. Att Magnus, Krank och Mikael och Mogger sen inspirerats av det och bygg ännu bättre versioner är inte stöld. Det är utveckling.

Om vi däremot sitter och spånar på projekt (om det nu är rollspel, brädspel, böcker, filmer) vi vill göra och kanske rent av arbetar på, och någon tar någon annans idé och gör en grej baserat på det innan upphovspersonen hunnit göra sitt projekt... det tycker jag är rätt jäkla kasst.

Men... det hela blir också rätt jäkla kompliserat, för tänk om person B helt oberoende kommer på samma idé som person A (för att båda inspirerades att bygga ett rollspel kring samma film som de såg på bio senaste månaden) helt utan vetskap om att person A jobbade på den? Synd för person A, men har person B gjort något klandervärt? Knappast.

Och har man väl börjat berätta om sin idé, har man då inte praktiken kastat ut konceptet i den där malströmmen som är informationsmolnet?
Jag tycker @Rymdhamster lägger fram en viktig nyans här. För mig är det en ickefråga att prata om idéstöld när det kommer till utgivet material, men i tidigare faser kan det nog bli ganska skumt. Låt säga att jag i morgon lägger ut en promotion-tråd om att jag skrivit ett rollspel om talande smådjur i en mysig by och där det finns ugglor och korpar som något slags mäktiga präster. Eller att jag skrivit något slags 2089-inspirerat AW-spel med tredimensionella hexkartor. Jag känner varken @Sinisa_ eller @Mogger men jag skulle fatta om de tyckte att det var lite oskönt om någon här på forumet plötsligt sprungit förbi dem med deras ”egna” idéer. Jag hade nog tyckt det om det var ”mina” idéer, i alla fall om jag investerat mycket tid i att skriva ner dem.

Svårigheten ligger, precis som @Rymdhamster är inne på, i att idéer kan uppstå parallellt, oberoende av varandra och därmed är det svårt att dra gränser för vad som ska gå att skydda.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
För mig är mina idéer oftast inte unika. Den stora grejen är att många andra haft dem, och till sist har någon gjort något av dem. Det är oftast inte jag.
En nyskapande idé är ofta en syntes av andra existerande och aktuella idéer. Därför är det troligt att någon annan gör samma syntes som du. Idéer kan sägas finnas i tidsandan och inte bara i huvudet på individer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Mest kuriosa, men var det inte nåt gamm-DoD-äventyr som plankade plotten och ett antal SLP direkt från ett seriealbum? Man fick ett Gott Svärd och skulle slåss med någon annan som hade ett Ont Svärd, och det var en himla lång resa att hitta mannen med det onda svärdet. Jag märkte det en bit in i äventyret (nån annan var SL) att det var typ exakt samma, vi kom till och med till ett torn där en skön men ond magikerkvinna hölls fången av en riddare. Jag passade på att dolka henne när hon sov, för jag visste ju att hon var bad news på riktigt. Inte mitt stoltaste ögonblick som rollspelare... :LOL:
 
Top