”Stöld” av idéer

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Då den tråden @krank startade om att hjälpa varandra med sitt skrivande verkar derailas till att handla om idéstölder tänkte jag att jag skapar en separat tråd om detta istället så den ursprungliga tråden får vara ifred.

Personligen tycker jag att det generellt ska rätt mycket till för att man i rollspelsammsnhang ska kunna bli upprörd över att någon tar någon annans idé och gör något praktiskt av den. De gånger som någon gjort något av någon annans idé (tycker inte om att kalla det för stöld) så har detta enkom haft positiva effekter. Några exempel här nedan (och bara så att folk inte blir arga, jag skulle själv inte säga att personerna ägnar sig åt stöld, bara att de använder sig av någon annans idé och gör något av den):

I spelet Kutulu använder sig @krank av idén att rollspela i en Lovecraftiansk setting där rollpersonerna drabbas av ett stegrande vansinne. Klart inspirerat av Call of Cthulu men resultatet blev ett fantastiskt spel.

Krister Sundelin gillade de fornnordiska fantasyelementen i Trudvang men ogillade reglerna. Så han använde idén om fornnordisk fantasy och skapade rollspelet Järn, och resultatet blev ett fantastiskt spel.

@Mogger inspirerades av settingen från Mutant 2089 och regelsystemet AW och började laborera ihop 2089, ett spel jag är osäker på kommer se dagens ljus (då jag inte vet hur sugen mogger är på att färdigställa det) men som jag verkligen blev pepp på!

@Magnus Seter fick i uppdrag av Target att skriva Mutant Chronicles och lät spelet inspireras av Warhammer 40k. Resultatet blev ett ballt spel som trots en del estetiska likheter med 40k väldigt mycket blev sin egen grej.

Det finns ju egentligen hur många exempel som helst, men min poäng är att jag väldigt sällan tycker det verkar som en negativ sak att låna varandras idéer, snarare har väl svenska rollspel en lång tradition av detta.

Nåja, det är mina två cent i alla fall. Ordet är fritt 🙂
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Har någon tydlig idéstöld från någon i Sverige till någon i Sverige någonsin lett till någon form av framgång i försäljning? Internationellt?

För att räknas som stöld här behöver den "skadelidande" faktiskt uppfatta det som stöld.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har under min långa karriär fått mycket inspiration från Greg Stafford, Marc Miller, Greg Costikyan, Loren Wiseman, @Krille , Tomas Arfert, Ekke Sieurin och många andra. Det finns alltid långa "Med tack till"-listor på på mina spels försättsblad; mest stolt kände jag mig den där gången när jag skrev dit min fars namn.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Vi kan ju heller inte riktigt särskilja dessa, men har en "bra" respektive "dålig" spelidé någonsin påverkan över huvud taget på spelets försäljning? Jag har nog tänkt att varumärke, IP och att råka bli upptagen i något sammanhang som har ett starkt varumärke (recensenter, podcasts, mm) är det enda som påverkar. Min tes: ideer spelar ingen roll för försäljningen så länge genomförandet är bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
För mig är mina idéer oftast inte unika. Den stora grejen är att många andra haft dem, och till sist har någon gjort något av dem. Det är oftast inte jag.

Jag och Dante skrev ett minirollspel för skolor där man inte kunde dö som rollperson. Tänkte länge att jag borde göra något mer av det. Och så kom Ur varselklotet, och jag är helt säker på att Nils Hintze aldrig sett mitt och Dantes lilla rollspel. Jag tänkte länge göra en DoD-klon som skulle heta "Svärd och Svartkonst". Men så kom ett annat spel och "tog" namnet, och andra som gjorde DoD-kloner. De hade självklart ingen aning om mina idéer.

Så för mig är en idé bara så värdefull som det man gör av den. Och oftast är inte mina idéer så unika som jag själv vill att de ska vara.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Då den tråden @krank startade om att hjälpa varandra med sitt skrivande verkar derailas till att handla om idéstölder tänkte jag att jag skapar en separat tråd om detta istället så den ursprungliga tråden får vara ifred.

Personligen tycker jag att det generellt ska rätt mycket till för att man i rollspelsammsnhang ska kunna bli upprörd över att någon tar någon annans idé och gör något praktiskt av den. De gånger som någon gjort något av någon annans idé (tycker inte om att kalla det för stöld) så har detta enkom haft positiva effekter. Några exempel här nedan (och bara så att folk inte blir arga, jag skulle själv inte säga att personerna ägnar sig åt stöld, bara att de använder sig av någon annans idé och gör något av den):

I spelet Kutulu använder sig @krank av idén att rollspela i en Lovecraftiansk setting där rollpersonerna drabbas av ett stegrande vansinne. Klart inspirerat av Call of Cthulu men resultatet blev ett fantastiskt spel.

Krister Sundelin gillade de fornnordiska fantasyelementen i Trudvang men ogillade reglerna. Så han använde idén om fornnordisk fantasy och skapade rollspelet Järn, och resultatet blev ett fantastiskt spel.

@Mogger inspirerades av settingen från Mutant 2089 och regelsystemet AW och började laborera ihop 2089, ett spel jag är osäker på kommer se dagens ljus (då jag inte vet hur sugen mogger är på att färdigställa det) men som jag verkligen blev pepp på!

@Magnus Seter fick i uppdrag av Target att skriva Mutant Chronicles och lät spelet inspireras av Warhammer 40k. Resultatet blev ett ballt spel som trots en del estetiska likheter med 40k väldigt mycket blev sin egen grej.

Det finns ju egentligen hur många exempel som helst, men min poäng är att jag väldigt sällan tycker det verkar som en negativ sak att låna varandras idéer, snarare har väl svenska rollspel en lång tradition av detta.

Nåja, det är mina två cent i alla fall. Ordet är fritt 🙂
De exempel du väljer tycker inte jag heller är stöld av idéer. När det gäller just Lovecrafts verk, så är ju de dessutom inte längre skyddade av upphovsrätt. Är det några som har dragit nytta av dem (inte stulit), så är det ju framför allt skaparna av CoC. Jag tycker bara att det är bra att de får konkurrens.

Vad jag menar med idéstöld (som jag också skrev i den andra tråden) är betydligt mer specifika saker än övergripande genremässiga likheter. Det skulle exempelvis kunna handla om att någon tar hela eller bärande delar av dispositionen från ett indiespel och gör ett nytt rollspel av det (utan att ens kännas vid kopplingen till orginalet). Det är i mina ögon stöld av idéer. Om det också i juridisk mening är plagiat är en annan femma (förmodligen inte).

Anledningen till att jag över huvud taget lyfte frågan är att gråzonen är så stor. Det går att vara oschysst utan att begå brott. Många rollspel är lika andra rollspel. Det är inte per definition dåligt eller omoraliskt, men jag tycker att det är bra att kännas vid härmanden och likheter. Många är redan bra på det, men inte alla.

En rent principiell fråga som kanske kan tydliggöra min poäng är: hur mycket kan man ta från Life Board i Fallen Reich innan man gör sig skyldig till idéstöld? Det är alltså en hypotetisk fråga och inte något jag själv tänker göra. Ett bra exempel därför att det är en så specifik och idéburna produkt. Samtidigt är det också en bakgrundsgenerator bland många.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Att över huvud taget använda ordet "stöld" idet här sammanhanget upplever jag som lätt absurt. Precis som i alla andra kreativa verksamheter kommer rollspelsskapare att inspireras av andra rollspelsskapare. De kommer att inspireras av rollspel de läser och spelar, och de kommer att kopiera delar av dem och ändra dem lite när de designar sina egna rollspel. Det är inte stöld av idéer, det är kreativ utveckling så som den fungerat sedan någon apmänniska kladdade ihop en streckgubbe på en grottvägg.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Att över huvud taget använda ordet "stöld" idet här sammanhanget upplever jag som lätt absurt. Precis som i alla andra kreativa verksamheter kommer rollspelsskapare att inspireras av andra rollspelsskapare. De kommer att inspireras av rollspel de läser och spelar, och de kommer att kopiera delar av dem och ändra dem lite när de designar sina egna rollspel. Det är inte stöld av idéer, det är kreativ utveckling så som den fungerat sedan någon apmänniska kladdade ihop en streckgubbe på en grottvägg.
Jag håller med dig, därav citattecken i rubriken och förtydligande i ursprungliga inlägget 👍
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Utan att ha läst tråden som du refererar till är en väldigt viktig detalj i sammanhanget för mig om man bygger vidare på något någon annan gjort, eller om man bygger något utifrån vad någon annan tänkt att göra.

Games Worskhop, Riotminds, Äventyrsspel, vem det än är som ligger bakom Call of Chuthulu; alla de gjorde sin take på idén. De hade sin chans. Att Magnus, Krank och Mikael och Mogger sen inspirerats av det och bygg ännu bättre versioner är inte stöld. Det är utveckling.

Om vi däremot sitter och spånar på projekt (om det nu är rollspel, brädspel, böcker, filmer) vi vill göra och kanske rent av arbetar på, och någon tar någon annans idé och gör en grej baserat på det innan upphovspersonen hunnit göra sitt projekt... det tycker jag är rätt jäkla kasst.

Men... det hela blir också rätt jäkla kompliserat, för tänk om person B helt oberoende kommer på samma idé som person A (för att båda inspirerades att bygga ett rollspel kring samma film som de såg på bio senaste månaden) helt utan vetskap om att person A jobbade på den? Synd för person A, men har person B gjort något klandervärt? Knappast.

Och har man väl börjat berätta om sin idé, har man då inte praktiken kastat ut konceptet i den där malströmmen som är informationsmolnet?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Renomrsnyltning är nog ett vanligare fenomen än ren stöld (i dessa sammanhang), men när det händer är det surt.

Bästa skyddet man har mot stöld är att vitt och brett berätta om sina idéer. Då har man i alla fall något att hänvisa till om man upplever sig bestulen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Att stjäla text, bilder, layout däremot skulle ju vara sjukt trist stil, men det har kanske inte hänt någonsin det heller i rollspelsvärlden?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag minns en händelse på ett spelkonvent 1985 eller 1986 där jag deltog som representant för Target. Någon surmulen gamer hävdade att vi hade "stulit" Drakar och Demoner från Chaosium. Jag svarade att vi hade köpt spelet och betalade royalty på varje sålt ex.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Att stjäla text, bilder, layout däremot skulle ju vara sjukt trist stil, men det har kanske inte hänt någonsin det heller i rollspelsvärlden?
Jag har råkat ut för det nån gång, men då var det någon ung, entusiastisk spelnörd som tog ett äventyr jag skrivit, bytte ut namnen på lite SLP och skrev sig själv som författare. Med "tack till Magnus Seter för inspirationen".

Men det var bara någon som inte hittat fram i hur saker skulle göras, så jag tycker inte att det är något att jaga upp sig över. :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag tänker att det lånas friskt i rollspelsbranschen och det finns en anda av att inspireras till höger och vänster, göra hack, kombinera saker från olika källor, nytolkningar, och så vidare. @Lukas nämnde att Vampire plockat upp en grej jag gjorde i Svart av kval, men hela Svart av kval är ju rakt av "min version av Vampire", så cirkeln är sluten, liksom. Jag tycker att det är värdefullt att det funkar såhär inom rollspel och skulle finna det väldigt tråkigt om folk slutade spinna vidare på varandras idéer för att de är oroliga för "idéstöld". Det är ju supertråkigt om någon hittar på något smart och sedan får det ingen spridning, för ingen annan vill "stjäla" idén.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag har råkat ut för det nån gång, men då var det någon ung, entusiastisk spelnörd som tog ett äventyr jag skrivit, bytte ut namnen på lite SLP och skrev sig själv som författare. Med "tack till Magnus Seter för inspirationen".

Men det var bara någon som inte hittat fram i hur saker skulle göras, så jag tycker inte att det är något att jaga upp sig över. :D
Det är när sånt händer som man vet att man är en kändis inom sin bransch! 😄
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Att stjäla text, bilder, layout däremot skulle ju vara sjukt trist stil, men det har kanske inte hänt någonsin det heller i rollspelsvärlden?
Att stjäla de sakerna är ju dock olagligt på riktigt, och inte alls jämförbart här.

En idé är värd fuck all. Det finns inga idéer som faktiskt är värda något. Stjäl idéer bäst ni vill. Det är utförandet som är själva jobbet, det med ett faktiskt värde. En idé resulterar i olika saker för olika personer. Om en person har en idé och någon annan "snor" den och båda gör en produkt på idén kommer det vara två helt olika produkter. Med två helt olika existensberättiganden. Idéer är till för att spridas. Till för att delas. Idéer är dessutom sällan till aldrig särskilt originella eller nyskapande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Nu när jag tänker efter så kommer jag ihåg då jag plankat en grej rakt av. Jag var kanske 17-18 år och skrev ett inofficiellt äventyr till DoD6 som sedan lades upp. Ett tag senare skrev en annan äventyrsförfattare ett vänligt mail till mig där han typ skrev ”Så roligt, jag ser att du måste tycka väldigt mycket om äventyret jag skrivit så du tagit en händelse därifrån rakt av”. Och det stämde, händelsen var närmast identisk. Grejen var bara att jag totalt hade glömt bort att den fanns i hans äventyr, så det var ingen medveten ”stöld”. Men den måste ändå ha gjort intryck då den var så lik. Jag tyckte det var jättepinsamt men den andra äventyrsförfattaren tyckte bara det var roligt 😊
 
Top